w124 m103 käyntihäiriö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Terve!
Tiedän että aiheesta on jo täällä ja muualla juttua, mutta kun muiden oireet eivät täsmää täydellisesti omiin.

-Autossa on seuraavanlainen vika. Käynnistäessä kylmällä käynnistyy hyvin ja tyhjäkäynti ei täristä. Auto vetää hyvin kaikilla kierroksilla eikä mitään erikoista.

-Kun auto lämmenyt auto rykii hieman toistuvin nykäyksin tyhjäkäynnilla. Kierrokset ei muutu millään lailla vaan ovat tasaset. Ajossa ei mitään ongelmaa, mutta kun auton sammuttaa ja vähän ajan päästä käynnistää uudelleen niin auto käynnistyy heti mutta röpeltää hieman pari sekunttia (kierrokset eivät oikein nouse yli 500. Jos lähtee heti kun auto röpeltää niin välillä ei tapahdu oikeen mitään kunnes kaasun painaa puoliväliin ja tämän jälkeen ampaisee täydellä teholla menemään eikä ajossa ongelmaa tämän jälkeen.

Seuraavat asiat vaihdettu!
Virranjakajan kansi (bosch)
Pyörijä (bosch)
tulpan johdot (bosch)
tulpat vaihdettu edellisen omistajan toimesta (noin 3 kuukautta sitten, NGK BP6EFS)
YJ rele tinattu uudestaan
EHA vaihdettu UUTEEN(vanha vuoti bensaa) boschilaiseen (tiedän pitkän etsiskelyn jälkeen mistä saa hintaan alle 200€ postikuluineen jos joku täällä tarvitsee)
Öljyt vaihdettu
Kaikki sulakkeet boksista vaihdettu uusin kuparisiin

Voiko PA suodatin aiheuttaa tämän tyyppistä oireilua. AAttelin nimittäin vaihtaa sen seuraavaksi kun aika kämäsen näkönen oli nopealla silmäyksellä (halvat osat ensin :D)
Miten lähteä tätä ropleemaa nyt purkamaan kun tuntuu vähän siltä että vika voi olla missä vaan vai voiko. Voiko esim potikka olla viallinen vaikka kierrokset ei humppaa. Mites lambda. Äkkiä tulee vanhasta autosta kallis jos ilman mitään johdonmukaisuutta menee osia vaihtelemaan.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Potikka tekee rötäystä ja kaasuun vastaamattomuutta ja tempaisee ja kuumana käynnistettäessä sitä alku huonoa käyntiä.
Ota irti putsaa tai jos kulunut vaihda.
Itse ostin juuri eby.de sellaisen kiinan kopio potikan ja toimiihan toi .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Ok. Hyvä tietää että voi olla potikka. Ja vissin aika tyypillinen onglema (pinnat kuluu). Tota noin elikkäs torxit auko osa pois, sitten jotain liitin cleaneriä ja jos kulunut niin uusi. Pitää vissin säätää irrotuksen jälkeen. Mites tämä tehtiin.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=125283" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kuulostaa samalta kuin oma coupe teki. Todennäköisesti suuttimet vuotaa. Eräs mersuharrastaja kertoi, että kannattaisi vaihtaa 100 tkm välein, tiedä häntä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Kävin vähän ajelemassa ja seuraamassa että miten käyttäytyy. Nojoo tolla testilenkillä huomasin seuraavanlaista Auto käyntiin, parin sekunnin startti auto röplättää hieman sekunnin pari kunnes nostaa kierrokset ja käy hyvin. tulen liikennevaloille ja tyhjäkäynnillä tärisee aika paljon( lämpötila ehkä 60`C, lähtee hyvin valoista. Ajan bensikselle annan seistä tyhjäkäynnillä ja tärisee/rykii samalla lailla (Kone 90´C). Laitan P`n päälle ja nostan kierrokset ehkä 1000rpm ja yritän pitää tasasesti siinä ja kone rykii myös nyt niin että hieman huomaa takapuolessa( mutta ei lainkaan niin kuin tyhjäkäynnillä).
Ok sammutan auton ja starttaan uudestaan noin 5 minutten jälkeen. Auto röplättää hieman kun lyö käyntiin mutta kierrokset ok. Lähden liikkelle mutta auto tuntuu sitkeeltä/tehottomalta kun lisää kaasua noin puoleen väliin kunnes lisää vielä enemmän ja sitten vaihtaa pienemmälle ja hanat auki. Revittelen siinä vähän aikaa kovia kiihdytyksi, vähän kickdownia, kaasua, jarrua, kaasua jarrua, jonka jälkeen tyhjäkäynnille ja nyt nykiminen on vähäisempi( sen huomaa mutta ei niin kuin aiemmin). Kertooko tämä mitään?? Näissä kiihdytys-jarrutuksissa luulisi potikan liikkuvan enemmän eli olisiko se auttanut mahdolliseen huonoon potikkaan. Samallahan jos suuttimissa jotain niin voisihan tommonoen kaasutus saada paskat liikkeelle ja siten parantaa myös niiden toimimattomuutta?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä' mulla ainakin likaisena potikka ei lue liukupintaa ja tehoton ja sitten herää yks kaks.
Sitten käynnistys obgelmaa samanlaista että ontuu ensin ja tasoittuu niin korjaantui potikalla ja toisella ehalla.
Tarkka se on alipaine vuodoistakin.
Suuttimet oisi itselläkin listalla mutta hintava kerta ostos..tosin jostain sai sarjan johonkin 24e kpl hintaan kun täällä maksaa noin 40e kpl
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

No ei tässä muu auta kun vissin potikkaa tilaamaan saksasta. Niin noista alipainevuodoista, ehkä vielä ne pitää varmistaa ennen kuin tilaa mitään. Eli vissin ilmaputsari pois ja sitten starttipiloottia suihkimaan. Onko piilossa olevia letkuja joita kannattaa tarkistaa?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Älä tilaa mitään vaan irroita,tutki kunto ja putsaa ja jos se on hyvä niin takaisin paikalleen...ja säädät.
Yhdelle tein muuten niin että ruuvin rei"istä ne pelti ohjurit pois ja keskitys reiästä porasin isomman reiän ja toiseen laitaan kampesin että tuli liuku kontakti eri kohtaan ja pelasi mutta itse kieliä ei pidä mennä vääntelemään kun koko kartta menee tai sen lineaarisuus vääristyy ja kone käy sitten eri tavalla joka kierrosluvulla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Ok teen näin. Luin tota sun linkkiä tosta säätämisestä. Onko oikein jos yleismittari kiinni kahteen ylimpään kiinni. Jos ei ole noita erikois liittimiä yleismittäriin niin vissin voi jotain kuparijohtoa heittää siihen väliin ja sitten se yleismittari siihen kiinni. Kone lämpimäks ja sit pitäis näittää 0,7v. Siirtämällä potikkaa sitä säädetään?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Helpoin on joko irroittaa sitä liitintä että pääsee yleismittarin pinnit niihin tappeihin tai otat liittimen hatun irti kun pistoke on paikallaan ja siinä on ne putkiliittimien päät näkösällä.
Kiri ruuvit suht napakasti ja isolla meisselillä ja vasaralla koputellen sitten siirrät potikkaa kun muuten menee vaikeaksi kun sen yhden ruuvin kiristys on huonoa ja sekin muuttaa lukemaa...0.65-0.75 on kanssa jees ja muukin arvo jos saat sen silleen paremmin pelaamaan..toihan muuttaa seosta ehan kautta.
Sinetit vaan päältä pois jos ruuvin kantoja ei näy ja torx avain käy.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Jepjep yritin ottaa itteänni vähän niskasta kiinni ja tehdä tolle käymisongelmalle jotain. Otin tosta potikasta sinetit pois ja torxit oli sen näköset että viissin on joko edellisistä omistajista joskus ottanut irti sen aiemmin. Ajattelin että jospa se vain on säädetty päin helvettiä niin mittasin tuon volttilukeman siitä ja se seilasi koko ajan siinä 0.71-0.73 tyhjäkäynnillä, mutta kun auto rykäisi volttilukema heitti hieman enemmän 0,69-0.73. Kysymys kuuluu. Kuuluuko volttilukeman heittää vai pitäisikö olla täysin paikallaan. Kertooko tämä rykäyksin yhteydessä muuttuva volttilukema mitään. Seurasin vaihde päällä kierroksia tyhjäkäynnillä ja kyllä ne heitti rykäyksin yhteydessä semmoset 50rpm alaspäin, vaikka aiemmin sanoin että pysyvät tasasina. Sitten siitä potikan irrotamisesta hieman vaikeassa paikassa on pitääkö se "polttoaineen paineensäädin" mikä menee määräjakajalle irroitta ennen potikan irroitamista. potikan kolmas ruuvi sen takana. lentääkö bensat naamalle jos irrottaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ota se paineen säädin edestä pois ja vähän sieltä ruiskahtaa bensaa laita vaikka rätti tai käsi eteen.
Se luku muuttuu tosi herkästi potikkaa mitatessa kun lautanen liikkuu jos tulee kierros heittelyä vähänkin.
Kokeile puhdistuksen ja kunnon toteamisen jälkeen tohon missä se nyt on ollut ..suunnilleen.
Ja liukupinta pitää olla ehjä potikkalla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Noniin pitkästä aikaa, voisi tännekin kirjoittaa. Joo totas noin eli auton käymisestä sen vertaa että pikkuhiljaa alkaa asiat korjaantua! Elikkäs olen lähestynyt ongelmaa siten että kulutusosat ja semmoset osat jotka olisi muuten vaan hyvä vaihtaa ensin. Noitten ylämainittujen osien lisäksi olisi nyt vaihdettu:
-PA suodi: Ei muutosta
-määräjakajan kumikaukalo: Ei muutosta käyntiin
-Ilmansuodattimen ja venttiilikannen välinen letku vaihdettu(vanha oli kivikova ja haljennut): Ei isompaa muutosta
-Venttiilikannen ja imusarjan välinen letku: Ei isompaa muutosta
-Tyhjäkäyntimoottorin letkut: Tyhjäkäynnin pienet tärinät pieneni
-Kaikki suuttimet kumeineen: Käynnistyy joka kerta todella hyvin, ei röplätä enää, tehokkaamman tuntuinen
Säädin vielä pulssisuhteen kohilleen suuttimien vaihdon jälkeen.

Ongelma olisi kuitenkin vielä että kun auton käynnistää ja auto on kylmä, niin auto käy silkin pehmeästi tyhjäkäynnillä, mutta kun auto lämpiää ja lambda tulee peliin niin todella pieniä mutta penkissä tuntuvia tärinöitä esiintyy muutaman sekunnin välein. Mikä voisi olla ongelma(lambda?)?
v.l.m
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 11.11.2023 12:49

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja v.l.m »

Moro! nyt tarvisi jeesiä kun mersu ei toimi ja itellä meinaa ideat olla lopussa😅 eli siis tuli hankittua tolllanen w124 260E, m103 moottorilla ja se oli seissyt 13-14 vuotta lämpösessa hallissa ja oli toimivana jäänyt seisomaan ja käytiin se sitten hakemassa ja aateltiin käyntiin kokeilla ja laitettiin uudet bensat sisään ja kokeiltiin ja noh auto lähti käymään mut kävi pari sekunttia ja sammui ja tuntu et ei saa bensaa ja sit tuli osteltua kasa osia ja vaihdeltua niitä
mm.
-käytetty/toimivasta autosta otettu ke jetronic
-uusi ke jetronici kumikaukalo
-imusarjan tiiviste
-tulpat
-tulpan johdot
-kaikki uudet suodattimet
-tankin sihti
-akku

sitten kokeiltiin taas käyntiin ja auto lähti käyntiin ja jäikin käyntiin ja kävi kun ei olis ikinä seissytkään tuota 13vuotta ja tuli sitten sitä käyteltyä jonkun aikaa pihassa ja vähän liikuteltuakin ja sitten sammutin sen kun piti asioilla lähteä käymään ja kotiin kun takasin pääsin aattelin vielä mennä laittaan auton käyntiin mutta auto lähti käymään ja sammui parin sekunnin päästä ja alkoi tekemään samaa mitä teki kun tuli minulle eli käy pari sekunttia ja sammuu. bensa pumputkin kuulostaa ihan terveiltä ja kuulostaisi pelaavan ihan oikein ja nyt loppui omat ideat kesken et mitä tapahtui kun auto alkoi toimimaan kuin unelma ja sit yhtäkkiä palasikin lähtö pisteeeseen😅
Viimeksi muokannut v.l.m, La 11.11.2023 14:11. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onko akku myös yli 13-vuotias eli vaihtokunnossa? Millainen jännite napojen välillä on?

Tuntuuko bensakorkkia avatessa imua tai kuuluuko ääntä? Jos korkki on umpitiivis, se ei päästä ilmaa tankkiin, jolloin pumppu ei ehkä jaksa imeä bensaa. Mustaakseni KE-jetronicin kanssa pitää olla korkki, joka hengittää vähän.

Polttoainejärjestelmän uusimisen yhteydessä on varmaankin tarkistettu, että polttoaine- tai ilmavuotoja ei ole.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
v.l.m
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 11.11.2023 12:49

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja v.l.m »

on kokeiltu bensatankin korkki auki ja ei vaikutusta ja katsottu ettei ole vuotoja.
v.l.m
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 11.11.2023 12:49

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja v.l.m »

akku on uusi.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja sompio »

Takerteleisko bensapumpun suuntaventtiili?
Aikoinaan pojan S210 2,8 teki vähän samaa. Pumppu kyllä hurahti mutta suutintukkiin ei tullut ainetta. Syyksi paljastui ko. venttiili.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
v.l.m
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 11.11.2023 12:49

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja v.l.m »

okei, täytyypäs tuo tarkastaa. oliko se jumissa vai mikä siinä oli et jouduitteko uuden venttilin ostamaan?
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja sompio »

Epäiltiin pumppuvikaa ja ostettiin uusi pumppu, mutta vanha suuntaventtiili jäi paikoilleen. En muista oliko mikä syynä että näin meneteltiin.
Kuitenkin pumppu äänsi mutta ei tullut tukille bensaa. Vasta kun venttiili vaihdettiin alkoi homma rokkaamaan.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
v.l.m
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 11.11.2023 12:49

Re: w124 m103 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja v.l.m »

okei, täytyypäs tuo katsoa! kiitos paljon avusta👍
Vastaa Viestiin