Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jooseppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 20.11.2005 21:58

Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti

Viesti Kirjoittaja jooseppi »

Nyt tarvisin viisaampien apua! Kovasti olen asiasta lueskellut täältä ja vähän vastaavia tapauksia on tullut ennenkin vastaan, mutta nyt ei vaan meinaa onnistua. Eli Sprinterissä on pitkä vieteri niin kylmänä, kuin kuumana. Kylmänä häiritsevän pitkä! 10min webaston käytöllä ei ainakaan näkynyt olevan mitään vaikutusta. Kun koneen saa käyntiin, se käy sievästi ja tasaisesti, sekä vetää normaalisti. Vie polttoainetta normaalisti, ei hukkaa nestettä tai öljyä. Mitään vikakoodeja tuo ei anna, testerinä Star.
Ohivuodot mittasin suuttimista ja 3:ssa sekä 4:ssa oli tuplaten kahteen muuhun verrattuna. Ne on nyt vaihdettu kunnostettuihin ja koodattu testerillä, ohivuodot tällä hetkellä saman verran kaikissa. Vuotoa on sen verran, että minuutin tyhjäkäynnillä ei ehdi letkua (~50cm) pitkin kuppiin asti. Hehkut on mitattu ja virtaa tulee hehkuttaessa. PA-suodatin ja kaikki matalapaine puolen kumiletkut on vaihdettu ja tarkastettu. Ainoa "vika" minkä löysin oli EGR venttiilin käyttömoottorin muovisen sakarakytkimen murtuminen. EGR kuitenkin reagoi normaalisti kun testerillä sitä ohjaa. Auto tosin sammuu jos venttiilin jättää hetkeksi auki, onko tämä normaalia?
Alla kuvankaappaus aamun ensimmäisestä starttauksesta. Akussa kyllä tuntuisi olevan virtaa ihan hyvin, tuossa vain jännite jo vähän ehtinyt laskea. Voiko tuo ahtopaineen mataluus olla oikeasti syynä? Onko noissa ollut vuotoja jossain tietyssä paikassa? Käynnistyksen jälkeen tuo pyyntihän laskee heti 1000hpa:n pintaan. Sitten pysyy ihan arvoissaan, myös ajossa. Kone alkaa lupailemaan heti kun rail paine nousee yli 120bar, mikä tapahtuu melko nopeasti, mutta ei vain käynnisty. Pikku hiljaa sitten pytty kertaansa hörähtää paremmin ja n. 20s startin jälkeen alkaa käymään ja käy tosiaan sitten heti todella nätisti. Suuttimien korjauskertoimet on kyllä kaikki yli tai alle +/-5 heti käynnistyksen jälkeen, mutta asettuu melko nopeasti arvoihin kun hieman lämpeää. Koetin lämpöpuhaltimella lämmitellä kp-pumppua, suuttimia vuoron perään, rail-painesäädintä jne., mutta näillä ei ollut mitään vaikutusta. Ei ole suoraan sanottuna itsellä edes hyvää arvausta mitä seuraavaksi kokeilisin, niin sillä kyselen. En haluaisi summassa alkaa tuohon vaihtelemaan osia.
Kuva
Viimeksi muokannut jooseppi, Ma 09.04.2018 14:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Elämä on hienoa, kun sen oikein oivaltaa!!
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jooseppi kirjoitti:Nyt tarvisin viisaampien apua! Kovasti olen asiasta lueskellut täältä ja vähän vastaavia tapauksia on tullut ennenkin vastaan, mutta nyt ei vaan meinaa onnistua. Eli Sprinterissä on pitkä vieteri niin kylmänä, kuin kuumana. Kylmänä häiritsevän pitkä! 10min webaston käytöllä ei ainakaan näkynyt olevan mitään vaikutusta. Kun koneen saa käyntiin, se käy sievästi ja tasaisesti, sekä vetää normaalisti. Vie polttoainetta normaalisti, ei hukkaa nestettä tai öljyä. Mitään vikakoodeja tuo ei anna, testerinä Star.
Ohivuodot mittasin suuttimista ja 3:ssa sekä 4:ssa oli tuplaten kahteen muuhun verrattuna. Ne on nyt vaihdettu kunnostettuihin ja koodattu testerillä, ohivuodot tällä hetkellä saman verran kaikissa. Vuotoa on sen verran, että minuutin tyhjäkäynnillä ei ehdi letkua (~50cm) pitkin kuppiin asti. Hehkut on mitattu ja virtaa tulee hehkuttaessa. PA-suodatin ja kaikki matalapaine puolen kumiletkut on vaihdettu ja tarkastettu. Ainoa "vika" minkä löysin oli EGR venttiilin käyttömoottorin muovisen sakarakytkimen murtuminen. EGR kuitenkin reagoi normaalisti kun testerillä sitä ohjaa. Auto tosin sammuu jos venttiilin jättää hetkeksi auki, onko tämä normaalia?
Alla kuvankaappaus aamun ensimmäisestä starttauksesta. Akussa kyllä tuntuisi olevan virtaa ihan hyvin, tuossa vain jännite jo vähän ehtinyt laskea. Voiko tuo ahtopaineen mataluus olla oikeasti syynä? Onko noissa ollut vuotoja jossain tietyssä paikassa? Käynnistyksen jälkeen tuo pyyntihän laskee heti 1000hpa:n pintaan. Sitten pysyy ihan arvoissaan, myös ajossa. Kone alkaa lupailemaan heti kun rail paine nousee yli 120bar, mikä tapahtuu melko nopeasti, mutta ei vain käynnisty. Pikku hiljaa sitten pytty kertaansa hörähtää paremmin ja n. 20s startin jälkeen alkaa käymään ja käy tosiaan sitten heti todella nätisti. Suuttimien korjauskertoimet on kyllä kaikki yli tai alle +/-5 heti käynnistyksen jälkeen, mutta asettuu melko nopeasti arvoihin kun hieman lämpeää. Koetin lämpöpuhaltimella lämmitellä kp-pumppua, suuttimia vuoron perään, rail-painesäädintä jne., mutta näillä ei ollut mitään vaikutusta. Ei ole suoraan sanottuna itsellä edes hyvää arvausta mitä seuraavaksi kokeilisin, niin sillä kyselen. En haluaisi summassa alkaa tuohon vaihtelemaan osia.
[ https://lh3.googleusercontent.com/40IF2wwql7QwD0NkioHUlLHuOTdNsMiJSDV_vHHilmmM-EUYRWoKy8cpUIqG2Z1r0J1QTabZc_j5kZo6SnrokC_y_orj-peGOOTMziYzjzWk0d30s8p2QKqyHi3LkIbHqxVgLsp8NYyQQjddVOf0kdtB-XtFugQy8EhEusbDZpyHN-BkkTwHhfHD_NIkVTQm8ECVwmBgLbT8oPWFLlJyI2zQqcxJUvivC6y_xLHEvSjGZAw5HnWho8FsPEeDFt82RZrfcrWcqrLigs8zNBf_aC62W-4n94j6K7Cy8u3_z-py0_7vbZjP-QixfSkZ6FDOg37Bn7tIvZy6EvuNq0liw5jUmTHQc00upG2lhJrMVtrjmHsHEFu9lKCRIL4Ri766L8F1xbmIGxqmqpPfZyCLinpBekQ4W2_75jQTwQRZAZfYgeiFqHqnEGbBIaoKxNuJxJhEGLQIPWwrOTtNTsRITPJKHNJf6yWjg-iOgITt8TRDi7e18uaK86gDvAbEJWj5zXdPC5s-5xNGTnedA4SVVarI10RMdkiUWy6qtpBVTiyrppPymUX6GWCadYiiXiErxnQjZRfsDOJGH2oZiV4UxCrE_4qU4SpT9EjK380=w2160-h1215-no ]
Mitään kuvaa ei näy,
raili paineesta tuo on toden näköisesti kiinni
mitä näyttä siirto paineeksi,
miten vika alkoi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jooseppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 20.11.2005 21:58

Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti

Viesti Kirjoittaja jooseppi »

Näkyisikös tuo kuva nyt? Mistä tuon siirtopaineen voin tarkistaa, en löytänyt äkkiseltään?

Auto tuli mulle tuollaisena. Edellisen omistajan mukaan, oli vähän ollut käyntiinlähtö vaikeuksia yli -20 pakkasilla, kehui muuten käynnistyvän hienosti. Minulle tuli siis ensimmäisen yön aikana siihen jokin mystinen vika, ettei kunnolla edes +5 kelissä käynnisty :roll:
Elämä on hienoa, kun sen oikein oivaltaa!!
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Egr-venttiili ei sulkeudu kunnolla.
Laita kierrätysputkeen putkeen tulppa ja kokeile, käynnistyy vikatilaan, mutta sillä ei ole väliä, tarkoitus on huomata, onko eroa käynnistymisessä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jooseppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 20.11.2005 21:58

Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti

Viesti Kirjoittaja jooseppi »

Nyt tuli testattua tuota EGR:n tukkimista, niin ei sillä ollut mitään vaikutusta startin pituuteen. Ei mennyt vikatilaankaan ainakaan tuossa pihamaalla käydessä. Venttiili tuntui tiiviiltä kun sitä testailin ja sen puhdistelin. Huomasin, että imusarja on vuotanut ja sotkenut koneen kylkeä mukavasti, niin nappasin sen pois. Muovisessa osassa numerolla A6460901637 oli yksi sauma joka mahdollisesti vuotanut, todennäköisemmin kuiten se iso ovaalin mallinen o-rengas. Meinasin siihen huomenna hakea kuiten uudet tiivisteet ja kokeilla. Voisiko tuosta johtua starttaus vaikeudet? Itseä hieman epäilyttää ettei taida tuollakaan korjaantua.
Elämä on hienoa, kun sen oikein oivaltaa!!
Avatar
jooseppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 20.11.2005 21:58

Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti

Viesti Kirjoittaja jooseppi »

Pitääpäs päivittää tämä, kun inhottaa itseäni aina ne viestiketjut joissa ei paljasteta löytyikö vika. Mersu keräsi rusketusta kesän yli pihassa ja kun laina paku piti antaa pois, niin oli pakko laittaa mesetin kuntoon! Viaksi paljastui lopulta kannentiiviste, josta oli hävinnyt palanen 3. ja 4. pytyn väliltä. Oireita ei ollut tosiaan muita kuin erittäin pitkäksi venynyt startti ja loppuajasta heikentynyt alavääntö (kytkintä joutui luistattamaan, että pääsi liikkeelle). Nesteet/öljyt pysyi paikoillaan, lämmintä tuli hyttiin, kone kävi sievästi jne.! Itselle ensimmäinen pahvivikainen moisilla oireilla :shock: , toivottavasti tämä tieto helpottaa jatkossa jonkun muun vianhakua :thumbup:
Nyt karavaani taas kulkee :wave:
Elämä on hienoa, kun sen oikein oivaltaa!!
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti

Viesti Kirjoittaja sompio »

Onneksi taas yksi foorumilainen kuka antaa "Loppuraportin" näin kun toimisi kaikki ketkä täältä apua saa ja hekin ketkä ovat itse ratkaisseet ongelman.
Näin tästä tulisi avuntarvitsijoille huomattavasti parempi avunhakupaikka.
Itsellä menossa tuon 320 W210 4Matikin kanssa painikisa ja jos selviän siitä voittajana niin raportoin täällä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Rintterinretku
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 13.11.2023 12:23

Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti

Viesti Kirjoittaja Rintterinretku »

Kiitos Joosepille tästä ketjusta. Omassa Sprinterissä juuri samat viat; pitkä startti, alavääntö hävinnyt. Muuten kaikki toimii normisti. Vaihdettu hehkut, suuttimet, polttoainesuodatin, mutta vika ei korjaannu. Korjaamolla eivät usko, että kansipahvi olisi mennyt. Kysymys Joosepille (jos hän tätä vielä lukee) kuuluu: Miten itse päädyit aukomaan kannen? Se on isotöinen homma. Tuliko yhtään öljyä kannen välistä?
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti

Viesti Kirjoittaja zukka »

Mitä jos tekisi puristuspaine ja ohivuoto mittauksen?
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ompas näköjään itseltä jäänyt tänne antamatta loppuraportti tuosta painikisasta. Vikahan oli siinä että oli pettänyt jakopäänkopan ja lohkon valiset o-renkaat joka aiheutti jäähdytysnesteen pääsyn öljynsekaan. Korjautui kun uusin renkaat. Oli vaan hitonmoinen homma kenttäolosuhteissa. Täytyi jättää talven yli seisomaan ja hommata tilapäisajokki. S210 E280 4-Matic. Keväällä 2019 sitten sain alkuperäisen ajokin kuntoon.
Anteeksi tämä huolimattomuuteni.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Vastaa Viestiin