500SL 1990

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

MouTine kirjoitti: Ti 21.11.2023 07:30 Mulla on kaikissa automaattivaihteisissa ollut erillinen jäähdytin ilman tattia eikä mitään ongelmia. Ja saahan Mersulta jäähdytintä termostaatin kera, jos lämmönhallinta huolestuttaa. Itse en vaan näe järkeä öljyn lämmityksessä kesäkäytössä, muuutta makuasioita ja jokainen omillaan.
Juu siitäpä juuri mielipiteitä kyselinkin että onko tarvista vai ei.
Toisaalta aamulla vähän kuuden jälkeen oli karvan vajaa 30 raitaa pakkasta kun martta lähti töihin ko. farkulla. Voisin kuvitella että termostaatista saattaisi jotain hyötyä ollakin? Vaikka keula on kyllä aika hyvin tukittu.
Jotkun kun tarvii autoa muulloinkin kun komeimman kesän aikaan…
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3918
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä se lootan öljy lämpiää huomattavasti nopeammin kuin moottorin, se joutuu tekemään aika paljon enemmän töitä.
Ilman öljynjäähdytintä on laatikko äkkiä todella kuuma, uudemmissa tcu sitten lyö lootan limppiin.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

MJPfin kirjoitti: Ti 21.11.2023 09:52 Kyllä se lootan öljy lämpiää huomattavasti nopeammin kuin moottorin, se joutuu tekemään aika paljon enemmän töitä.
Ilman öljynjäähdytintä on laatikko äkkiä todella kuuma, uudemmissa tcu sitten lyö lootan limppiin.
Mutta lämpeääkö jäähdytysneste nopeammin kuin laatikkoöljy? Tarkoitin kun jäähdytinneste kiertää laatikkoöljyn vieressä alkuperäisessä systeemissä niin onko idea että jäähdytinneste auttaa laatikkoöljyä lämpenemään? Tarpeeksi kun on kylmä.
Kääntöpuolena tietysti kaikkien tuntema vaara vuodosta vaihteistoöljyn sekaan…

Mutta juu, ei oikein liity Pasin SL:ään!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tenutähti kirjoitti: Ti 21.11.2023 10:03
MJPfin kirjoitti: Ti 21.11.2023 09:52 Kyllä se lootan öljy lämpiää huomattavasti nopeammin kuin moottorin, se joutuu tekemään aika paljon enemmän töitä.
Ilman öljynjäähdytintä on laatikko äkkiä todella kuuma, uudemmissa tcu sitten lyö lootan limppiin.
Mutta lämpeääkö jäähdytysneste nopeammin kuin laatikkoöljy? Tarkoitin kun jäähdytinneste kiertää laatikkoöljyn vieressä alkuperäisessä systeemissä niin onko idea että jäähdytinneste auttaa laatikkoöljyä lämpenemään? Tarpeeksi kun on kylmä.
Kääntöpuolena tietysti kaikkien tuntema vaara vuodosta vaihteistoöljyn sekaan…

Mutta juu, ei oikein liity Pasin SL:ään!
Jäähdytysneste lämpeää nopeemmin kuin laatikkoöljy, ainakin mun sl moottorilämpö nousee normaaliin jo jonkun kilometrin päästä (kesällä). Ja orkkiksen jäähytysajatus on just tuo mitä kysyt, moottorin jäähytysjärjestelmä auttaa myös siinä että automaattiöljy lämpenee nopeemmin ja erityisesti se että öljyn lämpötila pysyy näpeissä..

Tässä mun autossa varmaan toimis hyvinkin erillisellä jäähyttimellä koska auto on vaan kesäkäytössä. Tosin sitten ruuhka ajoissa helteellä niin erillisen jäähyttimen yhteydessä pitäis varmaan olla kyllä tuuletin myös. Auton orkkis tuuletinhan jäähyttää samalla öljyä kun tarve on, vaikka se tuuletin ei suroaan just sillä kohalla jäähytintä olekkaan mutta kun jäähytysnesteen ja moottorin lämpö laskee niin laskee myös vaihteistoöljynkin..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: Ti 21.11.2023 09:52 Kyllä se lootan öljy lämpiää huomattavasti nopeammin kuin moottorin, se joutuu tekemään aika paljon enemmän töitä.
Ilman öljynjäähdytintä on laatikko äkkiä todella kuuma, uudemmissa tcu sitten lyö lootan limppiin.
Tuota en oikein usko ainakaan mun auton kohalla. v8 lämpenee nopeesti..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MouTine kirjoitti: Ti 21.11.2023 07:30 Mulla on kaikissa automaattivaihteisissa ollut erillinen jäähdytin ilman tattia eikä mitään ongelmia. Ja saahan Mersulta jäähdytintä termostaatin kera, jos lämmönhallinta huolestuttaa. Itse en vaan näe järkeä öljyn lämmityksessä kesäkäytössä, muuutta makuasioita ja jokainen omillaan.
Joo kesällä sitä lämmityspuolta ei tarvii kyllä, mutta jäähytystä ja hallittua sellaista mikä orkkissysteemillä on.. eli sillä pysyy lämmöt kurissa, mutta haittapuoli on just se riski vuodolle..
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1530
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MouTine »

pasi84 kirjoitti: Ti 21.11.2023 18:46 Tosin sitten ruuhka ajoissa helteellä niin erillisen jäähyttimen yhteydessä pitäis varmaan olla kyllä tuuletin myös. Auton orkkis tuuletinhan jäähyttää samalla öljyä kun tarve on, vaikka se tuuletin ei suroaan just sillä kohalla jäähytintä olekkaan mutta kun jäähytysnesteen ja moottorin lämpö laskee niin laskee myös vaihteistoöljynkin..
Ei mene noin. Ulkoilma on aina viileämpää kuin jäähdytysneste. Eli jäähtyy aina tehokkaammin kun ei ole jäähdytysnesteen syleiltävänä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MouTine kirjoitti: Ti 21.11.2023 18:55
pasi84 kirjoitti: Ti 21.11.2023 18:46 Tosin sitten ruuhka ajoissa helteellä niin erillisen jäähyttimen yhteydessä pitäis varmaan olla kyllä tuuletin myös. Auton orkkis tuuletinhan jäähyttää samalla öljyä kun tarve on, vaikka se tuuletin ei suroaan just sillä kohalla jäähytintä olekkaan mutta kun jäähytysnesteen ja moottorin lämpö laskee niin laskee myös vaihteistoöljynkin..
Ei mene noin. Ulkoilma on aina viileämpää kuin jäähdytysneste. Eli jäähtyy aina tehokkaammin kun ei ole jäähdytysnesteen syleiltävänä.
Siinä sanoit jotain mitä en ajatellut kyllä :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Mistä löytyy orkkisosaa jos haluaa laittaa erillisen jäähyttimen vaihteistolle? En löydä mistään netiltä kaaviota tähän sl malliin siitä..
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja epk »

pasi84 kirjoitti: Ma 20.11.2023 19:55
epk kirjoitti: Ma 20.11.2023 06:13 äkkilseltään konehuonetta katsoessa, eikös autossa ole ASR ? silloinhan se on helppo, vain viiksi paikalle.
Joo autossa on asr.. tarvii viiksen,johtosarjan ja ohjausyksikön..
vaan tarviiko sitä ohjausyksikköä ollenkaan ? Olen ymmärtänyt kun on ASR niin kaasuläpässä valmius vakkarille, lisää "vain" viiksi.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

epk kirjoitti: Ti 21.11.2023 20:06
pasi84 kirjoitti: Ma 20.11.2023 19:55
epk kirjoitti: Ma 20.11.2023 06:13 äkkilseltään konehuonetta katsoessa, eikös autossa ole ASR ? silloinhan se on helppo, vain viiksi paikalle.
Joo autossa on asr.. tarvii viiksen,johtosarjan ja ohjausyksikön..
vaan tarviiko sitä ohjausyksikköä ollenkaan ? Olen ymmärtänyt kun on ASR niin kaasuläpässä valmius vakkarille, lisää "vain" viiksi.
Tarvii tottakai ohjausyksikön vakkarille. Asr kaasuläppä on tässä just asr varten. Kun autoon laitetaan(tilataan) vakkari niin siihen tulee viiksi ja ohjausyksikkö lisäks. Asr ei tiedä mitä vakkarin viiksi tekee jos ei sille ole ohjausyksikköä. Jos ei ole asr autossa niin silloin tarvii olla tuo asr kaasuläppä lisäksi.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja epk »

okei, tämä taitaa olla 140/129 erilailla mitä 124ssa, eli vakkarille oma moduli. 124 menee tietääkseni pelkällä viiksellä.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

epk kirjoitti: Ti 21.11.2023 20:34 okei, tämä taitaa olla 140/129 erilailla mitä 124ssa, eli vakkarille oma moduli. 124 menee tietääkseni pelkällä viiksellä.
124 on myös ohjausyksikkö vakkarille.. ainakin niissä ennen faceliftiä. tiiän että 1990 300e on ainakin ohjausyksikkö vakkarille, ratin alla polvimuovin yläpuolella.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1530
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MouTine »

pasi84 kirjoitti: Ti 21.11.2023 18:58 Mistä löytyy orkkisosaa jos haluaa laittaa erillisen jäähyttimen vaihteistolle? En löydä mistään netiltä kaaviota tähän sl malliin siitä..
Ei varmaan SL:n kohdalla mistään mutta moneen tuoreempaan on olemassa valmis paketti. A2115000200 olis hyvää. Tai jos tykkää pitkulaisesta, niin esim omassa coupessa on tuommonen: A0995000400.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja juusmo »

pasi84 kirjoitti: Ti 21.11.2023 20:21
epk kirjoitti: Ti 21.11.2023 20:06
pasi84 kirjoitti: Ma 20.11.2023 19:55
epk kirjoitti: Ma 20.11.2023 06:13 äkkilseltään konehuonetta katsoessa, eikös autossa ole ASR ? silloinhan se on helppo, vain viiksi paikalle.
Joo autossa on asr.. tarvii viiksen,johtosarjan ja ohjausyksikön..
vaan tarviiko sitä ohjausyksikköä ollenkaan ? Olen ymmärtänyt kun on ASR niin kaasuläpässä valmius vakkarille, lisää "vain" viiksi.
Tarvii tottakai ohjausyksikön vakkarille. Asr kaasuläppä on tässä just asr varten. Kun autoon laitetaan(tilataan) vakkari niin siihen tulee viiksi ja ohjausyksikkö lisäks. Asr ei tiedä mitä vakkarin viiksi tekee jos ei sille ole ohjausyksikköä. Jos ei ole asr autossa niin silloin tarvii olla tuo asr kaasuläppä lisäksi.
Tämä taisi muuttua sitten LH-jetin yhteydessä (eli esim. 500E ja vähän tuoreemmat pre-facelift R129:t) joissa EGAS-moduuli ja kaasuläppä hanskaavat vakkaria kimpassa ilman erillistä ohjausboksia. En tosin tiedä saiko noita edes enää ilman vakkaria.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja epk »

pasi84 kirjoitti: Ti 21.11.2023 21:09
epk kirjoitti: Ti 21.11.2023 20:34 okei, tämä taitaa olla 140/129 erilailla mitä 124ssa, eli vakkarille oma moduli. 124 menee tietääkseni pelkällä viiksellä.
124 on myös ohjausyksikkö vakkarille.. ainakin niissä ennen faceliftiä. tiiän että 1990 300e on ainakin ohjausyksikkö vakkarille, ratin alla polvimuovin yläpuolella.
kyllä kyllä, erona on tosiaan nuo ASR mallit johon sitä ei tarvitse.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

epk kirjoitti: Ke 22.11.2023 10:10
pasi84 kirjoitti: Ti 21.11.2023 21:09
epk kirjoitti: Ti 21.11.2023 20:34 okei, tämä taitaa olla 140/129 erilailla mitä 124ssa, eli vakkarille oma moduli. 124 menee tietääkseni pelkällä viiksellä.
124 on myös ohjausyksikkö vakkarille.. ainakin niissä ennen faceliftiä. tiiän että 1990 300e on ainakin ohjausyksikkö vakkarille, ratin alla polvimuovin yläpuolella.
kyllä kyllä, erona on tosiaan nuo ASR mallit johon sitä ei tarvitse.
Kiitos täytyy tutkia sitten tarkemmin. Olin varma että tarvii ohjausyksikön myös lisäks koska sellainen löytyy osaluettelosta eikä siinä ole ertitelty asr tai ei..
Viimeksi muokannut pasi84, Ke 22.11.2023 18:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

juusmo kirjoitti: Ke 22.11.2023 08:08
pasi84 kirjoitti: Ti 21.11.2023 20:21
epk kirjoitti: Ti 21.11.2023 20:06
pasi84 kirjoitti: Ma 20.11.2023 19:55
epk kirjoitti: Ma 20.11.2023 06:13 äkkilseltään konehuonetta katsoessa, eikös autossa ole ASR ? silloinhan se on helppo, vain viiksi paikalle.
Joo autossa on asr.. tarvii viiksen,johtosarjan ja ohjausyksikön..
vaan tarviiko sitä ohjausyksikköä ollenkaan ? Olen ymmärtänyt kun on ASR niin kaasuläpässä valmius vakkarille, lisää "vain" viiksi.
Tarvii tottakai ohjausyksikön vakkarille. Asr kaasuläppä on tässä just asr varten. Kun autoon laitetaan(tilataan) vakkari niin siihen tulee viiksi ja ohjausyksikkö lisäks. Asr ei tiedä mitä vakkarin viiksi tekee jos ei sille ole ohjausyksikköä. Jos ei ole asr autossa niin silloin tarvii olla tuo asr kaasuläppä lisäksi.
Tämä taisi muuttua sitten LH-jetin yhteydessä (eli esim. 500E ja vähän tuoreemmat pre-facelift R129:t) joissa EGAS-moduuli ja kaasuläppä hanskaavat vakkaria kimpassa ilman erillistä ohjausboksia. En tosin tiedä saiko noita edes enää ilman vakkaria.
Joo uusimmissa se hoituu noin..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MouTine kirjoitti: Ke 22.11.2023 07:07
pasi84 kirjoitti: Ti 21.11.2023 18:58 Mistä löytyy orkkisosaa jos haluaa laittaa erillisen jäähyttimen vaihteistolle? En löydä mistään netiltä kaaviota tähän sl malliin siitä..
Ei varmaan SL:n kohdalla mistään mutta moneen tuoreempaan on olemassa valmis paketti. A2115000200 olis hyvää. Tai jos tykkää pitkulaisesta, niin esim omassa coupessa on tuommonen: A0995000400.
Kiitos :)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja epk »

pasi84 kirjoitti: Ke 22.11.2023 18:25
epk kirjoitti: Ke 22.11.2023 10:10
pasi84 kirjoitti: Ti 21.11.2023 21:09
epk kirjoitti: Ti 21.11.2023 20:34 okei, tämä taitaa olla 140/129 erilailla mitä 124ssa, eli vakkarille oma moduli. 124 menee tietääkseni pelkällä viiksellä.
124 on myös ohjausyksikkö vakkarille.. ainakin niissä ennen faceliftiä. tiiän että 1990 300e on ainakin ohjausyksikkö vakkarille, ratin alla polvimuovin yläpuolella.
kyllä kyllä, erona on tosiaan nuo ASR mallit johon sitä ei tarvitse.
Kiitos täytyy tutkia sitten tarkemmin. Olin varma että tarvii ohjausyksikön myös lisäks koska sellainen löytyy osaluettelosta eikä siinä ole ertitelty asr tai ei..
siis tarkennuksena että 124sta mallista oli kyse tuon ASR jutun kanssa. 140/129sta en tiedä siksi ihmettelinkin alunperinkin josko sukulaisuutta sen puolesta :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

epk kirjoitti: Ke 22.11.2023 20:03
pasi84 kirjoitti: Ke 22.11.2023 18:25
epk kirjoitti: Ke 22.11.2023 10:10
pasi84 kirjoitti: Ti 21.11.2023 21:09
epk kirjoitti: Ti 21.11.2023 20:34 okei, tämä taitaa olla 140/129 erilailla mitä 124ssa, eli vakkarille oma moduli. 124 menee tietääkseni pelkällä viiksellä.
124 on myös ohjausyksikkö vakkarille.. ainakin niissä ennen faceliftiä. tiiän että 1990 300e on ainakin ohjausyksikkö vakkarille, ratin alla polvimuovin yläpuolella.
kyllä kyllä, erona on tosiaan nuo ASR mallit johon sitä ei tarvitse.
Kiitos täytyy tutkia sitten tarkemmin. Olin varma että tarvii ohjausyksikön myös lisäks koska sellainen löytyy osaluettelosta eikä siinä ole ertitelty asr tai ei..
siis tarkennuksena että 124sta mallista oli kyse tuon ASR jutun kanssa. 140/129sta en tiedä siksi ihmettelinkin alunperinkin josko sukulaisuutta sen puolesta :)
Ahaa, luulis että 140 ja 129 sarjoissa ois sama periaate.. mutta ei saa infoa mistään tuon suhteen.. varmaan kun kaikissa melkein on vakkari jo alusta lähtien valmiina..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Mietin että jos laitan tähän vaan universaalijäähyttimen, huomattavasti halvemmaks tulee kuin orkkisvehkeitä ostaa.. Tosin näissä universaalijäähyttimissä usein on letkulle vaan lähdöt, en tiiä kestääkö sellainen? Elikkä että letkut tulee jäähyttimeen kiinni letkuklemmareilla..
Esim.tällainen jäähytin:

jäähytin
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1530
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MouTine »

pasi84 kirjoitti: Ke 22.11.2023 20:14 Mietin että jos laitan tähän vaan universaalijäähyttimen, huomattavasti halvemmaks tulee kuin orkkisvehkeitä ostaa.. Tosin näissä universaalijäähyttimissä usein on letkulle vaan lähdöt, en tiiä kestääkö sellainen? Elikkä että letkut tulee jäähyttimeen kiinni letkuklemmareilla..
Esim.tällainen jäähytin:

jäähytin
Kestää helposti. Ei siellä mitään mahdotonta painetta tai lämpöä ole. Haydenin RapidCool sarja on tehokas ja parempi kuin linkkisi "putkikierukka".

https://moutine.kuvat.fi/kuvat/BMW%2085 ... g?img=full
https://moutine.kuvat.fi/kuvat/MB%20CLK ... g?img=full
https://moutine.kuvat.fi/kuvat/Yorma%27 ... G?img=full
https://moutine.kuvat.fi/kuvat/MB%20SLK ... g?img=full
https://moutine.kuvat.fi/kuvat/MB%20CL6 ... g?img=full
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MouTine kirjoitti: To 23.11.2023 07:40
pasi84 kirjoitti: Ke 22.11.2023 20:14 Mietin että jos laitan tähän vaan universaalijäähyttimen, huomattavasti halvemmaks tulee kuin orkkisvehkeitä ostaa.. Tosin näissä universaalijäähyttimissä usein on letkulle vaan lähdöt, en tiiä kestääkö sellainen? Elikkä että letkut tulee jäähyttimeen kiinni letkuklemmareilla..
Esim.tällainen jäähytin:

jäähytin
Kestää helposti. Ei siellä mitään mahdotonta painetta tai lämpöä ole. Haydenin RapidCool sarja on tehokas ja parempi kuin linkkisi "putkikierukka".

https://moutine.kuvat.fi/kuvat/BMW%2085 ... g?img=full
https://moutine.kuvat.fi/kuvat/MB%20CLK ... g?img=full
https://moutine.kuvat.fi/kuvat/Yorma%27 ... G?img=full
https://moutine.kuvat.fi/kuvat/MB%20SLK ... g?img=full
https://moutine.kuvat.fi/kuvat/MB%20CL6 ... g?img=full
Kiitos vinkistä :thumbup:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Ollut vähän hiljaista tässä koska en ole ehtinyt enkä jaksanut tätä laitella nyt.. Tuli eristettyä tallin ovet joku viikko sitten että nyt pysyy paremmin lämpö siellä. Pidän aina 10 astetta tallissa vaikka en ole siellä ite.
Olen myös päättänyt että laitan tähän erillisen öljyjäähyttimen laatikolle.

Vaihteiston venttiilipakettia en ole vielä avanut, se on kyllä pöydällä odottelemassa :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Pikkusen tuli taas eilen tätä laitettua nippuun.. konehuone alkaa oleen taas kunnossa, jäähyttäjän edustalle en vielä laita paikalleen osia koska sinne tulee se öljyjäähytin vaihteistolle. Eilen säädin myös seoksen kohilleen, käytän sitten auton vielä pakokaasumittauksissa kun otan sen ajoon. MUtta tuo ilmavaaka liikku siinä ihan liian paljon ennenkuin se alkoi painamaan bensajakajan mäntää. Ilmalautasessa tarvii olla 1,9mm "glappia" ennekuin jäykistyy jolloin se siis painaa bensajakajan mäntää. Elikkä lautasta pitää pystyä painaan alas 1,9mm ennenkuin tuntuu vastusta. Tässä mulla se painui 2,9mm elikkä seos on ollut liian laihalla. Ennen kuin alkaa ruuvaan seosta niin täytyy varmistaa että lautanen asettuu "kurkkuun" oikein, elikkä menee alimmaisen kaulakkeen ohi just pikkusen kun on lepoasennossa. Lautanen ei saa takkuilla yhtään eikä olla vinossa kurkkuun nähen, jos näin on niin tarvii säätää lautanen ensin kohilleen.

Tässä ei tarvinut lautasta säätää muuten. MUtta tosiaan seos oli vähän pielessä. Seosta säädetään tuosta kuuskanttiruuvista, sitä pitää samalla painaa alaspäin ennenkuin ruuvaa koska muuten se ei säädy mihinkään. Ruuvi tuntuu jäykälle kääntää kun sitä painaa alaspäin ja ruuvaa samalla ja se on normaalia, silloin tietää että se säätää. Oikealle kääntäessä seos rikastuu eli lautasen välyys pienenee ja vasemmalle kääntäessä lautasen välys isonee ja seos laihenee. Mun ei tarvinut kääntää ruuvia kuin 1/5 kierrosta oikealla ja se teki että välys lautaseen pieneni 1mm. Elikkä tätä ruuvia ei missään tapauksessa saa ruuvata niinkuin kaasuttajan ruuvia, tämä on erittäin herkkä :mrgreen:

Elikkä rakomitalla mitataan (jos lautanen on oikein kaulakkeessa) niin ensin paljonko tuosta ylhäältä on lautaseen lepoasennossa. Sitten sen jälkeen painetaan lautasta sen verran että tuntuu vastusta ja mitataan uudestaan siihen asentoon, erotus näistä mitoista on sitten lautasen liikkumavara joka siis tässä oli 2,9mm. Youtube videoista joita olen kattonut niin suositus on 1,9mm.
Kuva
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja tomant »

Eikös tuo KE-Jetin seosruuvi vaikuta pääasiassa tyhjäkäynnillä ja aivan pienillä kierroksilla, ei niinkään ajossa? Tyhjäkäyntiseoksen säädön voinee tarkistaa myös laajakaistaisella lambda-mittarilla pakokaasusta, kun seosruuvia kiertää. Muuta seosta voi säätää EHA:n ruuvilla, jossa pätee sama sääntö, että 1/4 kierrosta on jo reilu muutos.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

tomant kirjoitti: Su 17.12.2023 16:42 Eikös tuo KE-Jetin seosruuvi vaikuta pääasiassa tyhjäkäynnillä ja aivan pienillä kierroksilla, ei niinkään ajossa? Tyhjäkäyntiseoksen säädön voinee tarkistaa myös laajakaistaisella lambda-mittarilla pakokaasusta, kun seosruuvia kiertää. Muuta seosta voi säätää EHA:n ruuvilla, jossa pätee sama sääntö, että 1/4 kierrosta on jo reilu muutos.

tomant
Joo näin se varmaan on, ja seoksen pystyy säätämään myös yleismittarin avulla diagnosirasiasta. Mutta lähtökohta on aina se että tuossa ilmavaakassa ei saa olla enempää glappia kuin 1,9mm. Ja tyhjäkäyntihän tässä oli vähän epätasainen, muuten se on kyllä totellu kaasua painaessa :D Jos jostain löytäis vielä ihan vaikka pdf ohjeen tähän ke-jettiin niin ois vielä parempi :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt olen tilanut öljyjäähyttimen vaihteistolle, ei mikään iso ole mutta luin näistä että tärkein on että se saa ilmavirtauksen jäähyttäjään kuin että se on mahollisimman iso.. tuollainen tulee siihen:
Kuva

Sitten tilasin myös Superior shift correction kit vaihteistolle joten kohta pääsen venttiilipakettia avamaan :)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja epk »

vähän myöhässä mutta omat ajatukset.... mersuhan on jostain (sattuneesta?) syystä määrittänyt laatikolle hyvän toiminta lämpötilan olevan sama kuin jäähdytinnesteen lämpötila. No, tästä päästään siihen että jos mersu on laittanut tuollaisen vastaavan erillisen jäähyn laatikolle keulille, siinä on termostaatti joka aukeaa sekin vasta kun laatikon öljyt lämmenneet. Joten minun tyhmällä matikalla ainakin talvikäytössä olevalle autolle tuosta on vain haittaa siinä muodossa että laatikko lämpeää käyttölämpötilaansa hitokseen myöhemmin mitä pitäisi / ei ollenkaan pätkä ajossa.

Se että onko tuollaisessa haittaa kesäautossa (tai ylipäätään mitään hyötyä)on asia erikseen.
Vastaa Viestiin