Adblue ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Petteri Kivimäki kirjoitti: To 26.10.2023 17:18 Minun autoni moottorin vikavalon syynä on tällä kertaa vikakoodi, joka suomennettuna on SCR-katalysaattorin hyötysuhde riittämätön. Syttyi hieman AdBlue -järjestelmän uudelleenkäyttöönoton jälkeen. Käyttöönotossa vaihdettiin NOx 1. anturi ja AdBlue -suutin.

Nyt sitten pajanikkarille kokeilemaan pakkopolttoa tai sitten uusimaan NOx 2. anturia tai katalysaattoria JA NOx 2. anturia. Menee 10 K rikki 1,5 vuoden korjauskustannuksissa. Alkaa kummasti hotsittaa tämän Moolokin kiertoon laitto ja Daciaan vaihto.. :roll:

Ovatko 1. ja 2. NOx-anturi samat? Näkisikö joku oikein varaosanumeron tuolle anturille autoon:

WDD2132131A252782
Auttaako tuo pakkopoltto tuohon SCR kattiin, tai johonki muuhun urea järjestelmän osaan?
DPF sillä toki putsautuu.

Vikakoodi varmaan P20EE? Aika paljon osaa jo vaihdettu, ja jos ei muuta vikaa näytä?

Oletko kokeillut jo ad-blue nesteen vaihtoa uuteen (halvin vika), ja kristallisoitumista avaavia lisäaineita?
Onko ollut hetken poissa käytöstä vanhoilla nesteillä, olisiko päässyt kristallisoitumaan hieman?

Starilla varmaan vika löytyy, tähän oli kai jokin pitempi testi jossa käy kaikki osat läpi.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja markoala »

Antureissa on eri pituiset johdot.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
W204Koksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: La 12.10.2019 19:38

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja W204Koksi »

W204Koksi kirjoitti: Pe 01.09.2023 19:02 Tämä mersu kun lähtee, takuulla en enää mersua hommaa, tämä on oikeasti kallis omistaa, huolto kutsuu vaikka autolla ei edes ajeta.

Noniin, nyt kun kesäauto joutaa talviteloille, siirsin keväällä "kompostoitua" mersua... ja kas muutaman kuukauden ajamattomuus on aiheuttanut ihme parantumisen AD-Blue järjestelä tarjoaa 3400km ajoa seisontaan jättäessä 800km sijaan...
W213 T 220d 4Matic -18
W204Koksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: La 12.10.2019 19:38

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja W204Koksi »

^Toki ennen käyttöönottoa kuittasin vikavalot.
W213 T 220d 4Matic -18
Pasi267
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 19.11.2023 23:58

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Pasi267 »

Moro mersu w204 220d vm-2015 alko herjaamaan moottori vikavaloa ja samalla heitti että 800km pystyy enää ajaa häiriöksi anto vika koodiks p204f96 sylinterbank 1 toimintahäiriö tai komponentti vika onko jollakin tietoa mikä sylinteri bank 1?
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Pasi267 kirjoitti: Ma 20.11.2023 00:02 Moro mersu w204 220d vm-2015 alko herjaamaan moottori vikavaloa ja samalla heitti että 800km pystyy enää ajaa häiriöksi anto vika koodiks p204f96 sylinterbank 1 toimintahäiriö tai komponentti vika onko jollakin tietoa mikä sylinteri bank 1?
Sylinteririvin 1 (tuossa moottorissa on vain yksi sylinteririvi, koska neljäsylinterinen moottori) adblue järjestelmässä on häiriö. Siellä on luultavasti myös muita vikakoodeja, jotka kertovat tarkemmin viasta. Luetuta koodit kunnon lukijalla, joka pääsee käsiksi myös SCR järjestelmään. Tuo koodi on varmaan vain moottorinohjauksen puolelta (arvaus) ja käyttämäsi vikakoodinlukija on lukenut koodit vain sieltä.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
HÄRSKI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 01.10.2004 19:04
Paikkakunta: Imatra

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja HÄRSKI »

Moro
Ti. 14.11 käyty etunoxi vaihdattamassa ja vikavalo syttyi samalla viikolla viikonloppuna taas palamaan.
Noxeja vaihdettu jo aikaisemminkin takuuseen, nyt omasta pussista. 💰💸
Sain ajan Auto-Sunille tämän viikon perjantaiksi 24.11, jossa todettiin että adblue pumppu rikki ja säiliö vaihdettava samalla.
Säiliöön hinnaksi heittivät 2500 € + työt päälle. 💸💰
Halpaa tämä nykymersujen katsastuskunnossa pitäminen.
Autona s213 220 d vm. 2017. Alle 200 t ajettuna.
Saa muuten olla viimeinen Mersu meidän perheessä.
Yli 25 vuotta ollut merkkiuskollinen mutta nyt taitaa tulla Toyotamies. 😉
W201. 200 D
S210. 290 TD
S211 220 D
S212. 220 D
S213. 220 D
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja puunakki »

HÄRSKI kirjoitti: La 25.11.2023 12:10 Moro
Ti. 14.11 käyty etunoxi vaihdattamassa ja vikavalo syttyi samalla viikolla viikonloppuna taas palamaan.
Noxeja vaihdettu jo aikaisemminkin takuuseen, nyt omasta pussista. 💰💸
Sain ajan Auto-Sunille tämän viikon perjantaiksi 24.11, jossa todettiin että adblue pumppu rikki ja säiliö vaihdettava samalla.
Säiliöön hinnaksi heittivät 2500 € + työt päälle. 💸💰
Halpaa tämä nykymersujen katsastuskunnossa pitäminen.
Autona s213 220 d vm. 2017. Alle 200 t ajettuna.
Saa muuten olla viimeinen Mersu meidän perheessä.
Yli 25 vuotta ollut merkkiuskollinen mutta nyt taitaa tulla Toyotamies. 😉
Mitäs noxi maksoi nyt? Vähän samaa pohtinut itsekkin, että pitääkö käyttöautoksi hankkia joku muu kuin mersu. Tai sitten vaan suosiolla siirtyy takaisin vanhempaan, jossa ainut päästöhärpäke olisi EGR.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
HÄRSKI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 01.10.2004 19:04
Paikkakunta: Imatra

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja HÄRSKI »

961 € töineen.
W201. 200 D
S210. 290 TD
S211 220 D
S212. 220 D
S213. 220 D
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja puunakki »

HÄRSKI kirjoitti: La 25.11.2023 12:31 961 € töineen.
Ei ole halpaa touhua.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
Robertx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Su 09.02.2020 11:37

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

EVO X kirjoitti: Su 08.10.2023 21:05
Robertx kirjoitti: Su 08.10.2023 17:03
Näköjään. Sinänsä hämmentävää, etteivät huollossa tuota ongelmaa tienneet. Sen hetkn, kun mittasi oiken näytti välillä, että adblue neste riitää 13500km ajoon. Näyttämän pudottua 13200 km paikkeille, ongelma hävisi.
Vahva aavistus, ettei se tuosta ole kiinni. Tai jos on, niin erikoista ja harvinaisen hyvä tuuri. Mutta hyvin mahdollista, että se valo sieltä vilkuttelee uudelleen ja syy löytyy tankista. Siinähän on 2v varaosatakuu, joka kyllä korvaa viallisen tankin.
Ongelma poistui pysyvästi. Ei ole vikavalo vilkutellut sen jälkeen kun pinnankorkeus laski. Nyt riittää 10 000 km ajoon. Luin useammalta saksalaiselta foorumilta, että vastaavia ongelmia on ollut siellä MB:n omistajilla, kun ovat täyttäneet adblue tankin liian täyteen.
S213 -17, W212 -11
Avatar
viheik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Su 20.08.2006 22:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja viheik »

Mitäs noxi maksoi nyt?

Nox 2 itse vaihdettuna 700€. Vaatii mielellään nosturin.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mulla on nyt mennyt 4 200€ AdBlue -järjestelmän kunnostamiseen, eikä auto ole kunnossa edelleenkään.

- 30. elokuuta autoon palautettiin AdBlue -järjestelmä tuusulalaisessa M-B Lab -nimisessä firmassa, samalla vaihdettiin OEM Mersun Nox 1. -anturi
-> moottorin vikavalo syttyi muutaman päivän kuluttua
- vaihdettiin AdBlue -suutin syyskuussa ja nollattiin vikakoodi
-> moottorin vikavalo syttyi muutaman päivän kuluttua
- autoa syynättiin pariin otteeseen Jyväskylässä testeterillä ja nollattiin vikakoodeja
-> moottorin vikavalo syttyi muutaman päivän kuluttua
10.11. vaihdettiin OEM Mersun Nox 2. -anturi -> AdBlue -järjestelmä antaa virheellisen graafin
-> vaihdettiin Autohuolto Parkkilalla Ylivieskassa tod. näk. uusi katalyysaattori ja etäyhteydellä ohjelmointi
-> moottorin vikavalo syttyi muutaman päivän kuluttua ja ajoin auton M-B Labille.

Tosin Parkkilalla on varaosahaussa edelleen myynnissä tuo minulle myyty ja asennettu 2 K ajettu katti. Täytyneen huomenna varmistaa, että onko se edelleen myynnissä ja mikä minulle on asennettu.

Mitähän tässä keksisi seuraavaksi, jos tuo nyt ei tule kondikseen? Merkkiliikkeeseen on melkoiset jonot ja jos vien sinne auton nyt, niin eiköhän ne vaihda kaikki hilut, eli katin ja Noxit; 2 600€ + 2 x 790€, mitäs se tekee..4 200€ toinen mokoma.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

HÄRSKI kirjoitti: La 25.11.2023 12:10 Moro
Ti. 14.11 käyty etunoxi vaihdattamassa ja vikavalo syttyi samalla viikolla viikonloppuna taas palamaan.
Noxeja vaihdettu jo aikaisemminkin takuuseen, nyt omasta pussista. 💰💸
Sain ajan Auto-Sunille tämän viikon perjantaiksi 24.11, jossa todettiin että adblue pumppu rikki ja säiliö vaihdettava samalla.
Säiliöön hinnaksi heittivät 2500 € + työt päälle. 💸💰
Halpaa tämä nykymersujen katsastuskunnossa pitäminen.
Autona s213 220 d vm. 2017. Alle 200 t ajettuna.
Saa muuten olla viimeinen Mersu meidän perheessä.
Yli 25 vuotta ollut merkkiuskollinen mutta nyt taitaa tulla Toyotamies. 😉
Mulla on syttynyt vikavalo palamaan muutama päivä jokaisen 800-1 100 euron huollon jälkeen. Ja palaa taas. Kaikki osat vaihdettu.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Su 26.11.2023 15:33
Mulla on syttynyt vikavalo palamaan muutama päivä jokaisen 800-1 100 euron huollon jälkeen. Ja palaa taas. Kaikki osat vaihdettu.
Onko tuota sinun auto jossain kunnolla diagnosoitu niin että sillä on tehty testiajoa jne?

Esim tänään kävi yksi sälli jolla anto vikakoodia takimmaisesta nox-anturista mutta kun kävi heittää koeajolenkin niin selvis että myös etummainen oli pimeänä ja kun pikkasen tutki lisää niin oli säiliökin ylitäytetty.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

amatoori kirjoitti: Su 26.11.2023 16:48
Petteri Kivimäki kirjoitti: Su 26.11.2023 15:33
Mulla on syttynyt vikavalo palamaan muutama päivä jokaisen 800-1 100 euron huollon jälkeen. Ja palaa taas. Kaikki osat vaihdettu.
Onko tuota sinun auto jossain kunnolla diagnosoitu niin että sillä on tehty testiajoa jne?

Esim tänään kävi yksi sälli jolla anto vikakoodia takimmaisesta nox-anturista mutta kun kävi heittää koeajolenkin niin selvis että myös etummainen oli pimeänä ja kun pikkasen tutki lisää niin oli säiliökin ylitäytetty.
On testattu, joka välissä. Nyt auto on nimenomaan tuolla M-B Labissa. Toivottavasti hän saa selkoa ens viikolla, että mikä riivaa.

Jos ei, niin sitten ei vissiin auta muu kuin viedä auto Mikkeliin Suur-Savon autoon merkkihuoltoon..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

-
Viimeksi muokannut E200kompressor, Su 26.11.2023 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jotkut täyttömäärän mittausongelmat johtuvat liian täyteen täytetystä adblue- säiliöstä
Tätä tuli aikoinaan ihmeteltyä.
Toisaalta, kun tuollainenkin ongelma tehtaalta laitteisiin jää, että kun laitat liikaa kusta tankkiin niin koko systeemi kyykkää, niin onko ihme ettei Adblue-vehkeet muutenkaan toimi juuri mitenkään.
oulaistenliikenne.fi
Tommi_82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 27.02.2017 18:49

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Tommi_82 »

Hyvät neuvot olisi taas tarpeen… vm2014 220 C sarjalainen sytytti vikavalon ja herjan 800km ajomatkasta, iCarsoftin testeri antaa koodit P13E4 ja P13DF, eli vissiin jotain adblue vikaa..?
Mistähän tätä lähtisi helpoiten lähestymään, autoa kuitenkin tarvittaisiin päivittäisessä ajossa… kilometrejä mittarissa tällä hetkellä n177tkm, noin vuosi sitten vaihdettiin toinen noxi joten pitkäänhän tässä olikin huoletonta ajoa.
Jasu80
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ma 05.09.2022 05:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Jasu80 »

Tommi_82 kirjoitti: Su 26.11.2023 21:29 Hyvät neuvot olisi taas tarpeen… vm2014 220 C sarjalainen sytytti vikavalon ja herjan 800km ajomatkasta, iCarsoftin testeri antaa koodit P13E4 ja P13DF, eli vissiin jotain adblue vikaa..?
Mistähän tätä lähtisi helpoiten lähestymään, autoa kuitenkin tarvittaisiin päivittäisessä ajossa… kilometrejä mittarissa tällä hetkellä n177tkm, noin vuosi sitten vaihdettiin toinen noxi joten pitkäänhän tässä olikin huoletonta ajoa.
Starilla luku nyt ekaksi, siitä kannattaa lähteä.
S205 250d ´15
Volvo S80 V8 ´07
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuossa juttua tältä foorumilta.

Testiin jonnekin missä osataan myös selvittää mistä vikakoodi johtuu.
oulaistenliikenne.fi
MM81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Su 08.02.2015 12:58
Paikkakunta: Vantaa-Ruskeasanta

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja MM81 »

Mulla vajaan kahden vuoden aikana adblueta korjattiin 10-12 000€:lla joista omasta pussista meni noin 4000€. Tämän aikana meni mm. Noxeja 5 kpl, adbluen suuttimia 1 kpl ja lopulta 1 kpl scr-pönttöjä. Hyviä keksintöjä nämä kusivehkeet!
S205 C 180 d Bluetec
ex: W205 C 200 d, S212 220, S204 180, X204 220 + 2 x A3, 3 x A4, A6 ja muutama VW
Tommi_82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 27.02.2017 18:49

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Tommi_82 »

Onnistuin saamaan auton starin päähän pikana, hommassa kävi niin että pajalle ajellessa vikavalo vielä loisti taulussa mutta katosi sitten seuraavalla starttauksella. Muistiin oli kuitenkin tallentunut koodi P204713 joka viittaa ad bluen annosteluhäiriöön.

Ajatuksena nyt oli käyttää viikonloppuna suutin irti ja katsoa selviäiskö pelkällä puhdistuksella, onko tuossa hommassa mitään erikoisempaa huomioitavaa?

Tässäkin keskustelussa on mainittu parikin eri ad bluen lisäainetta mitkä ehkäisee tukkeutumista, onko noista parempaa tietoa mikä olisi se paras vai nappaanko kaupasta mukaan ekana käteen sattuvan purkin?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MM81 kirjoitti: Ma 27.11.2023 07:06 Mulla vajaan kahden vuoden aikana adblueta korjattiin 10-12 000€:lla joista omasta pussista meni noin 4000€. Tämän aikana meni mm. Noxeja 5 kpl, adbluen suuttimia 1 kpl ja lopulta 1 kpl scr-pönttöjä. Hyviä keksintöjä nämä kusivehkeet!
Tuosta kun alkaa laskea vajaan kymmenen vuoden ikäiselle autolla sellaista käypää hintaa joka kannattaisi maksaa niin vaikeaa on plusmerkkistä hintaa autolle saada.

Erityisesti tuo korostuu jos ostajana on autoliike jolle sitä vaihtoautona tarjotaan. Jos autoliikkeen myymänä siihen jouduttaisiin virhevastuuna laittamaan rahaa vaikka yhden säiliön ja parin nox-anturin verran niin silloin hyvityshinnasta pitää vähentää ainakin 6000€ tuleviin ongelmiin.
Jolloin ei enää paljon nollan yläpuolella olla kun nuo adbluet eivät ole ollenkaan ainoita vikakohteita.
Avatar
oho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 03.03.2018 13:14

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja oho »

Tommi_82 kirjoitti: Ma 27.11.2023 12:33 Tässäkin keskustelussa on mainittu parikin eri ad bluen lisäainetta mitkä ehkäisee tukkeutumista, onko noista parempaa tietoa mikä olisi se paras vai nappaanko kaupasta mukaan ekana käteen sattuvan purkin?
Kent lisäainetta on paljon kehuttu, tälläkin foorumilla joku sitä aiemmin suositteli. Ei niitä taida juuri muita ad blue lisäaineita ollakkaan?

Annostelumäärä tuossa vaikuttaa todella pieneltä, mukamas puolikas teelusikallinen piisaa yhteen litraan. Mitähän tapahtuu jos tuota laittaisi vähän extraa :think:
Tommi_82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 27.02.2017 18:49

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Tommi_82 »

oho kirjoitti: Ma 27.11.2023 14:35
Tommi_82 kirjoitti: Ma 27.11.2023 12:33 Tässäkin keskustelussa on mainittu parikin eri ad bluen lisäainetta mitkä ehkäisee tukkeutumista, onko noista parempaa tietoa mikä olisi se paras vai nappaanko kaupasta mukaan ekana käteen sattuvan purkin?
Kent lisäainetta on paljon kehuttu, tälläkin foorumilla joku sitä aiemmin suositteli. Ei niitä taida juuri muita ad blue lisäaineita ollakkaan?

Annostelumäärä tuossa vaikuttaa todella pieneltä, mukamas puolikas teelusikallinen piisaa yhteen litraan. Mitähän tapahtuu jos tuota laittaisi vähän extraa :think:
https://tec4.fi/adblue-clean-protect/ Tuo Tec4 taidettiin mainita kanssa 🤔 Täytyy huomenna käydä katsomassa mitä lähimmässä varaosaliikkeessä on tarjota.

Tuota annosteluumäärää pohdin itsekkin, ei ole nimittäin hajuakaan paljonko säiliössä on edes tavaraa tällä hetkellä 🤔


Edit: Kävin ostamassa tuota Kentiä pullollisen tänään, ohjeessa luki että selvitä paljonko säiliössä on Adblue ainetta… No milläpä tuon selvittää, heitin hyvän arvion 15litraa ja lisäsin joukkoon 37ml Kentiä ja nytpä sitten odotellaan mitä tuleman pitää.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

E200kompressor kirjoitti: Ma 27.11.2023 13:06
MM81 kirjoitti: Ma 27.11.2023 07:06 Mulla vajaan kahden vuoden aikana adblueta korjattiin 10-12 000€:lla joista omasta pussista meni noin 4000€. Tämän aikana meni mm. Noxeja 5 kpl, adbluen suuttimia 1 kpl ja lopulta 1 kpl scr-pönttöjä. Hyviä keksintöjä nämä kusivehkeet!
Tuosta kun alkaa laskea vajaan kymmenen vuoden ikäiselle autolla sellaista käypää hintaa joka kannattaisi maksaa niin vaikeaa on plusmerkkistä hintaa autolle saada.

Erityisesti tuo korostuu jos ostajana on autoliike jolle sitä vaihtoautona tarjotaan. Jos autoliikkeen myymänä siihen jouduttaisiin virhevastuuna laittamaan rahaa vaikka yhden säiliön ja parin nox-anturin verran niin silloin hyvityshinnasta pitää vähentää ainakin 6000€ tuleviin ongelmiin.
Jolloin ei enää paljon nollan yläpuolella olla kun nuo adbluet eivät ole ollenkaan ainoita vikakohteita.
Veholla oli viime viikolla huutokaupat.comissa myynnissä yksi hieno C-mallilainen, vuosimallia 2017, 169K ajettu. Veho myi autoa rikkinäisenä :cry: ja joku hullu siitä meni ja 13 000€ huusi.

Laskeskelin, että tuon hieman kryptisen vikasatsin korjaukseen saa menemään (samassa liikkeessä kuin mistä se ostettiin) pahimmassa tapauksessa n. 6 500 euroa, jos joutuu vaihdattamaan AdBlue -säiliön, katin ja Noxit ja ohjelmoinnit päälle. Sitten vielä pari tonttua lisää, jos pitää panna uusiksi tukkoon mennyt suutin ja pumppu. Eli 13 000€ auto ja päästölinjasto 6 500€, toivottavasti ostaja on tyytyväinen ostokseensa.

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Tommi_82 kirjoitti: Ma 27.11.2023 14:53
oho kirjoitti: Ma 27.11.2023 14:35
Tommi_82 kirjoitti: Ma 27.11.2023 12:33 Tässäkin keskustelussa on mainittu parikin eri ad bluen lisäainetta mitkä ehkäisee tukkeutumista, onko noista parempaa tietoa mikä olisi se paras vai nappaanko kaupasta mukaan ekana käteen sattuvan purkin?
Kent lisäainetta on paljon kehuttu, tälläkin foorumilla joku sitä aiemmin suositteli. Ei niitä taida juuri muita ad blue lisäaineita ollakkaan?

Annostelumäärä tuossa vaikuttaa todella pieneltä, mukamas puolikas teelusikallinen piisaa yhteen litraan. Mitähän tapahtuu jos tuota laittaisi vähän extraa :think:
https://tec4.fi/adblue-clean-protect/ Tuo Tec4 taidettiin mainita kanssa 🤔 Täytyy huomenna käydä katsomassa mitä lähimmässä varaosaliikkeessä on tarjota.

Tuota annosteluumäärää pohdin itsekkin, ei ole nimittäin hajuakaan paljonko säiliössä on edes tavaraa tällä hetkellä 🤔


Edit: Kävin ostamassa tuota Kentiä pullollisen tänään, ohjeessa luki että selvitä paljonko säiliössä on Adblue ainetta… No milläpä tuon selvittää, heitin hyvän arvion 15litraa ja lisäsin joukkoon 37ml Kentiä ja nytpä sitten odotellaan mitä tuleman pitää.
Jos systtemi on ehjä niin testeri
kertoo paljonko sitä kusta on siellä kusi tankissa
Mökkillä
'
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Ke 29.11.2023 22:35
E200kompressor kirjoitti: Ma 27.11.2023 13:06
MM81 kirjoitti: Ma 27.11.2023 07:06 Mulla vajaan kahden vuoden aikana adblueta korjattiin 10-12 000€:lla joista omasta pussista meni noin 4000€. Tämän aikana meni mm. Noxeja 5 kpl, adbluen suuttimia 1 kpl ja lopulta 1 kpl scr-pönttöjä. Hyviä keksintöjä nämä kusivehkeet!
Tuosta kun alkaa laskea vajaan kymmenen vuoden ikäiselle autolla sellaista käypää hintaa joka kannattaisi maksaa niin vaikeaa on plusmerkkistä hintaa autolle saada.

Erityisesti tuo korostuu jos ostajana on autoliike jolle sitä vaihtoautona tarjotaan. Jos autoliikkeen myymänä siihen jouduttaisiin virhevastuuna laittamaan rahaa vaikka yhden säiliön ja parin nox-anturin verran niin silloin hyvityshinnasta pitää vähentää ainakin 6000€ tuleviin ongelmiin.
Jolloin ei enää paljon nollan yläpuolella olla kun nuo adbluet eivät ole ollenkaan ainoita vikakohteita.
Veholla oli viime viikolla huutokaupat.comissa myynnissä yksi hieno C-mallilainen, vuosimallia 2017, 169K ajettu. Veho myi autoa rikkinäisenä :cry: ja joku hullu siitä meni ja 13 000€ huusi.

Laskeskelin, että tuon hieman kryptisen vikasatsin korjaukseen saa menemään (samassa liikkeessä kuin mistä se ostettiin) pahimmassa tapauksessa n. 6 500 euroa, jos joutuu vaihdattamaan AdBlue -säiliön, katin ja Noxit ja ohjelmoinnit päälle. Sitten vielä pari tonttua lisää, jos pitää panna uusiksi tukkoon mennyt suutin ja pumppu. Eli 13 000€ auto ja päästölinjasto 6 500€, toivottavasti ostaja on tyytyväinen ostokseensa.

Kuva
Tai sitten ostaja poistaa sen systeemin sieltä
kun uusi laki ei vielä ole voimassa,

mielnkiintoista seurat että miten homaa menee sankitoiden kohdalla
siinä kohdin jos muutokset on tehty ennen lain kiristystä
ja muutenkin jos on vaikka auton 3 omistaja joista vaikka 1 kuollut välistä pois
niin miten todistavat että nykyinen omistaja on syyllinen
ainakin toistaiseksi suomessa on syytön kunnes muuta todistetaan,

semoinekin tulee mielleen kun katsoo noita kerrotuja summia mitä korjuksin mennyt
että siinä joku 2000€ sanktio on pientä vaikka siitä sitten seuraa hylky ja systeemin palutus
käytöön on vielä hyvin + puolella jos ehjä systeemi on "varastoituna"
Mökkillä
'
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Ke 29.11.2023 22:35
E200kompressor kirjoitti: Ma 27.11.2023 13:06
MM81 kirjoitti: Ma 27.11.2023 07:06 Mulla vajaan kahden vuoden aikana adblueta korjattiin 10-12 000€:lla joista omasta pussista meni noin 4000€. Tämän aikana meni mm. Noxeja 5 kpl, adbluen suuttimia 1 kpl ja lopulta 1 kpl scr-pönttöjä. Hyviä keksintöjä nämä kusivehkeet!
Tuosta kun alkaa laskea vajaan kymmenen vuoden ikäiselle autolla sellaista käypää hintaa joka kannattaisi maksaa niin vaikeaa on plusmerkkistä hintaa autolle saada.

Erityisesti tuo korostuu jos ostajana on autoliike jolle sitä vaihtoautona tarjotaan. Jos autoliikkeen myymänä siihen jouduttaisiin virhevastuuna laittamaan rahaa vaikka yhden säiliön ja parin nox-anturin verran niin silloin hyvityshinnasta pitää vähentää ainakin 6000€ tuleviin ongelmiin.
Jolloin ei enää paljon nollan yläpuolella olla kun nuo adbluet eivät ole ollenkaan ainoita vikakohteita.
Veholla oli viime viikolla huutokaupat.comissa myynnissä yksi hieno C-mallilainen, vuosimallia 2017, 169K ajettu. Veho myi autoa rikkinäisenä :cry: ja joku hullu siitä meni ja 13 000€ huusi.

Laskeskelin, että tuon hieman kryptisen vikasatsin korjaukseen saa menemään (samassa liikkeessä kuin mistä se ostettiin) pahimmassa tapauksessa n. 6 500 euroa, jos joutuu vaihdattamaan AdBlue -säiliön, katin ja Noxit ja ohjelmoinnit päälle. Sitten vielä pari tonttua lisää, jos pitää panna uusiksi tukkoon mennyt suutin ja pumppu. Eli 13 000€ auto ja päästölinjasto 6 500€, toivottavasti ostaja on tyytyväinen ostokseensa.

Kuva
Tuokin on vielä varovainen arvio eikä sisällä vaihteiston tai moottorin (OM651) vikaantumista jolloin kokonaishuoltoihin palaakin 15 000€. Tai menisi jos omistaja ei olisi paalannut autoa siihen mennessä.
Vastaa Viestiin