7G 4-matic jakolaatikon sisällä oleva etukardaanin ristikkonivel

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

7G 4-matic jakolaatikon sisällä oleva etukardaanin ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Hei.
Selvittelin miten näihin etukardaanillisiin seiskavaihteisiin saa tuota jakolaatikon sisäpuolella olevaa niveltä, kun omassa on rattiin tulevaa tärinää moottorijarrutuksella, ja haluan varautua mahdollisiin eri vaihtoehtoihin mitä sieltä on rikki.

Ko-Met näitä korjailee noin 1500 euron hintaan, toinen vaihtoehto on puolalainen (?) Maktrans, josta saman osan saa ostettua hintaan 510 euroa. Aika iso hintaero.

Valitettavasti tuo Maktransin versio on vain uudempiin kardaaneihin(?), joissa on 18+2 kiilaa, kun vanhoissa on 22 kiilaa.

Kuva

https://maktrans.net/SQGX7229

Onko kenelläkään tietoa missä menee uuden ja vanhan raja? 7G ja 7G+? Sivuilla kertovat varmimman tavan olevan katsoa vanhasta.

Kun ero on noiden kiilojen määrä, onko tällöin kardaaniakin saatavissa kahta eri versiota? Mikäli näin, voiko vanhempaan vaihtaa uudemman kardaanin ja ostaa tuolta uudemman ristikkonivelhässäkän?

EPC:stä jotain katselin oman osaamisen rajoissa:
Vanhemmissa, kuten omassani, etukardaani A2044106801
Uudemmissa etukardaani A2044106901

Alla olevan nettisivun perusteella pituudet:
vanhemmassa 655mm
uudemmassa pituus 663mm

Tämän perusteella eivät olisi vaihdettavissa keskenään?

vanhempi
https://www.kardanline.eu/en/inicio/257 ... 06801.html

uudempi
https://www.kardanline.eu/en/inicio/273 ... 06901.html

KL-varaosilla pituudet samoilla osanumeroilla:
vanhempi pituus 644mm
uudempi pituus 663

Jos autossa on vanhempi kardaani, on siinä varmaan silloin myös tuo vanhempi ristikkonivel eikä auta kuin maksaa 1500 euroa Ko-Metille? Vai olisiko mahdollista ostaa halvalla ebaysta kumpikin versio ja vaihdattaa jossain tuo uudemman pää vanhempaan siten, että kardaanin pituudeksi tulee tuo vanhan 655 mutta uudemman version kiiloilla? Ei luulisi olevan tekemätön paikka millekään koneistamolle tehdä tuollainen vaihto.
S212 E350CDI 4Matic 2009
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 7G 4-matic jakolaatikon sisällä oleva etukardaanin ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

AaPoo kirjoitti: Ke 29.11.2023 11:36 Hei.
Selvittelin miten näihin etukardaanillisiin seiskavaihteisiin saa tuota jakolaatikon sisäpuolella olevaa niveltä, kun omassa on rattiin tulevaa tärinää moottorijarrutuksella, ja haluan varautua mahdollisiin eri vaihtoehtoihin mitä sieltä on rikki.

Ko-Met näitä korjailee noin 1500 euron hintaan, toinen vaihtoehto on puolalainen (?) Maktrans, josta saman osan saa ostettua hintaan 510 euroa. Aika iso hintaero.

Valitettavasti tuo Maktransin versio on vain uudempiin kardaaneihin(?), joissa on 18+2 kiilaa, kun vanhoissa on 22 kiilaa.

Kuva

https://maktrans.net/SQGX7229

Onko kenelläkään tietoa missä menee uuden ja vanhan raja? 7G ja 7G+? Sivuilla kertovat varmimman tavan olevan katsoa vanhasta.

Kun ero on noiden kiilojen määrä, onko tällöin kardaaniakin saatavissa kahta eri versiota? Mikäli näin, voiko vanhempaan vaihtaa uudemman kardaanin ja ostaa tuolta uudemman ristikkonivelhässäkän?

EPC:stä jotain katselin oman osaamisen rajoissa:
Vanhemmissa, kuten omassani, etukardaani A2044106801
Uudemmissa etukardaani A2044106901

Alla olevan nettisivun perusteella pituudet:
vanhemmassa 655mm
uudemmassa pituus 663mm

Tämän perusteella eivät olisi vaihdettavissa keskenään?

vanhempi
https://www.kardanline.eu/en/inicio/257 ... 06801.html

uudempi
https://www.kardanline.eu/en/inicio/273 ... 06901.html

KL-varaosilla pituudet samoilla osanumeroilla:
vanhempi pituus 644mm
uudempi pituus 663

Jos autossa on vanhempi kardaani, on siinä varmaan silloin myös tuo vanhempi ristikkonivel eikä auta kuin maksaa 1500 euroa Ko-Metille? Vai olisiko mahdollista ostaa halvalla ebaysta kumpikin versio ja vaihdattaa jossain tuo uudemman pää vanhempaan siten, että kardaanin pituudeksi tulee tuo vanhan 655 mutta uudemman version kiiloilla? Ei luulisi olevan tekemätön paikka millekään koneistamolle tehdä tuollainen vaihto.
Kardanissa oltava sama määrä spooreja
onhan sitten semoinekin vaihtoehto että pätkäisee kardanin ja otaa sen pätkän kumpi sopii
tuohon ja toiseen päähän sitten sen mikä sopii sinne etuperään samlla saa tehtyä sopivan mittaisen
taspainotus on se vaiken osuus siinä
Mökkillä
'
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 7G 4-matic jakolaatikon sisällä oleva etukardaanin ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

FinlandMerceds kirjoitti: Ke 29.11.2023 12:45

Kardanissa oltava sama määrä spooreja
onhan sitten semoinekin vaihtoehto että pätkäisee kardanin ja otaa sen pätkän kumpi sopii
tuohon ja toiseen päähän sitten sen mikä sopii sinne etuperään samlla saa tehtyä sopivan mittaisen
taspainotus on se vaiken osuus siinä
Just jotain tällaista hain takaa. Ulkomailta noita etukardaaneja saa aika halvalla, eikä luulisi olevan mikään amerikan temppu vaihtaa kardaaniin päätä ja pätkäistä sopivaan mittaaan ja tasapainottaa koko roska. Tai vaihtoehtoisesti lyhentää vaan uutta 663mm->655mm.

Noh, toivotaan ettei ole vikaa tuolla ristikossa vaihdelaatikon sisällä.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1042
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 7G 4-matic jakolaatikon sisällä oleva etukardaanin ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Kerran oli tuommoinen rikki, asiakas touhusi osan ”jostain”. Muuten oli hyvän oloinen osa, oli vain sattunut jäämään muutaman millin pitkäksi niin ei enää jakovaihteiston kuoret menneet kiinni. Vanha ko-met:lle ja ristikko vaihtoon, tuli takaisin sopivan mittaisena. Ongelma poistui.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 7G 4-matic jakolaatikon sisällä oleva etukardaanin ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Puolasta jos haluaa vanhemman malliseen mersuun nivelen 3x halvemmalla millä Ko-Met sen vanhan korjaa, niin pitää päivittää uudemman mallin kardaani, ei auta muu. Eiköhän siitä jossain saa pätkäistyä palan välistä siten, että sopii vanhan tilalle. Vai tarkoititko siis tuollaisen risitkkonivelen olevan liian pitkä eikä jakolaatikon kannet mennyt siksi kiinni?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1042
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 7G 4-matic jakolaatikon sisällä oleva etukardaanin ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Ristikko/paketti liian pitkä, ei mahtunu kuoret kiinni
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 7G 4-matic jakolaatikon sisällä oleva etukardaanin ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Onpa jännä, että tollaisen osan tekijä tekee sitten eri kokoiseksi. Liekö ollut huono päivä, koneistajan luulisi osaavan mitata. Toivottavasti ei ollut Maktransilta asiakas hommannut.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1042
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 7G 4-matic jakolaatikon sisällä oleva etukardaanin ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Joo, kasauksessa sattunut joku virhe. Muuten olisi ollut kyllä sopiva peli
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Vastaa Viestiin