Adblue ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
oho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 03.03.2018 13:14

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja oho »

FinlandMerceds kirjoitti: To 30.11.2023 11:49 Tai sitten ostaja poistaa sen systeemin sieltä
kun uusi laki ei vielä ole voimassa,

mielnkiintoista seurat että miten homaa menee sankitoiden kohdalla
siinä kohdin jos muutokset on tehty ennen lain kiristystä
ja muutenkin jos on vaikka auton 3 omistaja joista vaikka 1 kuollut välistä pois
niin miten todistavat että nykyinen omistaja on syyllinen
ainakin toistaiseksi suomessa on syytön kunnes muuta todistetaan,
Se että päästölaitteiden ohituksia aletaan sanktioimaan niin muuttaako se oikeasti käytännössä mitään?
Kun eikös niiden ohituksesta tälläkin hetkellä seuraa katsastuskonttorilla hylky, mutta niin vain ne silti läpi menevät.

Koska miten katsastusmies todentaa että pakokaasut todella kulkeutuvat takaisin imusarjaan? Tai että SCR laitteisto todella sumuttaa AdBlueta SCR pönttöön? Legendaa tosin olen kuullut että katsastusmiehet kolkuttelevat hiukkaspönttöön kuulostaako ontolta. Toki nuo asiat taitaa olla tarkistettavissa Starilla, mutta sellaista tuskin katsastuskonttoreilta löytyy.
Nykyautoissa ilmeisesti päästölaitteistot ym. tarkistetaan OBD pistokkeesta, mutta päästölaitteiden ohituksien tekeminen huomaamattomaksi on ainakin ohjelmointipajojen markkinointihöpinöiden perusteella yksinkertaista.
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Nippe »

oho kirjoitti: To 30.11.2023 15:54
FinlandMerceds kirjoitti: To 30.11.2023 11:49 Tai sitten ostaja poistaa sen systeemin sieltä
kun uusi laki ei vielä ole voimassa,

mielnkiintoista seurat että miten homaa menee sankitoiden kohdalla
siinä kohdin jos muutokset on tehty ennen lain kiristystä
ja muutenkin jos on vaikka auton 3 omistaja joista vaikka 1 kuollut välistä pois
niin miten todistavat että nykyinen omistaja on syyllinen
ainakin toistaiseksi suomessa on syytön kunnes muuta todistetaan,
Se että päästölaitteiden ohituksia aletaan sanktioimaan niin muuttaako se oikeasti käytännössä mitään?
Kun eikös niiden ohituksesta tälläkin hetkellä seuraa katsastuskonttorilla hylky, mutta niin vain ne silti läpi menevät.

Koska miten katsastusmies todentaa että pakokaasut todella kulkeutuvat takaisin imusarjaan? Tai että SCR laitteisto todella sumuttaa AdBlueta SCR pönttöön? Legendaa tosin olen kuullut että katsastusmiehet kolkuttelevat hiukkaspönttöön kuulostaako ontolta. Toki nuo asiat taitaa olla tarkistettavissa Starilla, mutta sellaista tuskin katsastuskonttoreilta löytyy.
Nykyautoissa ilmeisesti päästölaitteistot ym. tarkistetaan OBD pistokkeesta, mutta päästölaitteiden ohituksien tekeminen huomaamattomaksi on ainakin ohjelmointipajojen markkinointihöpinöiden perusteella yksinkertaista.
En osaa tarkkaan sitä sanoa, mutta sen tiedän että jotenkin Poliisi ja Tulli sen osaavat jo katsoa. Raskaalla puolella näkee usein kun ulkomaankilpinen tulee poliisien saattamana korjaamolle laittamaan urealaitteet kuntoon.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Nippe kirjoitti: To 30.11.2023 16:59
oho kirjoitti: To 30.11.2023 15:54
FinlandMerceds kirjoitti: To 30.11.2023 11:49 Tai sitten ostaja poistaa sen systeemin sieltä
kun uusi laki ei vielä ole voimassa,

mielnkiintoista seurat että miten homaa menee sankitoiden kohdalla
siinä kohdin jos muutokset on tehty ennen lain kiristystä
ja muutenkin jos on vaikka auton 3 omistaja joista vaikka 1 kuollut välistä pois
niin miten todistavat että nykyinen omistaja on syyllinen
ainakin toistaiseksi suomessa on syytön kunnes muuta todistetaan,
Se että päästölaitteiden ohituksia aletaan sanktioimaan niin muuttaako se oikeasti käytännössä mitään?
Kun eikös niiden ohituksesta tälläkin hetkellä seuraa katsastuskonttorilla hylky, mutta niin vain ne silti läpi menevät.

Koska miten katsastusmies todentaa että pakokaasut todella kulkeutuvat takaisin imusarjaan? Tai että SCR laitteisto todella sumuttaa AdBlueta SCR pönttöön? Legendaa tosin olen kuullut että katsastusmiehet kolkuttelevat hiukkaspönttöön kuulostaako ontolta. Toki nuo asiat taitaa olla tarkistettavissa Starilla, mutta sellaista tuskin katsastuskonttoreilta löytyy.
Nykyautoissa ilmeisesti päästölaitteistot ym. tarkistetaan OBD pistokkeesta, mutta päästölaitteiden ohituksien tekeminen huomaamattomaksi on ainakin ohjelmointipajojen markkinointihöpinöiden perusteella yksinkertaista.
En osaa tarkkaan sitä sanoa, mutta sen tiedän että jotenkin Poliisi ja Tulli sen osaavat jo katsoa. Raskaalla puolella näkee usein kun ulkomaankilpinen tulee poliisien saattamana korjaamolle laittamaan urealaitteet kuntoon.
Mielen kiinosta käy katsomassa seuravakis kun tulee että puttuko niistä osia tai onko jotain mutta selvää ulkoista merkkiä jos niitä kerran usein tule satuuessa korjailtavaksi

kärhtämisen syynä voi olla
Vaikapa niin että kappas tuostahan puuttu pumppu, säilö, letku, tms kusi
järjestelmään kuuluva osa ja mikäs tuo boxsi johdon päässä sen tilalla on luke joku emulate
sen tajuaa niistä seepran papanoista sekin joka ei osaa kirjoitaa että jotain on nyt pielessä

usein ovat ulkomaan pl. lv ym ex itämaan kulkoiten autoissa hoideltu karkealla tavalla kun
ei niissä vielä niin usein välitetä siitä onko pakoputkessa kusta, siis jos on systeemi käytöstä pois,

mitenkähän sitten sekin tulee menmään
kun ennen ka puolen muutamankin merkin
korjaamot sai laitettu väliaikais ohjlman/asetuksen siksi
aikaa että loppu olevia osia ehtii valmistaja toimitaa
Mökkillä
'
W204Koksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: La 12.10.2019 19:38

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja W204Koksi »

Kentin purkin kyljessä lukee 25ml / 10ltr. riittää.

213 adblue pönttö on 23ltr. Ohjeen mukaan on hyvä tietää mihin määrään Kenttiä lisätään, toki hankalaa on tietää paljon säiliössä on, todellisuudessa.
Kentin purkin kyljessä maininta, ei saa jäätyä. Ohjeessa kerrotaan että käyttölämpötila -20C +40C, toki adblu jäätynee -11C lämpötilassa ilman lämmitystä.

Kentin ohjeesta ote:

KENT Urea Anti Crystal, 250 ml
Ehkäisee ja liuottaa tehokkaasti AdBluen eli urealisäaineen sekaan ja suuttimille muodostuvia kristalleja. Kristallisoitunut lisäaine pahimmillaan rikkoo kalustoa ja aiheuttaa kalliita remontteja. Erityisesti ureasäiliön suuttimet ovat herkkiä lisäaineen kristallisoitumiselle. Seossuhde 25 ml / 10 l. Liuottaa jo muodostuneita kristalleja.



oho kirjoitti: Ma 27.11.2023 14:35
Tommi_82 kirjoitti: Ma 27.11.2023 12:33 Tässäkin keskustelussa on mainittu parikin eri ad bluen lisäainetta mitkä ehkäisee tukkeutumista, onko noista parempaa tietoa mikä olisi se paras vai nappaanko kaupasta mukaan ekana käteen sattuvan purkin?
Kent lisäainetta on paljon kehuttu, tälläkin foorumilla joku sitä aiemmin suositteli. Ei niitä taida juuri muita ad blue lisäaineita ollakkaan?

Annostelumäärä tuossa vaikuttaa todella pieneltä, mukamas puolikas teelusikallinen piisaa yhteen litraan. Mitähän tapahtuu jos tuota laittaisi vähän extraa :think:
W213 T 220d 4Matic -18
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1896
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tony »

W204Koksi kirjoitti: To 30.11.2023 21:28 Kentin purkin kyljessä lukee 25ml / 10ltr. riittää.

213 adblue pönttö on 23ltr. Ohjeen mukaan on hyvä tietää mihin määrään Kenttiä lisätään, toki hankalaa on tietää paljon säiliössä on, todellisuudessa.
Kentin purkin kyljessä maininta, ei saa jäätyä. Ohjeessa kerrotaan että käyttölämpötila -20C +40C, toki adblu jäätynee -11C lämpötilassa ilman lämmitystä.

Kentin ohjeesta ote:

KENT Urea Anti Crystal, 250 ml
Ehkäisee ja liuottaa tehokkaasti AdBluen eli urealisäaineen sekaan ja suuttimille muodostuvia kristalleja. Kristallisoitunut lisäaine pahimmillaan rikkoo kalustoa ja aiheuttaa kalliita remontteja. Erityisesti ureasäiliön suuttimet ovat herkkiä lisäaineen kristallisoitumiselle. Seossuhde 25 ml / 10 l. Liuottaa jo muodostuneita kristalleja.



oho kirjoitti: Ma 27.11.2023 14:35
Tommi_82 kirjoitti: Ma 27.11.2023 12:33 Tässäkin keskustelussa on mainittu parikin eri ad bluen lisäainetta mitkä ehkäisee tukkeutumista, onko noista parempaa tietoa mikä olisi se paras vai nappaanko kaupasta mukaan ekana käteen sattuvan purkin?
Kent lisäainetta on paljon kehuttu, tälläkin foorumilla joku sitä aiemmin suositteli. Ei niitä taida juuri muita ad blue lisäaineita ollakkaan?

Annostelumäärä tuossa vaikuttaa todella pieneltä, mukamas puolikas teelusikallinen piisaa yhteen litraan. Mitähän tapahtuu jos tuota laittaisi vähän extraa :think:
Mitäs mieltä, jos tuota kristallisoitumista ennalta yrittäisi ehkäistä ja lorauttais ohjeen mukaan tankkiin, vai meneekö kuten vanha sanonta, "älä korjaa jos ei ole rikki"
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

FinlandMerceds kirjoitti: To 30.11.2023 11:49
Petteri Kivimäki kirjoitti: Ke 29.11.2023 22:35
E200kompressor kirjoitti: Ma 27.11.2023 13:06
MM81 kirjoitti: Ma 27.11.2023 07:06 Mulla vajaan kahden vuoden aikana adblueta korjattiin 10-12 000€:lla joista omasta pussista meni noin 4000€. Tämän aikana meni mm. Noxeja 5 kpl, adbluen suuttimia 1 kpl ja lopulta 1 kpl scr-pönttöjä. Hyviä keksintöjä nämä kusivehkeet!
Tuosta kun alkaa laskea vajaan kymmenen vuoden ikäiselle autolla sellaista käypää hintaa joka kannattaisi maksaa niin vaikeaa on plusmerkkistä hintaa autolle saada.

Erityisesti tuo korostuu jos ostajana on autoliike jolle sitä vaihtoautona tarjotaan. Jos autoliikkeen myymänä siihen jouduttaisiin virhevastuuna laittamaan rahaa vaikka yhden säiliön ja parin nox-anturin verran niin silloin hyvityshinnasta pitää vähentää ainakin 6000€ tuleviin ongelmiin.
Jolloin ei enää paljon nollan yläpuolella olla kun nuo adbluet eivät ole ollenkaan ainoita vikakohteita.
Veholla oli viime viikolla huutokaupat.comissa myynnissä yksi hieno C-mallilainen, vuosimallia 2017, 169K ajettu. Veho myi autoa rikkinäisenä :cry: ja joku hullu siitä meni ja 13 000€ huusi.

Laskeskelin, että tuon hieman kryptisen vikasatsin korjaukseen saa menemään (samassa liikkeessä kuin mistä se ostettiin) pahimmassa tapauksessa n. 6 500 euroa, jos joutuu vaihdattamaan AdBlue -säiliön, katin ja Noxit ja ohjelmoinnit päälle. Sitten vielä pari tonttua lisää, jos pitää panna uusiksi tukkoon mennyt suutin ja pumppu. Eli 13 000€ auto ja päästölinjasto 6 500€, toivottavasti ostaja on tyytyväinen ostokseensa.

Kuva
Tai sitten ostaja poistaa sen systeemin sieltä
kun uusi laki ei vielä ole voimassa,

mielnkiintoista seurat että miten homaa menee sankitoiden kohdalla
siinä kohdin jos muutokset on tehty ennen lain kiristystä
ja muutenkin jos on vaikka auton 3 omistaja joista vaikka 1 kuollut välistä pois
niin miten todistavat että nykyinen omistaja on syyllinen
ainakin toistaiseksi suomessa on syytön kunnes muuta todistetaan,

semoinekin tulee mielleen kun katsoo noita kerrotuja summia mitä korjuksin mennyt
että siinä joku 2000€ sanktio on pientä vaikka siitä sitten seuraa hylky ja systeemin palutus
käytöön on vielä hyvin + puolella jos ehjä systeemi on "varastoituna"
'

Sanktiot tulee sille, joka ko. lain jälkeen päästömanipuloidulla autolla ajaa, ei sille, joka 5 v. sitten sen järjestelmän on poistanut käytöstä. Jyväskyläläinen autohuoltamo tiesi kertoa, että elinkeinotoiminnassa käytettävälle autolle 20 000 euroa sakkoa, yksityiselle 2 000€.

Palautus poiston jälkeen ei ehkä ihan menekään niin kuin Strömssöössä, kun tuo järjestelmän toimivuus tuntuu oman kokemuksen perusteella edellyttävän, että se on suunnilleen toiminnassa..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

tony kirjoitti: Pe 01.12.2023 10:00
W204Koksi kirjoitti: To 30.11.2023 21:28 Kentin purkin kyljessä lukee 25ml / 10ltr. riittää.

213 adblue pönttö on 23ltr. Ohjeen mukaan on hyvä tietää mihin määrään Kenttiä lisätään, toki hankalaa on tietää paljon säiliössä on, todellisuudessa.
Kentin purkin kyljessä maininta, ei saa jäätyä. Ohjeessa kerrotaan että käyttölämpötila -20C +40C, toki adblu jäätynee -11C lämpötilassa ilman lämmitystä.

Kentin ohjeesta ote:

KENT Urea Anti Crystal, 250 ml
Ehkäisee ja liuottaa tehokkaasti AdBluen eli urealisäaineen sekaan ja suuttimille muodostuvia kristalleja. Kristallisoitunut lisäaine pahimmillaan rikkoo kalustoa ja aiheuttaa kalliita remontteja. Erityisesti ureasäiliön suuttimet ovat herkkiä lisäaineen kristallisoitumiselle. Seossuhde 25 ml / 10 l. Liuottaa jo muodostuneita kristalleja.



oho kirjoitti: Ma 27.11.2023 14:35
Tommi_82 kirjoitti: Ma 27.11.2023 12:33 Tässäkin keskustelussa on mainittu parikin eri ad bluen lisäainetta mitkä ehkäisee tukkeutumista, onko noista parempaa tietoa mikä olisi se paras vai nappaanko kaupasta mukaan ekana käteen sattuvan purkin?
Kent lisäainetta on paljon kehuttu, tälläkin foorumilla joku sitä aiemmin suositteli. Ei niitä taida juuri muita ad blue lisäaineita ollakkaan?

Annostelumäärä tuossa vaikuttaa todella pieneltä, mukamas puolikas teelusikallinen piisaa yhteen litraan. Mitähän tapahtuu jos tuota laittaisi vähän extraa :think:
Mitäs mieltä, jos tuota kristallisoitumista ennalta yrittäisi ehkäistä ja lorauttais ohjeen mukaan tankkiin, vai meneekö kuten vanha sanonta, "älä korjaa jos ei ole rikki"
Minä olen tuota ainetta ohjeen mukaisella sekoitussuhteella käyttänyt omassani ja mitään ongelmia ei ureajärkestelmän kanssa ole ollut. Lisäaineen ansiosta, tai siitä huolimatta, siitä saa jokainen olla omaa mieltään :)

Jos on star käytettävissä niin sillä näkee myös säiliössä olevan aineen määrän. En varmaksi sano todellista tarkkuutta mutta ilmoitettu tieto löytyy senttilitrat tarkkuudella.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Vielä tuohon aiheeseen "voiko päästömanipulaatiosta jäädä kiinni", Yle kirjoitti aiheesta 1,5 v. sitten näin:
Lahden A-katsastusaseman esimies Esko Kemppi tietää hyvin, että tällaisia päästömanipulointeja tehdään, mutta niihin on vaikea päästä käsiksi.

– Se on meillekin turhauttavaa, kun emme pysty tällaisia muutostöitä näkemään, vaikka lainsäädäntö niin velvoittaisikin.

Kemppi kertoo, että päästömanipuloinnin havaitseminen katsastuksessa edellyttäisi OBD-mittauksen laajentamista siten, että sillä pystyttäisiin näkemään koko järjestelmän toiminta.

Silloin mittaus näyttäisi, onko Adbluen ruiskutus pakokaasujärjestelmään poistettu käytöstä. Se olisi mahdollista, mutta tähän ei olla vielä Euroopassa menty.
https://yle.fi/a/3-12380279

Kyse siis havaitsemisesta katsastuksessa. Taitaa kuitenkin olla niin, että AdBlue -järjestelmän poistamisen kohdalla päästömanipulaatiosta kiinni jääminen ylipäätään edellyttää joko osien puuttumista järjestelmästä tai järjestelmän toimivuuden tarkastamista merkkikohtaisilla diagnostiikkavehkeillä.

Edit. Mutta: saako AdBlue -nesteen iän testattua säiliöstä? Silloin jos säiliössä on vanhaa AdBlueta -> diagnostiikka kehiin ja nakki napsahtaa?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Aina ennen katsastusta tankki tyhjäksi ja uudet sisään lisäaineen kera. Toki harva pystyy sitä tekemään, mutta jos nosturi löytyy niin miksikäs ei.

Edit. Tai onhan tuo vaikka parkkipaikallakin tehtävissä, jos imee nesteet pois.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Euro 7:kaan tulee järjestelmän kiertämisestä kertovat ilmaisimet.

Itse uskon siihen, että jo pelkkä pelote tuntuvista sanktioista saa yritykset jättämään ohjelmoinnin tekemättä ja yrityskäytössä olevista autoista järjestelmän poistot tekemättä.

Enkä pitäisi mahdottomana, että tulee joku määräys, jolla määräaikaishuollot merkkiliikkeessä velvoitetaan syynäämään päästömanipulaatiot.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Tommi_82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 27.02.2017 18:49

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Tommi_82 »

Tänään käytin tuon AdBlue suuttimen irti ja kyllähän se melkoisessa kunnossa oli.
Putsailin paikat ja löin takaisin nippuun, ehkä vajaan tunnin homma kaikkineen. Tähän hätään ei ollut testeriä saatavilla joten vikavalo loistaa taas taulussa, katsotaan sammuuko vai joutuuko keksimään jotain muuta.
Kentin litku oli muuten loistavaa tavaraa suuttimen puhdistukseen, muutaman minuutin liuottelulla oli suutin puhdas ja Kentti muistutti lähinnä pensselinpesu vettä valkoisen maalin jäljiltä.
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Petteri Kivimäki kirjoitti: La 02.12.2023 17:37 Euro 7:kaan tulee järjestelmän kiertämisestä kertovat ilmaisimet.

Itse uskon siihen, että jo pelkkä pelote tuntuvista sanktioista saa yritykset jättämään ohjelmoinnin tekemättä ja yrityskäytössä olevista autoista järjestelmän poistot tekemättä.

Enkä pitäisi mahdottomana, että tulee joku määräys, jolla määräaikaishuollot merkkiliikkeessä velvoitetaan syynäämään päästömanipulaatiot.
Eikös Euro7 peruttu, tai ainakin lykätty toistaiseksi.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Ke 29.11.2023 22:35 Veholla oli viime viikolla huutokaupat.comissa myynnissä yksi hieno C-mallilainen, vuosimallia 2017, 169K ajettu. Veho myi autoa rikkinäisenä :cry: ja joku hullu siitä meni ja 13 000€ huusi.

Laskeskelin, että tuon hieman kryptisen vikasatsin korjaukseen saa menemään (samassa liikkeessä kuin mistä se ostettiin) pahimmassa tapauksessa n. 6 500 euroa, jos joutuu vaihdattamaan AdBlue -säiliön, katin ja Noxit ja ohjelmoinnit päälle. Sitten vielä pari tonttua lisää, jos pitää panna uusiksi tukkoon mennyt suutin ja pumppu. Eli 13 000€ auto ja päästölinjasto 6 500€, toivottavasti ostaja on tyytyväinen ostokseensa.

Kuva
Hahah. Mä täällä repeilin tätä kommenttia. No se hullu on tässä, tuossa se pihalla on. Tai no en mä ollu se joka siitä sen korkeimman huudon teki vaan se toiseks tullu huutaja, se alkuperäinen sitten oli tehny oharit ja tein Vehon kanssa siitä sitten diilin. Noxit on tulossa Saksasta ja päässen ens viikolla ne vaihtaa. Se etummainenkin näyttäis mun mielestä olevan kunnossa mutta vaihdetaan nyt sekin varmuuden vuoksi. Taaimmainen pimeänä. Muuten järjestelmä näyttää toimintakuntoiselta, pumppu toimii, lämmitin toimii ja auto kaikin puolin on varsin siisti, huollettu ja ehjä. Akku siitä oli kaput, varmaan osin syynä se että olivat siellä Vehon pihalla antaneet sille apuvirtaa turhan karkeasti, alkuperäinen vanha akku ei tykänny.

Ai mitä ne noxit makso? Ei suinkaan 6500€ vaan yhteensä vähä yli 300€ ja ovat "genuine".
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Orlov »

No hyvää lykkyä myyntiin, teet siitä sitten myyntiauton. Toivon kaikkea hyvää sulle jatkossa. Istutko voittajien penkillä?

Paljonko maksetaan, jos tiedän missä vika on oikeasti? Siis tuo oli vitsi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

amatoori kirjoitti: La 02.12.2023 21:01
Petteri Kivimäki kirjoitti: Ke 29.11.2023 22:35 Veholla oli viime viikolla huutokaupat.comissa myynnissä yksi hieno C-mallilainen, vuosimallia 2017, 169K ajettu. Veho myi autoa rikkinäisenä :cry: ja joku hullu siitä meni ja 13 000€ huusi.

Laskeskelin, että tuon hieman kryptisen vikasatsin korjaukseen saa menemään (samassa liikkeessä kuin mistä se ostettiin) pahimmassa tapauksessa n. 6 500 euroa, jos joutuu vaihdattamaan AdBlue -säiliön, katin ja Noxit ja ohjelmoinnit päälle. Sitten vielä pari tonttua lisää, jos pitää panna uusiksi tukkoon mennyt suutin ja pumppu. Eli 13 000€ auto ja päästölinjasto 6 500€, toivottavasti ostaja on tyytyväinen ostokseensa.

Kuva
Hahah. Mä täällä repeilin tätä kommenttia. No se hullu on tässä, tuossa se pihalla on. Tai no en mä ollu se joka siitä sen korkeimman huudon teki vaan se toiseks tullu huutaja, se alkuperäinen sitten oli tehny oharit ja tein Vehon kanssa siitä sitten diilin. Noxit on tulossa Saksasta ja päässen ens viikolla ne vaihtaa. Se etummainenkin näyttäis mun mielestä olevan kunnossa mutta vaihdetaan nyt sekin varmuuden vuoksi. Taaimmainen pimeänä. Muuten järjestelmä näyttää toimintakuntoiselta, pumppu toimii, lämmitin toimii ja auto kaikin puolin on varsin siisti, huollettu ja ehjä. Akku siitä oli kaput, varmaan osin syynä se että olivat siellä Vehon pihalla antaneet sille apuvirtaa turhan karkeasti, alkuperäinen vanha akku ei tykänny.

Ai mitä ne noxit makso? Ei suinkaan 6500€ vaan yhteensä vähä yli 300€ ja ovat "genuine".
Tuo on sitä tuolileikkiä kenelle riittää tuoleja kun musiikki loppuu. Täysin mahdollista tehdä tili mutta suurin osa ostajista ostaa auton käyttöä varten.
Onneksi olkoon jos tuolla tulee kuntoon ja saat kaupaksi.

Olen muutaman auton ostanut rikkinäisenä, tarkemmin kolme nykyisistäkin ja tiedän varmuudella, että tilin tekeminen on tosiaan työtä kun harvoin ne viat siihen jää mitä ilmoitetaan.
Viimeisin minkä myin oli ostohinnaltaan 1700€, nettiauton halvin vastaava sillä hetkellä yli 8000€ ja korjauksiin meni lopulta yli 4000€. Kauppahinta oli hieman yli 6000€ ja viikkojen työtunnit jäi vaivaksi.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Ole mahdollista, kun pystyy osoittamaan tapatahtumien kulun. En tiedä miten lapsia nämä tekniikan kerääjien porukat on?

Teidätt saadaan kiinni! Tekniikan osaluettolo riittää, joka pätee kokoeurooppaaan
Viimeksi muokannut Orlov, La 02.12.2023 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja amatoori »

E200kompressor kirjoitti: La 02.12.2023 22:03 Tuo on sitä tuolileikkiä kenelle riittää tuoleja kun musiikki loppuu. Täysin mahdollista tehdä tili mutta suurin osa ostajista ostaa auton käyttöä varten.
Onneksi olkoon jos tuolla tulee kuntoon ja saat kaupaksi.

Olen muutaman auton ostanut rikkinäisenä, tarkemmin kolme nykyisistäkin ja tiedän varmuudella, että tilin tekeminen on tosiaan työtä kun harvoin ne viat siihen jää mitä ilmoitetaan.
Viimeisin minkä myin oli ostohinnaltaan 1700€, nettiauton halvin vastaava sillä hetkellä yli 8000€ ja korjauksiin meni lopulta yli 4000€. Kauppahinta oli hieman yli 6000€ ja viikkojen työtunnit jäi vaivaksi.
Eipä tässä mitään tiliä olla tekemässä. Kattoo jääkö perheeseen nykyisen kauppakassin tilalle vai jatkaako matkaa johonkin lähipiiriin. Voihan se katti olla kanssa siinä paskana mutta mun mielestä ainakaan paineet ei näyttäny että se linja nyt ainakaan kovin tukossa olis. Kun saa takimmaisen nox -sensorin pelittämään niin sitten osaa arvioida paremmin.

Nää on niitä harrastuksia, sitä kun haluaa jotain ropattavaa ja itte tykkään näistä vähä moderneimmista.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

amatoori kirjoitti: La 02.12.2023 22:15
Nää on niitä harrastuksia, sitä kun haluaa jotain ropattavaa ja itte tykkään näistä vähä moderneimmista.
Sehän on ihan mukavaa etsiä haasteita, osittain siksi minäkin tuollaista tein mutta nyt alkaa olla mitta täysi ja etsintä siirtyä yhä vanhempiin joiden kanssa ei joudu panttivangiksi minkään osatoimittajan armoille.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja amatoori »

E200kompressor kirjoitti: La 02.12.2023 22:36 Sehän on ihan mukavaa etsiä haasteita, osittain siksi minäkin tuollaista tein mutta nyt alkaa olla mitta täysi ja etsintä siirtyä yhä vanhempiin joiden kanssa ei joudu panttivangiksi minkään osatoimittajan armoille.
Vanhemmissa on se hyvä että kun löytää sopivan projektin niin siinä restauroimalla tuottaa samalla oikeaa lisäarvoa. Itseäni on jo vuosia kutkuttanu R107 projekti mutta kun siinä sitten joutuu tekemisiin sen ruosteen kanssa jota inhoan kovasti, mutta kyllähän se lopputulos sitten olis aikamoinen saavutus.

Se on vaan vanhempien kanssa ehkä vielä haastavampaa jos oikee priimaa tavoittelee, että osia on vielä huonommin tarjolla. Näissä uudemmissa on se hyvä puoli että on vähän ajettuja kolariautojen osia tarjolla.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja dealer »

yhteensä vähä yli 300€ ja ovat "genuine".
Vieläkö nämä on niitä keltaisella tai punaisella värillä merkittyjä "kunnostettuja" (ilmoituksissa ei toki mainittu että käytetty osa) joita takavuosina sai noilla hinnoilla ebayn kautta ?
Autoliikkeet usein tilailivat kun vaihtoautoissa adbluet tökki.
oulaistenliikenne.fi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja amatoori »

dealer kirjoitti: Su 03.12.2023 08:45
yhteensä vähä yli 300€ ja ovat "genuine".
Vieläkö nämä on niitä keltaisella tai punaisella värillä merkittyjä "kunnostettuja" (ilmoituksissa ei toki mainittu että käytetty osa) joita takavuosina sai noilla hinnoilla ebayn kautta ?
Autoliikkeet usein tilailivat kun vaihtoautoissa adbluet tökki.
Kyl nää oli ihan käytettynä myydyt. Kova ettiminenhän näissä on että on potentiaalisesti OK.

Niitähän saa nykyään myös pelkästään anturipäitä jotka voi sitten jatkoksilla liittää vanhan anturin boksiin. Halvimmillaan muutamia kymppejä ne päät mutta ilmeisesti kiinalaisia, joissakin tosin saattaa NGK on kaiverrettu kylkeen mutta sehän ei ole mikään tae mistään kun kiinalaisista kyse.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Ei kai se kenellekään yllätyksenä tule, että melkolailla kaikki tehdään Kiinassa? :) huono yleistys asioista, mutta melkolailla todellisuus
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ok, noita tosiaan vaihdeltiin ja toimiviakin sattui joskus kohdalle, ei kovin usein kyllä.
oulaistenliikenne.fi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja amatoori »

dealer kirjoitti: Su 03.12.2023 12:36 Ok, noita tosiaan vaihdeltiin ja toimiviakin sattui joskus kohdalle, ei kovin usein kyllä.
Noh, lähtee takas jos ei arvot oo kohdallaan.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
viheik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Su 20.08.2006 22:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja viheik »

[quote=Tommi_82 post_id=1386636 time=1701535404 user_id=49039]
Tänään käytin tuon AdBlue suuttimen irti ja kyllähän se melkoisessa kunnossa oli.
Putsailin paikat ja löin takaisin nippuun, ehkä vajaan tunnin homma kaikkineen. Tähän hätään ei ollut testeriä saatavilla joten vikavalo loistaa taas taulussa, katsotaan sammuuko vai joutuuko keksimään jotain muuta.
Kentin litku oli muuten loistavaa tavaraa suuttimen puhdistukseen, muutaman minuutin liuottelulla oli suutin puhdas ja Kentti muistutti lähinnä pensselinpesu vettä valkoisen maalin jäljiltä.
[/quote]

Mittasitko samalla yleismittarilla onko suutin ehjä? Ehjän suuttimen vastus on 13ohm. En ole varma onko mallikohtaisia eroja mutta ainakin Vito/sprintterissä.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Äkkiseltään tuntuu hyvin lapsellinen olevan tuo suutin teholtaan, tuleeko tuosta edes wattia?
YHI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ma 17.05.2010 19:02

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja YHI »

^11W.
SLK200K(ex), V60, 951
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3078
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja jysi »

Tee-se-itse video aiheesta Adbluen korjaus (saksankielinen, mutta tekstityksen avulla kääntyy):
https://www.youtube.com/watch?v=44IW9SI9g0A&t=2s

Ongelma: "määrän mittaus ei mahdollista": -> Korjaus: suuttimen siivous kuumalla vedellä
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja amatoori »

jysi kirjoitti: Ma 04.12.2023 12:05 Tee-se-itse video aiheesta Adbluen korjaus (saksankielinen, mutta tekstityksen avulla kääntyy):
https://www.youtube.com/watch?v=44IW9SI9g0A&t=2s

Ongelma: "määrän mittaus ei mahdollista": -> Korjaus: suuttimen siivous kuumalla vedellä
Juu ureahan on vesiliukoinen joten ei siihen mitään sen ihmeellisempiä liuottimia tarvita. Vielä kun näyttää ultraäänipuhdistinta niin pitäis tulla kuin uusi.

Tässä mun vehkeessähän ei muuten ole minkään maan vikakoodeja missään. Auto toimii kaikinpuolin kuin missään ei olisi vikaa. Taaimmaisen nox anturin vian pystyy toteemaan vasta kun tekee testin ajossa. Moottorin ecu on päivitetty joten siellä ei ole mitään softatuunauksia aiheeseen liittyen.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

amatoori kirjoitti: La 02.12.2023 21:01
Petteri Kivimäki kirjoitti: Ke 29.11.2023 22:35 Veholla oli viime viikolla huutokaupat.comissa myynnissä yksi hieno C-mallilainen, vuosimallia 2017, 169K ajettu. Veho myi autoa rikkinäisenä :cry: ja joku hullu siitä meni ja 13 000€ huusi.

Laskeskelin, että tuon hieman kryptisen vikasatsin korjaukseen saa menemään (samassa liikkeessä kuin mistä se ostettiin) pahimmassa tapauksessa n. 6 500 euroa, jos joutuu vaihdattamaan AdBlue -säiliön, katin ja Noxit ja ohjelmoinnit päälle. Sitten vielä pari tonttua lisää, jos pitää panna uusiksi tukkoon mennyt suutin ja pumppu. Eli 13 000€ auto ja päästölinjasto 6 500€, toivottavasti ostaja on tyytyväinen ostokseensa.

Kuva
Hahah. Mä täällä repeilin tätä kommenttia. No se hullu on tässä, tuossa se pihalla on. Tai no en mä ollu se joka siitä sen korkeimman huudon teki vaan se toiseks tullu huutaja, se alkuperäinen sitten oli tehny oharit ja tein Vehon kanssa siitä sitten diilin. Noxit on tulossa Saksasta ja päässen ens viikolla ne vaihtaa. Se etummainenkin näyttäis mun mielestä olevan kunnossa mutta vaihdetaan nyt sekin varmuuden vuoksi. Taaimmainen pimeänä. Muuten järjestelmä näyttää toimintakuntoiselta, pumppu toimii, lämmitin toimii ja auto kaikin puolin on varsin siisti, huollettu ja ehjä. Akku siitä oli kaput, varmaan osin syynä se että olivat siellä Vehon pihalla antaneet sille apuvirtaa turhan karkeasti, alkuperäinen vanha akku ei tykänny.

Ai mitä ne noxit makso? Ei suinkaan 6500€ vaan yhteensä vähä yli 300€ ja ovat "genuine".
Anteeksi, että kutsuin sinua hulluksi.

Tsemppiä hommaan, mihin minulla on mennyt 4 kk. ja 4 200€.

Pitäisitkö meidät ajantasalla kuinka käy?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Vastaa Viestiin