W211 Jäähdytysneste

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Sinivihreä MB 325.0 on Basf Glysantin koodilla G48, käytettiin vuoteen 2014.

Vuodesta 2014 eteenpäin purppura neste MB 325.6 löytyy taas Basf Glysantin koodilla G40.

Molempia saa Motonetistä tai vaikka IKH:lta. IKH:lta saa ihan Basf:n purkissa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Pe 08.12.2023 07:29 Eli älä tuijota väriä, vaan kemiaa = mikä tyyppi, tässä G11.
Eikös sen ensimmäisen linkin aine ole G48? Mutta siinä on kuitenkin mainittu myös G11.

Omassa autossa olen käyttänyt (Motonetistä) Commaa G48 ja lähempää helposti saatavaa Korrekin G48:aa.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Orlov »

G11 on VAG eli volkkarin koodi tuolle
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Orlov »

amatoori kirjoitti: Pe 08.12.2023 11:14 Sinivihreä MB 325.0 on Basf Glysantin koodilla G48, käytettiin vuoteen 2014.

Vuodesta 2014 eteenpäin purppura neste MB 325.6 löytyy taas Basf Glysantin koodilla G40.

Molempia saa Motonetistä tai vaikka IKH:lta. IKH:lta saa ihan Basf:n purkissa.
Jeps, 2014 se vaihtumisvuosi oli mersulla, otin selvää, kun pojan autoon olivat vihreät zerot laittaneet korjaamolla. Oikaisivat virheen asiallisesti eli vaihtoivat G48 sinne

all models from 01/01/1976 to 01/04/2014 MB-Approval 325.0
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Orlov kirjoitti: Pe 08.12.2023 11:48 G11 on VAG eli volkkarin koodi tuolle
Jep, ja löytyy muistakin kuin BASF pulloista, joissa on heidän oma G48.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Ja jos joutuu kosketuksiin G48 kanssa, niin ensiapuna/vasta-aineena toimii etanoli, juomakelpoiseksi lantrattuna, annoskoko 50cl :)

Tämä siis turvakortista!
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Ja otetaas yhteenveto eri päätyypeistä jäähdytysnesteitä:

"Luokaton vihreä", muinaisjäänne, ei kelpaa enää oikein mihinkään
G11, sinertävä, BASF G48, IAT-neste, sisältää silikaattia (Si), yleensä MB 325.0
G12, punertava, OAT-neste, BASF G30
G12+, punertava, Si-OAT-neste, BASF G30, yleensä MB 325.3
G12++, punertava, Si-OAT-neste, BASF G40, yleensä 325.5/325.6 ja korvaa myös MB 325.3
G13, punertava, Si-OAT-neste jatkettuna glyseriinillä, BASF GG40, korvaava on BASF G40
G12evo, punertava, PSi-OAT-neste, BASF G65 (P=fosfaatti)
Volvo, kellertävä PSi-OAT
BASF-G05, oranssi, raskaskalusto, HOAT-hybridikemia
Ford-G05, keltainen, silikaatti-perusneste ysäriltä, "luokaton vihreä" korvaa
BASF-G33, sinertävä, PSA-konsernin neste, G12 korvaa
Glacelf/Glaceol, keltainen, Nissan-Renault neste, G12 korvaa

Kannattaa huomioida, että vaikka monessa nesteeessä on fosfaattia tai silikaattia, ei niiden pitoisuudet ole yhtä suuria. Lisäksi on boraattit, amiinit, nitriitit jne joiden olemassaolo & pitoisuus vaihtelee eri nesteissä. Mutta ei nyt mennä niin pitkälle, tai tulee sivutolkulla tekstiä.

SItten se laimennusvesi pH kannalta. Akkuvesi 7,0 ja pakkasneste 10,5 = seos 8,75 ja tyypillinen hanavesi 8,5 ja pakkasneste 10,5 = seos 9,5 eli parempi emäksisyys, nesteelle on hyvä olla emäksistä.

326.XX on käyttövalmis eli laimennettu neste.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

om646CDI kirjoitti: Pe 08.12.2023 14:44 Kukaan ei vastannu mun kysymykseen, kaikkea muuta tuli taivaan ja maan väliltä. eli saako noita jompaa kumpaa sekoittaa millä toden näkösyydellä olevassa olevaan aineesee , jos värin mukaa mennää onko sielä vihreetä vai sinivihreetä?
Kuten jo vastasin, ei värin mukaan, vaan kemian, eli G11, joka linkkaamissasi aineissa on sama, ja G11 on sama kemia kuin MB 325.0.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 532
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Jos on tarkotus vaihdattaa nesteet ens kuussa kokonaan niin ei kannata lisätä kuin vettä jos tarvii sitäkään letku pihdeiilä lyttyyn ei tuu tosiaan kun desi tai pari.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja amatoori »

om646CDI kirjoitti: Pe 08.12.2023 14:44 Kukaan ei vastannu mun kysymykseen, kaikkea muuta tuli taivaan ja maan väliltä. eli saako noita jompaa kumpaa sekoittaa millä toden näkösyydellä olevassa olevaan aineesee , jos värin mukaa mennää onko sielä vihreetä vai sinivihreetä?
Mersuissa siis käytetään kahta eri nestettä riippuen iästä. Niitä ei saa sekoittaa keskenään.

Jos sinne on laitettu väärää nestettä, niin täytyy koko järjestelmä huuhdella ja laittaa oikeeta nestettä. Jos siellä siis on aivan vihreää nestettä, eikä siis sinivihreetä, niin todennäköisesti se on väärää -> huuhtelu ja oikeet tavarat tilalle. W211:ssä käytetään sitä 325.0:aa (se täytyy purkissa lukea, sitä ei voi päätellä väristä) joka yleensä on sinivihreää.

Tietenkin jos sitä haluaa olla välittämättä moisista niin voi tehdä miten ikinä huvittaa ja lopputulos on joko toimiva tai sitten ei.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Kertoisitko vielä tarkemmin, että mitä kahta mersun nestettä ei saa missään nimessä sekoittaa keskenään?

Minun mielestä 325.0 voidaan ihan tehtaan ohjeen mukaan korvata 325.6, eikä minun käsitykseni mukaan mitään huuhteluita tarvita, koska molemmat ovat etyleeniglykoli pohjaisia nesteitä. Korjatkaa joku jos olen väärässä. Olikos nyt niin, että 325.0 oli lyhyempi vaihtoväli kuin 325.6? Jostain syystä nimittäin itselleni korvasin nesteet uudemmalla, kun ohjekin kertoi, että näin voi tehdä.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja amatoori »

T-Row kirjoitti: Pe 08.12.2023 15:58 Kertoisitko vielä tarkemmin, että mitä kahta mersun nestettä ei saa missään nimessä sekoittaa keskenään?

Minun mielestä 325.0 voidaan ihan tehtaan ohjeen mukaan korvata 325.6, eikä minun käsitykseni mukaan mitään huuhteluita tarvita, koska molemmat ovat etyleeniglykoli pohjaisia nesteitä. Korjatkaa joku jos olen väärässä. Olikos nyt niin, että 325.0 oli lyhyempi vaihtoväli kuin 325.6? Jostain syystä nimittäin itselleni korvasin nesteet uudemmalla, kun ohjekin kertoi, että näin voi tehdä.
325.0 voidaan korvata 325.6:lla, mutta niitä ei passaa sekoittaa keskenään. Muistaakseni molemmissa oli 15 vuoden vaihtoväli.

edit:

Tulkiten sheet 310.1 325.6:sta voidaan sekoittaa 325.0:n sekaan mutta ei toisinpäin. Tosin tämäkään ei ole värin vuoksi suositeltua.

.


.
Screenshot_2023-12-08_16-50-36.png
Screenshot_2023-12-08_16-48-18.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut amatoori, Pe 08.12.2023 16:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Kuva


Kuva


Täysin huuhdeltu järjestelmä on tuon perusteella korvattavissa G40 litkulla ja toisinpäin, sitä ei kuitenkaan suositella
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja T-Row »

G40 ei mielestäni ole w211 malliin käypänen neste ainakaan wissin mukaan.

Tuo, että 325.6 nesteeseen ei saa sekoittaa 325.0 johtunee siitä, että 325.0 ei välttämättä ole käypästä nestettä siihen autoon, jossa 325.6 pyörii. Tietysti onhan se muutenkin aina fiksua tyhjätä järjestelmä jos vaihtaa eri tyypin nesteet, mutta kyllä mä oon ymmärtänyt, että puuroutumista ei tarvitse pelätä muissa tapauksissa kuin sillon, jos korvaa etyleeniglykolit propyleeniglykolilla tai toisin päin tai sekoittaa niitä keskenään.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Orlov »

En enään tiedä mistä tässä puhutaan :lol:

Autoon laitetaan sitä nestettä jonka tehdas haluaa eli 01/04/14 asti 325.0 G48 ja siitä eteenpäin 325.5. G40. Niitä ei sekoitella keskenään! Jos oikeaa tavaraa ei ole saatavilla, ja lisätä tarvitsee, niin vettä siihen asti kun on mahdollista laittaa sitä oikeaa nestettä!

Miten tästä asiasta saa väännettyä sivu tolkulla juttua?
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Eikun joo. G12++ ja G40 näyttääkin olevan sama neste mitä ilmeisimmin.

Erittäin hyvä vääntämisen aihe mielestäni. Pitäisi kaivaa jostakin se wissin ohje, mutta minusta se selvästi neuvoo, että 325.0 voidaan korvata 325.6. Selittäkää minulle mikä on se kauheus mikä tapahtuu, jos näitä kahta sekoittaa? Enkä nyt tarkoita että niitä olisi mitään järkeä sekoittaa asioikseen, mutta jos esim. vaihtaa syystä tai toisesta eri tyyppisen nesteen eikä huuhtele järjestelmää. Mielenkiinnosta näiden kemiaan kyselen ja vastaukseksi ei riitä, että dokumentit kieltää.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Mercedes-Benz MB 325.0 jäähdytysnestetiiviste ei sisällä nitriittiä, amiineja ja fosfaattia

Mercedes-Benz MB 325.6 jäähdytysnestetiiviste ei sisällä nitriittiä, amiinia, fosfaattia, boraattia ja 2-etyyliheksaanihappoa.

Ja tosiaan kuten on monesti sanottu 325.6 voidaan sekoittaa 325.0:n sekaan mutta ei toisin perin, eli uudemmissa malleissa lienee jokin ei kestä tuota etyleeniheksaanihappoa?
Viimeksi muokannut Orlov, La 09.12.2023 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja amatoori »

T-Row kirjoitti: Pe 08.12.2023 20:12 Eikun joo. G12++ ja G40 näyttääkin olevan sama neste mitä ilmeisimmin.

Erittäin hyvä vääntämisen aihe mielestäni. Pitäisi kaivaa jostakin se wissin ohje, mutta minusta se selvästi neuvoo, että 325.0 voidaan korvata 325.6. Selittäkää minulle mikä on se kauheus mikä tapahtuu, jos näitä kahta sekoittaa? Enkä nyt tarkoita että niitä olisi mitään järkeä sekoittaa asioikseen, mutta jos esim. vaihtaa syystä tai toisesta eri tyyppisen nesteen eikä huuhtele järjestelmää. Mielenkiinnosta näiden kemiaan kyselen ja vastaukseksi ei riitä, että dokumentit kieltää.
No Mersun dokumenteissa ei suositella että niitä kahta ainetta sekotetaan. Olisko suurin syy puhtaasti niin yksinkertainen kuin väri. 325.0:aa ei ohjeiden mukaan saa missään nimessä enää käyttää autoissa jotka on valmistettu jotka on valmistettu vuoden 2014 jälkeen, toisaalta 325.6 on niin hellää että sitä hyvin voidaan käyttää vaikka -70 luvun Mersuissa kunhan järjestelmä ensin huuhdotaan vanhoista kamoista pois. Jos vaihtaa alkuperäisen nesteen joksikin muuksi, olisi hyvä merkitä autoon tuo uusi jäähdytinneste että seuraavakin huoltaja tietää mitä sinne kuuluu lisätä kun se kerran poikkeaa auton huolto-ohjeiden mukaisesta aineesta.

Nää kaikki on etyleeniglygolipohjaisia ja lopulta kyse on niistä lisäaineista jota on käytetty. Ei mun kemian ymmärrys niihin riitä ja varmasti niissäkin on jotain mikä ei yhteen sovi, uudemmissa nesteissä on vähemmän myrkkyjä kuin vanhoissa, ehkä käytetyt materiaalit ja tuntemus noin muutenkin parantunut niiden osalta osalta ja uusista nesteistä tehty parempia. Perusneuvo on kuitenkin se että siellä järjestelmässä on vain sitä yhtä nestettä eikä useamman erilaisen sekoitusta. Kuka tietää miten mikäkin lisäaine lopulta reagoi toisen kanssa.

Ja takaisin siihen aiheeseen. Jos siellä W211:n säiliössä on jotain tuntematonta nestettä, kuten täysin vihreää sinivihreän seasta. Niin ainoo oikee neuvo on se että huuhtelee hittoon ne mitä ei tiedä mitä on, ja pistää siihe sopivaa tavaraa tilalle. Jos taas tekee mieli pistää sinne nykyisen sinivihreen sekaan pistää jotain vihreää jota osti värin perusteella - niin hyvää onnee vaan.

Se ei oo kovin vaikeeta Mersujen kanssa, jos siellä on sinivihreetä niin lisätään 325.0 mukaista Basf:n Glysantin G48:ia, jos siellä on purppuraa/pinkkiä (325.6) niin Glysantin G40:stä. Jos taas ollaan historiallisten vehkeiden kanssa joissa on kellertävää nestettä niin huuhdotaan se järjestelmä ja pistetään oman fiiliksen mukaan jompaa kumpaa edellä mainituista. Jos siellä on jotain epämääräistä, niin taas se huuhtelu ja em neuvot. That's it!
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Luin tuota omaa tekstiäni vielä uudelleen ja artikuloin ehken hieman epäselvästi, mutta tarkoitin siis, että jos autossa on alunperin 325.0, voi sinne vaihtaa 325.6 tilalle. Niihin uudempiin, joissa alun perin 325.6, ei tietenkään pidä vaihtaa vanhemman luokituksen nesteitä.
W251R
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.02.2023 09:08

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja W251R »

Löysin infosivuston jossa väitetään että G48 on ihan oma tyyppinsä. Ennen piti varoa sekoittamasta propyleeni- ja etyleeniglykoleita vaan nykyään on erilaisia korroosionsuoja lisäaineistuksia, jotka heikentää toisiaan tai jopa kiihdyttää alumiinin syöpymistä. Tuolla on kaikki listattu.

https://gearsmagazine.com/magazine/cool ... ng-system/
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja dealer »

Asiantuntemusta näkyy löytyvän aiheesta paljon, mutta käytännön kokemukset mahdollisista ongelmista käytettäessä väärän luokituksen omaavaa tai väärän väristä pakkasnestettä tai vääränlaista vettä, tai sekoitettaessa keskenään sopimattomia aineita jäähdytysjärjestelmään ovat vielä tässä jääneet vähäisiksi.

En sekoita nesteitänne enempää, mutta en malta olla kysymättä mitä arvelette, onko tässä kyse väärästä veden PH-arvosta vai onko käytetty pakkasnestettä, joka ei ole luokituksen mukaista ?

Vesipumppu OM611:
vesi kiertää.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja amatoori »

dealer kirjoitti: La 09.12.2023 08:14 Asiantuntemusta näkyy löytyvän aiheesta paljon, mutta käytännön kokemukset mahdollisista ongelmista käytettäessä väärän luokituksen omaavaa tai väärän väristä pakkasnestettä tai vääränlaista vettä, tai sekoitettaessa keskenään sopimattomia aineita jäähdytysjärjestelmään ovat vielä tässä jääneet vähäisiksi.

En sekoita nesteitänne enempää, mutta en malta olla kysymättä mitä arvelette, onko tässä kyse väärästä veden PH-arvosta vai onko käytetty pakkasnestettä, joka ei ole luokituksen mukaista ?

Vesipumppu OM611:

vesi kiertää.jpg
Tietenkin on vaikea tietää pelkällä kuvalla ilman tietoa huoltohistoriasta, mutta ruostuminen yleensä johtuu hapesta ja riittämättömästä suojauksesta. Veden PH:lla tuskin on kauheasti merkitystä ellei sinne oo ihan happoa pistetty, jäähdytinnesteiden kyllä pitäisi sen verran puskuroida että se hieman hapan rengaskaivovesikin kelpaa.

Mutta vastaan arvoitukseen yleismalkaisesti että siellä ei oo kierrossa ollu nesteet kunnossa, väärää tavaraa, ehkä liian vähän eikä korroosiosuoja-aineet oo ollu oikeat tai niitä ei ole ollut. Yksi vaihtoehto on että ollu jotain nestettä joka olisi pitäny vaihtaa useammin ja se on hajonnut ja muodostanut happoja.

Joka tapauksessa, ei ole toimittu valmistajan ohjeiden mukaisesti.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Orlov kirjoitti: Pe 08.12.2023 21:08 Mercedes-Benz MB 325.0 jäähdytysnestetiiviste ei sisällä nitriittiä, amiineja ja fosfaattia

Mercedes-Benz MB 325.6 jäähdytysnestetiiviste ei sisällä nitriittiä, amiinia, fosfaattia, boraattia ja 2-etyyliheksaanihappoa.

Ja tosiaan kuten on monesti sanottu 425.6 voidaan sekoittaa 325.0:n sekaan mutta ei toisin perin, eli uudemmissa malleissa lienee jokin ei kestä tuota etyleeniheksaanihappoa?
Mikään jäähtäri ei sisällä enää 2-EHAa, sattui EU bannaamaan sen.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

amatoori kirjoitti: La 09.12.2023 08:46
dealer kirjoitti: La 09.12.2023 08:14 Asiantuntemusta näkyy löytyvän aiheesta paljon, mutta käytännön kokemukset mahdollisista ongelmista käytettäessä väärän luokituksen omaavaa tai väärän väristä pakkasnestettä tai vääränlaista vettä, tai sekoitettaessa keskenään sopimattomia aineita jäähdytysjärjestelmään ovat vielä tässä jääneet vähäisiksi.

En sekoita nesteitänne enempää, mutta en malta olla kysymättä mitä arvelette, onko tässä kyse väärästä veden PH-arvosta vai onko käytetty pakkasnestettä, joka ei ole luokituksen mukaista ?

Vesipumppu OM611:

vesi kiertää.jpg
Tietenkin on vaikea tietää pelkällä kuvalla ilman tietoa huoltohistoriasta, mutta ruostuminen yleensä johtuu hapesta ja riittämättömästä suojauksesta. Veden PH:lla tuskin on kauheasti merkitystä ellei sinne oo ihan happoa pistetty, jäähdytinnesteiden kyllä pitäisi sen verran puskuroida että se hieman hapan rengaskaivovesikin kelpaa.

Mutta vastaan arvoitukseen yleismalkaisesti että siellä ei oo kierrossa ollu nesteet kunnossa, väärää tavaraa, ehkä liian vähän eikä korroosiosuoja-aineet oo ollu oikeat tai niitä ei ole ollut. Yksi vaihtoehto on että ollu jotain nestettä joka olisi pitäny vaihtaa useammin ja se on hajonnut ja muodostanut happoja.

Joka tapauksessa, ei ole toimittu valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Jäähtäri on emäksistä, eikä edes voimakasta sellaista, kun vesi laimentaa emäksisyyttä.
Yksi vaihtoehto lisää on joku pesuaine esim konetiskiaine?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

T-Row kirjoitti: Pe 08.12.2023 20:12 Selittäkää minulle mikä on se kauheus mikä tapahtuu, jos näitä kahta sekoittaa? Enkä nyt tarkoita että niitä olisi mitään järkeä sekoittaa asioikseen, mutta jos esim. vaihtaa syystä tai toisesta eri tyyppisen nesteen eikä huuhtele järjestelmää. Mielenkiinnosta näiden kemiaan kyselen ja vastaukseksi ei riitä, että dokumentit kieltää.
Sakkaumia, syöpymiä jne. Osa nopeasti, osa vasta vuosien kuluessa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

T-Row kirjoitti: Pe 08.12.2023 17:53 Tietysti onhan se muutenkin aina fiksua tyhjätä järjestelmä jos vaihtaa eri tyypin nesteet, mutta kyllä mä oon ymmärtänyt, että puuroutumista ei tarvitse pelätä muissa tapauksissa kuin sillon, jos korvaa etyleeniglykolit propyleeniglykolilla tai toisin päin tai sekoittaa niitä keskenään.
Siis propyleeniglykoli on todella harvinaista autojen järjestelmissä, lähes kaikki on nykyisin propyleeniglykolia, Joskin kahta tyyppiä, eli IAT- ja OAT-nesteitä, ja eri lisäaineilla, jonka takia niitä on laaja kirjo.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

amatoori kirjoitti: Pe 08.12.2023 16:43 325.0 voidaan korvata 325.6:lla, mutta niitä ei passaa sekoittaa keskenään. Muistaakseni molemmissa oli 15 vuoden vaihtoväli.
G12 eteenpäin viisi vuotta, ja G11 taaksepäin kaksi vuotta on nestevalmistajien ajatus siitä, koska vaihtaa = suojausominaisuudet heikentyneet.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja T-Row »

dealer kirjoitti: La 09.12.2023 08:14 Asiantuntemusta näkyy löytyvän aiheesta paljon, mutta käytännön kokemukset mahdollisista ongelmista käytettäessä väärän luokituksen omaavaa tai väärän väristä pakkasnestettä tai vääränlaista vettä, tai sekoitettaessa keskenään sopimattomia aineita jäähdytysjärjestelmään ovat vielä tässä jääneet vähäisiksi.

En sekoita nesteitänne enempää, mutta en malta olla kysymättä mitä arvelette, onko tässä kyse väärästä veden PH-arvosta vai onko käytetty pakkasnestettä, joka ei ole luokituksen mukaista ?

Vesipumppu OM611:

vesi kiertää.jpg
Näyttää siltä, että olisi jäänyt sitruunahappopesu vähän pidemmäksi aikaa päälle. Kerro toki tarkemmin, mitä tässä on tapahtunut.
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja puunakki »

On kyllä hurjan näköinen, olisi kiinnostavaa tietää mistä johtuu.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 532
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Syöpymä viittaa pakkasnesteeseen joka ei ole luokituksen mukainen. Oikea syy voi olla joku muukin.
Vastaa Viestiin