W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
eemeli23
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 28.12.2023 11:49

W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja eemeli23 »

MB E W213, Myynti-ilmoituksessa ilmoitettiin sporttinen alusta (teräsjouset?), eikä missään ole nappia tai valintaa jousituksen korkeuden säätämiseen, eikä asetuksissa tai missään ole mainintaakaan ilmajousituksista. Ilmoittaa hetken ajon jälkeen häiriötä ja ilmoituksessa auton kuva jonka sisällä nuoli ylöspäin. Mitähän voisi olla? Onko ymmärretty jotain väärin, onko kaikissa eemeleissä ilmajouset takana vähintään? Tuontiauto saksasta.
Viimeksi muokannut eemeli23, To 28.12.2023 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Oliko farmari vai ei? Alustanumerollahan ton saa varmaan helpoiten tarkistettua.
S212 E350CDI 4Matic 2009
eemeli23
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 28.12.2023 11:49

Re: W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja eemeli23 »

AaPoo kirjoitti: To 28.12.2023 11:59 Oliko farmari vai ei? Alustanumerollahan ton saa varmaan helpoiten tarkistettua.
On farmari. Täytyypä tsekata toi alustanumero, senhän voi vissiin ilmaiseks netissä tehdä?
eemeli23
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 28.12.2023 11:49

Re: W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja eemeli23 »

AVANTGARDE/STANDARD SUSPENSION

Tuo oli ainut mielestäni jousitukseen viittaava käsite, ei mitään airmaticista yms. Miten voi sitten auto herjata tuollaista jos korkeutta ei voi säätää?
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 779
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Farkuissa on aina ilmapussit takapäässä automaattisen tasonsäädön takia. Ei voi itse siis säätää korkeutta mistään napista. Edessä rautajouset.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
eemeli23
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 28.12.2023 11:49

Re: W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja eemeli23 »

juu-zo kirjoitti: To 28.12.2023 12:24 Farkuissa on aina ilmapussit takapäässä automaattisen tasonsäädön takia. Ei voi itse siis säätää korkeutta mistään napista. Edessä rautajouset.
OK, kiitos! Eli on vietävä piuhan päähän :D Uskaltaakohan tuolla ajaa kuitenkin.
eemeli23
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 28.12.2023 11:49

Re: W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja eemeli23 »

Päivitys: perä nyt aivan tontissa, eli laskenut viimeyön aikana täysin.
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Eiköhän siellä oo pussit vaihtokunnossa.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Ei kannata ajaa, jos on tontissa. Pussit todennäköisesti vaihtoon.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 480
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

eemeli23 kirjoitti: To 28.12.2023 17:45 Päivitys: perä nyt aivan tontissa, eli laskenut viimeyön aikana täysin.
Kompressorin vedenpoisto suodatin ehkä ”täynnä”. Eli pakkasilla vesi putkissa jäätyy, joka aiheuttaa venttiilien jäätymisen auki.
Eli ensiksi kompuran suodattimien vaihto/kuivaus. Sitten vasta pusseja vaihtamaan
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

eemeli23 kirjoitti: To 28.12.2023 17:45 Päivitys: perä nyt aivan tontissa, eli laskenut viimeyön aikana täysin.
Nouseeko, kun laittaa auton käymään? Jos ei niin tarkista 40A sulake? On moottoritilan sulakerasiassa kuskin puolella.
Sen jälkeen testerillä venttiili- ja kompuratestit.
Merkedespens
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 31.01.2024 19:51

Re: W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja Merkedespens »

eemeli23 kirjoitti: To 28.12.2023 17:45 Päivitys: perä nyt aivan tontissa, eli laskenut viimeyön aikana täysin.
Mulla W213 on kahden vuoden aikana neljä kertaa pudottanut perän tonttiin ja joka kerta syynä 40A sulake konepellin alla. Joka kerralla ollut kovempia pakkasia ja sit kun tippunut nollakeliin niin sulake mennyt. Nykyään hanskalokerossa aina sulake varuilta mukana :D
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Merkedespens kirjoitti: Ke 31.01.2024 21:00
Mulla W213 on kahden vuoden aikana neljä kertaa pudottanut perän tonttiin ja joka kerta syynä 40A sulake konepellin alla. Joka kerralla ollut kovempia pakkasia ja sit kun tippunut nollakeliin niin sulake mennyt. Nykyään hanskalokerossa aina sulake varuilta mukana :D
Ei se perä laske tonttiin sen takia että kompuran sulake olisi palanut. Siellä on joku muu vika joka ajoittain johtaa kompuran liialliseen käyntiin ja sulakkeen palamiseen tai sitten johdot ottaa oikkaria tms. Alusta ei nouse tasoon lisää kuormaa lastatessa jos kompura ei toimi mutta ei se myöskään laske ilmaa jousista ellei jossain muualla ole vikaa.

Ohjainlaite vahtii kompuran liikakäyntiä ja normaalisti senkään takia ei sulakkeen pitäisi poksahtaa. Eihän se ole paha homma vaihtaa sulaketta muutama kerta vuodessa mutta saattaa lopulta tulla kalliimmaksi kuin oikean vian korjaaminen.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 480
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Merkedespens kirjoitti: Ke 31.01.2024 21:00
eemeli23 kirjoitti: To 28.12.2023 17:45 Päivitys: perä nyt aivan tontissa, eli laskenut viimeyön aikana täysin.
Mulla W213 on kahden vuoden aikana neljä kertaa pudottanut perän tonttiin ja joka kerta syynä 40A sulake konepellin alla. Joka kerralla ollut kovempia pakkasia ja sit kun tippunut nollakeliin niin sulake mennyt. Nykyään hanskalokerossa aina sulake varuilta mukana :D
Eli syy on se, että ilma ei kulje kompuran läpi. Imuletku poikki / tukossa, ilmansuodatin tukossa, vedenpoisto suodatin ihan velliä.
Sulake menee, kun kompura joutuu liian koville. S211 malli poltti samalla releen kärjet kiinni, josta seurasi että kompura ei pysähtynyt ollenkaan. Kompura lopulta paloi. S212 ja S213 eivät polta relettä kovin helposti. Mutta näköjään sulaketta menee. Huolla siis kompura.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Todennäköinen syy on takelteleva paineenpoistoventtiili. Se ei mene kunnolla kiinni ja pudottaa perän. Ei myöskään aukea kunnolla jolloin kompura yrittää tehdä painetta "seinää" vasten. ->sulake palaa.
Paineenpoistoventtiiliä ei saa virallisena varaosana, mutta kiinalaisena saa. Ensiapuna kokeilisin puhdistaa venttiilin ja tarkistaa venttiilissä olevan O-renkaan kunnon. Kompuraa joutuu hieman purkamaan, että venttiilin saa irti. Ei kuitenkaan paha homma.

Kun kompura on pöydällä, niin samalla voi tarkistaa männän ja sylinterin ja kuivata sekä puhdistaa sen. Myös ilmansuodatin kannattaa vaihtaa ja imuletkun kunto tarkistaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja DBFI »

EemeliErkki kirjoitti: To 01.02.2024 09:07
Eli syy on se, että ilma ei kulje kompuran läpi. Imuletku poikki / tukossa, ilmansuodatin tukossa, vedenpoisto suodatin ihan velliä.
Sulake menee, kun kompura joutuu liian koville. S211 malli poltti samalla releen kärjet kiinni, josta seurasi että kompura ei pysähtynyt ollenkaan. Kompura lopulta paloi. S212 ja S213 eivät polta relettä kovin helposti. Mutta näköjään sulaketta menee. Huolla siis kompura.
Vakiovastauksesi airmatic ongelmiin ei sovi ihan joka paikkaan. Kompurassa itsessäänkin voi olla vikaa mutta paineen puute ei pudota autoa tontiin.

Miten 213-korisen ilmasuodatin (tarkoittanet imusuodatinta kun erikseen mainitset kosteudenpoistajan/ryynit) voi olla tukossa kun sitä ei ole tehtaalla autoon lainkaan asennettu!
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 häiriöilmoitus auto ja nuoli ylös + kysymys e-sarjan jousituksista

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tulimäki kirjoitti: To 01.02.2024 10:05 Todennäköinen syy on takelteleva paineenpoistoventtiili. Se ei mene kunnolla kiinni ja pudottaa perän. Ei myöskään aukea kunnolla jolloin kompura yrittää tehdä painetta "seinää" vasten. ->sulake palaa.
Paineenpoistoventtiiliä ei saa virallisena varaosana, mutta kiinalaisena saa. Ensiapuna kokeilisin puhdistaa venttiilin ja tarkistaa venttiilissä olevan O-renkaan kunnon. Kompuraa joutuu hieman purkamaan, että venttiilin saa irti. Ei kuitenkaan paha homma.

Kun kompura on pöydällä, niin samalla voi tarkistaa männän ja sylinterin ja kuivata sekä puhdistaa sen. Myös ilmansuodatin kannattaa vaihtaa ja imuletkun kunto tarkistaa.
Tuo kompurassa oleva venttiili on vanhemmissa malleissa yleinen ongelma. Kai se 213-korisessa on ihan samanlainen. Eikös 213-korisessa kuitenkin ole farkussakin erillinen venttiiliblokki, vaikkakin pienempi kun ei tarvitse etupään ilmajousia ohjailla? Eli ihmettelin tuota kommenttia kompuran painamisesta seinää vasten. Kompuran tuottaessa painetta sen kompuran venttiilin kuuluu olla kiinni. Seinää vasten kompura pumppaa jos venttiiliblokin venttiili ei aukea (ei kuulosta foorumin perusteella yleiseltä ongelmalta).

Tarkistusohjeet ja varaosavihjeet hyviä.
Vastaa Viestiin