Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja tehodia »

FinlandMerceds kirjoitti: Ti 12.12.2023 18:19 mutta siis viikon aikana tyhjäksi niin ei tarkempaa tietoa
että onko mennyt tunnissa vai tarvinnut sen koko viikoon ?
Tämä on myös oleellista. Joskin tuossa on mainittu, että neljän päivän ajan on mittailtu jälkeenpäin. Siinäkin lähtökohta on jo aika heikko, jos 12,4 V pitää paikkansa. Akku on joko viallinen/vajaakuntoinen tai varausta on muuten paljon alle puolet täydestä. Jo se itsessään lisää sitä jännitteen laskua.

Juuri oli tapaus, jossa akku toimi ihan täydellisesti vielä perjantai-iltana, kun auto jäi parkkiin, mutta sunnuntaina ei akku enää jaksanut edes yrittää käynnistää moottoria. Jos auto olisi ollut parkissa viikon, ei sitä jälkeenpäin tiedä milloin varaus on mennyt alle tarvittavan. Tässä tapauksessa akun käyttöikä oli tullut loppuun ja akun vaihto uuteen auttoi. Tällaiset viat (akun heikkeneminen) jäävät helposti huomaamatta, jos ajomatkat on riittävän pitkät, ilmat on suhteellisen lämpimät ja moottori normaalisti käynnistyy laakista. Ongelma tulee sitten "täytenä yllätyksenä" siinä vaiheessa, kun kireämmät pakkaset alkaa, tai auto on parkissa pitempään kuin vain yhden yön.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja tehodia »

E200kompressor kirjoitti: Ke 13.12.2023 00:00Nyt täytyy oikaista oma virheellinen muistikuva asiasta (W210).

Kävin mittaamassa lepovirran kun auto oli ensin takaovi auki käynyt nukkumaan ja mittaustulos oli tosiaan 20mA - 30mA eli 0,02A - 0,03A jota tarkempaa ei tuo Fluke pihtivirtamittari näyttänyt. Ei siis 0,20A kuten luulin.
Juu, tuolla 30 mA:n kulutuksella menee parissa viikossa n. 10 Ah. Eli kyllä näitä nykyautojen akkuja pitää erikseen latailla, jos akku on kiinni, kun auto on pidempään käyttämättä. Hyvälle akulle pari viikkoa tai kuukausikaan ei vielä haittaa, mutta huonon akun kanssa voi olla käynnistys mahdotonta jo parin viikon jälkeen.
kalevima
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 24.01.2019 10:16

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja kalevima »

dealer kirjoitti: Ti 12.12.2023 17:44 Ei vaikuta tuontiautoisuus mitenkään sähköisen lisälämmittimen olemassaoloon, se löytyy imusarjan alta lohkon kyljestä.
Tyhjä paikka paisuntasäiliön pitimessä on kiertovesipumpulle.

Mitä tuo maininta mersuntehtaasta lisenssillä ostetusta ei-halvasta ohjelmasta liittyy siihen kun mitataan purkuvirtaa ?
Väärinkäsitys vai "ammattimiehen" täydellistä taitamattomuutta, tai sitten minä en nyt vaan hoksaa jotain.
Nyt pääsee taas vastaamaan: viimeksi kun Tiistaina 12 pv olin koneella ja katsoin foorumia -tietokoneestani meni kovalevy eli kotikoneeni hajosi..Syy kaikketi; auton lämmitysjohto oli kiinnitettynä ja se ( vanha johto) oli hiertynyt pistotulpan juuresta ( pistorasian puolelta) niin että siinä kai syy kun sulakkeet mittaritaulusta heitti pois päältä...ja hajotti tietsarin...? -olikin hommaa lähteä hankkimaan uutta tietokonetta ja pulittaan "hyvää" hintaa siitä. Tämä ei nyt kuuluu auton "akunvaraus asiaan"-!

Joku kirjoitti että hankalaa sen toisaikaisuus; ei se toisaikaista täysin ole -kun se eka kerran pimeni senjälkeen se on laskenut akun jännitettä 0.1V vuorokaudessa. ( en tiedä laskiko kuinka ennen sitä pimenenmistä eka kertaa) Vaihdoin toisen kunnossa olevan akun 70Ah -jolla se tekee samaa...
Se on huomioitavaa seikka että sen sätiminen miinuskaapelia kiinnitettäessä on normaalia isompaa -siis virtaa kulkee...

Mainitsin siitä asentajan "kalliista" laitteesta joka on mersutehtaalta lisenssihankinnalla. Siitä oli juttua hänen kansaan jälkeen vielä ettei sillä saakaan kaikkia tämän v, eli 07 vuosimallista. Nuoremmista kyllä.
Siihen jää se yhdeksi hakumeinngiksi että jmittari akkuun ja nyppii yks kerrallaan sulakkeita irti , niin näkee missä virtaus pienenee... Vetokoukku tuli mieleen -eräs vikakohden mahdollisuus.
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 580
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Se Star ei tässä ole välttämättä oikea työkalu. Se dealerin vinkkaama lisälämmitin sopisi kuikn nenä päähän näihin oireisiin.

Sulakkeiden poksahtaminen ei pitäisi sitä tietokonetta hajottaa. Mikä siitä hajosi ? Ne virtapiikit hajoittaa korkeitaan virtalähteen , jos olisi ollut ukkonen niin sitten uskoisin myös emolevy/kovalevyvikoihin.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja dealer »

siihen jää se yhdeksi hakumeinngiksi että jmittari akkuun ja nyppii yks kerrallaan sulakkeita irti , niin näkee missä virtaus pienenee...
Se on edelleen se pihtivirtamittari, jolla voi tutkia. Mutta joo, mitäpä tätä inttämään enempää, toivotaan että vika löytyy eikä tule uusia entistä selvitellessä.
oulaistenliikenne.fi
kalevima
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 24.01.2019 10:16

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja kalevima »

tehodia kirjoitti: Su 10.12.2023 18:07
kalevima kirjoitti: Su 10.12.2023 11:19Onko normaalia tällainen -kuitenkin. ?
Onhan se mahdollista, ettei siellä ole mitään vikaa, kulutus vain on suurempaa kuin tuotto. Se myös selittäisi sen, miksi asentaja ei kertonut, että siinä olisi jotain vikaa. Tarkoittaa siis sitä, että noiden lyhyiden matkojen takia pitäisi olla verkkovirtalaturi, jolla varausta pidetään yllä parkissa ollessa.
Jos noin olisi; ei sen siinätapauksessa pitäisi seisonnassa ollessaan laskea sitä 0.1 V vuorokauden aikana? -vaan sen napajännite jännite pysyisi samana?
Omasta mielestä näin?
Vaikka kulustus olisi ollut suurempaa ajon aikana kuin mitä se otti käynnistys -ja muussa vaiheessa ( istuin lämm. ym) kuitenkin ei sammuttamisen jälkeen siis putoaisi??
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

kalevima kirjoitti: Su 17.12.2023 19:31
Jos noin olisi; ei sen siinätapauksessa pitäisi seisonnassa ollessaan laskea sitä 0.1 V vuorokauden aikana? -vaan sen napajännite jännite pysyisi samana?
Omasta mielestä näin?
Vaikka kulustus olisi ollut suurempaa ajon aikana kuin mitä se otti käynnistys -ja muussa vaiheessa ( istuin lämm. ym) kuitenkin ei sammuttamisen jälkeen siis putoaisi??
Auto kuluttaa virtaa koko ajan ja erityisesti sammuttamisen jälkeen kun can-väylä on päällä x-minuuttia jonka jälkeen kulutus tippuu lepovirralle.
Kuten aiemmin sanottu, akku tyhjenee ajan kanssa vaikkei käynnistettäisi kertaakaan.

Jos kulutus on suurempaa niin ettei joissakin ajotilanteissa laturin tuottama virta riitä lataamaan käytettävissä olevassa ajassa akkua (Akku ei ota kylmänä virtaa vastaan kovin hyvin, esim. paljon käynnistyksiä pakkasella), niin akun varaustila heikkenee. Joka purkautuessaan vaatii moninkertaisen ajan latautuakseen takaisin.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja tehodia »

kalevima kirjoitti: Su 17.12.2023 19:31
tehodia kirjoitti: Su 10.12.2023 18:07
kalevima kirjoitti: Su 10.12.2023 11:19Onko normaalia tällainen -kuitenkin. ?
Onhan se mahdollista, ettei siellä ole mitään vikaa, kulutus vain on suurempaa kuin tuotto. Se myös selittäisi sen, miksi asentaja ei kertonut, että siinä olisi jotain vikaa. Tarkoittaa siis sitä, että noiden lyhyiden matkojen takia pitäisi olla verkkovirtalaturi, jolla varausta pidetään yllä parkissa ollessa.
Jos noin olisi; ei sen siinätapauksessa pitäisi seisonnassa ollessaan laskea sitä 0.1 V vuorokauden aikana? -vaan sen napajännite jännite pysyisi samana?
Omasta mielestä näin?
Vaikka kulustus olisi ollut suurempaa ajon aikana kuin mitä se otti käynnistys -ja muussa vaiheessa ( istuin lämm. ym) kuitenkin ei sammuttamisen jälkeen siis putoaisi??
Riippuu tietenkin monesta asiasta. Tässä tapauksessa akkujännite on ollut 12,4 V, mikä tarkoittaa, että akun varaus on selkeästi alle puolen, ei lähellekään täynnä. Kaksivaihtoehtoa voi olla: akku on huonokuntoinen tai varaus on muuten alhaalla. Miten alhaalle jännite laskee starttauksen aikana? Ja kuinka nopeasti jännite palautuu ja nousee starttauksen jälkeen? Jos akku on hyväkuntoinen ja pidetään varaustasoa yllä ulkopuolisella laturilla, varauksen lasku voisi tarkoittaa suunnilleen 0,5 A virrankulutusta paikallaan ollessa. Mutta jännitteen lasku voi johtua myös akun huonosta kunnosta ja alivarauksesta. Keskimääräinen akkukin menettää nykyautoissa ilman ylimääräsitä kulutusta varauksensa kuukaudessa ja kylmässä vielä nopeammin.
kalevima
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 24.01.2019 10:16

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja kalevima »

Laitettiin eräässä korjaamossa moot lämmitin rikkuneen tilalle( vesikieroinen) -ja samalla otin puheeksi tuon akun jänniteen putoamisen noin 0,1V vuorokaudessa. Sain hyviä neuvoja testaukseen. ( toki nytkin mitattiin starilla ja kuten ei aiemminkaan , ei nytkään näyttänyt vikaa) - mutta kun näissä malleissa on ollut ( vm 07 Cdi) comandossa eli radiosetissä vikoja niin, kehoittivat että " sammuta radio ennenkuin sammutat moottorin, ettei jäisi mikään siinä osassa päälle -jos se sammuttaa vain kun avaimen irroittamalla, niin jää jotain ehkä päälle, jos vikaa. Eli ensin radio kiinni , sitten vasta moottorin sammutus, Ok vinkki mielestäni kyllä. Tein niin -jo päivä senjälkeen akku taas pudottanut jännitettään.

Toinen ( hyvä) neuvo. Kun auto on ollut seis hetken-jopa tunteja, Laittaa 5W polttimon akun miinusjohdon ja maan väliin, se palaa jos on "vuotoa"..laitoin niin ja tuloksena että lamppu paloi..ovet oli lukittuina. Virtaa kulki.
Otin radion sulakkeen 64 irti ja koitin palaako lamppu miinuksen ja maan välissä, tuloksena; palaa. Otin myös koelaudan päässä olevasta sulakeboksista sulakkeen 36 irti, tuos; lamppu paloi ( tässä ovet ei ollut sähkölukossa kiinni kyllä).

Radion kautta ei näiden testien mukaan olisi vuotoa.

Kuskin ist lämmppäri on ollut rikki, ei siis lämpiä...olisiko siellä joku oikkari-pitää testata samalla tavalla ( olis kyllä luullut starin näyttävän ist lämmittimen vian.?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6275
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja MiHe »

pihtivirtamittaripihtivirtamittaripihtivirtamittaripihtivirtamittaripihtivirtamittaripihtivirtamittaripihtivirtamittaripihtivirtamittari....

Ei se comandin napista sammuttaminen vaikuta jos se rikki on.

juu kyllä viallinen istuinlämppäri pitäisi näkyä koodina.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
JagMerCit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 30.10.2023 19:33

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja JagMerCit »

Eikös autoissa virtaa kuluta jatkuvasti ainakin ajonesto, ja keskuslukituksen signaalin vastaanotto. Myös webaston ja vastaavien lämmittimien kauko-ohjaus, kai myös ajastinohjaus, kuluttaa hituvirtoja. Ja ei kai se auton infopaneelikaan koskaan kokonaan nuku.

Joissakin autoissa, ainakin PSA:n merkit, laturi siirtyy huilaamaan jo vähän ennen täyttä akun varausta, ja aktivoituu jarrutustilanteessa. Ottaa näin liike-energiaa talteen, ja siten marginaalisesti säästää polttoainetta. En tiedä, käyttääkö MB samaa tekniikkaa. Siitä, ja valoviiveistä ovien sulkemisen jälkeen ym. ym., voisi selittyä tuo mitattu 12,4V akun napajännite.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3078
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja jysi »

EDIT: poisto
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Minusta 5W:n lampputesti toimii Valmetissa, vaan ei näissä tietokoneita omaavissa laitteissa. Näissä Mersuissa voisi käyttää pihtivirtamittaria lepovirran mittaukseen, jos kukaan ei ole vielä maininnut. Mikähän on latausjännite, en huomannu sitä mainitun? Jos se on liian matala tuolle akkutyypille, niin kyllä se akun varaus jää vajaaksi lyhyellä ajolla. Taas omaa kokemusta S211.226 vm-04:sta, kun siinä rupesi aamu aamulta oleen enämpi mukavuustoiminnat pois. Oli toisessa säikeessä jo juttua. On puhuttu, että agm-akku tarvitsee korkeamman latausjännitteen. Ongelma on vain se, ettei jännitteensäädin salli suurempaa jännittetä kuin 14V. Olenko oikeassa vai väärässä, nyt tuo akku ei koskaan varaudu täyteen ja vajaa akku tyhjenee nopeammin kuin täysin varattu. Ostin jo Defan 1210 laturin, vaan ei ole vielä paikoillaan. Kävin nimittäin näyttämäsä Mersulle Suomea yli 1200km. Ehti akku varmaan lämmetä ja lataantuua niin täyteen kuin vain voi sillä 14V:lla. Nyt ei ole poistellut mukavuustoimintoja, mutta tiedän edelleen, ettei akku ole ihan piripinnassa.
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 532
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Pihtivirtamittari on ainoa oikea jos on boxeja autossa.Lampputesti aiheuttaa kuormaa mitattaessa ja se ei ole hyvä.
kalevima
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 24.01.2019 10:16

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja kalevima »

MiHe kirjoitti: La 30.12.2023 21:33 pihtivirtamittaripihtivirtamittaripihtivirtamittaripihtivirtamittaripihtivirtamittaripihtivirtamittaripihtivirtamittaripihtivirtamittari....

Ei se comandin napista sammuttaminen vaikuta jos se rikki on.

juu kyllä viallinen istuinlämppäri pitäisi näkyä koodina.
-ymmärrän tuon " pihtivirtamittarin" -mutta kotikonstein tässä olis hyvä saada jotain aikaiseksi....aina hintaa lisää kun ie niille joilla on tuo pihtivirtamittari -se on 65-90 E,. tunti niissäpaikoissa...

En tiedä onko command rikki -ainakin se toimii normaalin tapaisesti...Jonkun "renkaan" sanoi eräs "tähtinokkien" asiantunjia Buutanneensa, viimekäynnillä ( jos tuli myös muita neuvoja).
Itsellä ajatus mennä vain sulakkeita irroittelemalla...aika hommaa pihalla pakkasella sekin. Eli esim. kaikki sulakkeet irti sulakerasia kerrallaan...eikö sillä rajaa jo jotain? jos sitten vielä miinuksen kautta virtaa liikkuu, sen sulakerasian takaiset ovat kunnossa??? ( 5W lampun palaminen -miinuksen ja maan välissä)
kalevima
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 24.01.2019 10:16

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja kalevima »

Korjaaja kirjoitti: Su 31.12.2023 08:44 Minusta 5W:n lampputesti toimii Valmetissa, vaan ei näissä tietokoneita omaavissa laitteissa. Näissä Mersuissa voisi käyttää pihtivirtamittaria lepovirran mittaukseen, jos kukaan ei ole vielä maininnut. Mikähän on latausjännite, en huomannu sitä mainitun? Jos se on liian matala tuolle akkutyypille, niin kyllä se akun varaus jää vajaaksi lyhyellä ajolla. Taas omaa kokemusta S211.226 vm-04:sta, kun siinä rupesi aamu aamulta oleen enämpi mukavuustoiminnat pois. Oli toisessa säikeessä jo juttua. On puhuttu, että agm-akku tarvitsee korkeamman latausjännitteen. Ongelma on vain se, ettei jännitteensäädin salli suurempaa jännittetä kuin 14V. Olenko oikeassa vai väärässä, nyt tuo akku ei koskaan varaudu täyteen ja vajaa akku tyhjenee nopeammin kuin täysin varattu. Ostin jo Defan 1210 laturin, vaan ei ole vielä paikoillaan. Kävin nimittäin näyttämäsä Mersulle Suomea yli 1200km. Ehti akku varmaan lämmetä ja lataantuua niin täyteen kuin vain voi sillä 14V:lla. Nyt ei ole poistellut mukavuustoimintoja, mutta tiedän edelleen, ettei akku ole ihan piripinnassa.
Kaikki neuvot ovat hyviä...voi olla ettei se lampputesti ole paras. Pitää hakeutua paikkaan missä katsotaan pihtivirtamittarilla ..lopultakin.
kalevima
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 24.01.2019 10:16

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja kalevima »

JagMerCit kirjoitti: La 30.12.2023 23:47 Eikös autoissa virtaa kuluta jatkuvasti ainakin ajonesto, ja keskuslukituksen signaalin vastaanotto. Myös webaston ja vastaavien lämmittimien kauko-ohjaus, kai myös ajastinohjaus, kuluttaa hituvirtoja. Ja ei kai se auton infopaneelikaan koskaan kokonaan nuku.

Joissakin autoissa, ainakin PSA:n merkit, laturi siirtyy huilaamaan jo vähän ennen täyttä akun varausta, ja aktivoituu jarrutustilanteessa. Ottaa näin liike-energiaa talteen, ja siten marginaalisesti säästää polttoainetta. En tiedä, käyttääkö MB samaa tekniikkaa. Siitä, ja valoviiveistä ovien sulkemisen jälkeen ym. ym., voisi selittyä tuo mitattu 12,4V akun napajännite.
Paljonko se napajännitteen pitäisi olla...? kuitenkin se laskee 0.1V vuorokaudessa -se tässä on se juttu!
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

kalevima kirjoitti: Su 31.12.2023 20:43
Kaikki neuvot ovat hyviä...voi olla ettei se lampputesti ole paras. Pitää hakeutua paikkaan missä katsotaan pihtivirtamittarilla ..lopultakin.

Sellainen paikka on esimerkiksi Puuilossa, 59,90€. Tuutko hakeen?

Pitää olla tasavirralle eli dc-alueelle virtamittaus.

https://www.puuilo.fi/axxel-digitaaline ... ayttoon-dc

Kuva

Tai Biltemasta, 54,90€.

https://www.biltema.fi/tyokalut/mittava ... 2000044264

Kuva
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1767
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja sompio »

Tuo Bilteman on siinä mielessä parempi että siinä on isompi kita. Minulla oli samanlainen kuin tuo Puuilon mittari mutta kita kävi joissakin tapauksissa liian pieneksi joten ostin sitten tuon isompikitaisen.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

sompio kirjoitti: Su 31.12.2023 22:24 Tuo Bilteman on siinä mielessä parempi että siinä on isompi kita. Minulla oli samanlainen kuin tuo Puuilon mittari mutta kita kävi joissakin tapauksissa liian pieneksi joten ostin sitten tuon isompikitaisen.
Luit ajatukseni, mietin sitä pitäisikö viestiä muokata tuon vuoksi.

Itsellä on Fluke 325 ja tuo Bilteman pihtivirtamittari on pitkälti saman näköinen. Mutta hinta Flukella on ikävästi yli 300€ plus rahti.

Kuva
JagMerCit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 30.10.2023 19:33

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja JagMerCit »

kalevima kirjoitti: Su 31.12.2023 20:45

Paljonko se napajännitteen pitäisi olla...? kuitenkin se laskee 0.1V vuorokaudessa -se tässä on se juttu!
Tietääkseni :roll: täyteen varatun lyijyakun napajännite asettuu 12,62V. Jos on irrallinen akku, jota ladataan, niin heti latauksen jälkeen on todennäköisesti yli 13,5 v, tietenkin laturista riippuen. Napajännite laskee kuitenkin n. 10 - 15 minuutissa tuohon 12,62. Kunnossa oleva akku irrallisena säilyttää latauksen yli puoli vuotta.

Autossa kiinni ollessaan nuo jatkuvasti virtaa kuluttavat osat aiheuttavat sen, että navoista mitattu jännite on hitusen alhaisempi, kuin irrallisessa akussa. Minusta on aika luonnollista, että nykyiset autot tyhjentävät akun seisoessaan 4 -6 viikossa. Niissä on niin paljon sähköisiä järjestelmiä, että minä en osaa edes kuvitella niitä.
kalevima
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 24.01.2019 10:16

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja kalevima »

E200kompressor kirjoitti: Su 31.12.2023 21:36
kalevima kirjoitti: Su 31.12.2023 20:43
Kaikki neuvot ovat hyviä...voi olla ettei se lampputesti ole paras. Pitää hakeutua paikkaan missä katsotaan pihtivirtamittarilla ..lopultakin.

Sellainen paikka on esimerkiksi Puuilossa, 59,90€. Tuutko hakeen?

Pitää olla tasavirralle eli dc-alueelle virtamittaus.

https://www.puuilo.fi/axxel-digitaaline ... ayttoon-dc

Kuva

Tai Biltemasta, 54,90€.

https://www.biltema.fi/tyokalut/mittava ... 2000044264

Kuva
Aivan oikein, mulle kelpaa neuvot,,,antaa tulla sopii hyvin; mutta on seikka ; neuvot sisältävät sellaista tietoa että neuvoja lienee keskustelevansa sellaisen ihmisen kanssa joka tietäisi lähelle yhtäpaljon aiheiden nimikkeistä kuin neuvojakin; kuten tuo "pihtivirtamittari" ja monet sähkön jännitteisiin/virtoihin liittyvät asiat
-Ei kai täällä kyselisi jos noi niin hallinnassa olisi: ikää on kertynyt ja autojen tekniikat ovat -työkaluineen kehittyneet melkolailla. Vasta nyt aloin-kun sain kuvia ( hyvä niin) -että mikä se pihtivirtamittari on/olisi ja kuinka sillä mitattaisiin. ( on kyllä kokemusta autoista mutta hieman vanhemmista).
Pihtivirtamittari -ymmärtäisin -laitettaisiin esim, akun kaapelin ympärille -säätö DC: lle ja 12 V:lle ??? -jolloin näkis jänniteen/virrankulun?? Entä sitten?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

kalevima kirjoitti: Ma 01.01.2024 20:00
-Ei kai täällä kyselisi jos noi niin hallinnassa olisi: ikää on kertynyt ja autojen tekniikat ovat -työkaluineen kehittyneet melkolailla. Vasta nyt aloin-kun sain kuvia ( hyvä niin) -että mikä se pihtivirtamittari on/olisi ja kuinka sillä mitattaisiin. ( on kyllä kokemusta autoista mutta hieman vanhemmista).
Pihtivirtamittari -ymmärtäisin -laitettaisiin esim, akun kaapelin ympärille -säätö DC: lle ja 12 V:lle ??? -jolloin näkis jänniteen/virrankulun?? Entä sitten?
Tuollaisen mittarin mittausalue valitaan tuosta valintakiekosta (tässä tapauksessa virtamittaus ja tasavirta-alue eli DC).
Sen jälkeen avataan peukalolla tuon mittarin kita ja pujotetaan mitattava kaapeli/johdin siihen ja suljetaan kita. Jolloin mittari näyttää suoraan näytöltä kaapelissa/johtimessa (pluskaapeli tai miinuskaapeli) kulkevan virran.
Mittarilla saa siis johtimessa kulkevan virran mitattu ilman mitään purkamista ja on siten kätevä esim. akunkaapelin mittaamisessa.

Tuohan on lisäksi aivan tavallinen yleismittari mukana tulevilla kaapeleilla. Edelleen, mittarissa on hyvä olla suuri kita vaikka akunkaapelia varten. Vastusmittaus-alueella tuolla voi mukana tulevilla koetinkaapeleilla siis kätevästi mitata onko sulakerasiassa oleva tavallinen laattasulake ehjä sulakkeen muovikannasta näkyvistä metalliosista (vaikka akunkaapelit ovat kytketty. Samoin muuhunkin vastusmittaukseen vaikka esim. polttimon mittaukseen onko polttimo ehjä jos siitä kulkee virta läpi.

Kuva

Tuosta ikäasiasta olen myös samaa mieltä, ikää on kertynyt tännekin, vanhemmista autoista.
kalevima
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 24.01.2019 10:16

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja kalevima »

Miinuskaapelin pitää olla näin ollen täysin jännitteetön tai jotain aivan mitätöntä jännitettä jos kerran pitää kaukosäätimen verrattavaa lukkosysteemiä valmiudessa.
Siis, kontrolli akun vuodosta pihtimittarin kanssa kävisi seuraavasti? - pihtimittarin akun miinus johtoon ja sitten irrotella sulakkeita? Kun jännite putoaa mittarissa , on jotain vuotoa poistunut. Jotain rajausta vikapaikan löytöön?
Ovet oltava kiinni, jos mahdollista? Koelaudan päässä oleva sulakerasia on sellaisessa kohdin ettei pysty sulakkeita tarkastellessa pitään ovea muuta kuin auki.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

kalevima kirjoitti: Ma 01.01.2024 23:15 Miinuskaapelin pitää olla näin ollen täysin jännitteetön tai jotain aivan mitätöntä jännitettä jos kerran pitää kaukosäätimen verrattavaa lukkosysteemiä valmiudessa.
Siis, kontrolli akun vuodosta pihtimittarin kanssa kävisi seuraavasti? - pihtimittarin akun miinus johtoon ja sitten irrotella sulakkeita? Kun jännite putoaa mittarissa , on jotain vuotoa poistunut. Jotain rajausta vikapaikan löytöön?
Ovet oltava kiinni, jos mahdollista? Koelaudan päässä oleva sulakerasia on sellaisessa kohdin ettei pysty sulakkeita tarkastellessa pitään ovea muuta kuin auki.
Vaikka tuolla tavalla mutta mieluummin pluskaapelista koska se näyttää oikean etumerkin purkausvirralle. Toiseksi mittarilla ei mitata jännitettä (V) vaan virtaa eli ampeereita (A). Siksi mittausalue on pelkkä A ja valitaan vain AC (vaihtovirta) tai tässä auton tapauksessa DC (tasavirta). Jännitettä ei tuossa valita.

Purkuvirta tai lepovirta millä nimellä haluaa nimittää, on suuruusluokaltaan noin 0,02A eli 20 milliampeeria eli hyvin pieni kun can-väylä on nukahtanut eli lepotilassa.
Can-väylä on hereillä kun ovi on auki mutta auto menee lepotilaan kun ei koske sähkölaitteisiin muutaman kymmenen minuutin aikana. Ehkä nopeamminkin mutta lepovirta on korkeampi sitä ennen eli ovi voi olla auki mutta pitää odottaa ainakin 10min -20min.

Tuon virrankulutuksen näkee kun mittaa purkuvirran heti virta-avaimen poistamisen jälkeen ja kun auto menee lepotilaan, laskee tuo purkuvirta.
Kun irroitat sulakkeita, pienenee virrankulutus ainakin viallisen kohdalla mutta todennäköisesti can-väylä herää kun laitat sen sulakkeen takaisin.
JagMerCit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 30.10.2023 19:33

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja JagMerCit »

Miettikääpä, miten keskuslukituksen kaukosäädin toimii? Toimiiko ovien avaus, jos akun irrottaa? Ei toimi.

Toimiiko TV:n avaus kakella, jos TV ei ole sähköisessä vastaanottovalmiudessa? Ei.

Auton avaimessa on radiolähetin, joka aktivoitaessa (nappia painamalla) lähettää radiosignaalia, muistaakseni 430MHz taajuudella, johon on moduloituna digitaalinen avauskoodi. Auton täytyy siis vastaanottaa kaiken aikaa radiosignaaleita, sekä analysoida niitä. Kun piiiiitkän viivyttelyn jälkeen painan avaimeni ovenavauspainiketta, se kaiken aikaa päällä oleva vastaanotto havaitsee: Nyt tuli viestiä oikealla taajuudella, vieläpä juuri siitä avaimesta, jota minun pitää totella. Mutta se vastaanotto on siis päällä 24/7/365, vaikka avaisin ovet vain kerran päivässä.

Eihän tämä nyt paljoa virtaa kuluta, mutta milliamppeereita kuitenkin. Ja jos on kauko-ohjattava polttoainelämmitin(Webasto, eberi, ym) niin siinä on toinen kuluttaja. Saati, että se vebastokin kuluttaa akkusähtöä väh. kymmenien wattien teholla.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Omasta 203:sta löysin syöpön kun mittailin niitä +johtoja yksitellen. Joku oli laittanut jonkun mulle ylimääräisen boxin apparin jalkatilaan, kuorimalla suoraan +johdosta virran. Ei auttanut siis latta sulakkeiden irrotus. Joskus käy tuuriakin. Timppa
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
YHI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ma 17.05.2010 19:02

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja YHI »

kalevima kirjoitti: Ma 01.01.2024 23:15
...
Purkuvirta tai lepovirta millä nimellä haluaa nimittää, on suuruusluokaltaan noin 0,02A eli 20 milliampeeria eli hyvin pieni kun can-väylä on nukahtanut eli lepotilassa.

Nuo halpismittarit eivät taida mitata noin pieniä tasavirtoja, 1A lienee alaraja ?
SLK200K(ex), V60, 951
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

YHI kirjoitti: Ti 02.01.2024 20:12
Nuo halpismittarit eivät taida mitata noin pieniä tasavirtoja, 1A lienee alaraja ?
Ei ainakaan tarkasti. Speksien mukaan jotenkin.

Toiminto Mittausalue Resoluutio Tarkkuus
Tasavirta
DC
40.00 A
400.00 A
10 mA
100 mA
±2,0 % ±8 nu-
meroa
±2,5 % ±8 nu-
meroa
https://www.biltema.fi/tyokalut/mittava ... 2000044264
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 532
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

timo230e kirjoitti: Ti 02.01.2024 19:37 Omasta 203:sta löysin syöpön kun mittailin niitä +johtoja yksitellen. Joku oli laittanut jonkun mulle ylimääräisen boxin apparin jalkatilaan, kuorimalla suoraan +johdosta virran. Ei auttanut siis latta sulakkeiden irrotus. Joskus käy tuuriakin. Timppa
Samantyyppinen kävi täälläkin joku oli ottanut ryöstäjällä virran omiin virityksiin. Onneksi löytyi :D
Vastaa Viestiin