Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
frankiess55
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 13.12.2023 16:10
Paikkakunta: Espoo

Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja frankiess55 »

Nyt jos viitsitte kouluttaa hölmöä...

Autona siis E280CDI vm 2007, eli tuo OM642. Pakopuolella joku virtaa huonosti, ja luultavasti edessä on DPF:n puhdistus. (toki matkan varrella tulee puhdistettua EGR ja imusarjan läpät yms)

Kysymys tuli mieleen kun luin Peugeot foorumia.

Joku sanoi että HDI-koneen DPF oli tietokoneen mukaan käyttöikänsä päässä ja se pitäisi vaihtaa uuteen tms. Kuulosti markkinointiskeidalta, mutta sai miettimään onko DPF:llä joku laskettu käyttöraja, jonka jälkeen puhdistaminenkaan ei enää auta?

Puhdistamiseen btw ajattelin kokeilla näitä ultraäänikylpyjä jollain asiallisella liuottimella. Ainakin Youtuben isot pojat on tehneet hyvää tulosta niillä.

Vielä bonuskysymys OM642-koneen tunteville - onko katalysaattori kiinnitetty DPF:ään? Vai onko se esim integroitu pakosarjaan?
E280 CDI
Renault Laguna - ruma se on mutta ainakin kilvissä
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Juu ja ei... Periaatteessa kun poltot sujuu, niin DPF puhdistuu. Mutta kun sinne kertyy sitten sellaistakin, joka ei pala, sen noen lisäksi. Esim öljystä, sen valinnan kanssa pitää olla oikeesti tarkka. Eikä öljyä saa kulua. Polttoaineen pitää olla laadukasta. Jne, turhan kuormituksen välttämistä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
frankiess55
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 13.12.2023 16:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja frankiess55 »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Ke 03.01.2024 21:07 Juu ja ei... Periaatteessa kun poltot sujuu, niin DPF puhdistuu. Mutta kun sinne kertyy sitten sellaistakin, joka ei pala, sen noen lisäksi. Esim öljystä, sen valinnan kanssa pitää olla oikeesti tarkka. Eikä öljyä saa kulua. Polttoaineen pitää olla laadukasta. Jne, turhan kuormituksen välttämistä.
Ah juurikin näin. Ja sitten kun on täynnä asiaankuulumatonta kamaa niin normaali polttotoimenpide ei enää kykene sitä puhdistamaan.

Ja jos pöntön saa pajalla tms laitoksella puhdistettua ylimääräisestä kuonasta, niin sittenhän se on periaatteessa taas toimintakuntoinen, eikö? Eli mitään varsinaista kuluvaa kamaa siellä ei ole.
E280 CDI
Renault Laguna - ruma se on mutta ainakin kilvissä
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ainakin raskaan kaluston pönttöjä pestään, ei siitä varmaan uudenveroista tule mutta käyttöikää kuitenkin.
S124 300TE
S211 E500
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Raskaassa pöntön vaihto kuuluu ihan huolto-ohjelmaan, ainakin Mersussa.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

tahtoomersun kirjoitti: To 04.01.2024 09:49 Raskaassa pöntön vaihto kuuluu ihan huolto-ohjelmaan, ainakin Mersussa.
Siellä peruste on kuitenkin se, että pöntön vaihto on pennosia verrattuna mahdolliseen tukkeutumisen aiheuttamaan seisonta-aikaan kesken keikan.
Eli luotettavuus menee lisäkustannusten edelle.
Ei tarkoita etteikö puhdistamisella voisi tulla hyvä.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Ja mikä on km-lukema vaihdolle?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: To 04.01.2024 11:39 Ja mikä on km-lukema vaihdolle?
tähän varmasti vaikuttaa käyttö ja tuskin siihen on mitään kiinteää kilometrimäärää. Viimeksi kun katselin Actroksen huoltovalikkoa, niin näytti suodattimen vaihtoa helmikuulle -24 ja taitaa olla nyt n.210tkm mittarissa. Tähän tulee paljon tyhjäkäyntiä ja ajo paikallisjakelua.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Om642 euro4/5 dpf on ikäänkuin keskipöntön paikalla w205:ssa(huomasin että sinulla onkin eemeli, joten ei varmaan samalla paikalla, mutta irtopönttö kuitenkin)

Pesut eivät ole ilmaisia ja kun uusi maksaa alle 500€, niin varmaan hartaasti täytyy miettiä pesun mielekkyyttä? W212 voipi olla kalliimpi

Tietty tuossa vaiheessa on kaikki selvitetty, miksi tukkeutuu ja niin edelleen
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 531
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Tuskin se pesu kaikkia hiukkasia ym mitä siellä onkaan poistaa. Jos uusi alle viis hunttia ei taida kannattaa?
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Taitaa pesut maksaa saman, toki siinä on työtkin mukana
jjm95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 14.09.2021 13:22

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja jjm95 »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: To 04.01.2024 11:39 Ja mikä on km-lukema vaihdolle?
Meillä -21 Volvo FH:ssa on 300tkm vaihtoväli hiukkassuodattimelle. Pelkät sisuskalut vaihdetaan ja ne menevät pesun/tarkistuksen jälkeen uudestaan käyttöön.
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja Nippe »

jjm95 kirjoitti: To 04.01.2024 15:16
Juhani Halmeenmäki kirjoitti: To 04.01.2024 11:39 Ja mikä on km-lukema vaihdolle?
Meillä -21 Volvo FH:ssa on 300tkm vaihtoväli hiukkassuodattimelle. Pelkät sisuskalut vaihdetaan ja ne menevät pesun/tarkistuksen jälkeen uudestaan käyttöön.
Ja muistaakseni se dpf pestään tehtaan puolesta max. 3 kertaa jonka jälkeen menee romuun. Näin ainakin oli joskus, en tiedä onko vieläkin. Eli aloituskysymykseen liittyen, ei niitä kai loputtomasti voi pestä.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
frankiess55
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 13.12.2023 16:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja frankiess55 »

Orlov kirjoitti: To 04.01.2024 12:56 Om642 euro4/5 dpf on ikäänkuin keskipöntön paikalla w205:ssa(huomasin että sinulla onkin eemeli, joten ei varmaan samalla paikalla, mutta irtopönttö kuitenkin)

Pesut eivät ole ilmaisia ja kun uusi maksaa alle 500€, niin varmaan hartaasti täytyy miettiä pesun mielekkyyttä? W212 voipi olla kalliimpi

Tietty tuossa vaiheessa on kaikki selvitetty, miksi tukkeutuu ja niin edelleen
Tallista löytyy ultraäänipesuri, niin kokeilen sillä tehdä tulosta ensiksi. Jos on oikeesti niin pahasti tukossa ettei sillä selviä niin joo toki sitten on uuden osan paikka. Sitten tietysti pitää selvittää että mikä on niin pahasti mennyt koneessa pieleen jos DPF on käyttökelvoton.

Ens kuussa toivottavasti pääsee kunnolla purkuhommiin niin selviää lisää.

Mites tuo katalysaattori, onko se näissä sama pönikkä kuin DPF, vai tuleeko aiemmin putkessa? Sori jos on itsestäänselviä asioita, ei vaan oo WIS-pääsyä enkä oo vielä kerennyt katsoa kunnolla auton alle.
jjm95 kirjoitti: To 04.01.2024 15:16
Juhani Halmeenmäki kirjoitti: To 04.01.2024 11:39 Ja mikä on km-lukema vaihdolle?
Meillä -21 Volvo FH:ssa on 300tkm vaihtoväli hiukkassuodattimelle. Pelkät sisuskalut vaihdetaan ja ne menevät pesun/tarkistuksen jälkeen uudestaan käyttöön.
Jotain tämmöstä mä ounastelinkin. Että varsinainen kennosto ei oo "kuluva osa" vaan teoriassa mahdollista puhdistaa.

Toki eihän ammattikäytössä tämmösiä puhdistuksia tehdä, uus osa vaan kiinni ja menoks. Mutta kun meikäläisellä ei oo loputtomasti budjettia niin mieluummin kokeillaan korjata itse ja ostetaan sitten vasta uutta.
E280 CDI
Renault Laguna - ruma se on mutta ainakin kilvissä
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja Orlov »

DIY hommat on erikseen, kun pystyy ”rajattomasti” toimimaan jonkin asian suhteen, jos on muita liikkumisvälineitä. Harvoin on. Muttei sillä ole mitään yhteistä todellisuuden kanssa.

Yhdyn kyllä mielipiteeseen, ettei voi rajattomasti puhdistaa! Eikä ole mitään järkeä, myöskään kaupallinen puhdistaminen ainoana pajan toimintona on kuollut ajatus, siinä ei vaan raha liiku ja uutta tarjotaan yhä alemmin hinnoin kokoajan!
Ja varsinkin raskaalla puolella, kun pyritään tuottavuuden tehostamiseen mahdollisimman halvalla.

Jokainen joka vähänkin on raskaalla huollattanut/korjauttanut autoaan, tietää mitä maksaa ja vähänkin kinkkisempi vika johon on muutama osaava kaveri kiertämässä suomea korjaamassa moisia vikoja, niin tulee jo keikoissa turpaan, niin että tukka lähtee päästä

Dpf suodattaa hiukkasia ja katalysaattori kaasuja, kaksi aivan eri asiaa, kusiruikuissa(euro6)sitten vielä ammoniakin suodattimet/poltot etc, hirveä härdelli
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos viidelläsataa saa kunnollisen pöntön eli kyseessä ei ole samalla tavalla se halvin kuten katalysaattoreissa eli ihan p*ska, niin kovin paljon ei kannata alkuperäistä puhdistuttaa. Olettaen, että osaa korjata (korjauttaa) ne viat, joiden vuoksi pönttö tukkeutuu.
Jättäisin kuitenkin orkkispöntön visusti omaan varastoon talteen kunnes totuus edullisesta pöntöstä on varmistunut.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja Orlov »

dealer kirjoitti: Pe 05.01.2024 07:17 Jos viidelläsataa saa kunnollisen pöntön eli kyseessä ei ole samalla tavalla se halvin kuten katalysaattoreissa eli ihan p*ska, niin kovin paljon ei kannata alkuperäistä puhdistuttaa. Olettaen, että osaa korjata (korjauttaa) ne viat, joiden vuoksi pönttö tukkeutuu.
Jättäisin kuitenkin orkkispöntön visusti omaan varastoon talteen kunnes totuus edullisesta pöntöstä on varmistunut.
Hyvin sanottu. Ja jos saan sanoa, niin viisaita sanoja!

Näiden DIY kelpoisten (turbojen etc etc) kikkareiden osalta on viisasta vaikka korjata/korjauttaa osia hyllyyn, tietty pitää melko kriittisesti pystyä arvioimaan onko se viisasta?
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

jos sen itse irrottaa niin ei se kai ole kuin joku 200 se pesu?

ehkä irrotukset kanssa 500,


kannattaa myös miettiä sitä että jos on epäselvyyttä suuttimista, kone ajettu paljon ja suuttimia ei uusittu koskaan. eli mitä tehdä samalla.
W212 E350cdi
frankiess55
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 13.12.2023 16:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja frankiess55 »

dealer kirjoitti: Pe 05.01.2024 07:17 Jos viidelläsataa saa kunnollisen pöntön eli kyseessä ei ole samalla tavalla se halvin kuten katalysaattoreissa eli ihan p*ska, niin kovin paljon ei kannata alkuperäistä puhdistuttaa. Olettaen, että osaa korjata (korjauttaa) ne viat, joiden vuoksi pönttö tukkeutuu.
Jättäisin kuitenkin orkkispöntön visusti omaan varastoon talteen kunnes totuus edullisesta pöntöstä on varmistunut.
Joo mun mielestä ei kannata viedä maksulliseen puhdistukseen. Ihmeen kallista hupia, en oikein ymmärrä että mitä ne siellä muka tekee jos 200€ maksaa henkilöauton DPF puhdistus.

Tarvikekatalysaattorit on kyllä omanlaisensa murhe. Hirvee vaiva vaihtaa ja sitten suorituskyky voi olla mitä vaan. Tämmösen ostin tuohon Renaulttiin kun vanha oli puhjennut. Kyllähän se "toimii" sikäli ettei vuoda, mutten usko että siellä mitään jalometalleja on sisällä. Saa nähdä miten käy katsastuksessa sit.
E280 CDI
Renault Laguna - ruma se on mutta ainakin kilvissä
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Erinäisiä vuosia sitten ostin S202 250 turbodieselin johon edellinen omistaja oli vähän aiemmin vaihtanut pakoputkiston etuosan, sen pätkän jossa katalysaattori on. Melko pian putki alkoi häiritsevästi kilistä ja rämistä joutokäynnillä ja paikallistin äänen katalysaattoriin.
Soitin KL-Varaosille josta oli kuitti putkesta ja sieltä kerrottiin että ilman muuta saa takuuseen. Sanoin että minäpä teen ehdotuksen; suolistan itse putkesta sisukset pois ja annan olla paikoillaan, ja lähetätte minulle veloituksetta uuden ilmastoinnin kennon. Tämä sopi.
Sitten kun avasin katalysaattorin siellä oli tietysti sisuskalut irti, mutta huomiota herätti se että pöntön ollessa ehkä 20cm pitkä sen sisällä oli kennosto joka oli alle 5 cm pitkä ja siis irronnut kokonaisena oltuaan parilla hitsinäpillä kiinni.

No, meni jo aiheesta ohi.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Äkkiä katsottuna w213 220d malliin alkuperäinen dpf 1600 euroa eli mistä toi 500e tuli? Ja epäilen että alkuperäinen dpf puhdistettuna toimii kauemman kuin uusi tarvike.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja Nippe »

S202 kirjoitti: Pe 05.01.2024 19:34 Äkkiä katsottuna w213 220d malliin alkuperäinen dpf 1600 euroa eli mistä toi 500e tuli? Ja epäilen että alkuperäinen dpf puhdistettuna toimii kauemman kuin uusi tarvike.
Om654 dpf on scr&dpf yhdistelmä, siksi niin kallis. Siihen ei pelkkää dpf saa erikseen. Sitäkin on täällä foorumilla toisessa ketjussa käyty läpi.

https://www.mersuforum.net/forum/vie ... p1388000
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Niin en tiedä saako, äkkiäö vaan kattoin ryssien sivulta varaosanumeron. Se koko paketti oli päälle neljä tonnia.
S124 300TE
S211 E500
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

frankiess55 kirjoitti: Ke 03.01.2024 19:24 Nyt jos viitsitte kouluttaa hölmöä...

Autona siis E280CDI vm 2007, eli tuo OM642. Pakopuolella joku virtaa huonosti, ja luultavasti edessä on DPF:n puhdistus. (toki matkan varrella tulee puhdistettua EGR ja imusarjan läpät yms)

Kysymys tuli mieleen kun luin Peugeot foorumia.

Joku sanoi että HDI-koneen DPF oli tietokoneen mukaan käyttöikänsä päässä ja se pitäisi vaihtaa uuteen tms. Kuulosti markkinointiskeidalta, mutta sai miettimään onko DPF:llä joku laskettu käyttöraja, jonka jälkeen puhdistaminenkaan ei enää auta?

Puhdistamiseen btw ajattelin kokeilla näitä ultraäänikylpyjä jollain asiallisella liuottimella. Ainakin Youtuben isot pojat on tehneet hyvää tulosta niillä.

Vielä bonuskysymys OM642-koneen tunteville - onko katalysaattori kiinnitetty DPF:ään? Vai onko se esim integroitu pakosarjaan?
Mistä tiedät, että "pakopuolella virtaa huonosti" ?

Hitupöntöllä on mekaanisessa mielessä max käyttöikänsä. Jos moottori on kunnossa, eikä pöntöön kohdistu mitää mekaanista iskua, niin varmaankin todellinen käyttöikä jossain 0.5-1 milj/km välillä, painottuen sinne yläpäähän.
Käytännösä pöntön iän määrittää jokin moottoriin tuleva vaurio, joka saa aikaan niin suuren kuormituksen kerralla, ettei järjestelmä kestä sitä, vaan tukkeentuu.

Toiminta yksinkertaistetusti:
Kun autolla ajetaan ja poltetaan sitä polttoainetta, syntyy palamisen sivutuotteena nokea. Noki tarttuu hiukkasloukun rakenteisiin, "pilliputkiin". Kun tehdään sitten puhdistuspoltto, niin siitä jää aina palamatonta jätettä, tuhkaa, joka sitten jää hiljalleen täyttämään sitä pönttöä.

Noen, tai tuhkan määräähän ei oikeasti mitata mitenkään, ne arvioidaan.
Hiukkassuodattimen eropaineanturi on siellä järjestelmässä tarkkailemassa ja estämässä tukkeentumista, ei se älyä mitään päästöistä, ko auton ohjelmassa ole mitään osiota, tai toimintoa joka tosiasiallisesti valvoisi päästönormin täyttymistä, tai edes järjestelmän oikeanlaista toimintaa.

Puhdistupolton hetki määräytyy sekin käyttöjärjestelmän tekemän arvion, simulaation perusteella, siinä on mukana antureilta kerättyä tietoa, pidemmältäkin ajalta. Ongelmatilannetta varten on sitten laitettu se eropaineanturi, joka koettaa pelastaa, mitä pelastettavissa on, yrittäessään estää pöntön tukkeentumisen, jota simulaation on vaikea, tai mahdotonta huomata.

Polttotapahtuma käynnistyy siis kahdella tapaa. Pääasiassa ohjelman tekemien laskutoimitusten kautta ja poikkeustilanteessa eropaineanturin antaman informaation perusteella.

Kun lähdetään moottorista pakoputkea pitkin etenemään, niin aina ensin tulee katalysaattori ja sen jälkeen hiukkassuodatin. Voivat olla yksi suuri ja pitkä pönttö, mutta se ei muuta järjestystä.

Jos arvio huonosta virtauksesta perustuu eropaineanturin mittausarvoon, joka on aika varmaan vielä alkuperäinen, niin onkohan se enään luotettava tieto....
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Hyvin usein pönikä mikä on testrin mukaan täysin tukossa on oikeasti lähes uutta vastava
ja syy testerin kertomaan on juurikin jonkun/joidenkien anturien antama väärä tieto
Mökkillä
'
frankiess55
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 13.12.2023 16:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja frankiess55 »

tuikku kirjoitti: La 06.01.2024 09:41 Mistä tiedät, että "pakopuolella virtaa huonosti" ?
Projekti ollut jäissä yli kuukauden muiden kiireiden (ja pakkasen) vuoksi. Ei siis valitettavasti ole muuta tarjota kuin mututuntumaa.

Käyttäytyminen tällä hetkellä: Kun antaa kunnolla kaasua ja ahtopaineet nousee, auto lyö polttoaineensyötön poikki. Vikakoodina P0234, eli "overboost condition". Oletin että turbo antaa enemmän painetta kuin mitä mahtuu virtaamaan.

Päättelin sitten että joku estää virtausta ennen tai jälkeen turbon. Onko EGR tukossa, onko imusarja tukossa, onko pakosarja tukossa jne. Turbon paineensäädin näyttäis toimivan. Tuohon lisäyksenä vielä, että hiljattain iski myös EGR-vikakoodin P1408 (flow out of range).

Siksi yks vaihtoehto vois olla että DPF on tukossa. Mutta oikeasti vasta purettaessa selviää lisää, kuhan tässä varaudun eri vaihtoehtoihin.

Vai olenko ymmärtänyt tilanteen väärinpäin, elikä virtausta on järjestelmässä liikaa? Sehän viittais siihen että turbon siivet on jumissa?

Tms. En tiedä tarkemmin. Harmi kun ei ole vielä päässyt purkamaan.
tuikku kirjoitti: La 06.01.2024 09:41 Hitupöntöllä on mekaanisessa mielessä max käyttöikänsä. Jos moottori on kunnossa, eikä pöntöön kohdistu mitää mekaanista iskua, niin varmaankin todellinen käyttöikä jossain 0.5-1 milj/km välillä, painottuen sinne yläpäähän.
Käytännösä pöntön iän määrittää jokin moottoriin tuleva vaurio, joka saa aikaan niin suuren kuormituksen kerralla, ettei järjestelmä kestä sitä, vaan tukkeentuu.
....
Kiitos perusteellisesta selityksestä. Ymmärrän nyt miksi useimmiten ei vaivauduta puhdistamaan pönttöä vaan laitetaan samantien uusi.
tuikku kirjoitti: La 06.01.2024 09:41 Kun lähdetään moottorista pakoputkea pitkin etenemään, niin aina ensin tulee katalysaattori ja sen jälkeen hiukkassuodatin. Voivat olla yksi suuri ja pitkä pönttö, mutta se ei muuta järjestystä.
Ok kiitos. Tämä oli hyvä tietää, helpottaa varmasti vian etsintää jossain välissä.
E280 CDI
Renault Laguna - ruma se on mutta ainakin kilvissä
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

frankiess55 kirjoitti: To 18.01.2024 22:47
tuikku kirjoitti: La 06.01.2024 09:41 Mistä tiedät, että "pakopuolella virtaa huonosti" ?
Projekti ollut jäissä yli kuukauden muiden kiireiden (ja pakkasen) vuoksi. Ei siis valitettavasti ole muuta tarjota kuin mututuntumaa.

Käyttäytyminen tällä hetkellä: Kun antaa kunnolla kaasua ja ahtopaineet nousee, auto lyö polttoaineensyötön poikki. Vikakoodina P0234, eli "overboost condition". Oletin että turbo antaa enemmän painetta kuin mitä mahtuu virtaamaan.

Päättelin sitten että joku estää virtausta ennen tai jälkeen turbon. Onko EGR tukossa, onko imusarja tukossa, onko pakosarja tukossa jne. Turbon paineensäädin näyttäis toimivan. Tuohon lisäyksenä vielä, että hiljattain iski myös EGR-vikakoodin P1408 (flow out of range).

Siksi yks vaihtoehto vois olla että DPF on tukossa. Mutta oikeasti vasta purettaessa selviää lisää, kuhan tässä varaudun eri vaihtoehtoihin.

Vai olenko ymmärtänyt tilanteen väärinpäin, elikä virtausta on järjestelmässä liikaa? Sehän viittais siihen että turbon siivet on jumissa?

Tms. En tiedä tarkemmin. Harmi kun ei ole vielä päässyt purkamaan.
tuikku kirjoitti: La 06.01.2024 09:41 Hitupöntöllä on mekaanisessa mielessä max käyttöikänsä. Jos moottori on kunnossa, eikä pöntöön kohdistu mitää mekaanista iskua, niin varmaankin todellinen käyttöikä jossain 0.5-1 milj/km välillä, painottuen sinne yläpäähän.
Käytännösä pöntön iän määrittää jokin moottoriin tuleva vaurio, joka saa aikaan niin suuren kuormituksen kerralla, ettei järjestelmä kestä sitä, vaan tukkeentuu.
....
Kiitos perusteellisesta selityksestä. Ymmärrän nyt miksi useimmiten ei vaivauduta puhdistamaan pönttöä vaan laitetaan samantien uusi.
tuikku kirjoitti: La 06.01.2024 09:41 Kun lähdetään moottorista pakoputkea pitkin etenemään, niin aina ensin tulee katalysaattori ja sen jälkeen hiukkassuodatin. Voivat olla yksi suuri ja pitkä pönttö, mutta se ei muuta järjestystä.
Ok kiitos. Tämä oli hyvä tietää, helpottaa varmasti vian etsintää jossain välissä.
Mahtaa vika olla vallan muualla kuin
hitupönikässä,

ennen purkamisa kanttaa laittaa se auto kunnon testeriin ja tehdä sillä ohjatut tarkistukset
ja vasta sitten tehdä oletuksia vika paikasta tosin sen jälkeen ei yleensä tarvitse olettaa
se kun selviää siinä samalla 9/10 keroista

mutta jos ei halua päästä edelä kuvatulla tavalla helpolla vaan haluaa jatkaa lottoamista niin kanttaa
rastia kuponkin tarkistus kohteiksi egr, ahtovuodot, ahtopaine anturi,
Mökkillä
'
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 909
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Rastisin mukaan myös mahdollisen päästöpäivityksen. Näyttää siltä, että sillä on särjety aika montakin ehjää autoa.
Vastaa Viestiin