All Terrain ilmajousiongelma
All Terrain ilmajousiongelma
Ostin marraskuussa 2021 reilun 60tkm ajetun E220 All Terrain (vm.2018) farmarin. Heti joulukuun pakkasilla alkoi herjata jousitusta. Näyttöön tuli jousen kuva ja kehoitus ajaa max80km/h. Vehon toimesta tutkittiin ja sanoivat kompressorin paineenpoistoventtiilissä olevan kosteutta joka jäätyy. Koko kompura oli vaihdettava ja näin tehtiin (1500€). Joulukuussa 2022 sama uusiutui. Kilometrejä oli tullut reilu 40tkm lisää. Kompressori vaihdettiin taas uuteen ja nyt veloituksetta takuutyönä. Yllättäen sama vika on taas päällä. jouset tuntuvat jäävän yläasentoon. En ole vielä vienyt marmoritiskille. Onko tämä todella normaalia? Onko mitään muuta ratkaisua kuin kompuran vaihto? Eihän tämä ole talviauto ollenkaan? Toki myös ADblue järjestelmä on vaihdettu viime talvena...
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Kompressorin kyljessä oleva paineenpoistoventtiili taitaa olla jonkun sortin tyyppivika. Mersulta ei ilmeisesti saa erikseen pelkkää venttiiliä, mutta kiinalaisilta saa:
https://www.ebay.de/itm/204334627228?ha ... BM3ofN4plj
Toinen mahdollinen vikapaikka on venttiililohko joka jakaa ilman eri nurkkiin. Siinäkin on venttiilit, jotka jumittavat. Omassa S213:ssa (pelkkä tasonsäätö) oireena oli, että toinen puoli ei päästänyt painetta riittävän nopeasti. Paineenpoistoventtiilille ja venttiiliblokille on Starissa molemmille testirutiinit erikseen sekä kompressorin paineentuotolle. Näissä on haasteena se, että testien tuloksiin ei voi täysin luottaa. Esim. takelteleva venttiili estää pussien täytön riittävän nopeasti ja korjausehdotus on, että vaihda kompressori.
Onkohan kompuran vaihdon yhteydessä tarkistettu myös imuletku ja vaihdettu imuilmansuodatin? Jos esim. letku on rikki, niin kompura imee pyöränkotelosta likaista ja märkää ilmaa.
https://www.ebay.de/itm/204334627228?ha ... BM3ofN4plj
Toinen mahdollinen vikapaikka on venttiililohko joka jakaa ilman eri nurkkiin. Siinäkin on venttiilit, jotka jumittavat. Omassa S213:ssa (pelkkä tasonsäätö) oireena oli, että toinen puoli ei päästänyt painetta riittävän nopeasti. Paineenpoistoventtiilille ja venttiiliblokille on Starissa molemmille testirutiinit erikseen sekä kompressorin paineentuotolle. Näissä on haasteena se, että testien tuloksiin ei voi täysin luottaa. Esim. takelteleva venttiili estää pussien täytön riittävän nopeasti ja korjausehdotus on, että vaihda kompressori.
Onkohan kompuran vaihdon yhteydessä tarkistettu myös imuletku ja vaihdettu imuilmansuodatin? Jos esim. letku on rikki, niin kompura imee pyöränkotelosta likaista ja märkää ilmaa.
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Kiitos tulimäki. Arvelinkin, että tuollainen venttiili löytyisi jostain. Kai sen joku korjaamo osaisi myös vaihtaa? saakohan sitä kosteaa venttiiliä kuivattua jotenkin ettei tarvitsisi vaihtaa?
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Saa jos ottaa irti ja vie lämpöiseen ja kuivattelee.
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Missä kohtaa autoa tuo kompressori sijaitsee?
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Vasemman etuvalaisimen alla pyöräkotelossa. Pääsee käsiksi, kun irrottaa pyörän ja sisälokasuojan etuosan.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 480
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Kompuran sisällä on kuivainpatruuna, joka on täytetty silica rakeilla. Kannattaa tarkistaa, ettei ole ”puurona”. Ne voi vaihtaa tai kuivata uunissa. Ihan vakio toimenpide kaikissa ilmajousi autoissa.
Oudon usein sinulla on tuo mennyt. Onko autolla kahlattu vedessä?
Oudon usein sinulla on tuo mennyt. Onko autolla kahlattu vedessä?
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Kannattaa tehdä järjestelmän huolto samalla, suodatin, kuivain, järjestelmä kuivaksi, venttiilin jäätymistä voi yrittää estää laittamalla aavistus tenua
järjestelmään.
järjestelmään.
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Autolla on laskettu venettä trailerilla, mutta etupyörät ovat kyllä olleet kuivalla maalla. Auraamattomalla mökkitiellä kyllä on menty n. 20cm lumessa.
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Olisko Vantaan suunnalla joku jota voisi kysyä tuohon kompuran huoltoon? Itsellä ei ole paikkaa eikä ehkä riittävästi osaamistakaan. Kyllästyttää vain joka talvi hankkia uusi kompura. Edellinen E220 (2015) toimi hienosti 6 vuotta ja liki 300 000km. Ilman ilmajousia.
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Päivitystä tähän vaivaan: Kun Auto on pakkasessa pitempään, niin etujouset jäävät (nousevat) yläasentoon ja takajouset jäävät alemmaksi ja tason säätö ei toimi. Kun vien lämpöiseen halliin, niin pian taas tason säätä toimii ja etujouset saa laskettua samalle tasolle takajousien kanssa. Tämä toistuu päivittäin. Näyttöön ilmestyy jousen kuva ja kehoitus ajaa alle 80km/h ja etujouset nousevat yläasentoon kun pakkaskelillä ajettu n. 10-30min. Lämpimässä ongelma poistuu. Kolmas kompura nyt menossa 3:een vuoteen. Vika lienee muualla?
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Olet oikeassa! Ei ole kompressorissa ongelma.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Vaihtaisin seuraavaksi ohjausventtiilin. Tietämättä auton valmistenumeroa, niin todennäköisesti osa A0993200258 (täysilmajousitus). Noita saa myös tarvikkeena.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 480
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Noilla on lienee eniten osaamista Airmatic kanssa. Tekevät myös huoltoja niihin, mitä Veho ei tee.
https://www.jmtech.fi/kauppa/index.php? ... h=100_1761
https://www.jmtech.fi/kauppa/index.php? ... h=100_1761
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Ei huono valinta jos tonne viet.
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Kiitos vastauksista tähän asti. Helpottaa hieman tuskaa kun on olemassa vaihtoehtoja Veholle. Tänään tuntuu jouset pelaavan kun keli on plussalla.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 480
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Vesi järjestelmässä sen aiheuttaa.
Mutta miksi kompuran kuivaussysteemi toimii vain vähän aikaa, kun on jouduttu vaihtamaan kompuran moneen kertaan?
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Haiskahtaa kyllä että kompressori on vaihdettu turhaan tai vaihdossa on sattunut jotain. Ei mene vuodessa ryynit eikä kompura muutenkaan vaihtokuntoon. Mutta kosteutta silti jossain kun aina lämpimässä pelaa? En tiä?EemeliErkki kirjoitti: ↑Ti 09.01.2024 15:51Vesi järjestelmässä sen aiheuttaa.
Mutta miksi kompuran kuivaussysteemi toimii vain vähän aikaa, kun on jouduttu vaihtamaan kompuran moneen kertaan?
Mutta kompuran vikaa kerran vuodessa en heti nielase…
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: All Terrain ilmajousiongelma
Päivitystä tähän. Jouset ovat pääsääntöisesti pelanneet kun tason säätöä käyttää välillä "All Terrain"- asennossa lämpimässä parkkihallissa. Vain yksi jousien varoitusvalo on syttynyt viimeisen viikon aikana. Ilmeisesti jousien nosto pumppaa kosteutta pois paineenpoistoventtiileistä?