Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
w203mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Su 13.01.2013 20:21

Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja w203mersu »

Roikassa kerkes olla vajaa 2 tuntia, lähti käyntiin mutta sammu jonkun 5-10 sek päästä ja meni jumiin. Onko moottori 100% kaput vai onko joku selvinnyt vastaavasta helpommalla kuin moottorin vaiholla?
w203 270Cdi
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Kuulostaa pahalta, kiinni leikkasi.
Se joku kikka saattaa olla koneen vaihto tai olemassaolevan remontti...
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3918
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Paaliin.


No voihan siitä pohjan pudottaa ja katsoa laakerit. Jos kaulat ok ja tai hiottavissa niin kuntoon. Jos ruvella niin uusi kattila tai paaliin / osina myyntiin.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5327
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mielenkiinnosta kaivelin haulla tätä aihetta ja tarinaahan tästä mosasta näemmä löytyy.
Siltä varalta että päädyt vaihtamaan/kunnostamaan mosan ni alla topiikki joka kannattaa ehdottomasti lukea.
Tuolla oli muuten ohje siitä mitä vaatii et sen toisen pohjan saa irti jos nyt oikein ymmärsin et toinenkin olisi. Tai no Sprintteri taisi olla kyseessä tossa linkin topiikissa.

Sit löytyy näemmä varaosasettejä ja päätellen siitä ketä kauppaa ni tämä mosa ei ole mikään uusi tutavuus koneistamoilla.

viewtopic.php?t=209381

https://moottorihiomo.fi/tuote/kiertoka ... eri-om651/
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Ainakkan vika ei ole mikkään uusi tuttavuus,
siitä asti kun 651 tuli on kk laakereita mennyt
Mökkillä
'
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 530
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Taitaa noita kk laakereita löytyä suoraan hyllystä useammassakin paikassa.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Paljonko ajettu öljynvaihdon jälkeen ja mikä öljy?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tahtoomersun kirjoitti: Su 07.01.2024 12:01 Paljonko ajettu öljynvaihdon jälkeen ja mikä öljy?
Käytänössä ei mitään merkitystä jos ei kovin paljon yli huolto välin menty

noita kk lakeri juttuja tullut vähän ja paljon ajetuissa,
sekä hyvin ja huonosti huoletuissa 651 koneissa keällä/talvella.
yleensä aina muutakin hajalla kuin pelkät laakerit
Mökkillä
'
Dorado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 16.09.2022 08:58

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Dorado »

tahtoomersun kirjoitti: Su 07.01.2024 12:01 Paljonko ajettu öljynvaihdon jälkeen ja mikä öljy?
Tuo olisi kiva tieto kuulla.

Meinaan pitäisi 130 tkm ajettu OM651 täräyttää tänään tulille. Auto on nyt viikon seisonut 30 asteen pakkasessa. Nyt pakkasta vain 22. Laitoin kiesin äsken laturiin. Moottorinlämmittimenä toimi TT-Thermo. Kannattanee 2-3 tuntia olla thermo päällä ennen jännittävää starttia.

Vähän kyllä ärsyttävä tuo auto, kun saa paskat housussa olla käynnistysvaiheessa hajoaako kone, vai ei. Näitä tarinoita tuntuu olevan.Taitaa tosiaan olla nimensä veroinen "lasimoottori" pakkasella? Muuten olisi ihan ok auto minun käyttööni. Neliveto E-malli siis autona 250 koneella.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5327
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jos nyt oikein ymmärsin nuista linkittämistäni topiikista niin tyhjäkäyntiä kannattaa välttää ja sit se öljynpaineeseen vaikuttava säädin vaihtaa vakiopaine -malliseen jos siellä sellainen on. Oliko se nyt sen 14€ se korvausosan hinta ja KL:ltä sitä voi tilata. Sillä välttää sen ettei ton säädinjumin takia mosa saa riittävää voitelua ja mosarikkoja. Ja jos se kulutuksen/päästöjen takia on sinne kehitelty ja laitettu niin aivan turhake sekä fataaliriski sen toimimattomuuteen selkeästi on olemassa.

Ittellä jos tollasella mosalla olis joku kampe ni välittömästi lähtisi se turhake kartanolle ja tilalle tulis vakiopainekapula. Ohjeethan tuolla topiikissa oli ihan kuvien kera :thumbup: Tuolla oli muuten täsmälleen samanlainenkin jumi käyny -24 asteen pakkaskäynnistyksen jälkeen.

Siinä mielessä kuten tuolla jo olikin niin jumi ei välttämättä liity lainkaan ö-vaihtoväleihin eikä ajettuihin kilometreihinkaan vaan syy jumiin suurella todennäköisyydellä on muualla.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Om651 Sprintereissä on kuulemma ollut sellaistakin, että välijäähdyttimeen kertyy kondenssivettä joka sopivissa olosuhteissa kulkeutuu sylintereihin. Laakerivaurion lisäksi on kiertokanki mutkalla. Syystä tai toisesta useimmin 2. sylinteri.
On tietyille VAG malleille myös tyypillistä.
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 530
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Ykkös ja kakkos pytty sen takia koska niihin on useasti virtaus suorempi kuin muihin, niissä on mutkat imusarjassa.
Yks kone meni just ton takia, ja vauriot vain ykkös ja kakkos pytyssä.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Monet puhuu kk laakereista, ja tuossa koneistamon varaosalinkissäkin kk laakerit mainittu (kuvassa kuitenkin runkolaakerit).

Eikö nyt kuitenkin kampiakselin runkolaakerit mene päällekkäin ja jumiin OM651, ei kiertokangen?
...vai ymmärsinkö sittenkin väärin?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tänään tilasin Tammerdieseliltä yhteen W906:een kunnostetun OM651:n, pakkasilla napsahti jumiin hetken käynnistyksen jälkeen joutokäynniltä.
Lienee rk-laakerit päällekkäin. Neljä 651.955 olivat myyneet jo tällä viikolla.
Käytettyjen moottorien hinnat huvittaa, 600tkm ajettu ei koekäytetty neljällä tonnilla jne. Kunnostetun hinta, no toisaalta se ei kyllä huvita :D

Tällä oli ajettu öljyillä (Mobil ESP 5w30) noin 9000 kilometriä / kaksi kuukautta.
oulaistenliikenne.fi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Risto113 kirjoitti: Ti 09.01.2024 15:36 Monet puhuu kk laakereista, ja tuossa koneistamon varaosalinkissäkin kk laakerit mainittu (kuvassa kuitenkin runkolaakerit).

Eikö nyt kuitenkin kampiakselin runkolaakerit mene päällekkäin ja jumiin OM651, ei kiertokangen?
...vai ymmärsinkö sittenkin väärin?
Et, sekä että menee(ja molelmissa lopputulos on sama romu/kallis remontii)
joskus nähty myös 1 ja 2 välistä katki oleita kampiakseleita

"hyvä" yhtälö täydelien huoltokirja, öljyillä ajettu viime huolosta vaikapa sen 10tkm, reilupakkanen, paineen alennus ventillä alenuttu öljynpaine,
kesken jääneitä hitupönikän poltoja/uudelln polttoyrityksiä/lämmityksiä,
siitä p ainetta öljyjen sekaan hekentämään muutenkin onnetonta voitelua ko tilantessa,
mutta ei oikeen voi odotakaan kuin tuhoa jossain vaihessa,
Mökkillä
'
w203mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Su 13.01.2013 20:21

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja w203mersu »

FinlandMerceds kirjoitti: Su 07.01.2024 13:49
tahtoomersun kirjoitti: Su 07.01.2024 12:01 Paljonko ajettu öljynvaihdon jälkeen ja mikä öljy?
Käytänössä ei mitään merkitystä jos ei kovin paljon yli huolto välin menty

noita kk lakeri juttuja tullut vähän ja paljon ajetuissa,
sekä hyvin ja huonosti huoletuissa 651 koneissa keällä/talvella.
yleensä aina muutakin hajalla kuin pelkät laakerit
vasta oli öljyt vaihdettu,yks lapin reissu heitetty reilu 2tkm jonka jälkeen jäi 2 päiväksi seisomaan kun starttasin seuraavan kerran
Gulf 5w-30 +x1r
Viimeksi muokannut w203mersu, Ke 10.01.2024 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w203 270Cdi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

w203mersu kirjoitti: Ke 10.01.2024 18:52
FinlandMerceds kirjoitti: Su 07.01.2024 13:49
tahtoomersun kirjoitti: Su 07.01.2024 12:01 Paljonko ajettu öljynvaihdon jälkeen ja mikä öljy?
Käytänössä ei mitään merkitystä jos ei kovin paljon yli huolto välin menty

noita kk lakeri juttuja tullut vähän ja paljon ajetuissa,
sekä hyvin ja huonosti huoletuissa 651 koneissa keällä/talvella.
yleensä aina muutakin hajalla kuin pelkät laakerit
vasta oli öljyt vaihdettu,yks lapin reissu heitetty reilu 2tkm.
Gulf 5w-30 +x1r
Kute sanottu niin ei varsinaista merkitystä vika voi tulla vaikka 1km öljyn vaihdosta
Mökkillä
'
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja amatoori »

tulimäki kirjoitti: Ti 09.01.2024 10:41 Om651 Sprintereissä on kuulemma ollut sellaistakin, että välijäähdyttimeen kertyy kondenssivettä joka sopivissa olosuhteissa kulkeutuu sylintereihin. Laakerivaurion lisäksi on kiertokanki mutkalla. Syystä tai toisesta useimmin 2. sylinteri.
On tietyille VAG malleille myös tyypillistä.
Juu tuosta on ihan TIPS olemassa. Koskee myös OM642:sta (sylinteri 6).

"Cause
Charge air from the exhaust gas recirculation is condensed after being introduced into the charge air section.

Information: Under certain operating statuses, condensation that has collected in the charge air cooler can enter the combustion chambers to a damaging degree and a damage profile is then generated (connecting rod deformed).
"

GI03.10-N-070987
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
w203mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Su 13.01.2013 20:21

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja w203mersu »

Selvinee lähiaikoina millasen tuhon sai aikaseksi,mutta kysymys. Jos vaihan koneen niin käykö 313 moottori kaikkine sähköineen hilppeineen (käytetty vaihtokone) 316 tilalle turbon ja pakosarjan vaiholla vai onko jotain muutakin mitä tulisi huomioida?
w203 270Cdi
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja hentar »

Se venttiili kaiketi ohjaa muuttuvatilavuuksisen ö-pumpun geometriaa? Vaihtoehtoina 2/5 bar? Mutta tuo "10 sec ja jumiin kuulostaa ettei painetta ole ollut lainkaan?" Onko kukaan tutustunut pumpun sielunelämään, voiko pumppu jäädä nollatuotto-nalkkiin? (pakkasella jäykillä öljyillä paine nousee, ajaa pumpun tilavuuden nollille josta se ei palaudu heti) Vai onko siellä kuitenkin joku mäntienruiskutus tms joka käyttää koko pienen tuoton jolloin paineet sen takia nollassa? Korjatkaa tietäjät, jos olen hakoteillä..
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja -230k- »

hentar kirjoitti: Pe 12.01.2024 16:34 Se venttiili kaiketi ohjaa muuttuvatilavuuksisen ö-pumpun geometriaa? Vaihtoehtoina 2/5 bar? Mutta tuo "10 sec ja jumiin kuulostaa ettei painetta ole ollut lainkaan?" Onko kukaan tutustunut pumpun sielunelämään, voiko pumppu jäädä nollatuotto-nalkkiin? (pakkasella jäykillä öljyillä paine nousee, ajaa pumpun tilavuuden nollille josta se ei palaudu heti) Vai onko siellä kuitenkin joku mäntienruiskutus tms joka käyttää koko pienen tuoton jolloin paineet sen takia nollassa? Korjatkaa tietäjät, jos olen hakoteillä..
Öljypumppuun en ole perehtynyt, enkä ole kuullut niitä hajonneen,paitsi sitten kun menee laakerit ja metallia läpi.
Olen ymmärtänyt että jos toi säätöventtiili hajoaa/jämähtää minimiin niin jää 0,5bar vaan painetta oli auto sitten tyhjäkäynnillä tai kiekat rajottimella.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja -230k- »

w203mersu kirjoitti: To 11.01.2024 17:42 Selvinee lähiaikoina millasen tuhon sai aikaseksi,mutta kysymys. Jos vaihan koneen niin käykö 313 moottori kaikkine sähköineen hilppeineen (käytetty vaihtokone) 316 tilalle turbon ja pakosarjan vaiholla vai onko jotain muutakin mitä tulisi huomioida?
voi joutua vanhasta koneesta vaihtamaan antureita ja polttoainepuolelle osia yms. suuttimet vaihtaisin ainakin vanhasta.
ei nyt mahdoton homma pitäis olla jos vuosimalli osuu lähelle ettei oo sen suhteen isoja muutoksia. :eh:
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Muistui mieleen sellainen tapaus kun noita sprinttereitä joskus oli, että eka om 651 koneineen tuli huollosta, niin siihen oli ilmestynyt sellainen ominaisuus, että kylmäkäynnistyksessä kierrokset pomppasi huomiota herättävän korkealle. Kun soittelin huoltoon ja kyselin miksi tällainen, niin oli tehtaan ohje ja tällä varmistettiin kuulemma nopea voitelu heti startista.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja hentar »

-230k- kirjoitti: Pe 12.01.2024 17:08
hentar kirjoitti: Pe 12.01.2024 16:34 Se venttiili kaiketi ohjaa muuttuvatilavuuksisen ö-pumpun geometriaa? Vaihtoehtoina 2/5 bar? Mutta tuo "10 sec ja jumiin kuulostaa ettei painetta ole ollut lainkaan?" Onko kukaan tutustunut pumpun sielunelämään, voiko pumppu jäädä nollatuotto-nalkkiin? (pakkasella jäykillä öljyillä paine nousee, ajaa pumpun tilavuuden nollille josta se ei palaudu heti) Vai onko siellä kuitenkin joku mäntienruiskutus tms joka käyttää koko pienen tuoton jolloin paineet sen takia nollassa? Korjatkaa tietäjät, jos olen hakoteillä..
Öljypumppuun en ole perehtynyt, enkä ole kuullut niitä hajonneen,paitsi sitten kun menee laakerit ja metallia läpi.
Olen ymmärtänyt että jos toi säätöventtiili hajoaa/jämähtää minimiin niin jää 0,5bar vaan painetta oli auto sitten tyhjäkäynnillä tai kiekat rajottimella.
Sitä tarkoitin ettei pumppu hajoaisi, olisi vain hetken nalkissa joko lamellit jumissa tai staattori "nollatuotolla" Vai onko ees mahdollista?
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Vaihtakaa hyvät ihmiset om651:ssä se paineensäätö venttiili tulppaan, joka pitää öljynpaineet aina täysillä.
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... p-598579-0
Saa myös veholta hinta x 2. Oisko mese huomannut, että pikkuisen liikaa hajoo noita om651 :roll:
Ompahan ainakin yksi vika kohta vähemmän :?:
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
ex.W203 Coupe 200 COMP man.om111 2002
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu;
ex.W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu;
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto;
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutetu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D /E
=>VW 1.9 / 2.0 TDI Touran with 1852vnt
=>VW 2.0 TDI DSG V Golf 200hp/400Nm
=> VW 2.0 CRD Tiguan Tipronic 200hp/416 Nm
=> VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
w203mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Su 13.01.2013 20:21

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja w203mersu »

Noniin,kampura irrotettu,vaurio runkolaakerit päällekkäin ja kaula vähän kärsiny. kannattaako alkaa kunnostamaan vai vaihtomoottoria suaraan tilalle ja myyvä entinen jollekkin innokkaalle?😀 onko näitä kuinka menestykkäästi korjattu kun on kaikennäköistä juttua ollut
w203 270Cdi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3918
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Riippuu miten paljon se kampura on kärsinyt saako hiottua ja uudet laakerit. Sehän se halvin ratkaisu on.

Tarkennetaan vielä tähän, tunteeko vaurion kynnellä kampuran kaulasta vai vaan näkyy? Jos ei tunnu kynteen niin kiillotus ja uusilla laakereilla kasaan, jos tuntuu niin sitten joutuu hiomaan ja alikoko laakerit.
w203mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Su 13.01.2013 20:21

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja w203mersu »

on se kaula senverran naarmuilla että alikokoon pitäisi laittaa. Ehjiä kampuroitakin olisi myynnissä. Onko 651 lohko oikeasti semmonen että jos tullut pienet naarmut runkopukin kohalle niin pitäisi aarporata? Tulisiko kestämään jos ehjän kampuran vaan viskais uusilla laakereilla vanhaan lohkoon?
Tai onko kellään kokemuksia Rannikko Groupin kunnostetuista lohkoista ja akseleista?
w203 270Cdi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3918
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No se mitä on tehty ja mitä suositellaan on välillä kaksi eri asiaa. Matalat naarmut olen kiven kanssa vetänyt reunat pesän tasalle ja sillä hyvä. Uudet laakerit ja akseli ja eikun vetoja.

On joskus sekoitettu pukkeja ja laakereita sen mukaan mitä on ollut hyllyssä ja saatu kilpuri nippuun vielä yhtä kisaa varten, ja se sitten lopulta kesti puoli kautta ennen kuin antautui.

Suositukset on hyviä, mut välillä ne budjetti ratkaisut vaan toimii, eikä se aina se tiukin välys ole se paras. Enemmän öljyä välissä ja parempi kesto vähän isommalla välyksellä.
Öljypumppu kannattaa tarkistaa perusteellisesti jokatapauksessa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter om651 jumiin pakkasessa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

w203mersu kirjoitti: La 13.01.2024 14:44 Noniin,kampura irrotettu,vaurio runkolaakerit päällekkäin ja kaula vähän kärsiny. kannattaako alkaa kunnostamaan vai vaihtomoottoria suaraan tilalle ja myyvä entinen jollekkin innokkaalle?😀 onko näitä kuinka menestykkäästi korjattu kun on kaikennäköistä juttua ollut
Miten liuskat ovat päässeet päällekkäin? Jostakin on täytynyt antaa periksi tai lähetä ainetta pois, ei ne muuten mene.

Jos lohko on alumiinia ja kampiakseli valurautaa niin ei ole vaikeaa päätellen kumpi on antautunut.
Vastaa Viestiin