s124 om602 Kierrokset leijailee eikä auto sammu avaimesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
apuja kaivataan
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 15.01.2024 16:38

s124 om602 Kierrokset leijailee eikä auto sammu avaimesta

Viesti Kirjoittaja apuja kaivataan »

Kysseessä s124 250D om602 vapaasti hengittävä, manuaali, mekaanisella syöttöpumpulla jonka säätöihin tai ajotukseen ei ole koskettu. Vuosimalli on 90- luvun alussa

Tuli tämmönen ongelma mersussa vastaan että pakkasilla ei enää lähteny käyntiin vaikka kovasti starttasi. Rupesin tutkimaan että mikä estää käynnistymisen ja huomasin pumpun päällä olevan stop vivun olevan alhaalla. Nostin vivun ylös ja auto lähti käyntiin ja toimi normaalisti.

Ajoin noin 30km tämän jälkeen ja pari kertaa auto sammutettuna ja yön yli seisoneena ja toimi hyvin. Sitte taas yhtäkkiä ei edes yritä lähtä käymään. Huomasin että taas stop vipu pohjassa. Nostin vivun ja auto lähti käyntiin, nyt vaan kierrokset laski erittäin hitaasti ja auto ei sammunut avaimesta. Ajoin sillä hetken ja kun alkoin siihen tottumaan, niin moottoritiellä sitten hirtti kaasu pohjaan (ei poljin eikä vivusto, vaan ihan pumpusta) ja sain sitten sammutettua vaihteella.

Ite epäilin alipainevuotoja ja vedin alipainepumpun ja syöttöpumpun luo uudet alipainelinjat ja kokeilin tänään käyntiin. Nyt ei enää hirttäny kaasu mutta kierrokset edelleen jäi leijaileen eikä sammu avaimesta. Stop vipu on alhaalla auton käydessä ja jos koittaa sitä nostaa niin kierrokset nousee.

Pakokaasunkierrätys systeemin letkut vain tukittu eikä se ole käytössä. Apuja kaivataan. Itse epäilen syöttöpumppua mutta ei oo yhtään varmuutta enkä löytäny netistä että kenellekkään olisi sattunu samanlain.

Kiitos jo valmiiksi avusta
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: s124 om602 Kierrokset leijailee eikä auto sammu avaimesta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tässä lie yleisimmin se että sammuttimen kalvo on rikki. Kun on rikki ni kalvo vuotaa alipaineen ja sammutus ei sit pelaa. Hirttäminen pumpusta voi liittyä samaan sammuttimen viallisuuteen. Mutta yleisimmin niin että kun sammutin vaihdetaan ni se hahlo ei ole oikeassa paikassa ja kun siitä täräyttää käymään ei pumpun syötösäätötanko pääse liikkumaan ja pata kiekuu reippaasti ylikierroksille. Moottoreitakin on menny rikki tuossa kohtaa. Sulla kun manuaali ni tosiaan vaihde päälle ja kytkintä sopivasti ylös suurimmalla vaihteella ni saa sammumaan eikä katko vetaria.

Mutta vaihda se sammutin ihan ekkana. Jos se on ollu pidemmän aikaa rikki ni moottoriöljyäkin on voinu päästä alipaineletkuun ja sitä voi sit olla kait virtalukolla astikin. Jos letku on tukkeessa öljystä ni eipä se toimi uudella sammuttimellakaan kunnolla.

En ole koskaan avannu sammuttimen kelloa mutta oletan että sen sisällä on jousi ja jos se on poikki niin siinä tapauksessa se vipu voi jäädä ns välimaastoonkin.

Ainiin sen kalvon muuten pystyy testaamaankin eli laittaa sammuttimeen erillisen letkun ja imet siitä. Jos alipaine pysyy on kalvokin ehjä.
apuja kaivataan
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 15.01.2024 16:38

Re: s124 om602 Kierrokset leijailee eikä auto sammu avaimesta

Viesti Kirjoittaja apuja kaivataan »

Kiitos vinkeistä!
Kokeilin imasta sammutinta ja alipaine pysyy letkussa kyllä. Autossa siis toimii jarrut ja kytkin normaalisti jos ne alipaineeseen liittyvätkään. Stop vivun akseli myös liikkuu pitkittäin jonkin verran ja kun se on pumpun lähellä se on huomattavasti jäykempi kun se on kauempana pumpun kylestä.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: s124 om602 Kierrokset leijailee eikä auto sammu avaimesta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Vika voi tosiaan olla syöttöpumpussa kuten meinasit. Ehkä se sammuttimen vaihto olisi järkevä suorittaa kun se vaikutatisi olevan epäkunnossa ennen kun syöttöpumppua alkaa irroitella? Ja se että tuleehan siihen sammuttimen alipainelinjaan alipaine kun avaimesta yrittää sammuttaa?

Jos autossa on ilmastointi tai jos on tarvinnut kajota hehkureleeseen tai liki nuita niin yksi ohut Nylon -alipaineletku tulee suoraan alipainepumpun alipainelinjaan (siihen joka kulkee liki pa suodinta) niin se ohut nylonletku voi irrota niin ettei sitä heti huomaa. Se jos on irti ni ei sammu avaimesta.

Lisätääs vielä eli näissä alipainelinja on suunniteltu silleen et jokin alipainelinja saa olla kokonaan irti tai kalvo vuotaa holtittomasti ja silti kaikki muut alipainetoiminnot pelaa kuten kuuluu. Alipainelinjoissa on venttiileitä jotka rajoittaa hallitsemattoman ilmankulun joka tarkoittaa juuri tuota edellämainittua. Toki on poikeuksiakin. Eli jos ilmastoinnin raitisilmaläppää ohjaavan kellon kalvo vuotaa reippaasti niin valokorkeuden säätö ei sit toimi mutta kaikki muu toimii.

Noin niiku lyhykäisyydessään valokorkeudensäätö, jarrutehostin, lämppärin ilmaläpät, mahdolliseen pakokaasukierrätykseen liittyvät kalvot, automaattiaskin ohjaus syöttöpumpun kyljessä sekä itse askissa sekä mosan sammutus toimii alipaineella. Muita ei taida olla?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: s124 om602 Kierrokset leijailee eikä auto sammu avaimesta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuli omaan kulkineeseen oire jossa sammuminen saattoi joskus hieman viipyä. Ei paljon mutta kuitenkin huomasin poikkevuuden. No alipainemittari kiinni sammuttimelle tulevaan nylonputkeen ja koittamaan. Selkisi että alipaineen muodostumisessa oli "porras" Siis alkuun normisti laski ja sit neulassa pikku hyppy takaspäin ja sit taas normaalisti max alipaineeseen ja jäi olemaan myös. Jarrua kun polki ni kolmannella polkaisulla alko alipaineviisari nousemaan takas kohti nollaa ja neljännelläkö olis sit ollu 0. Kokeilin kalvon toiminnan muutenkin ja ehjä se oli.

No ettimään vikaa. Alipainelinja menee tossa niin että siitä hehkureleen yläpuolelta lähtee ruskea nylokki joka menee suoraan virtalukolle ja sieltä tulee suoraan sammuttimelle. Puhaltelin letkut läpi jne --> ei vikaa. Sit aukaisin yhden kumiletkuliitoksen ja siitä sit paineilmapistoolilla pukkasin vapaaseen letkuun ilmaa ja siinä sit huomasin puhalluksen kämmeneen. Sitpä se vikakin löytyi eli kumiletkuyhteessä oli pienenpieni reikä. Ei ollu hankauma eikä mikään sellainen vaan reikä. Ihan kuin sen olis joku terävällä piikillä pukannu :o Mä en tuota osastoa ole viä tätä ennen koskaan koukkinu joten mikä lie sit teki tuon? No toi pätkä jarrutehostimen kohdilta uusiksi ja siitä se sit korjaantui :wink:
Vastaa Viestiin