Talvikäyttis ML320 1999

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Letku haettu marmorilta heti aamusta, tai no olin kotona ja tallissa tuossa klo 12. Näytti onnistuneen remontti, eli vaikuttaa toimivan, koeajollakin.

Pitää vaihtaa moottoriöljyt samalla kun auto on tallissa, minulla on imuvaihtaja lainassa niin saa nähdä mahtuuko putki sinne mittatikun putkeen?

Sitten kun peitelevyn tiivistemassa on kuiva pitää laittaa matto ja takapenkki paikoilleen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti: Pe 29.12.2023 14:24 Letku haettu marmorilta heti aamusta, tai no olin kotona ja tallissa tuossa klo 12. Näytti onnistuneen remontti, eli vaikuttaa toimivan, koeajollakin.

Pitää vaihtaa moottoriöljyt samalla kun auto on tallissa, minulla on imuvaihtaja lainassa niin saa nähdä mahtuuko putki sinne mittatikun putkeen?

Sitten kun peitelevyn tiivistemassa on kuiva pitää laittaa matto ja takapenkki paikoilleen.
Jos putkie ei mahdu niin liitä se imurin kärsä suoraan siihen mittatikun putkeen letkun pätkällä
muistin mukaan siinäkin on se tikun putki niin että toimii imuputkena
Mökkillä
'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

FinlandMerceds kirjoitti: Pe 29.12.2023 14:31
karra kirjoitti: Pe 29.12.2023 14:24
Pitää vaihtaa moottoriöljyt samalla kun auto on tallissa, minulla on imuvaihtaja lainassa niin saa nähdä mahtuuko putki sinne mittatikun putkeen?
Jos putkie ei mahdu niin liitä se imurin kärsä suoraan siihen mittatikun putkeen letkun pätkällä
muistin mukaan siinäkin on se tikun putki niin että toimii imuputkena
Hyvä vinkki kiitos. Meni juu se 8 mm pneumatiikkaputki sinne ja kopsahti pohjaaan. Hyvin sain imettyä, oli helppo ja kliini homma. Castrol Magnatec 5W-40 meni sisään, käytän sitä pösössä myös niin sitä on hyvä olla omassa hyllyssä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Käytiin eilen kauppareissulla tällä. Oli bensa halpaa, ja vaikka se halpenisikin huomenna lisää niin tankkasimme täyteen, siihen asti kun ensimmäisen kerran naksahti. Sen jälkeenhän sinne taitaa saada litran-pari menemään vielä. Pointti oli se että en uskaltanut kiristää bensapumpun muovisen kauluksen pantaa ihan apinan raivolla kiinni, se kun oli jo aika tiukka. Kuitenkin pumppu painui sisään aavistyksen verran sitä alas painettaessa, sen pikemminkin kuuli narahtelusta kuin aisti kädellä. Se imukaukalohan pohjaa tankkiin ja siellä on kolme tankoa jossa jousivastus joka pitää pumppuasetelman paikoillaan. Kaulus on tankissa ja uuden pumpun mukana tuli uuusi korkea tiiviste. En saanut uutta pantaa lähtemään kauluksen kierteille joten kokeilin vanhaa pantaa ja se lähti heti.

Ei tullut vanhaa pumppua kokeiltua että painuiko se vielä sisään. Yhdessäkään asennusvideossa ei puhuttu miten pitkälle pitää kiristää pantaa. Vaikuttaa että on kuitenkin tiivis, (uusi) tiiviste on sen mallinen että se kyllä tiivistää, ja koska kyseessä amerikassa suunniteltu (?) niin polttoainevuodot otetaan siellä vakavasti myös remonttien korjausten yhteydessä.

Lulen että vanha kaulus on jopa parempaa muovia kuin uusi Delphin, lisäksi se vanha oli jo niillä kierteillä ollut, joten päättelin sen toimivan edelleenkin. Uuden pumpun asennusohjeessaakaan ei ollut mitään tuosta, hauska havainto että asennusohjeessa luki Borg-Warner.

Eikä vuotanut bensaa ulos.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

MAINOS:

Nimimerkki "jackie":lla on vielä kaksi kappaletta näitä orkkis W163 bensasuodattimia jos joku haluaa laittaa omaansa aidon MB komponentin.
karra kirjoitti: Ke 27.12.2023 17:08 Minulla on orggis MB laatikossa oleva suodatin vuodelta 2008, ollut diilerin poistomyynnissä josta "jackie" on sen ostanut. Osanumero on 1634770801.
XENTRY tuntee osanumeron ja sanoo että se kuuluu 163 mersuun, jees. Netistäkin löytyy kuvia ja esim AutohauzAZ:lla on se ollut joskus myynnissä.
Toinen eturengas alkanut vuotamaan, tulee vanteen ja renkaan välistä. Varmaan vanteen hapettumaa, eli täytynee käydä rengasliikkeessä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyllä tää nyt koettelee. Rengas otettu tänään vanteelta ja hapettunut/paskainen oli se vanteen reuna. Putsaus ja asennus, vaikuttaa pitävän.

Asentaja sanoi että autosi pitää outoa ääntä. Pelti auki ja kas vesipumppu/flekti heiluu kun hullun mulkku mielettömän perseessä. Mut ei vuoda.

Remont. Pitäskö ostaa tuohon laatupumppu vaiko Fixuksen Airtex? MB-Osa myy Lotto-merkkistä ja Merteil taasen Continentalin pumppua. Nyt ei ehdi tilaamaan euroopasta itse.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Laatupumppu ilman muuta, tulee melko kalliiksi leikkiä huonoilla tarvikkeilla, siellähän taitaa olla muutama o-rengaskin samalla, jotka ottaisin ehkä orkkiksena :think: Vai oliko ne jakokopassa? Noh anyway.
Mitäs vaihtoehtoja näillä tukkureiden välittäjillä on?
Niiltähän melko nopeasti saa tavarat
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Orlov kirjoitti: Ti 09.01.2024 23:24 Laatupumppu ilman muuta, tulee melko kalliiksi leikkiä huonoilla tarvikkeilla, siellähän taitaa olla muutama o-rengaskin samalla, jotka ottaisin ehkä orkkiksena :think: Vai oliko ne jakokopassa? Noh anyway.
Mitäs vaihtoehtoja näillä tukkureiden välittäjillä on?
Niiltähän melko nopeasti saa tavarat
MB-Osa myy Graf merkkiä, sen pitäisi olla OE laatua eikä yhtään takuuasiaa ole noista tullut. Takuu 2v tai jos asennettu korjamolla, on 3 v. Mutta nettikaupassa ei ollutkaan niitä, tilasinkin Atoylta saman pumpun 78 euroa, noudettavissa Lappeenrannassa.

Otin Aeromotorsilta INAn kiristimen, rulla on tosin vaihdettu vuosi sitten (myös hihna ja taittorullla) ja jos kiristin tulee ensi viikon perjantaiksi niin sekin vaihtuu samalla, vien auton pajalle kun omaan talliin ei pääse nyt.

Ja edelleen koettelee, aamulla kun starttasin niin kävin tallissa siinä ja annoin lämmetä koneen, niin katokseen tullessani työnti tehostimen nestettä kankaalle! Syylarista tuleva paluuletkun pää oli antautunut. Avasin klemmarin ja työnsin letkua 2 cm syvemmälle, ja tiukkasin. Piti ainakin 5 km kun ajoin tämän säilytystallille ja otin C180 mersun (suunnitellusti) ajoon. Letkunpätkä vaihtuu samalla kun vesipumppu, varmaankin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Olikos tässä öljylle lauhdutin suodattimen jalassa? Ettei tule väärä vesipumppu
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Orlov kirjoitti: Ke 10.01.2024 12:39 Olikos tässä öljylle lauhdutin suodattimen jalassa? Ettei tule väärä vesipumppu
On moottoriöljylle. Atoy tarkisti VIN numerolla sopivan vesipumpun. Kaikki nettikaupoat tarjoaa vain yhtä mallia ko autoon, ja se käy(nee) kaikkiin M112 koneisiin.

Vesipumpun mukana tulee yksi tiiviste, ei mitään O-renkaita.

Niin, soitin Arto S.lle MB-Osan (kun on tuttu) niin hän sanoi että Graf on listattu OE toimittajien joukkoon ja yhtään ongelmaa ei ole niiden kanssa ollut.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1530
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Tuossa kuvassa näkyy hienosti tuo letkunippa joka on erona pumpuissa. Jos on öljylle lämmönvaihdin, niin silloin on tuo nippa ja se on se yleisin. Sitten nipaton versio, sopii niihin joissa on erillinen öljynjäähdytin.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

MouTine kirjoitti: Ke 10.01.2024 13:37
Tuossa kuvassa näkyy hienosti tuo letkunippa joka on erona pumpuissa. Jos on öljylle lämmönvaihdin, niin silloin on tuo nippa ja se on se yleisin. Sitten nipaton versio, sopii niihin joissa on erillinen öljynjäähdytin.
Okei. No taas oppii uutta. Omassani on ja luulin että kaikissa on se integroitu öljynjäähdytin. Osanumero tälle on A1122001401 ja ilman sitä nippaa se on A1122001501.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1530
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja MouTine »

karra kirjoitti: Ke 10.01.2024 15:27
MouTine kirjoitti: Ke 10.01.2024 13:37
Tuossa kuvassa näkyy hienosti tuo letkunippa joka on erona pumpuissa. Jos on öljylle lämmönvaihdin, niin silloin on tuo nippa ja se on se yleisin. Sitten nipaton versio, sopii niihin joissa on erillinen öljynjäähdytin.
Okei. No taas oppii uutta. Omassani on ja luulin että kaikissa on se integroitu öljynjäähdytin. Osanumero tälle on A1122001401 ja ilman sitä nippaa se on A1122001501.
Kompressori koneet ja 171 55 ovat varustettu oikealla jäähdyttimellä, joten ö-sudin jalassa on vaan termostaatti ja kovat linjat. Yleisin on kuitenkin se lämmönvaihtimella varustettu ö-suti-jalka ja siihen tarvii sen vesilähdön.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

MouTine kirjoitti: To 11.01.2024 07:29
karra kirjoitti: Ke 10.01.2024 15:27
Okei. No taas oppii uutta. Omassani on ja luulin että kaikissa on se integroitu öljynjäähdytin. Osanumero tälle on A1122001401 ja ilman sitä nippaa se on A1122001501.
Kompressori koneet ja 171 55 ovat varustettu oikealla jäähdyttimellä, joten ö-sudin jalassa on vaan termostaatti ja kovat linjat. Yleisin on kuitenkin se lämmönvaihtimella varustettu ö-suti-jalka ja siihen tarvii sen vesilähdön.
Oikea pumppu tuli juu, varmistin sen vielä ennen kun lähdin noutamaan. Siinä on sekä kumi- että paperityyppinen tiiviste, no ammattimies asentaa niin ei tule insinöörimokia; niistä on kuultu ihan tarpeeksi omassa hevosmiesten tietotoimistossa/omassa essonbaarissa :lol: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Ke 10.01.2024 10:54 Otin Aeromotorsilta INAn kiristimen, rulla on tosin vaihdettu vuosi sitten (myös hihna ja taittorullla) ja jos kiristin tulee ensi viikon perjantaiksi niin sekin vaihtuu samalla, vien auton pajalle kun omaan talliin ei pääse nyt.

Ja edelleen koettelee, aamulla kun starttasin niin kävin tallissa siinä ja annoin lämmetä koneen, niin katokseen tullessani työnti tehostimen nestettä kankaalle! Syylarista tuleva paluuletkun pää oli antautunut. Avasin klemmarin ja työnsin letkua 2 cm syvemmälle, ja tiukkasin. Piti ainakin 5 km kun ajoin tämän säilytystallille ja otin C180 mersun (suunnitellusti) ajoon. Letkunpätkä vaihtuu samalla kun vesipumppu, varmaankin.
Tämän viestin kirjoittamisen jälkeen tilasin vielä samaan syssyyn Behrin termostaatin. Sen piti ehtiä samaan pakettiin mutta lisätilauksen maksu ei mennyt perille väärän paypal vastaanottajan osoitteen takia, nyt keskiviikkona tajusin että osia ei ole vielä tullut. Sain maksun tehtyä ja paketti lähti keskiviikko-illalla Virosta. Torstai aamuyöstä se oli Vantaalla ja tänään aamulla Lappeenrannassa jakelussa ja koti K kaupassa klo 10.

No, vuotava tehostimen letku, se oli kai paluupuolella koska siinä oli tavan klemmari. Xentry näytti yhtä letkua jossa oli jyrkkä mutka ja asennuspaikka tilasi sen jostain 28 eurolla. Eilen kun vein auton pajalle katsottiin että ostettu letku oli ylempi syylarista tehostimen säiliöön, siihen jonka olin juuri vaihtanut. Alempi oli mysteeri. Xentry taas auki ja tosiaan hammastangosta lähtee kova putki joka muuttuu letkuksi, ja menee kierukkatyyppiseen putkeen joka jäähdyttää nestettä, Xentryn mukaan. Minullapa se menee syylariin. Noita putkimallisia öljynjäähdyttimiäkin olen nähnyt.

Kyseisen osan olisi saanut marmorilta maanantaiksi, tänään aamulla kun letkua yritettiin jäljittää; 135 euroa. Asentaja kuitenkin suostui purkamaan vanhan pois ja avamaan prässätyn liitoksen ohjeideni mukaan, ja haki kaupasta metritavarana 9,5 mm sisämitaltaan olevaa letkua. Klemmarilla molemmat päät kiinni.

Eli tänään vaihtui kaksi tehostimen paluupuolen letkua, toinen piti tehdä siis ja vesipumppu, hihnankiristin, termostaatti sekä vesipumppuun tuleva öljynjäähdyttimen pikku letkunpätkä. 4 h töitä 284 euroa. Osat noin 230 euroa ja nesteet päälle.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Unohtui kirjoittaa että nyt tulee hyvin lämpöä kabiiniin. Sen aistii aivan selvästi, tänä talvena on meinannut tulla kylmä, tosin ei juuri olla ajettu tulipalopakkasilla kun tää on ollut rikki/säilytystallissa. Viime talvenakaan ei tarvinnut pakkasilla pienentää yhtään lämmönsäätöä.

Vesipumppu oli finaalissa, juoksupyörä oli ottanut pumpun runkoon kiinni. Ei osunut vielä lohkoon kuitenkaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin