Eberspächerin väyläohjain rikki? S211, E220 CDI -09

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Eberspächerin väyläohjain rikki? S211, E220 CDI -09

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kyseessä S211, E220 CDI vuodelta -09.

Autoon laitettiin muutama vuosi sitten Eberspächer D5WSC diesellämmitin ja sille Remuc GSM-ohjain. Jotta systeemi toimii tuon auton kanssa, siihen piti laittaa CAN-väyläohjain. Koko asennustyön teki liike, joka noita myy ja asentaa päätoimenaan.

No, viime aikoina lämmityslaitteen puhallin on toiminut erikoisesti, se on välillä vissiin kokonaan pois päältä tai tosi hiljaisella ja välillä se tekee kiihdytyksiä niin, että puhallus yhtäkkiä alkaa isolla nopeudella ja sen jälkeen hidastuu pikku hiljaa normaalimmalle tasolle. Silloin kun puhallusta ei tunnu tulevan kunnolla, puhalluksen nopeutta ei pysty ohjaamaan suoraan ohjauspaneelistakaan, eli jos ilmastoinnin paneelista laittaa manuaalisesti puhallusta isommalle, mitään ei tapahdu. Puhallusteho ei silloin myöskään kasva sillä, että laittaa tuulilasin huurteenpoiston päälle, jolloin sen tietty kuuluisi puhaltaa täysillä. Nämä ilmiöt siis ihan silloin, kun auto on normaalisti käytössä, eikä Eberspächer välttämättä ole päälläkään. Eikä vika ole päällä koko aikaa. Jotenkin tuntuu, että nuo viat sopivat paremmin puhaltimen ohjauksen vikaan kuin itse moottorin vikaan, tosin ei siitäkään varma voi olla. Tuntuu, että välillä se siis on jumittunut pyörimään hitaalla nopeudella sen sijaan, että olisi kokonaan sammuksissa.

Kysymys liittyy tuohon väyläohjaimeen. Mulla on jostain käsitys, että se on paitsi aika kallis, niin myös tunnettu siitä, että se ei välttämättä kestä kovin pitkään. En ole nyt vielä päässyt kiinni mihinkään testeriin, mutta sopisivatko yllä kuvatut oireet väyläohjaimen vikaan?

...vai pitäisikö testiksi tuikata takaisin vanha puhallinmoottori, jonka olen aikanaan vaihtanut pois, kun se piti pientä kitinää, mutta muuten toimi ok. Saispa sillä ainakin tuon moottorivian suljettua pois.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Eberspächerin väyläohjain rikki? S211, E220 CDI -09

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Itse testaisin sillä toisella moottorilla ekana...
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Eberspächerin väyläohjain rikki? S211, E220 CDI -09

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, itse asiaissa olin tullut itsekin samaan tulokseen. Siihen vaikutti myös se, että nyt vasta muistin auton paikallaan ollessa testailla sitä, ja kyllä se taitaa olla niin, että se on joko täysin pimeänä tai sitten toimii normaalisti. Ei siis sellaista, että puhaltaa vain vähän, kun pitäisi puhaltaa kovempaa.

No, mä tuikkasin tässä illalla sen vanhan moottorin takaisin, pitää seurailla, miten se toimii. Ei ollut tullut avainta mukaan, enkä viitsinyt sitä hakea, joten jäi tarkemmin testaamatta. Mut ainakin REST-toiminnolla puhallin lähti pyörimään, eli ei se ainakaan täysin mykkä ole.

Todetaan nyt lisätietona, että se puhallinmoottori, jonka olin sinne vaihtanut aiemmin vanhan tilalle, on Behr-Mahle. Siis juuri se, josta on täältä saanut lukea, että ovat olleet uutenakin usein viallisia tai kestäneet kovin rajallisesti. Ja tämä siitä huolimatta, että se näytti olevan muuten alkuperäisosa, mutta Mersun merkki oli jyrsitty pois. Muuten kaikki samat muottimerkinnät kuin alkuperäisessä, ainakin siinä muovikehyksessä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Eberspächerin väyläohjain rikki? S211, E220 CDI -09

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Se itse moottorihan saattaa olla jo ihan eri tuote kuin alun perin Behr on käyttänyt. Parin konserni sulautumisen jälkeen on tosiaan tainnut laatu mennä alaspäin. Jos en väärin muista, niin Behr on ollut MB alkuperäisosan valmistaja.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Eberspächerin väyläohjain rikki? S211, E220 CDI -09

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, ihan totta, ei sitä tiedä, kenen tekemä tai missä tehty sähkömoottori siellä propellia pyörittää, vaikka koko tuuletinmoottorin toimittaja samana pysyykin. Siinä alkuperäisessä on tosiaan Mersun tähti ja vieressä BEHR logo. Tuossa myöhemmin hankitussa tarvikkeessa on muuten täysin samat merkinnät kuin orkkiksessa (paitsi vuosikellot eri asennossa ja muotin pesänumero sattui olemaan eri), mutta vaan tosiaan se Mersun tähti jyrsitty varsin rumalla työstöjäljellä pois. Ei muotista vaan valmiista muovikappaleesta. Sähkömoottorikin sen mitä sitä näkyy, on päällisin puolin sama, mutta eipä se mitään todista.

Se moottoripaketissa kiinni oleva möltti (regulaattorikohan se nyt sitten nimeltään on) ei tule uuden puhallinmoottorin mukana, vaan pitää vaihtaa vanhasta uuteen aina. Sen valmistaja on merkinnän mukaan Bosch, mutta mahtoiko siinä olla kans Behrin merkki lisäksi, en oo varma.

Tänään aamulla kuin ajelin töihin noin puoli tuntia, niin tuntui alusta loppuun asti puhallus toimivan normaalisti. Että jos sama peli jatkuu, niin tuomitaan puhallinmoottori syylliseksi. Kyllähän se sitten noin 1,5 vuotta ja 25 000km kestikin... Eikä maksanut kuin jotain vähän päälle 160€.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Eberspächerin väyläohjain rikki? S211, E220 CDI -09

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Noita jyrsintöjä näkyy olevan melkein kaikissa OEM laatuisissa tarvikeosissa, mulla on BMWn puhallinohjaussiili jossa on tarrassa nämä samat ominaisuudet, eli sen BMW logon ja alkuperäisen varaosanumeron kohta on leikattu irti siitä tarrasta :D
Samat jutut myös ilmamassamittareissa, termostaateissa, antureissa ym. osissa, ja muka alkuperäis osa joka ei kuitenkaan kestä odotusten mukaisesti.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Eberspächerin väyläohjain rikki? S211, E220 CDI -09

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, on noita Mersun-merkki-jyrsitty-pois -osia tullut itsellekin useampia vastaan.

Viitaten tähän:
Jürgen kirjoitti: Ti 11.10.2022 16:18 ...ja muka alkuperäis osa joka ei kuitenkaan kestä odotusten mukaisesti.
niin olisi mielenkiintoista tietää, että onko ne sitten kestävämpiä, joista on se merkki jätetty jyrsimättä pois. Eli onko niissä jotain muutakin eroa; esim. tässä puhallinmoottorin tapauksessa itse sähkömoottori voisi olla eri jne. Vai onko ne orkkisvaraosatkin yhtä huonoja kuin ne huonot esimerkit osista, joista alkuperäisvaraosaidentiteetti on poistettu mekaanisesti.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Eberspächerin väyläohjain rikki? S211, E220 CDI -09

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Samaa olen ajatellut noista jyrsityistä, vaiko jotain tuotantolinjalla hylättyjä osia...
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2324
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Eberspächerin väyläohjain rikki? S211, E220 CDI -09

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Nozki kirjoitti: Ti 11.10.2022 17:13 Joo, on noita Mersun-merkki-jyrsitty-pois -osia tullut itsellekin useampia vastaan.

Viitaten tähän:
Jürgen kirjoitti: Ti 11.10.2022 16:18 ...ja muka alkuperäis osa joka ei kuitenkaan kestä odotusten mukaisesti.
niin olisi mielenkiintoista tietää, että onko ne sitten kestävämpiä, joista on se merkki jätetty jyrsimättä pois. Eli onko niissä jotain muutakin eroa; esim. tässä puhallinmoottorin tapauksessa itse sähkömoottori voisi olla eri jne. Vai onko ne orkkisvaraosatkin yhtä huonoja kuin ne huonot esimerkit osista, joista alkuperäisvaraosaidentiteetti on poistettu mekaanisesti.
Voihan se valu ollakin sama kuin alkuperäinen mutta sisäkalut erilaiset laadultaan. Toisaalta rikkinäisten alkuperäisosien tilalle niitä vaihdetaan joten osaa ne alkuperäisetkin mennä rikki.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Eberspächerin väyläohjain rikki? S211, E220 CDI -09

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tää tais jäädä kuin puoliksi auki aikanaan. Uusi Behr Mahle puhallin toimi 2 vuoden / 25 000km jälkeen pätkien ja epäilin ketjun otsikon mukaista syytä. Syyllinen kuitenkin oli tuo puhallinmoottori – kun vaihdoin takaisin auton alkuperäisen puhaltimen, niin siitä alkaen kaikki toimi taas normaalisti. Paitsi nyt kun on menty reilu vuosi ja ~30 000km lisää sillä orkkispuhaltimella, se rupesi taas kitisemään.

Laitoin tilalle uuden, tällä kertaa testissä Denson valmistama. Saapa nähdä, siinä äkkiseltään vaikutti olevan aiemmasta poikkeava ominaisääni, sellainen kevyt ininä, mutta ei se maantiellä ajaessa huomiota herättänyt.


Mutta siitä pari vuotta käytössä olleesta Behr Mahlen puhaltimesta piti sanoa, että se oli ollut hyllyssä tähän asti. Päätin nyt heittää sen roskiin ja kierrätyksen nimissä erottelin metallia ja muovia erilleen. Siellä oli sisällä huomattavan paljon sellaista tummanruskeaa pölyä, vähän kuin hienoksi jauhettua kahvia, luultavasti hiilistä lähtöisin. Ja huonosti se pyöri esim. tuohon uuteen Densoon verrattuna, kun testimielessä ennen asennusta pyörittelin niitä eri moottoreita 9V paristolla. Puretussa moottorissa oli liukulaakerit, mikä ei ainakaan tällä kertaa ollut varsin pitkäikäinen ratkaisu.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
SeppoTaas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 05.05.2023 13:28
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Eberspächerin väyläohjain rikki? S211, E220 CDI -09

Viesti Kirjoittaja SeppoTaas »

Tuo ohjain haistelee moottorin ottamaa virtaa ja jos "raja" ylittyy menee vikatilaan. Laakerit taitaa olla laakeripronssia, jos ne ei ole väljät ne voi voidella. Rungon ja puhaltimen väli on tosi pieni voi ahdistaa myös tuosta.
-13 C250 CDI S204
-18 Volle V40 D2
Vastaa Viestiin