om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
rydinhojenga
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 24.02.2011 00:24
Paikkakunta: helsinki

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja rydinhojenga »

Ostin juuri tänään uuden turbon ja säätimen Tammer dieselistä Valuraudantie 4 00700 helsinki. E320 CDI 1650€ Garretin, orkkis ja takuulla.
Jaguar XJS-HE V12 -83
MB E320T CDI DPF Avantgarde -05
Ex. BMW R100GS-91
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

rydinhojenga kirjoitti:Ostin juuri tänään uuden turbon ja säätimen Tammer dieselistä Valuraudantie 4 00700 helsinki. E320 CDI 1650€ Garretin, orkkis ja takuulla.
No annoitko vanhan vaihdossa vai myisitkö sen simppa80:lle tai minulle?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
ChiquitaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 16.06.2007 16:45

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

Akuuttiin tarpeeseen, täälläkin on äskettäin vaihdettu tbo-paketti tallessa, koneesta OM642.910
- säädin, kunnossa
- turbo, osina ja kunnostettava
varaosiksi olin ajatellut jättää mutta tarpeeseen..
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

ChiquitaT kirjoitti:Akuuttiin tarpeeseen, täälläkin on äskettäin vaihdettu tbo-paketti tallessa, koneesta OM642.910
- säädin, kunnossa
- turbo, osina ja kunnostettava
varaosiksi olin ajatellut jättää mutta tarpeeseen..
Myy se säädin minulle.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
JTI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ma 10.07.2006 02:55

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja JTI »

Jos kysymyksessä olisi ollut alunperin 200/220 cdi niin ehdotuksissa olisi varmaankin ollut isomman koon puhaltimia, mutta V6-koneelle ei ollenkaan? Onko niin ettei ko koneeseen ole sopivia 'viritys'turboja vai eikö alan taitajat halua jakaa tietojansa :? :think: :?:
S211 280CDI TA
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

JTI kirjoitti:Jos kysymyksessä olisi ollut alunperin 200/220 cdi niin ehdotuksissa olisi varmaankin ollut isomman koon puhaltimia, mutta V6-koneelle ei ollenkaan? Onko niin ettei ko koneeseen ole sopivia 'viritys'turboja vai eikö alan taitajat halua jakaa tietojansa :? :think: :?:
OM 642 LS:ssa oleva kuulalaakeroitu turbo on hiukan tehokkaampi kuin vanhempien moottorien turbot.

http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_642" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motor-talk.de/forum/untersch ... tml?page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja kilander »

JTI kirjoitti:Jos kysymyksessä olisi ollut alunperin 200/220 cdi niin ehdotuksissa olisi varmaankin ollut isomman koon puhaltimia, mutta V6-koneelle ei ollenkaan? Onko niin ettei ko koneeseen ole sopivia 'viritys'turboja vai eikö alan taitajat halua jakaa tietojansa :? :think: :?:
Tuohon v-moottoriin ei taida oikein sopivaa viritysahdinta löytyä.
Jotain juttua myös kuullut ettei w211 malleissa enää menisi edes 220-270 ahtimenvaihto samalla tavalla kuin w210 malleissa...viisaammat voipi valistaa tässä miten se mennee?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja joskami »

JarkkoN kirjoitti:
JTI kirjoitti:Jos kysymyksessä olisi ollut alunperin 200/220 cdi niin ehdotuksissa olisi varmaankin ollut isomman koon puhaltimia, mutta V6-koneelle ei ollenkaan? Onko niin ettei ko koneeseen ole sopivia 'viritys'turboja vai eikö alan taitajat halua jakaa tietojansa :? :think: :?:
OM 642 LS:ssa oleva kuulalaakeroitu turbo on hiukan tehokkaampi kuin vanhempien moottorien turbot.

http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_642" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motor-talk.de/forum/untersch ... tml?page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo turbo ei vaan käy suoraan tuohon vanhempaan tilalle, tuossa uudemassa on lisäksi vesijäähdytys joka tulee turbon jalan kautta.
Elikkä tarvitsee turbon, uuden jalan ja askartelua et saa tuon uudemman mallin turbon kiinni tai oikastaan noiden vesilinjojen rakentelua.
OT.
Säätimen ohjauskartat saa vaikka tuosta uudemman mallin auton ohjelmasta niin sen saa jopa toimimaankin.. Muutama muukin kartta niin ohjelma vastaa sitten tuota OM 642 LS mallia, tämä koskee sitten EDC 17 ohjaimella olevia autoja. EDC16 sitten erikseen.

Itsellä odottaa motivaatiota tuo turbon vaihto..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja illinois »

Vääntäkääs mulle rautalangasta mitä pitää tehdä kun haluaa OM642 (W211 FL/E-280 CDI ) vaihtaa original turbon tuohon OM 642 LS mallin turboon . Turbo menossa ja ei huvittaisi samaa laittaa enää jos parempaakin on saatavilla. Esim. tästä ketjusta ja haulla tuli esiin nämä:

1. Uusi turbo säätimineen, turbon tarkka malli tai osanumero?
2. Em.Jalka uudemmasta, sopiiko noin vain, plug 'n play? Uuden jalan osanumero?
3. vesikierto turbolle eli onko siellä lähtö/ paluu liitin ja minne viedään
4. ohjelmisto päivitys uudelle puhaltimelle , onko täällä osaamista tälle operaatiolle ?

Q01)Onko se vanha ja uusi ECU EDC 16 vai 17 vai vaihtuuko eri malliin

Q02) tuleeko ongelmia jossain muualla ?
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos jollain tarvetta niin löytyy vähän ajettu OM642 ahdin:
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1861952" onclick="window.open(this.href);return false;
oulaistenliikenne.fi
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja illinois »

jotain tuohon suuntaan...

http://www.superturbodiesel.com/std/Thr ... -2260-VKLR" onclick="window.open(this.href);return false;
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Voi laittaa vaikka entiseen jalkaan kiinni, niin ei tarvi siitä jäähdytyksestä välittää.
Tai laittaa paluun johonkin vesilommiin, johon on tehnyt läpiviennin.
Itse laittaisin ahtimen siipien suurennukseen pajalle, 320cdi,n pakosiipi mahtuu ja on selvästi suurempi.
Kompuraksi entiseen reikään sopiva billetti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja illinois »

Eli tarkoitat suoran rivikutosen siipeä pakopuolelle?
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo
"Vanhemman" mallinen ahdin niissä V6ssa taisi olla nyt se 2259, joka voisi olla parempikin aihio.
Siihen mahtuu amg,n pakosiipi ja isompi billetti vakikuoriin.
Loppupelissä vähän on tietoa aiheesta, kaikenlaisia olen tehnyt, mutta runsaasti asiakkailla ollut huonoa tuuria matkassa tämän suhteen.
En oikeastaan ole päässyt lähellekkään koko potentiaalia edes yrittämään hyödyntää..
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
unppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Su 26.05.2013 22:11

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja unppi »

Ainaha noi turbot vähä huohottaa ölppää läpite mut mites, työntääkö nää jotenki normaalia enemmän öljyä läpi? Tuntus holvaavan aikasta paljon.. Muuten pelaa ok. Akselissa pitkittäis välystä ei oikee tuntunu mut pystysuunnassa tolkuton klappi. Siinä ja siinä ottaako kuoreen kiinni kun painaa toiseen laitaan. Siihenhän se kyllä keskittyy kun rupee öljy virtaamaan mut tuntus vähä virtaavan vika paikkoihin.. Vasta 91tkm takana. Liikaa se jokatapauksessa falskaa kun coolerin pohjassa on pieni hengitysreikä niin sieltä puhaltanu öljypohjat ja akselistot aivan öljyseks. Imuilmaputken ku otti turbolta pois ni ölppää tuli pien noro valumalla. Voisko se tyhjäkäynnillä sit työntää sitä öljyä läpite ku välillä saattaa louskuttaa tunnin tai kaheksa tyhjäkäynnillä.. Ota tuosta ja nyt sit selvää joko vaihtelis vai ei. Hyväähän se öljy ei siellä coolerissa ainakaan tee... Pakkasia odotellessa..
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Nostetaan:
Korjasiko näuitä säätimiä joku Suomessa / ulkomailla?

Onko kukaan tehnyt tälläisia päivityksiä näihin ahtimiin? Mihin teholuokkaan päästään?
http://www.herlevi.fi/shop/diesellandia ... bocharger/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:52
Paikkakunta: Pilkanmaa

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja finnstar »

Aika isolla prosentilla näiden ahtimen aktuaattorin vikadiagnoosit korjaantuu pelkällä imusarjan katkomoottorilla. Juurisyy tuonkin rikkumiseen on ahdin joka
suoltaa öljyä/ huohotinventiilin kumi joka kusee allensa. Katkomoottori ei kestä öljyä.

Joskus niin paha oikonen katkom. että polttaa sulakkeen ahtimen aktuaattorilta kun ovat saman sulakkeen takana-> tuostakin diag-> ahtimen aktuaattori merkkikorjaamolla-> kaikki vaihtoon.

Tuon aktuaattorin saa piraattina ebaysta jos nyt joskus oikein sattuis oleen vikana, säätimen kun irroittaa niin näkee tuon Hellan numerosarjan joka pitää olla oikein.
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja epk »

tulossa gtb2260 vanhemman tilalle, oliko tuo vesijäähdytys pakollinen tehdä ? Uudemman mallin jalkaan saa tulon tehtyä tulppaamalla se alhaalta + lähtö kylkeen. Oliko nyt niin että imusarjoista saisi näppärästi vesikierron tulon ja lähdön niille ?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

epk kirjoitti: Pe 09.02.2024 07:28 tulossa gtb2260 vanhemman tilalle, oliko tuo vesijäähdytys pakollinen tehdä ? Uudemman mallin jalkaan saa tulon tehtyä tulppaamalla se alhaalta + lähtö kylkeen. Oliko nyt niin että imusarjoista saisi näppärästi vesikierron tulon ja lähdön niille ?
Vesi jäähy ei ole pakollinen
mutta erittäin hyvä,
varsinkin jos tehojen nosto mielessä
ei tarvitse kovin kummoista kiertoa
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3913
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Se vesijäähdytys pidentää laakereiden kestoa turbossa, akseli jäähtyy paremmin eikä öljy pala pakopuolelle laakerikaulaan niin herkästi kiinni vaikka vähän äkkiä ajosta sammuttaisi.
Jos siinä on nestekierto niin tyhmää se on jättää käyttämättä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja epk »

tempaistaan siis käyttöön myös se :thumbup:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja epk »

Mites tuo vesikierto nyt menee että tulee oikea oppinen kierto eikä alkuperäinen suunniteltu kierto häiriinny :think: Eikös vesipumppu kierrätä hytin kennolle päin ?

Joten tällä ajatuksella voiko ottaa koneen perästä, egrrän lieppeiltä lähtee hytin kennolle letku (~20mm letku), tästä t-haaralla ? Syöttö turbolle ylempään nippaan.

Mutta entäs paluu ? om642ssahan olisi termarin kyljessä , ilmeisesti ennen termostaattia eli vapaassa kierrossa (?), nippa takaisin päin (?) paisarille, voiko tähän kytkeä paluun ?


tuossa esimerkki kuva :
Mercedes_Benz_OM642_350_CDI_motor_485552390651491.jpg


edit, tai miten käyttäytyy jos laittaa samaan egr-sisäkenno letkun väliin t-haaralla menon ja paluun noin 20 cm etäisyydelle toisistaan ? tähän tyyliin :

let.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

epk kirjoitti: Ti 13.02.2024 07:10 Mites tuo vesikierto nyt menee että tulee oikea oppinen kierto eikä alkuperäinen suunniteltu kierto häiriinny :think: Eikös vesipumppu kierrätä hytin kennolle päin ?

Joten tällä ajatuksella voiko ottaa koneen perästä, egrrän lieppeiltä lähtee hytin kennolle letku (~20mm letku), tästä t-haaralla ? Syöttö turbolle ylempään nippaan.

Mutta entäs paluu ? om642ssahan olisi termarin kyljessä , ilmeisesti ennen termostaattia eli vapaassa kierrossa (?), nippa takaisin päin (?) paisarille, voiko tähän kytkeä paluun ?


tuossa esimerkki kuva :

Mercedes_Benz_OM642_350_CDI_motor_485552390651491.jpg



edit, tai miten käyttäytyy jos laittaa samaan egr-sisäkenno letkun väliin t-haaralla menon ja paluun noin 20 cm etäisyydelle toisistaan ? tähän tyyliin :


let.jpg
Jos laitta tuon 20cm päähän toistaan niin tuskin toimii ilman jotain kurstinta, takaiskua, letku koolla kikkaillu varmasti kastuu joisaain vaihessa mutta kiertääkö on toinen juttu
jos egr on pois toiminasta"ei tarvitse jäähdytystä" niin ohitaa sen kokonaan ja korvaa kierossa ahtimella

paisarin tulevasta paluu letkusta tulee kokoajan tavaraa sen kieräätä ahtimen kautta
näkee näppäristi että kiertää eikä vaan kastele
Mökkillä
'
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja epk »

Tuo saattaisi olla hyvä vaihtoehto, en pääse tarkistamaan kiertoa kun auto ei enää käyntikuntoinen, mutta onko tuo termarin jalasta lähtevä tosiaan hyvällä voluumilla oleva paluu kierto ?

eli tähän tyyliin :
Mercedes_Benz_OM642_350_CDI_motor_485552390651491.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja epk »

siittä nyt otettu kierto turbolle, ei nyt mikään kovin kummoinen voluumi, mutta ajanee asiansa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: om642 V6 cdi:hin uutta turboa.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

epk kirjoitti: Ke 21.02.2024 18:48 siittä nyt otettu kierto turbolle, ei nyt mikään kovin kummoinen voluumi, mutta ajanee asiansa.
Ei tarvitse mitään isoa ola niin jo vaikuttaa
Kunhan kiertää ja jos vielä koveman vedon jälkeen malttaa
hiukan jäähdytellä niin laakerointi/voitelu kanavat tykää
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin