Sprinterien erot

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
94harley
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 07.01.2015 14:52

Sprinterien erot

Viesti Kirjoittaja 94harley »

Näistä uudemmista Sprintereistä. Mikä ero on 213 cdi ja 313 cdi malleilla. Tiedän että 313 mallia on myös kevyt kuorma-autona, mutta 213 mallia ei saa, kuin pakuna. Onko alustassa tai jossain jotain tiettyjä eroja. Kun nuo 213 mallit näyttävät olevan edullisempia.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Sprinterien erot

Viesti Kirjoittaja noroljan »

W906 tietoa:
http://www.autowiki.fi/index.php/Merced ... inter_NCV3

Edit: Tässä viestissä ei oikein mikään pitänyt paikkaansa joten poistin enempää sotkemasta.
Viimeksi muokannut noroljan, Ti 06.02.2024 10:31. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Sprinterien erot

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Muokkaus sähläys, poistoon tämä viesti.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
94harley
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 07.01.2015 14:52

Re: Sprinterien erot

Viesti Kirjoittaja 94harley »

Jaa, minä luulin että eka numero tarkoittaa jotain painoluokkaa. Siksi kysyin eroja korirakenteesta. Ei kait tuosta tyyppinumerosta voi päätellä, mikä on korin pituus? Uudemmissa noudattaa samaa kaavaa, viimeinen numero viittaa tehoon. https://beta.nettiauto.com/mercedes-ben ... r/14079722. Tuossa 214 cdi, keskipitkä malli. Mutta tuo eka 2, mistä se tulee?
Viimeksi muokannut 94harley, Ma 05.02.2024 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Sprinterien erot

Viesti Kirjoittaja tomant »

noroljan kirjoitti: Ma 05.02.2024 18:55 ...Seuraavat 2 numeroa kertoo moottorin. 213/313= OM646 (tai iästä riippuen OM651), yhdellä turbolla ja 129hv.
Ja yleisemmin toinen ja kolmas numero kertovat moottorin tehon 10 hevosvoiman kerrannaisina, Esim. vanha paku 309, siinä kone 88 hv.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Sprinterien erot

Viesti Kirjoittaja noroljan »

94harley kirjoitti: Ma 05.02.2024 19:10 Jaa, minä luulin että eka numero tarkoittaa jotain painoluokkaa. Siksi kysyin eroja korirakenteesta. Ei kait tuosta tyyppinumerosta voi päätellä, mikä on korin pituus? Uudemmissa noudattaa samaa kaavaa, viimeinen numero viittaa tehoon.
https://beta.nettiauto.com/mercedes-ben ... r/14079722. Tuossa 214 cdi, keskipitkä malli. Mutta tuo eka 2, mistä se tulee?
Hyvä kysymys, nyt tarvisi jonkun fiksumman vastaamaan. Eipä oma oletus sitten pitänytkään paikkaansa. Auto on oikeasti 214 mallia ja tosiaan löytyy koodi:
- IR4 WHEELBASE 3665 MM (BM - VISUAL CODE) (Joka siis on se keskipitkä. Lyhyt akseliväli olisi 3,250 mm)

Tuohon malliin voi vaikuttaa, kun löytyy myös koodi: IT3 (3.0-TON VEHICLE). Omassa 315 Sprinterissä on tuon tilalla koodi IT4 (3.5 METRIC TONS) vaikka akseliväli on sama.

Oma oletus oli että menisi näin (Peltikuorinen paketti Sprinter W906):
- Normaali akseliväli: 3250 mm (Auton pituus 5,245 m)
- Keskipitkä akseliväli: 3665 mm (Auton pituus 5,91 m)
- Pitkä akseliväli: 4325 mm (Auton pituus 6,945 m)
- Extrapitkä akseliväli 4325 mm (Auton pituus 7,345 m)
(Ja näitä vastaisi sitten suoraan 2xx, 3xx, 4xx, 5xx auton mallissa)

Kolmeen viimeiseen akseliväliin löytyy myös ainakin 5t kantavuutta ja Veholta saa todistuksen (ostaa), jolla saa kokonaismassan näissä pakettiautoissa 3500->3550kg ja siten Kevytkuorma-autoksi. Lyhyeen sitä ei kaiketi saa, kun tyypitetty vain max. 3500 kg. Saattaa hyvin olla ettei myöskään tuollaista keskipitkää 2xx mallia saa kuorma-autoksi, olisiko alustassa tosiaan jotain eroa, kun kantavuus pienempi. Nyt tosin meni jo pelkäksi arvailuksi...
https://www.veho.fi/huolto/katsastus/lausunnot/
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Sprinterien erot

Viesti Kirjoittaja -230k- »

94harley kirjoitti: Ma 05.02.2024 18:42 Näistä uudemmista Sprintereistä. Mikä ero on 213 cdi ja 313 cdi malleilla. Tiedän että 313 mallia on myös kevyt kuorma-autona, mutta 213 mallia ei saa, kuin pakuna. Onko alustassa tai jossain jotain tiettyjä eroja. Kun nuo 213 mallit näyttävät olevan edullisempia.
Ero on kokonaismassassa ja kantavuudessa, vissiin vaan lyhyitä ja keskipitkiä saa tolla pienemmällä kokonaismassalla ja kantavuudella,töissä yks 213 ja siinä kantavuus 750kg,ton verran nyt on jo isokoneisessa e sarjan henkilöautossakin...

Ei mitään ajoon tuntuvaa eroa mutta jotain eroja voi takajousissa yms olla.

eka numero kertoo kokonaismassan( ei silti tottele normaaleja pyöristys sääntöjä) vikat kaksi numeroa kertoo moottoritehon.

kuorma-autoissa käy paremmin järkeen, ategoissa 918 , actros 1827 yms. vitoissa ja sprintereissä nää 1 tonnin tai 2-3 tonnin yms luvut on vähän epäloogisia.
2 tais olla kokonaismassa 3000kg nurkilla
3 on yleensä se 3500kg, mahdollista muuttaa 3550 ja rek. k-a
5 = 5500kg
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Sprinterien erot

Viesti Kirjoittaja noroljan »

-230k- kirjoitti: Ti 06.02.2024 04:44
94harley kirjoitti: Ma 05.02.2024 18:42 Näistä uudemmista Sprintereistä. Mikä ero on 213 cdi ja 313 cdi malleilla. Tiedän että 313 mallia on myös kevyt kuorma-autona, mutta 213 mallia ei saa, kuin pakuna. Onko alustassa tai jossain jotain tiettyjä eroja. Kun nuo 213 mallit näyttävät olevan edullisempia.
Ero on kokonaismassassa ja kantavuudessa, vissiin vaan lyhyitä ja keskipitkiä saa tolla pienemmällä kokonaismassalla ja kantavuudella,töissä yks 213 ja siinä kantavuus 750kg,ton verran nyt on jo isokoneisessa e sarjan henkilöautossakin...

Ei mitään ajoon tuntuvaa eroa mutta jotain eroja voi takajousissa yms olla.

eka numero kertoo kokonaismassan( ei silti tottele normaaleja pyöristys sääntöjä) vikat kaksi numeroa kertoo moottoritehon.

kuorma-autoissa käy paremmin järkeen, ategoissa 918 , actros 1827 yms. vitoissa ja sprintereissä nää 1 tonnin tai 2-3 tonnin yms luvut on vähän epäloogisia.
2 tais olla kokonaismassa 3000kg nurkilla
3 on yleensä se 3500kg, mahdollista muuttaa 3550 ja rek. k-a
5 = 5500kg
Tossa on jo enemmän järkeä selvityksessä. 4 on paripyörillä ja jotain 4.5t, kun katsoi myytäviä autoja, esim löytyi 415 ja merkattu 4.6t. Löytyi myös myytävänä 316 joka oli extrapitkällä akselivälillä, joten se siitä aikaisemmasta teoriastani liittyen akseliväliin.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
94harley
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 07.01.2015 14:52

Re: Sprinterien erot

Viesti Kirjoittaja 94harley »

Jou, eli alkuperäinen kysymys. Itsellä oli jo tietona että ensimmäinen numero viittaa jotenkin hämärästi painoluokkaan ja kaksi viimeistä numeroa moottorin tehoon. Mutta ero näiden 2 ja 3 alkavien mallien välillä lienee alustassa, mutta mitä eroja. Jousitus, iskarit, lienee tärkeimmät. Oletan että sinällään peltikuoret ovat samat oliko kyseessä 2 tai 3 alkava malli. Sitten tuotanto linjan lopussa arvotaan mikä moottori, voimalinja ja alusta asennetaan. Ei sekoiteta tähän uusia etuvetomalleja, silloin menee liian kryptiseksi.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Sprinterien erot

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Takajouset on erona. Näitä toki on hieman vaikea verrata koska kokoonpanoja on niin paljon ja erilaisia alustavaihtoehtoja myös. Mutta siis IT3 optio "3 tonner" ja IT4 "3.5 tonner" löytyy samalle etujouselle, mutta sitten takajousissa ei useimmissa olekkaan enää näitä molempia koodeja vaan ovat jompi kumpi.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: Sprinterien erot

Viesti Kirjoittaja soikku »

w907 löytyy myös etuvetona. siinä tuskin on samoja kantavuuksia ja vetomassoja.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Sprinterien erot

Viesti Kirjoittaja airaksela »

soikku kirjoitti: To 08.02.2024 23:23 w907 löytyy myös etuvetona. siinä tuskin on samoja kantavuuksia ja vetomassoja.
Etuveto on W910.
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: Sprinterien erot

Viesti Kirjoittaja soikku »

Ok no pikaisel katsomisella näyttää samalta päällepäin.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Vastaa Viestiin