W213 jousituksen tasonsäädön toimintahäiriö.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

W213 jousituksen tasonsäädön toimintahäiriö.

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

E farmari vuosimallia 2019 ilmoitti mittaristossa että
mittari.jpg
, ja isossa näytössä
häiriö.jpg
.
Siispä kipin kapin Vehoon jossa oli kuitenkin niin paljon kiiruita että ehtisivät vasta ensi viikolla katsomaan, joten kyselin lämpimikseni mitä tuo voisi tarkoittaa? Arveli että saattaa olla kompura vika ja uusi kompura parin tunnin töineen 2000€, jaiks :shock: toki tarkentuisi kun saa vikakoodit luettua.
Poikkesin sitten monimerkki korjaamolla jossa saatiin seuraavanlaista tietoa ulos
xentry.jpg
ja kaveri tuosta tuumasi että ainakin vanhemmissa eemeleissä oli ollut johtovikoja kyseisellä paineenpoistoventtiilillä, sanoi että kannattaa ensin katsoa johdot eikä heti rynnätä ostamaan ko venttiiliä saatikka kompressoria, varsinkin kun niiden vaihto ei välttämättä edes auta, muisteli että olisi ainakin W212 malliin saanut jotain johto/liitin korjaussarjaakin.
Onko muilla kokemusta moisesta viasta, saiko johto/liitin korjaussarjaa ja/tai tarvitsiko uusia venttiili ja oliko työläskin homma. Kompressori asustaa ilmeisesti kuskin lokarin sisällä? pääseekö käsiksi alakautta vai mistä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W213 jousituksen tasonsäädön toimintahäiriö.

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Nettiä selailtuani alkaa hintataso selviämään, uutta Wabcon kompressori kokoonpanoa jolla lienee sama valmistaja kuin alkuperäiselläkin saa alle 500€. Kunnostettu alkuperäinen Mercedes kompressori valmistettu Saksassa 364,71€.
Kiinalaisia uusia kompuroita saa parista sadasta lähtien.
Kiinalaista tyhjennysventtiiliä alle 40€, mutta eurooppalaista pelkkää venttiiliä en ole löytänyt.
Mutta tämä voisi olla hyväkin ratkaisu kun kuivaimen silica geeli pitäisi joka tapauksessa uusia/kuivata: korjaussarja johon kuuluu kyseinen venttiili, sylinteri ja kuivainyksikkö valmiiksi koottuna pakettina ja on Saksalainen iso tekijä.
korj.png

Pitääköhän tuota sylinteriä/mäntää voidella? No eiköhän tuossa tule ohjeet ja mahdollinen voiteluaine mukana.
Kompressorin johtosarjaakin löytyi 45€ mutta ikävä kyllä ei sovi enää 2018 vuosimallista uudempiin.
Sinänsä kompressorin sijainti vaikuttaa helpohkolta ja homma mielenkiintoiselta joten parempia ilmoja odotellen taidan korjailla tuon itse.
Varsinaista kiirettä tuolla ei ole koska suojajärjestelmät on laittaneet kompressorin lepoon eli ei käynnisty lainkaan niin kauan kun tyhjennysventtiili on katkolla. Kun missään ei ole vuotoja niin takajousitus pysyy normaali korkeudessaan ja edessähän onkin rautajouset.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W213 jousituksen tasonsäädön toimintahäiriö.

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Niin mistäs tämä korjaussarja löytyy? Itse tilaisin myös tuollaisen paketin mielelläni.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W213 jousituksen tasonsäädön toimintahäiriö.

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

puunakki kirjoitti: Ke 20.03.2024 20:42 Niin mistäs tämä korjaussarja löytyy? Itse tilaisin myös tuollaisen paketin mielelläni.
Miessler Automotive GmbH & Co. KG
Fabrikstraße 16, 76596 Forbach
Siellä on ilmajousitukseen paljon osia, työkaluja ja ilmeisesti omaakin tuotantoa mm kyseinen korjaussarja. Ilmoittavat lähetys Suomeen hieman yli 20€ ja toimitus 4 päivää.
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W213 jousituksen tasonsäädön toimintahäiriö.

Viesti Kirjoittaja puunakki »

JuKoS kirjoitti: To 21.03.2024 07:18
puunakki kirjoitti: Ke 20.03.2024 20:42 Niin mistäs tämä korjaussarja löytyy? Itse tilaisin myös tuollaisen paketin mielelläni.
Miessler Automotive GmbH & Co. KG
Fabrikstraße 16, 76596 Forbach
Siellä on ilmajousitukseen paljon osia, työkaluja ja ilmeisesti omaakin tuotantoa mm kyseinen korjaussarja. Ilmoittavat lähetys Suomeen hieman yli 20€ ja toimitus 4 päivää.
Kiitoksia. Omassa paineenpoistoventtiili jumittaa pakkasilla, niin on hyvä nyt laittaa korjaus-sarja kun muuten vielä toimii.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W213 jousituksen tasonsäädön toimintahäiriö.

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Vihdosta viimein tuli Miesslerin paketti kotiin asti Saksassa kulki kyllä nopeasti mutta sitten olikin rajalta hukassa, pääsiäinen jne jne.
Siispä Mersusta pohjamuoveja pois ja siellähän se kompura köllötti kuskin puolen etu runkopalkin vieressä.
kompressori.jpg
Oli niin nätisti käsillä tuo kuivain, sylinteri ja tyhjennysventtiili että oli järkevintä purkaa vain ne pakettina pois ja itse kompressori sai jäädä paikoilleen.
Sitten innolla mittaamaan josko poistoventtiilistä olisi käämi poikki, no eipä tietenkään ollut.
mittari.jpg
Siinä meinasi jo tulla vikkelät punttiin että mitä helvattia, missä se vika sitten on?
Johtoja syynäämään siis, onneksi ei tarvinnut olla kaksinen sähkömies että vika löytyi, toisesta venttiilin johdosta (kuvassa sininen) kuori rikki liittimen läheltä, niin kuin olisi jotenkin leikattu? Johto sisältä oli vahvasti hapettunut joten oli ollut jo kauan kuori rikki, onko asennusvirhe vai voiko tosiaan mennä värinästä? Johto ei vaikuttanut mitenkään epänormaalin kovalta tai jäykältä.
johto.jpg
Johto tinattiin kutistemuovia ja teippiä päälle, muutama nippuside tueksi ja nyt ei pitäisi väristä poikki ainakaan samoilta kohdilta.
Auto käyntiin, ja kauniisti nousi normaaliin korkeuteen. Vielä ilmaputken liitoksen vuodon tarkistus, suojavaha spray päälle ja pohjamuovit paikalle.
Vaikka korjaukseksi olisi riittänyt pelkkä johdon tinaus niin hyvä että tuli samalla uusittua kuivain, sylinteri ja venttiili, nyt pitäisi muutama vuosi taas tämän puolesta pärjätä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin