pumppu asiaa.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jari Ke kirjoitti:

Sylinterikohtaisen syötönajoituksen tarkistus ei taida sitten ollakkaan niin helppo juttu mutta sekin onnistuu kyllä

Pumpun valmistusprosessin saantona ruiskutuspumpun syötönajoitukseen ei tarvitse tehdä muutoksia missään olosuhteissa. Jos pumppua kohtaa vaurio, vaihdetaan tarvittavat komponentit uusiin.
+358 18B8FE99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

J.Kulmala kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:

Sylinterikohtaisen syötönajoituksen tarkistus ei taida sitten ollakkaan niin helppo juttu mutta sekin onnistuu kyllä

Pumpun valmistusprosessin saantona ruiskutuspumpun syötönajoitukseen ei tarvitse tehdä muutoksia missään olosuhteissa. Jos pumppua kohtaa vaurio, vaihdetaan tarvittavat komponentit uusiin.
Eiakit sitä tarvitse syödäkkään jos siltä tuntuu mutta pidemmänpäälle siitä kyllä seuraa vakavia oireita :lol:

Joo mutta asiaan eli pakohan ei ole tehdä yhtään mitään. Kuitenkin yli asteen olevia sylinterikohtaisen syötön ajoituksia on ja se kyllä jo vaikuttaa. Boshin raja-arvo ainakin joillekkin mersun rivipumpuille on tuo yksi aste. Tarkkakorvainen saattaa jopa kuulla käynnistä tuon heiton? Itte en kylläkän lukeudu tuohon porukkaan :)

Kotikonstein tuon selvittely on tuskaista ja säätö ei tietty onnistu ollenkaan tai no sitkeltä kaverilta onnistuu mutta jos pumpun kerta penkkiin laittaa ni miksi sitä ei samalla tarkistaisi ja korjaisi kun on hyvinkin yksinkertainen toimenpide? Tavoitteenahan ainakin joillakin "pumppuoptimoinnissa" on juurikin se että pa kulutusta lisäävät pumpun ajoitusvirheet yms. eliminoidaan pois ja tietty voimapuolta unohtamatta.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jari Ke kirjoitti: Eiakit sitä tarvitse syödäkkään jos siltä tuntuu mutta pidemmänpäälle siitä kyllä seuraa vakavia oireita :lol:

Joo mutta asiaan eli pakohan ei ole tehdä yhtään mitään. Kuitenkin yli asteen olevia sylinterikohtaisen syötön ajoituksia on ja se kyllä jo vaikuttaa. Boshin raja-arvo ainakin joillekkin mersun rivipumpuille on tuo yksi aste. Tarkkakorvainen saattaa jopa kuulla käynnistä tuon heiton? Itte en kylläkän lukeudu tuohon porukkaan :)

Kotikonstein tuon selvittely on tuskaista ja säätö ei tietty onnistu ollenkaan tai no sitkeltä kaverilta onnistuu mutta jos pumpun kerta penkkiin laittaa ni miksi sitä ei samalla tarkistaisi ja korjaisi kun on hyvinkin yksinkertainen toimenpide? Tavoitteenahan ainakin joillakin "pumppuoptimoinnissa" on juurikin se että pa kulutusta lisäävät pumpun ajoitusvirheet yms. eliminoidaan pois ja tietty voimapuolta unohtamatta.

Ruiskutusennakolla ( +- 2-astetta ) ei ole juuri sanottavaa merkitystä dieselmoottorissa, koska männän nopeudet ovat niin alhaiset. Sensijaan sylinterikohtaiset ruiskutusksen määrät ja tasaisuus sylinteriä kohden on oltava just eikä melkein, varsinkin yli 3000 r/min ja sitä suuremmilla kierrosalueilla.
+358 18B8FE99
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

em tiedä mihinkä tässä edellisessä verrataan, mutta ei nämä kyseisten diiselikoneiden männän nopeudet nyt sen alhasemmat ole, kun vastaavan pensakoneenkaan. 6000rpm vetävät ja maksimit 7000rpm. ei tuon ikäiset mersun pensakoneet sen enempää kierrä.

enkä tiedä sen enempää noista pyttykohtasista ennakoista, kun ei ole ollut tarvetta niihin perehtyä. mulle on ihan sama, mitenkä teoriassa pitäis minkäkin olla. riittää, kun koneet toimii toivotulla tavalla. olkoot ennakot miten sattuu. oikeestaan en tiedä edes perusennakkoa omissa moottoreissani. korvakuulolta laitan nekin kohdilleen, enkä jaksa alkaa sen enempää niitä tutkiin. sitten, kun käy sopivasti, niin on hyvä. ja jos vielä toiminta on ok ja kulutus ok, niin mitä niitä sen enempää alkaa tutkiin ja mittaileen. antaa mennä vaan. ja ainakaan vielä ei ole tullut ainotakaan esikaamiovauritota, taikka mäntävauriota, tms. tutkii sitten lisää, kun tulee aihetta. mulle riittää, että laite lähtee käyntiin kaikista suomen pakkasista, toimii, eikä kuluta ainakaan enempää, kun vakio. kaikki muu onkin sitten vaan plussaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
oho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 03.03.2018 13:14

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja oho »

606 väyrysessä alipaine ongelmaa, jarrut ei tehostu. Jarrutehostin kunnossa, alipainelinjat kunnossa, epäilynä alipainepumppu ja/tai syöttöpumpun ajoitusrattaan kulunut "vuoristorata".

Onko OM60x moottoreissa alipainepumppu ja syöttöpumpun ajoitusratas samanlaiset? Sopiiko ne moottoreissa ristiin?
Löytänyt myynnistä 601 puretun alipainepumpun ja syöttöpumpun ajoitusrattaan, mietin sopisiko ne mulle 606een.

Nettiä selanneena syöttöpumpun ajoitusratasta löytyy vanhemmissa koneissa merkinnällä "601 30" ja uudemmissa "605 10".
Kuvista en huomaa niissä tuon osanumero merkinnän lisäksi muuta eroa ja myynnissä esim ebayssa olevissa sopivuudet merkattu aika ristiriitaisesti.


edit:
Siinä tarvii olla molemmat vanhemman mallin alipainepumppu ja vanhemman mallin syöttöpumpun ajoitusratas jotta ne käy uudempaan koneeseen, pelkästään toista ei voi laittaa ilman toista. Ilmeisesti vaatii kuitenkin pienen muokkauksen, ainakin jonkun prikan vaihto ja kai jotain muutakin.
Sekä itseasiassa uudemmassa mallissa ei olekaan sitä vuoristorataa vaan alipaineen tuotto toimii ihan erilailla, kulunut vuoristorata ei siis ollutkaan syypää ongelmaani kun ei sitä edes ollut.
Vastaa Viestiin