Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Satakasin pyyhinmoottor on tuossa keittiön pöydällä. Koneen virtaliittimessä maa ja neljä liitintä 1, 2, 3 ja 4.

Virtaa antaessa ykkösestä lähtee moottor pyörimään, kakkosesta ei tapahtu mitään, kolmosesta rele sanoo lonks eikä muuta, nelosesta ei mitään.
Testaamistapani antaa virtaa liittimiin lienee väärä,mitenkäs saankaan testattua, että moottor ja rele toimisivat niin kuin pitää?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta

Viesti Kirjoittaja JPM »

Helpoiten sujuu varmasti auton omalla johtosarjalla ja kytkimellä. Tuossa on ilmeisesti kaksi nopeutta ja pysäköinti alas riippumatta siitä missä kohtaa pyyhkimien liikerataa ne kytkee pois päältä?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 529
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Tai sitten kaivat kytkentäkaavion, siitä selviää mitä pitäis tapahtua mistäkin.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta

Viesti Kirjoittaja dealer »

w108.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Thanks! Tuo kaavio lienee kakkosversion. Itselläni on viisi liitintä vm. -66 autossa, jalkapumpulta ei tule herätettä..Satakasi on Espoossa ja pyyhinmoottori Jyväskylässä. Testaan huomenna W111:sta.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Toimii W111:sta liitettynä kaks nopeutta. Palautuksesta en tiedä..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Avata se piti. Tässä moottorissa lienee rasvanippa rungossa akselin päässä - joku on joskus 1990-luvulla tuutannut rasvaa oikein kunnolla?

Hiilet uusittava, missähän mun kolvini on, vuosia ollut käyttämättä sekin. Vankkaa tekoa muuten näyttää olevan 1960-luvun asia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 529
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

NO johan on vaseliinia, liikaa reilusti kuivuessaan siitä on pelkkää haittaa.
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta

Viesti Kirjoittaja JPM »

Tein nyt talvella saman aikakauden harrasteautoon (ei mersu, mut Boschin moottori ja vivustot) pyyhinremontin. Kulmavaihteessa oli paljon enemmän vaseliinia kuin tässä ja toimi ihan ok. Oikeastaan ainoa paikka jossa oli selkeästi vikaa oli vivuston puslat.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tuulilasinpyyhinmoottorin huolto on nyt saatu maaliin ja ensi viikonloppuna ohjelmassa asennus autoon. Hiilten vaihto oli kyllä ikävä homma. Jotenkin vaihtamisen kannalta luonnottoman oloista toimintaa tuossa hiilen pidikkeessä jousineen. Jussinmäeltä löytyi sopivan paksuisia 6 mm. x 6 mm. hiiliä. Lisäksi niissä oli juotosjohto peräpäässä niin kuin piti. Katkaisin sopivan mittaisiksi asennettuina. Tulipahan rakenne tutuksi. :roll:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Vastaa Viestiin