722.6 automaattiaski sekosi ..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja transpot »

Vito 120 w639 2008. Automaattiaski 722.6. Eillen vaihdettu johdinlevy, kyb venttiili, öljyt (fuhcs) ja suodatin. öljyt mitä tuli ulos öljypohjan ja turbiinin kautta n.7,5l .ajettu lämpimäksi ja tarkastettu että öljy 80c merkkien välissä.eilen toimi ihan normaalisti rempan jälkeen…

Tänään sitten aamulla kun oli tarkoitus lähteä töihin niin eipä toimilkaan enää. Pakitin ruudusta pois ja D silmään. Ei nytkähdystä eikä lähde eteenpäin. Pakki silmään ja vaivaloisesti liikkuu taaksekin päin.D silmään ja auto liikkuu juuri ja juuri eteenpäin kierrokset korkealla.. kokeilin vielä uudestaan D vaihteella niin auto alkaakin liikkua taaksepäin :roll: Eillen vielä toimi normaalisti. Ennen remppaa auto meni välillä vikatilaan ja testerillä antoi koodit p0715 ja p0730. Koodit eivät staarilla otetut. Löytyykö kaarinan/turun suunnalta ketään kellä star ja voisi korvausta vastaan tulla katsomaan.
jjm95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 14.09.2021 13:22

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja jjm95 »

Onhan öljyn määrä tarkistettu auto käynnissä? Kuulostaa että olisi liian vähän öljyä.
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja transpot »

jjm95 kirjoitti: Ti 02.04.2024 09:36 Onhan öljyn määrä tarkistettu auto käynnissä? Kuulostaa että olisi liian vähän öljyä.
On tarkastettu käynnissä ja eilen vielä toimi ihan ok .Sellasen 40km ajoin rempan jälkeen ja ei mitään ongelmaa…tänään kun piti lähteä töihin niin eipä lähdettykkään. Ja tuo D vaihteella taakseppäin vähän outo tässä.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Onko öljy Fuchs TITAN ATF 4134?

Vikakoodit kannattaisi luetuttaa starilla, niin niiden perusteella voisi mahdollisesti arvioida vikaa paremmin.
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja transpot »

T-Row kirjoitti: Ti 02.04.2024 11:24 Onko öljy Fuchs TITAN ATF 4134?

Vikakoodit kannattaisi luetuttaa starilla, niin niiden perusteella voisi mahdollisesti arvioida vikaa paremmin.
Öljy juuri tuota mitä mainitsit. Jos tosiaan jollain star tästä kaarinan lähistöltä ja pääsisi käymään hyvitystä vastaan. Ajamallakaan kun nyt ei saa siirettyä korjaamolle .
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Eli öljy ainakin on oikeaa tuohon laatikkoon.
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Fataalilta kuulostaa nuo oireet, öljyt voisi vielä tarkistaa onko kylmänä oikeassa tasossa?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1767
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ei kai vaan johdinlevystä ole murtunut se hahlo josta täällä on monesti varoiteltu ja kehoitettu olemaan tarkkana hydrauliyksikköä paikoilleen asennettaessa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

transpot kirjoitti: Ti 02.04.2024 09:31 Vito 120 w639 2008. Automaattiaski 722.6. Eillen vaihdettu johdinlevy, kyb venttiili, öljyt (fuhcs) ja suodatin. öljyt mitä tuli ulos öljypohjan ja turbiinin kautta n.7,5l .ajettu lämpimäksi ja tarkastettu että öljy 80c merkkien välissä.eilen toimi ihan normaalisti rempan jälkeen…

Tänään sitten aamulla kun oli tarkoitus lähteä töihin niin eipä toimilkaan enää. Pakitin ruudusta pois ja D silmään. Ei nytkähdystä eikä lähde eteenpäin. Pakki silmään ja vaivaloisesti liikkuu taaksekin päin.D silmään ja auto liikkuu juuri ja juuri eteenpäin kierrokset korkealla.. kokeilin vielä uudestaan D vaihteella niin auto alkaakin liikkua taaksepäin :roll: Eillen vielä toimi normaalisti. Ennen remppaa auto meni välillä vikatilaan ja testerillä antoi koodit p0715 ja p0730. Koodit eivät staarilla otetut. Löytyykö kaarinan/turun suunnalta ketään kellä star ja voisi korvausta vastaan tulla katsomaan.
Villi veikkaus että se suunan valitisimen muoviura mistä toisaalla varoitelin
(ja monesti ennekin)
on rikki tai siihen uraan menvvä tappi ei ole urassa,
ko kara missä se muovin pala on säätää minee öljyä ohjattaan eli pakin kytkemiseen,
vapaale(/p asenossa sama kierto) vai eteenpäin
ja oikestaan ainut mahdolinen syy miksi lähtee liikumaan väärän suuntaan,
muita syitä ventilikoneiston sisäinen vuoto kepin vivuston nyrjähdys mutta ko kuvailun perustella hyvin epätoden näköisiä
Viimeksi muokannut FinlandMerceds, Ti 02.04.2024 19:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mökkillä
'
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

sompio kirjoitti: Ti 02.04.2024 17:58 Ei kai vaan johdinlevystä ole murtunut se hahlo josta täällä on monesti varoiteltu ja kehoitettu olemaan tarkkana hydrauliyksikköä paikoilleen asennettaessa.
Tarkenus että hahlo ei ole johdin levyssä vaan ventilikoneistossa
Mökkillä
'
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja transpot »

FinlandMerceds kirjoitti: Ti 02.04.2024 19:14
transpot kirjoitti: Ti 02.04.2024 09:31 Vito 120 w639 2008. Automaattiaski 722.6. Eillen vaihdettu johdinlevy, kyb venttiili, öljyt (fuhcs) ja suodatin. öljyt mitä tuli ulos öljypohjan ja turbiinin kautta n.7,5l .ajettu lämpimäksi ja tarkastettu että öljy 80c merkkien välissä.eilen toimi ihan normaalisti rempan jälkeen…

Tänään sitten aamulla kun oli tarkoitus lähteä töihin niin eipä toimilkaan enää. Pakitin ruudusta pois ja D silmään. Ei nytkähdystä eikä lähde eteenpäin. Pakki silmään ja vaivaloisesti liikkuu taaksekin päin.D silmään ja auto liikkuu juuri ja juuri eteenpäin kierrokset korkealla.. kokeilin vielä uudestaan D vaihteella niin auto alkaakin liikkua taaksepäin :roll: Eillen vielä toimi normaalisti. Ennen remppaa auto meni välillä vikatilaan ja testerillä antoi koodit p0715 ja p0730. Koodit eivät staarilla otetut. Löytyykö kaarinan/turun suunnalta ketään kellä star ja voisi korvausta vastaan tulla katsomaan.
Villi veikkaus että se suunan valitisimen muoviura mistä toisaalla varoitelin
(ja monesti ennekin)
on rikki tai siihen uraan menvvä tappi ei ole urassa,
ko kara missä se muovin pala on säätää minee öljyä ohjattaan eli pakin kytkemiseen,
vapaale(/p asenossa sama kierto) vai eteenpäin
ja oikestaan ainut mahdolinen syy miksi lähtee liikumaan väärän suuntaan,
muita syitä ventilikoneiston sisäinen vuoto kepin vivuston nyrjähdys mutta ko kuvailun perustella hyvin epätoden näköisiä
luin täältä ohjeita ja vinkkejä ennen kun aloin tekemään hommaa. tappi tuli kyllä uraansa ainakin. Eillen illalla kävin parkkihallissa testaamassa ja kas kummaa vaihteet toimivat oikein, ei enää pakitellut d päällä ja muutenkin tuntui toimivan. Ajelin 25-30 km tässä kaupunki alueella eli paljon pysähdyksiä ja liikeelle lähtöjä ja kiihdytyksiä..tuntui toimivan ihan ok.Tosin tämä eka 722.6 lootalla niin en tiedä miten pitäisi vaihtaa vaihteita ja millä tavalla toimia/ei vertailukohdetta. Öljymäärän tarkastin ajon jälkeen auto käynnissä niin puolessa välissä tikkua, eli kylmän mittauksen ylärajan ja 80c alarajan puolessa välissä. lisäsin n.1,5dl. No tänään aamulla lähdin töihin niin aamulla toimi ihan ok mutta töistä lähdettäessä d silmään ei nytkähdystä, sama pakilla. vähän aikaa kun antoi käydä d päällä niin jotain eloa sentään alkoi tulemaan. Ei oikein tahtonut lähteä liikkumaan ilman isoja kierroksia. Kolmisen minuuttia paikallaan lisää niin alkoi taas suht normaalilta tuntumaan kulku..ehkä ykkösen ja kakkosen väliä venyttää varsinkin kylmällä...kierrokset nousee välillä 2200rmp ennen kun vaihtaa kakkoselle...lämmetessään paranee vaihdot laatikossa. Missä vitossa sijaitsee se laatikon ohjausboksi, voisi vielä tarkistaa ettei siellä öljyä.
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Ykkösen ja kakkosen väliä venyttää varsinkin kylmällä...kierrokset nousee välillä 2200rmp ennen kun vaihtaa kakkoselle...

Mielestäni normaali toiminta, yrittää nostaa lämpöjä nopeammin.
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 536
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Samaa tekee toi meidän veneyttää kylmällä, joskus jopa 2500rmp ennen kun vaihtaa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

transpot kirjoitti: Ke 03.04.2024 23:10 luin täältä ohjeita ja vinkkejä ennen kun aloin tekemään hommaa. tappi tuli kyllä uraansa ainakin. Eillen illalla kävin parkkihallissa testaamassa ja kas kummaa vaihteet toimivat oikein, ei enää pakitellut d päällä ja muutenkin tuntui toimivan. Ajelin 25-30 km tässä kaupunki alueella eli paljon pysähdyksiä ja liikeelle lähtöjä ja kiihdytyksiä..tuntui toimivan ihan ok.Tosin tämä eka 722.6 lootalla niin en tiedä miten pitäisi vaihtaa vaihteita ja millä tavalla toimia/ei vertailukohdetta. Öljymäärän tarkastin ajon jälkeen auto käynnissä niin puolessa välissä tikkua, eli kylmän mittauksen ylärajan ja 80c alarajan puolessa välissä. lisäsin n.1,5dl. No tänään aamulla lähdin töihin niin aamulla toimi ihan ok mutta töistä lähdettäessä d silmään ei nytkähdystä, sama pakilla. vähän aikaa kun antoi käydä d päällä niin jotain eloa sentään alkoi tulemaan. Ei oikein tahtonut lähteä liikkumaan ilman isoja kierroksia. Kolmisen minuuttia paikallaan lisää niin alkoi taas suht normaalilta tuntumaan kulku..ehkä ykkösen ja kakkosen väliä venyttää varsinkin kylmällä...kierrokset nousee välillä 2200rmp ennen kun vaihtaa kakkoselle...lämmetessään paranee vaihdot laatikossa. Missä vitossa sijaitsee se laatikon ohjausboksi, voisi vielä tarkistaa ettei siellä öljyä.
Kaikki muu vois olla vielä jotain tilapäistä mutta
Se että D päällä lähti taaksepäin vatii jotain
Mikä ei itsekseen poistu eli kannatta varutua vaivan
Uusimisen/pahenemiseen,

todellla siis meni pakkilla eikä valunut esim kaltevasta maasta johtuen ilman mitään vaihdetta taasksepäin ?

Mitenkäs se laatikko toimi ennen huoltoa
Oliko jotain oireita silloin ?

Tcu on konehuonessa sulke laatikkossa
Sen etu reunassa olevan sulake ”riman” alla
(se rima ei saa saa osua mihinkään mettallin on hassusti eristämätön)

Oliko öljyn täydenyksessä laatiko öljy minkä lämpöistä ?
Mökkillä
'
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja transpot »

FinlandMerceds kirjoitti: To 04.04.2024 14:00
transpot kirjoitti: Ke 03.04.2024 23:10 luin täältä ohjeita ja vinkkejä ennen kun aloin tekemään hommaa. tappi tuli kyllä uraansa ainakin. Eillen illalla kävin parkkihallissa testaamassa ja kas kummaa vaihteet toimivat oikein, ei enää pakitellut d päällä ja muutenkin tuntui toimivan. Ajelin 25-30 km tässä kaupunki alueella eli paljon pysähdyksiä ja liikeelle lähtöjä ja kiihdytyksiä..tuntui toimivan ihan ok.Tosin tämä eka 722.6 lootalla niin en tiedä miten pitäisi vaihtaa vaihteita ja millä tavalla toimia/ei vertailukohdetta. Öljymäärän tarkastin ajon jälkeen auto käynnissä niin puolessa välissä tikkua, eli kylmän mittauksen ylärajan ja 80c alarajan puolessa välissä. lisäsin n.1,5dl. No tänään aamulla lähdin töihin niin aamulla toimi ihan ok mutta töistä lähdettäessä d silmään ei nytkähdystä, sama pakilla. vähän aikaa kun antoi käydä d päällä niin jotain eloa sentään alkoi tulemaan. Ei oikein tahtonut lähteä liikkumaan ilman isoja kierroksia. Kolmisen minuuttia paikallaan lisää niin alkoi taas suht normaalilta tuntumaan kulku..ehkä ykkösen ja kakkosen väliä venyttää varsinkin kylmällä...kierrokset nousee välillä 2200rmp ennen kun vaihtaa kakkoselle...lämmetessään paranee vaihdot laatikossa. Missä vitossa sijaitsee se laatikon ohjausboksi, voisi vielä tarkistaa ettei siellä öljyä.
Kaikki muu vois olla vielä jotain tilapäistä mutta
Se että D päällä lähti taaksepäin vatii jotain
Mikä ei itsekseen poistu eli kannatta varutua vaivan
Uusimisen/pahenemiseen,

todellla siis meni pakkilla eikä valunut esim kaltevasta maasta johtuen ilman mitään vaihdetta taasksepäin ?

Mitenkäs se laatikko toimi ennen huoltoa
Oliko jotain oireita silloin ?

Tcu on konehuonessa sulke laatikkossa
Sen etu reunassa olevan sulake ”riman” alla
(se rima ei saa saa osua mihinkään mettallin on hassusti eristämätön)

Oliko öljyn täydenyksessä laatiko öljy minkä lämpöistä ?
Remppa tehtiin kun mielestäni vaihtojen välillä kierrokset nousi liian isoksi. Varsinkin 1-2 väli. Lisäksi kovalla kiihdytyksellä meni helposti vikatilaan. Tosiaan meni d asenossa pakkia ei ollut kaltevuudesta kyse. Öljynlämpöä en osaa sanoa mutta ajattelin et 80 astetta vois olla lähellä 20-30 ajolla reippaasti ajellen/ vaihteita käyttäen. Millä sen mittaisi kun ei staria. Vaihdekepistä lisäkysymys. Huomasin että valot kyllä palaa p r n ja d asenossa himmeänä ja kun vaihteen valitsee r tai n kohtaan niin kirkastuu valo d kohdassa ei. Pitäisikö siinäkin asenossa alkaa palamaan kirkkaana? Lueskelin vaan että jotain vaihdekeppi ongelmia ollut.
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 536
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

MIllä mittais kun ei staria. Pyydät jonkun kellä on tutkimaan. Täälläkin on monella.
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja transpot »

Vähän kyllä nyt mietityttää tosiaan toi öljyn lämpötila mitatessa 50 km ajoin tänään kaupunki olosuhteissa yhteen putkeen eli paljon pysähdyksiä ja lähtöjä liikennevaloista. Luulisi olevan sen 80 öljyt. Näytti mittatikussa noin 3mm alle 80c alarajan..Ennen remonttia kun mittailin niin näytti ihan ok mittatikussa 80 rajojen sisällä. Turbiinin propun ja öljypohjan kautta tuli 7,5 l ulos kaikkineen. Varmaan jotain tippoja pahvin päälöä ja käsissä. Oli iso astia alla, valuteltiin venttilipöydästäkin astiaan. Eli olisiko siellä ollut alun alkaen liian vähän öljyä kuitenkin. 8 litraa ostin öljyä
Ja nyt tämän illan lisäyksen jälkeen laitettu 7,9l. Toisessa pytyssä siis noin desi jäljellä enää. Katsotaan miten huomenna loota käyttäytyy
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

transpot kirjoitti: To 04.04.2024 20:43 Vähän kyllä nyt mietityttää tosiaan toi öljyn lämpötila mitatessa 50 km ajoin tänään kaupunki olosuhteissa yhteen putkeen eli paljon pysähdyksiä ja lähtöjä liikennevaloista. Luulisi olevan sen 80 öljyt. Näytti mittatikussa noin 3mm alle 80c alarajan..Ennen remonttia kun mittailin niin näytti ihan ok mittatikussa 80 rajojen sisällä. Turbiinin propun ja öljypohjan kautta tuli 7,5 l ulos kaikkineen. Varmaan jotain tippoja pahvin päälöä ja käsissä. Oli iso astia alla, valuteltiin venttilipöydästäkin astiaan. Eli olisiko siellä ollut alun alkaen liian vähän öljyä kuitenkin. 8 litraa ostin öljyä
Ja nyt tämän illan lisäyksen jälkeen laitettu 7,9l. Toisessa pytyssä siis noin desi jäljellä enää. Katsotaan miten huomenna loota käyttäytyy
Ei siis huhtelua,
muistin mukaan sitä menee jotain päällee 8L jos turbini,
ventilikoneisto laatikon kanavat valuu tyhjäksi,
nuo uudet oireet että ei lähde liikkelle
(pois lukien se pakkia d päällä meno)
sopii öljyn vähyyteen,
jos ei testeriä ole niin nyt kun auto liikuu ajelee jonnekin missä on,
(jos laatiko öljy on ajossa ~80c niin näillä ilmoilla "nyt -3c" se jäähtyy yllätävän nopeasti)
pieni liika täytö ei 722.6xx kohdalla ole niin paha(kunhan ei niin paljoa että alkaa sotkemaan ilmaa joukkoon) kuin liian vähän lämpimän ylä ja alamerkin väli taisi olla 2d mutta se ei päde muilla korkeuksilla tikussa, tilan muodon takia

missä kunnosa vanhat öljyt oli ?
oliko johdin levyn mangnettit kunka likaiset ?
Mökkillä
'
Akeem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 14.04.2018 13:56

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja Akeem »

Oman kokemuksen mukaan, suomen olosuhteissa tuon laatikon lämmöt ei nouse ajamalla, sille tasolle, missä mittaus tulee suorittaa.

Eli jos haluaa sen öljyntason oikeesti kohilleen , niin kyllä se melkein staarin kautta pitäisi ne laatikkoöljyn lämmöt katsoa.

Näin jouduin itsekkin tekemään, eli ajon jälkeen auto käynnissä ,staari kiinni, ja jarrua vasten painella lämmöt kohilleen ja sitten mittaus.
MB W203 200CDI A 2006
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17218
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 722.6 automaattiaski sekosi ..

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole viisivaihteinen tarkka öljymäärästä, kerrotut murheet ei johdu desin tai muutaman desin heitosta sinne tänne.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin