Eli kaveri sanoi tuovansa 1979 vuoden S-sarjan auton n. 4-litraisella koneella Saksasta ja mietimme, että minkähän verran autosta pitää maksaa veroja?
En tiedä tarkemmin koneen tai auton mallia, mutta tietääkseni kone on n. 4-litrainen.
Antakaa neuvoja tai faktaa minkä verran verot tulee olemaan
MB S 1979
Arvio veroista
Asiaa voi vain yrittää arvailla, kun nykyään vero lasketaan Suomessa myytävien vastaavien mallijen hinnasta. Ts. otetaan vastaava auto Suomessa, sen jälkeen Tulli selvittää mikä oli v. 1979 vuonna kyseisen auton autoveroprosentti. Sitten suomalaisen auton nykyhinnasta otetaan kyseinen v. -79 veroprosentti....monimutkaista...kyllä....lisäksi tulli tekee aina erillispäätöksen vanhojen autojen suhteen, eli katsotaan "päivän hinta", mikä sitten saattaa olla mitä vain.
Nyt pitää olla sitten tarkkana korin suhteen "iso S" muuttui juuri vuonna -79 w116:sta w126:ksi, tämä taas tietysti vaikuttaa veroon joka on eri , koska w126 on "arvostetumpi" malli. Tosin kirjallisuus mainitsee w126 380 se:n tuotannon aloituspäiväksi tammikuun 1980...mutta kun 280 s/se tuotanto alkoi jo joulukuussa 1979....
Sitten jos kaverisi on tuomassa R107 / C107 :aa (avo ja coupe, myöskin ns. s-kori ja n. 4-litran moottori) ovat vero taas aivan eri tasolla kuin 4-ovisella s:llä.
Lisäksi kuulemma tullikonttoritkin arvostavat autoja eri tavoin....siis lottoamaan
Käytännössä helpointa on saada edes hiukan ideaa veron määrästä Tullin sivuilta: http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp
mutta kuten Tullikin sanoo:
Taulukkoa käytettäessä tulee huomioida, että ajoneuvojen arvo elää jatkuvasti markkinoiden mukaan. Ajoneuvon verotusarvosta tai veron määrästä ei voida antaa ennakkoratkaisua tai muuta sitovaa etukäteistietoa
Muuten: 4-litraista Mersua ei tainnut vielä olla. Tuolloin "haaramoottoreita" oli vain M116 moottori 3.5 ja M117 moottori 4.5 litraa vuoteen -79 saakka malleissa W116 ja w107. Sitten vuodesta -79 / -80 lähtien lohko muuttui kevytmetalliseksi jolloin M116 moottori muuttui 3.8 litraan ja M117 moottori 5.0 litraan malleissa w107 ja w126. mutta ainahan sitä voi "pyöristää" lähimpään kokonaislukkuun
Nyt pitää olla sitten tarkkana korin suhteen "iso S" muuttui juuri vuonna -79 w116:sta w126:ksi, tämä taas tietysti vaikuttaa veroon joka on eri , koska w126 on "arvostetumpi" malli. Tosin kirjallisuus mainitsee w126 380 se:n tuotannon aloituspäiväksi tammikuun 1980...mutta kun 280 s/se tuotanto alkoi jo joulukuussa 1979....
Sitten jos kaverisi on tuomassa R107 / C107 :aa (avo ja coupe, myöskin ns. s-kori ja n. 4-litran moottori) ovat vero taas aivan eri tasolla kuin 4-ovisella s:llä.
Lisäksi kuulemma tullikonttoritkin arvostavat autoja eri tavoin....siis lottoamaan
Käytännössä helpointa on saada edes hiukan ideaa veron määrästä Tullin sivuilta: http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp
mutta kuten Tullikin sanoo:
Taulukkoa käytettäessä tulee huomioida, että ajoneuvojen arvo elää jatkuvasti markkinoiden mukaan. Ajoneuvon verotusarvosta tai veron määrästä ei voida antaa ennakkoratkaisua tai muuta sitovaa etukäteistietoa
Muuten: 4-litraista Mersua ei tainnut vielä olla. Tuolloin "haaramoottoreita" oli vain M116 moottori 3.5 ja M117 moottori 4.5 litraa vuoteen -79 saakka malleissa W116 ja w107. Sitten vuodesta -79 / -80 lähtien lohko muuttui kevytmetalliseksi jolloin M116 moottori muuttui 3.8 litraan ja M117 moottori 5.0 litraan malleissa w107 ja w126. mutta ainahan sitä voi "pyöristää" lähimpään kokonaislukkuun