MB Sprinter Sprintshift ei vaihda

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rintsifti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 20.04.2024 16:27

MB Sprinter Sprintshift ei vaihda

Viesti Kirjoittaja Rintsifti »

Hei, onko joku törmännyt vastaavaan ongelmaan? Minulla on ollut pari vuotta halkosavotta ratsuna MB Sprinter 311 CDI lava-auto -06 Sprintshift vaihteistolla. Huomasin aiemmin, että vaihteisto vaihtoi pitemmän seisomisen jälkeen liikkeelle lähtiessä jotenkin laiskan tuntuisesti. Lopuksi vaiteet eivät menneet liikkeelle lähdettäessä päälle ollenkaan, vaan heitti vapaalle. Vaihdoin hydrauliikkapumpun, pumpun releen sekä jarruvalokatkaisijan. Tarkistin pumpun vaihdon yhteydessä myös hydrauliikkanesteen määrän. Nyt vaihteet menevät virta päällä moottori sammuksissa manuaalisesti nätisti päälle (1,2,3,4,5,6,R,N). Moottorin käydessä vaiteet eivät edelleenkään toimi, vaan vaihdekeppiä vispatessa heittää mieluusti vapaalle, joskus suoraan kakkoselle. Mikään vikavalo ei pala mittaristossa. Pumpun moottori surahtelee terveen tuntuisesti joka toisella vaihdolla sekä kuskin oven käydessä. Vanhan hydrauliikkapumpun säkömoottorin hiilet alkoivat olla aika lopussa ja runsaasti hiilipölyä moottorissa, mutta luultavasti toimi vielä joten kuten.
Tilasin Sequ Partsista uuden vaihteiston nopeusanturin sekä hydrauliikkapaineen sensorin. Ne ovat nyt matkalla Berliinistä Puumalaan. Jos ei vika niillä korjaannu, niin itsellä alkaa olla kotikonstit vähissä. Diagnostiikkapistoke on pyöreä, olisikohan 14 nastainen. Hyvistä neuvoista olisin Kiitollinen!
Rintsifti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 20.04.2024 16:27

Re: MB Sprinter Sprintshift ei vaihda

Viesti Kirjoittaja Rintsifti »

Vaihdoin vaihteiston nopeusanturin. Ei vaikutusta, vaihteet meni päälle virta kytkettynä, moottori sammuksissa. Moottorin käydessä ei osannut vaihtaa. Vaihdoin paineakun kupessa olevan painesensorin. Samassa yhteydessä vaihdoin myös hydrauliikkanesteen. Sain siinä testaillessa moottorin käydessä myös vaihteiston näyttöön merkin F (Fault). Tämän jälkeen ECUn mitta tuli täyteen. Tähtinokka ei suostunut enää starttaamaan, vaan antoi ääneen, joka muistuttaa tyhjää akkua tai pakkaskäynnistystä "wou..wou..wou". Mersuni on mennyt aiemminkin vastaavaan vikatilaan, saattoi johtua väsähtäneestä jarruvalokatkaisijasta, joka on nyt myös vaihdettu. Aiemmin vanha ratsuni toipui vastaavasta moodista akun kengän irroituksella. Nyt tuntuu siltä, että kotikutoisilla resetoinneilla ei enää selviä, vaan pitäisi ruveta soveltamaan "korkeampaa teknologiaa". Kävi tässä mielessä jo tähtimittarin hankintakin. Sillä saattaisi olla jatkossakin käyttöä. Autolla on ajettu n. 380 000 km (mersun sisäänajo) ja kylmänä vähän täristää. Parempi ratkaisu varmaankin olisi, jos saisi neuvoteltua jonkun aiheeseen valmiiksi perehtyneen auton kupeelle mittalaitteiston kanssa. Noissa testereissäkin on oma oppimiskertoimesa ensaennenkuin, niitä oppii tehokkaasti käyttämään. Maahantuojan edustajan ehdotukset tuntuivat aika Raskailta. Sprintterin diagnostiikkapistoke on pyöreä14 reikäinen, jossa näyttäisi olevan kymmenkunta naaraspistoketta käytössä. Olisikohan Star C3 oikea mittalaite näihin vaivoihin? Löytyyköhän siitä SSG-valikko? Jostakin foorumeilta lueskelin, että tuo valikko käsittelisi tuota robottivaihteiston ohjausta.
Rintsifti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 20.04.2024 16:27

Re: MB Sprinter Sprintshift ei vaihda

Viesti Kirjoittaja Rintsifti »

Irrotin eilen päivän päätteksi akun miinusnavan. Kävin äsken kokeilemassa Sprinntteriä käyntiin. Mersun ECU oli yön yli mietittyään leppynyt sen verran, että lähti sentään taas käyntiin. Vaihteet ei edelleenkään toimi moottorin käydessä. "Yritys erehdys periaatteella" osia vaihtamalla en taida enää jatkaa. Auto pitäisi saada mittarin perään. Kytkimen toiminta kiinnostaisi. Mietin, menevätkö vaihteet päälle moottorin seisoessa ilman kytkintä? Onkohan tuolla vaihteistolla oma ohjusyksikkönsä, vai komentaako moottorin ECU suoraan vaihteistoa ja kytkintä? Manuaalisti vaihteet vaihtuvat sukkelasti takeltelematta. Tässä alkaa tulla mekaanista vaihdekeppiä ikävä. Kyllä minulle olisi manuaalivahteinenkin kelvannut. Mutta kun tämä auto on toimiessaan halkoharrastajan unelma. Siinä on sekä kippilava, että hiab nosturi. Kävipä tässä mielessä, jos siirtäisin kippilavan ja nosturin trailerialustan päälle ja toimittaisin tähtinokan mersujen hautausmaalle. Pyöränlaakereiden ja jarrumekanismien kanssa saattaisin pärjätä ilman stessiä..
Rintsifti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 20.04.2024 16:27

Re: MB Sprinter Sprintshift ei vaihda

Viesti Kirjoittaja Rintsifti »

Mietin, että mitähän tekisi tuon Sprinterin kanssa. Kun ei ollut mitään kättä pitempää, kuin yleismittari, niin tuumasin, että mittaampa vaikka akun jännitteen. Näytti 11,68 V. Annoin olla yön yli laturissa ja läksin tänään kokeilemaan onko akkujännitteellä merkitystä. Lähtiessä sanoin vaimolle, että jos mese tulee tuolla kuntoon niin tiskaan koko toukokuun. Mersulla taisi olla sielu. Vaihteet toimivat myös moottorin käydessä. Ainoastaan pakki vähän takelteli. Mittailin akkujännitettä ja totesin, että auton laturi kyllä toimii, mutta akku alkaa olla finaalissa. Latausvalo ei palanut ja jaksoi hyvin startata kylläkin. Vaihdoin autoon toisen käypäsen täyteen ladatun akun ja kokeilin vaikutusta. Pakki takelteli edelleen. Irrotin kuskin penkin ja kaivoin penkin alta esiin vaihteiston ohjausboxin Magneti Marelli A0325459332. Irrotin boxin kupeessa olevat isot kaapeliliittimet ja panoin takaisin paikalleen. Eivät näyttäneet hapettuneilta, mutta saattoihan niissä olla ylimenovastusta. Ei muuta, kuin boxi ja penkki paikalleen ja koeajolle. Ajelin kolme pientä koelenkkiä. Ensin manuaalilla, sitten automaatilla, kolmannen vähän pidemmän sekä että. Automaatti latoi vaihteita päälle ihan mallikkaasti. Vaihteisto totteli myös manuaalista vaihtamista. Kytkimenkin siis täytyi toimia. Voi olla, että kytkimen sopeutus ei olisi pahitteeksi. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että mese pääsisi omin avuin testerin luokse. Pitää vielä käydä läpi noita sähköliitoksia. Esim. se hydrauliikan painesensori antaa hydrauliikkapaineen jännitetietona ojausyksikölle. Siinä ei kestä olla löysiä liitoksia ja ylimenovastusta. Tällaista tänään, Mersu kunnossa ja Äijä tiskaa..
Vastaa Viestiin