500SL 1990

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Orlov kirjoitti: To 21.03.2024 17:13 Jotta niin tuota :) eikös sulla ole pesuria käytössä? Tämmönen reipas kysymys tuli mieleen, kun näitä kuvia katselee? Auton alle löytyy hyviä tuotteita, joilla saa elinikää lisää.

Toivottavasti ei mene ihon alle :lol:
Pesuri ei auta kun on niin matala niin ei pääse tuonne lokareihin kunnolla. Pesurilla otan kyllä niin paljon kun pystyn mutta renkaat/vanteet on eessä. Tässä on niin paljon ruostesuojamönjää että ei mene kyllä miksään tuosta. Joku aikasempi omistaja ruostesuojanut vähän liikaakiin, jarruletkutkin oli mönjän peitossa..En kuitenkaan ala renkaita irrotteleen tuon takia joka kerta :mrgreen: Siitä hankala kun asuu hiekkatien varrella.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1288
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Orlov »

pasi84 kirjoitti: To 21.03.2024 21:08
Orlov kirjoitti: To 21.03.2024 17:13 Jotta niin tuota :) eikös sulla ole pesuria käytössä? Tämmönen reipas kysymys tuli mieleen, kun näitä kuvia katselee? Auton alle löytyy hyviä tuotteita, joilla saa elinikää lisää.

Toivottavasti ei mene ihon alle :lol:
Pesuri ei auta kun on niin matala niin ei pääse tuonne lokareihin kunnolla. Pesurilla otan kyllä niin paljon kun pystyn mutta renkaat/vanteet on eessä. Tässä on niin paljon ruostesuojamönjää että ei mene kyllä miksään tuosta. Joku aikasempi omistaja ruostesuojanut vähän liikaakiin, jarruletkutkin oli mönjän peitossa..En kuitenkaan ala renkaita irrotteleen tuon takia joka kerta :mrgreen: Siitä hankala kun asuu hiekkatien varrella.
Jeps, ei sitä kovin usein jaksa hieroa :D Toki pesen kun jotain tekee, on mukavampi niin :) en ole koskaan ymmärtänyt tuota ”ruosteenesto” tapaa, jotta roiskitaan kaikki paikat mönjällä, ettei näe ruostetta :lol:

Viimeksi kun jarruja laittelin, niin omassa näytti tältä, ihan vaan vertailun vuoksi, eikä mitään ole hierottu, ihan vaan pesurilla huuhdeltu
Ostin jo aikoja sitten bilthamberin atom x suojaa, tuolla se purnukka edelleen avaamattomana on :lol: Jlevyt pitää eteen tänä vuonna vaihtaa, niin vois jopa sitä roiskia suojaksi, jos vaan muistaisi :think:

Kuva
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13615
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja karra »

Orlov kirjoitti: To 21.03.2024 22:02

Toki pesen kun jotain tekee, on mukavampi niin :) en ole koskaan ymmärtänyt tuota ”ruosteenesto” tapaa, jotta roiskitaan kaikki paikat mönjällä, ettei näe ruostetta :lol:
Täällä sitä kutsutaan ruosteensuojaukseksi. Eli suojataan ruosteet ettei se näy :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Orlov kirjoitti: To 21.03.2024 22:02
pasi84 kirjoitti: To 21.03.2024 21:08
Orlov kirjoitti: To 21.03.2024 17:13 Jotta niin tuota :) eikös sulla ole pesuria käytössä? Tämmönen reipas kysymys tuli mieleen, kun näitä kuvia katselee? Auton alle löytyy hyviä tuotteita, joilla saa elinikää lisää.

Toivottavasti ei mene ihon alle :lol:
Pesuri ei auta kun on niin matala niin ei pääse tuonne lokareihin kunnolla. Pesurilla otan kyllä niin paljon kun pystyn mutta renkaat/vanteet on eessä. Tässä on niin paljon ruostesuojamönjää että ei mene kyllä miksään tuosta. Joku aikasempi omistaja ruostesuojanut vähän liikaakiin, jarruletkutkin oli mönjän peitossa..En kuitenkaan ala renkaita irrotteleen tuon takia joka kerta :mrgreen: Siitä hankala kun asuu hiekkatien varrella.
Jeps, ei sitä kovin usein jaksa hieroa :D Toki pesen kun jotain tekee, on mukavampi niin :) en ole koskaan ymmärtänyt tuota ”ruosteenesto” tapaa, jotta roiskitaan kaikki paikat mönjällä, ettei näe ruostetta :lol:

Viimeksi kun jarruja laittelin, niin omassa näytti tältä, ihan vaan vertailun vuoksi, eikä mitään ole hierottu, ihan vaan pesurilla huuhdeltu
Ostin jo aikoja sitten bilthamberin atom x suojaa, tuolla se purnukka edelleen avaamattomana on :lol: Jlevyt pitää eteen tänä vuonna vaihtaa, niin vois jopa sitä roiskia suojaksi, jos vaan muistaisi :think:

Kuva
Joo tuon näköinen toimii paremmin että ei ole paksua ruosyesuojamassaa joka paikassa koska siihen ne kurat vasta tarttuukin.. Löysin että tähän mun painepesuriin saa ostettua 90asteen vinkkelisuuttimen joka on tarkotettu rengaskoteloitten ja alustan huuhteluun. Täytyy tilata sellainen ja kokeilla :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

karra kirjoitti: Pe 22.03.2024 08:52
Orlov kirjoitti: To 21.03.2024 22:02

Toki pesen kun jotain tekee, on mukavampi niin :) en ole koskaan ymmärtänyt tuota ”ruosteenesto” tapaa, jotta roiskitaan kaikki paikat mönjällä, ettei näe ruostetta :lol:
Täällä sitä kutsutaan ruosteensuojaukseksi. Eli suojataan ruosteet ettei se näy :P .
Hahah joo, pitää tietää mitä tekee ja miten ennekuin alkaa sotkemaan tuolla.. jarruputketkin on mönjän peitossa tässä :shock:
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1288
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Jos pesurin kahvaan vaan sopii, dr dirt magic wand on hyvä lisälaite. Vaikka tuo nimi lähinnä kuullostaa joltain seksilelulta :lol:

Voisi kutsua täsmäaseeksi, suuttimia vaihtamalla saa sopimaan erilaisiin tarkoituksiin. On erittäin tehokas ja vaatii kyllä tutustumista malttia, muuten saa paljon vahinkoa aikaan!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Orlov kirjoitti: Su 24.03.2024 14:44 Jos pesurin kahvaan vaan sopii, dr dirt magic wand on hyvä lisälaite. Vaikka tuo nimi lähinnä kuullostaa joltain seksilelulta :lol:

Voisi kutsua täsmäaseeksi, suuttimia vaihtamalla saa sopimaan erilaisiin tarkoituksiin. On erittäin tehokas ja vaatii kyllä tutustumista malttia, muuten saa paljon vahinkoa aikaan!
Kiitos vinkistä, tilasin sellaisen G3 mallin justiin :wink:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt on 8-reikäset alla uusilla renkailla :)
Kuva
Rengaskoko näissä on 225/55-16. Mukava sitten kokeilla että minkälainen kyyti on niillä 18 tuumasiin verrattuna. 18 tuumaset on myynnissä jos jotain kiinnostaa :)

Nyt ootan että öljynpaineen anturi tulee ja myös vasemman puolen venttiilikopan tiiviste. Öljynpaineen anturi vuoti öljyä ja vasemman puoleinen venttiilikopan tiiviste vuoti myös vaikka olin vaihtanut sen. Siinä oli sisäpuolella halkeema, en tiiä sitten onko tullu asennuksessa vai oliko jo rikki kun olen laittanut sen paikalleen.

Akun alla oleva aluslevy on mulla ruostekorjauksen alla ja huomena maalaan sen. Sitten alkaakin olla kesää vaille valmis tältä osin :)
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1288
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Ompas tuoreen näköinen katto, muista suojata.
Hyvät on vanteet, jos vanteen leveys antaa armoa, niin ehkäpä johonkin väliin sit hieman pullavampaa rengastusta, onko tosiaan 55 sarjan renkaat nuihin tarkoitettu? Leveyttä hieman huutaisi :think: :)

Mikä tuo vannekoko on edessä/takana?
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 646
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Orlov kirjoitti: Ti 26.03.2024 22:25 Ompas tuoreen näköinen katto, muista suojata.
Hyvät on vanteet, jos vanteen leveys antaa armoa, niin ehkäpä johonkin väliin sit hieman pullavampaa rengastusta, onko tosiaan 55 sarjan renkaat nuihin tarkoitettu? Leveyttä hieman huutaisi :think: :)

Mikä tuo vannekoko on edessä/takana?
Orkkisgummi on 225/55R16 ja vanne 16x8 ET34.

Hyvältä näyttää, itselläkin samat vanteet ja renkaat SL:ssä talvikäytössä. Mukavuus on ihan toista maata 18" verrattuna. Ainoa mikä vähän harmittaa tässä alkuperäisessä 16" vanne- ja rengaskoossa on se, miten syvällä kaaren sisällä takarenkaat istuvat. Jotenkin omituinen ratkaisu, mutta päätökset on varmaan 80-luvulla tehty toisin perustein kuin nyt...
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

juusmo kirjoitti: Ke 27.03.2024 09:47
Orlov kirjoitti: Ti 26.03.2024 22:25 Ompas tuoreen näköinen katto, muista suojata.
Hyvät on vanteet, jos vanteen leveys antaa armoa, niin ehkäpä johonkin väliin sit hieman pullavampaa rengastusta, onko tosiaan 55 sarjan renkaat nuihin tarkoitettu? Leveyttä hieman huutaisi :think: :)

Mikä tuo vannekoko on edessä/takana?
Orkkisgummi on 225/55R16 ja vanne 16x8 ET34.

Hyvältä näyttää, itselläkin samat vanteet ja renkaat SL:ssä talvikäytössä. Mukavuus on ihan toista maata 18" verrattuna. Ainoa mikä vähän harmittaa tässä alkuperäisessä 16" vanne- ja rengaskoossa on se, miten syvällä kaaren sisällä takarenkaat istuvat. Jotenkin omituinen ratkaisu, mutta päätökset on varmaan 80-luvulla tehty toisin perustein kuin nyt...
Just näin :) Mulle vaan hyvä (ja autolle) että renkaat on kunnolla kaaren sisällä kun asutaan soratien varrella :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tuli akkuhylly maalattua, ei ole ainakaan ruosteinen enään..
Kuva
sulakkeet vaihdoin myös uusiin ja laitoin kontaktirasvaa niihin jonka pitäis estää hapettumaa.
Kuva
3/5 on aurauskulmien säätö joten sitä odottelen nyt, auto muuten valmis nyt sesongille..
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4585
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Komeaa työtä kaikki mitä olet autoon tehnyt, tuli lukaistua muutaman sivua taakse päin.
Kyllä tuolla kelpaa kesä kurvailla ruotsin maaseutua ristiin rastiin.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: Ti 30.04.2024 08:36 Komeaa työtä kaikki mitä olet autoon tehnyt, tuli lukaistua muutaman sivua taakse päin.
Kyllä tuolla kelpaa kesä kurvailla ruotsin maaseutua ristiin rastiin.
Kiitos :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Auto on nyt käytössä ja perjantaina siihen tehtiin aurauskulmien säätö. Vaihteisto on vielä kylmänä sellanen että vaihtaa aika myöhään mutta kun lämpenee niin vaihtaa nätisti vaikka olen sen venttiilin kytkenyt irti mikä ohjaa kylmänä vaihteiston myöhäistä vaihtoa. No, jos näin kuitenkin toimii niin on hyvä, vanha auto niin ei pelaa niinkun nykyset. Muuten vaihtaa kyllä hyvin. Mukava myös kun moottori ja vaihteisto on kuivia nyt eikä enään tiputa öljyä mistään :P
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4585
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Toi on kyllä ihan parasta että auto ei merkkaa reviiriään millään öljy tipluilla.
Mukavia kilometrejä kun avolla voi mennä jos keli on hyvä.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: Su 05.05.2024 15:56 Toi on kyllä ihan parasta että auto ei merkkaa reviiriään millään öljy tipluilla.
Mukavia kilometrejä kun avolla voi mennä jos keli on hyvä.
Niin on, mukava tehä huoltoja myös kun on kuivaa :)
Siankarlo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 27.11.2016 17:08

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

pasi84 kirjoitti: Su 05.05.2024 12:57 Auto on nyt käytössä ja perjantaina siihen tehtiin aurauskulmien säätö. Vaihteisto on vielä kylmänä sellanen että vaihtaa aika myöhään mutta kun lämpenee niin vaihtaa nätisti vaikka olen sen venttiilin kytkenyt irti mikä ohjaa kylmänä vaihteiston myöhäistä vaihtoa. No, jos näin kuitenkin toimii niin on hyvä, vanha auto niin ei pelaa niinkun nykyset. Muuten vaihtaa kyllä hyvin. Mukava myös kun moottori ja vaihteisto on kuivia nyt eikä enään tiputa öljyä mistään :P
Voiko olla että vaihteiston Bowden-vaijerin säädöllä tuo tulisi kuntoon? Itselläni A124 M104 -koneella käyttäytyi ihan vastaavasti, mutta ajatuksella kun sääti tuon niin tuli kuntoon kylmällä ja lämpimällä koneella.
A124 E320 1995
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Siankarlo kirjoitti: Ti 14.05.2024 22:35
pasi84 kirjoitti: Su 05.05.2024 12:57 Auto on nyt käytössä ja perjantaina siihen tehtiin aurauskulmien säätö. Vaihteisto on vielä kylmänä sellanen että vaihtaa aika myöhään mutta kun lämpenee niin vaihtaa nätisti vaikka olen sen venttiilin kytkenyt irti mikä ohjaa kylmänä vaihteiston myöhäistä vaihtoa. No, jos näin kuitenkin toimii niin on hyvä, vanha auto niin ei pelaa niinkun nykyset. Muuten vaihtaa kyllä hyvin. Mukava myös kun moottori ja vaihteisto on kuivia nyt eikä enään tiputa öljyä mistään :P
Voiko olla että vaihteiston Bowden-vaijerin säädöllä tuo tulisi kuntoon? Itselläni A124 M104 -koneella käyttäytyi ihan vastaavasti, mutta ajatuksella kun sääti tuon niin tuli kuntoon kylmällä ja lämpimällä koneella.
Vaijerin olen säätänyt ja uusinut myös ihan uuteen. Säädetty m ersun ohjeiden mukaan ja siitä myös yrittänyt hienosäätää eikä apua.. Mutta pelaa tosi hyvin kun moottori/vaihteisto on lämmennyt kunnolla.. Luulen että se on tuo painepumppu(governorpump), mittasin siitä paineet ja on pikkusen alakantissa. Sitten kun öljy lämpenee niin "juoksee" paremmin ja antaa paremman paineen? En tiiä.. mutta luulis kyllä sitten kylmänä antais paremmat paineet koska öljy on silloin "paksumpaa"..Mutta toimii kuitenkin hyvin näin joten en ala sille muuta tekemään tässä vaiheessa :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

EVO X kirjoitti: Su 14.05.2023 21:56 No jos ei elämä ole kiinni Mersun varaosanumerosta vanteen sisäpuolella, niin saahan niitä 16” kaivoja Suomestakin uutena.
https://www.completos.fi/fi/tuote/vante ... -flat-face

Torista löytyi pari sarjaa alkuperäisiä:

https://www.tori.fi/vi/111958832.htm

https://www.tori.fi/vi/110839527.htm
Lähetin tuonne completos sähköpostia viikolla taas kun ei yli vuoteen olla vastattu sieltä. Nyt vastattiin ja kysyin että jos tilaan vanteet ja haen ne paikan päältä että saanko alennusta koska yli vuoteen ei ole vastattu sieltä ja sain takasin vastauksen että ei alennusta voi saada. Että se siitä sitten :problem: Huonoa palvelua ainakin kun ei vastata sieltä ennekuin vasta kun ite muistuttaa eikä mitenkään haluta tulla vastaan. Ostan vanteet muualta.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt taas sl fiksausta :) Pientä käyntihäiriöö ollut taas varsinkin tyhjäkäynnillä ja pakokaasut haisee niin bensalle että silmiä kirvelee.. Luin vikakoodit ja sytytyspuolelta tuli vikakoodi nro 17, kampiakselianturi viallinen. Täytyy tilata uus :)
Seos oli ihan pielessä myös, säädin sen silloin viime vuonna rakomitan kanssa netistä löytyvien ohjeiden mukaan, ei ollut ollenkaan kohillaan ja kone kävi ihan liian rikkaalla. Säädin nyt kohilleen sen yleismittarin avulla..
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3983
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Muuten, kun ei kukaan muu näköjään ole kommentoinut siitä mitään, niin hyvä artikkeli oli tästä Tähdelliset-lehdessä. :thumbup:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nozki kirjoitti: Ke 23.04.2025 22:37 Muuten, kun ei kukaan muu näköjään ole kommentoinut siitä mitään, niin hyvä artikkeli oli tästä Tähdelliset-lehdessä. :thumbup:
Kiitos, vaikka ite en ole saanut vielä lehteä että en tiedä minkälainen artikkelista sitten tuli :crazy:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Remmin kitinä selvis.. näyttää siltä että laturista on laakerit mennyt. En muista että vaihdoinko siihen laakerit viime vuonna. Remmi oli pikkusen liian kireällä että ehkä sen takia kuluttanut laakerit.. Kannattaako vaihtaa vielä laakeria vai ostaa uus laturi?
Kampiakselin anturin tilaan tänään ja uus venttiilikopan tiiviste (taas) on tullut että haen sen tänään, kolmas tiiviste koska vuotaa vieläkin öljyä pakosarjan päälle kuskin puolelta. Nyt alkaa tuntumaan siltä että joko kopassa tai kannessa on jotain vikaa..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Otin auton liikenteeseen tänään, helpompi vaihteistoa tutkia kun voi ajaa pitemmästi sillä. Huomanut sellaisen homman että kun moottori ja vaihteisto on kunnolla lämmenneet (joku kymmen kilometrin ajon jälkeen) niin silloin toimii moitteettomasti. Siihen asti niin venyttää kierroksia 2500 asti ennekuin seuraava vaihe menee päälle.. Kylmäviivejärjestelmä on kytketty pois tästä.

Sitten moottorin lämpö nousee tuonne 100 asteeseen hiljasessa ajossa ja tyhjäkäynnillä.. Onkohan termostaatti vai sitten viskotuuletin? Tässähän on ihan mekaaninen visko, eli ei ole edes magneettikytkintä siinä sähköllä.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tilasin uuden laturin koska sen laakerit kitisee taas ja sitten uus viskokytkin tuulettimelle. Myös virranjakajien takakannet koska bilteman eriste ei kestä lämpöä moottorista joten liima siitä oli sulanut ja valunut virranjakajiin..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Elikkä tällaista bilteman eristettä ei kannata laitta koska ei kestä lämpöä se liima..
Kuva
Vastaa Viestiin