Luotettavin mersu matka-ajoon?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Nuuskamuikku
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 06.06.2024 19:48

Luotettavin mersu matka-ajoon?

Viesti Kirjoittaja Nuuskamuikku »

Nyt kaivattaisiin apua itseä kokeneemmilta mersumiehiltä. Tarkoituksena olisi hankkia auto väliaikaisesti työmatka-ajoon (arviolta 30-40tkm/vuosi) 5000€ budjetilla. Tarkoituksena olisi myydä auto pois vuoden kuluttua, kun sille ei enää tarvetta ole. Lyhyesti ja yksinkertaisesti tavoitteena olisi selvitä mahdollisimman pienillä kuluilla, käyttökustannukset ja mahdolliset viat yhteen laskien. Mikä malli ja moottori olisi siis kaikkein varmin valinta kestävyyden ja kulutuksen kannalta, ja millä mittarilukemalla uskaltaa vielä auton ostaa nuin kovaan ajoon?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4091
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Luotettavin mersu matka-ajoon?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

W211 OM646, 647 tai 648 moottorilla
Mahdollisimman siistin ja vähiten ajetun mitä tohon rahaan saa. Sillä pitäisi helposti päästä tuollanen matka.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17403
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Luotettavin mersu matka-ajoon?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Samaa mieltä kuin edellä, W211 646-647-648 ja lisäisin listaan facelift W/S203 646-koneella.
wiimax.fi
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3131
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Luotettavin mersu matka-ajoon?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Väyrynen (W210) 200-320CDI koneella. W124 alkaa ehkä olemaan liian vanha monelle käyttöautoksi.
Koneet kestäviä, korit ruosteisia mutta jos tarkoitus pitää vaan pari vuotta niin tuskin se pohja ehtii kadota kuskin penkin alta ja kuski sen mukana tienvarta pitkin. Jos ostat farkkuna niin pakettiautoksi rekisteröitynä käyttövoimavero olematon. Ja ehdottomasti automaatilaatikolla.
Mittarilukema on toissijainen, voi olla ruuvattu jo moneen kertaan. Tärkeintä olisi selvittää ettei vuoda öljyjä ja että perushuollot olisi tehty edes viime vuosina ajallaan.

Edit: W211:ssä liikaa sähköosia mitkä voi mennä rikki. Ja ensimmäisissä vuosimalleissa SBC jarrut. Mukavempia ja hitusen taloudellisimpia laitoksia toki kuin Väykky. Itse ajattelisin mielummin niin että ostan 3t€ Väyrysen johon laitan 2t€ että varmasti kestäisi pari vuotta kuin se että 5t€ W211 josta sitten kun hajoaa jotain niin ei ole rahaa. Tosin mulla on tunnetusti epäsuosittuja mielipiteitä :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4091
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Luotettavin mersu matka-ajoon?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No mä en käsitä tota sbc pelkoa, tehtaan takuu on pidennetty niissä kun turvallisuuteen vaikuttava ja kestettävä auton iän.
Monen monta vaihdettu takuuseen veholla ilman mitään mutinoita.

Onhan se 211 nyt paljon enemmän auto kuin vanha laho väykky. :lol:

Mutta joo Hagen sanoissa on perää, ihan viimeisillä rahoilla ei kannata vanhaa mersua ostaa. Tarvitsee olla se toiminta tonni jos jotain hajoaakin.
Alkavat olemaan kakskytävuotta vanhoja romuja.
Nuuskamuikku
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 06.06.2024 19:48

Re: Luotettavin mersu matka-ajoon?

Viesti Kirjoittaja Nuuskamuikku »

Kiitokset vastanneille, w211 vaikuttaa kyllä omiin tarpeisiin aika passelilta. Nuista sbc jarruista ja sähkövioista olen kuullut aiemminkin, mutta ilmeisesti faceliftissä ongelmat korjattu(?) Millähän kilsoilla uskaltaa vielä eemelin ostaa, kun facelift malli tuohon budjettiin tuppaa olemaan jo hiema enemmän ajettu?
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1027
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Luotettavin mersu matka-ajoon?

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Nuuskamuikku kirjoitti: Pe 07.06.2024 09:35 Millähän kilsoilla uskaltaa vielä eemelin ostaa, kun facelift malli tuohon budjettiin tuppaa olemaan jo hiema enemmän ajettu?
En minä mitään mistään tiedä, mutta luulisin, ettei sillä ole mitään merkitystä onko ne 300k, 500k vai 700k ajettuja kun "kaikki" autossa on jo vähintään kerran pitänyt korjata/uusia ja kilometrit vaikuttaa vaan siihen montako kertaa. Kunhan siis kori ja "ikuiset" osat kuten putket (jarru, jäähdytys, pako) eivät ole ihan läpisyöpyneitä mikä on enemmän kiinni siitä missä ja milloin autolla on ajettu kuin siitä että kuinka paljon.

Nuo paljon rullatut >500tkm autot on varmaan entisiä takseja tai firman autoja eli niitä on oikeasti huollettu ja hoidettu "firman rahoilla". Sikäli ne voi olla parempia kuin yksityisessä omistuksessa olleet 250-400tkm ajetut. Varsinkin jos on lapin taksi.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Luotettavin mersu matka-ajoon?

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Vähän aikaa on itselläkin ollut ei kiireellisessä etsinnässä hyvä ja edullinen s211 farkku entisen tilalle. Tuo 5000€ hintaluokka on sellainen, että tuohon hintaan on välillä tarjolla ihan ok autoja, mutta menevät nopeasti. Sitten jos kattelee myös manuaaleja kangassisustalla, niin tuohon hintaan saattaa löytyä hyvä suht helpostikin. SBC ei ole kyllä todellakaan ensimmäinen asia, jota näissä kannattaa pelätä, mutta kannattaa toki senkin suhteen kiinnittää huomiota siihen, että onko jarrunesteitä vaihdettu ajallaan. Itsellä pyörähtää kohta 600tkm mittariin ja alkuperäinen SBC paikallaan. Laskuri nollattu kohta 10v sitten. Nää on siinä mielessä vähän hankalia autoja, kun esim. 400tkm ajettu saattaa olla sellainen, et ajelee vuosia ilman isompia ongelmia tai sit saattaa auto olla pajalla joka viikko.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1217
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Luotettavin mersu matka-ajoon?

Viesti Kirjoittaja Ari »

Paras auto on hyvin pidetty yksilö,ei tämä sen monimutkaisempaa ole.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1162
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Luotettavin mersu matka-ajoon?

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Koko säikeen lähtökohta on mielestäni kyseenalainen. Ensiksi: Viidentonnin auto ei ole tarpeeksi luotettava noin suureen ympärivuotiseen (30-40 tkm/vuosi) työmatka-ajoon. Toiseksi viidentonnin autoa ei noin vaan myydä vuoden käytön jälkeen.
S206 C180 2022 16 tkm pääasiallinen käyttöauto
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 494tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 664tkm viewtopic.php?t=165053
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17403
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Luotettavin mersu matka-ajoon?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viidellä tonnilla siinä työmatka-autossa on jo ilmastointi, vakkari ja ESP eli se on varusteilleen fiksu peli paljoon ajoon.

Paljon halvemmallakin saa luotettavan auton, siis luotettavamman kuin vaikka muutaman vuoden vanhat mersut. Jos nyt luotettavuutta määritellään sen kautta lähteekö auto käyntiin ja kuljettaako perille, ja työpäivän jälkeen sama toiseen suuntaan, ja jos vikaa tulee onko se korjattavissa lyhyellä varoitusajalla vai kuukauden viiveellä.
Jokseenkin pitkään tuli ajettua nuo 30-40tkm/vuosi, onneksi ei enää ihan noin paljoa kerry.
wiimax.fi
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1162
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Luotettavin mersu matka-ajoon?

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tilanne on erilainen keskiverto autonomistajalla ja koulutetulla automekaanikolla.

Keskiverto autonomistaja ei voi tietää mitä piilovikoja autoliikkeestä ostetussa viidentonnin autossa on. Viidentonnin mersu on ajettu jo yli 200000 todennäköisesti vielä enemmän. On aivan tuurista kiinni mitä vikoja tämmöiseen autoon iskee päälle. Keskiverto autonmomistaja on täysin riippuvainen korjaamoista. Korjaamolla joudut odottamaan ensin aikaa, sitten osia, sitten työtä, sitten että saavat auton kuntoon. Sinä aikana pitäisi käydä töissäkin jollakin. Ylimääräistä stressiä tulee auton vuoksi. Tänä päivänä työmaailma ja siellä pärjääminen on sen verrran kovaa, että ylimäääristä stressiä ei kannata autosta ottaa elämäänsä.
S206 C180 2022 16 tkm pääasiallinen käyttöauto
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 494tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 664tkm viewtopic.php?t=165053
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17403
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Luotettavin mersu matka-ajoon?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omaa kokemusta ja osaamista autojen suhteen olen pyrkinyt käyttämään siihen, että osaan valita luotettavan auton.
Sillä tavalla pääsen helpommalla, kuin että ajattelisi niin että "minähän osaan sitten tarvittaessa korjata".

Viimeisimmät työvuodet alalla 2019-2022 korjaamon työnjohtajana näyttivät miten tavattoman epävarmaa uudehkoilla autoilla liikkuminen on, henkilökohtaisesti selvisi lopullisesti ettei uudehkoon autoon (ainakaan mersuun) voi luottaa yhtään.
Siinä missä jokin vanhan romun pettänyt jarruputki saadaan jopa samana päivänä kuntoon saatat joutua odottamaan uuteen autoon osia muutaman viikon tai kuukauden. Monella juoksee rahoitus autosta jolla ei voi ajaa, ja korjaamon sijaisautoakaan ei saa viikoiksi käyttöön.
Kymmenillä tuhansilla euroilla stressiä pihaan, ei kiitos ole minun juttu. Onneksi jälkikasvukin on järjissään autojen suhteen.
wiimax.fi
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1162
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Luotettavin mersu matka-ajoon?

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Keskiiverto autonomistajalla tilanne on vielä huonompi kuin koulutetulla automekaanikolla.
S206 C180 2022 16 tkm pääasiallinen käyttöauto
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 494tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 664tkm viewtopic.php?t=165053
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
carbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: Luotettavin mersu matka-ajoon?

Viesti Kirjoittaja carbon »

Oma ehdotukseni, varsinkin jos 5k€:sta pystyy pikkuisen hyvän yksilön kohdalla venymään, niin W204 prefacelift OM646 koneella.
Sellainen on ollut näistä uudemmista Mersuista varmin. Myös facelift 204 on hyvä auto, mutta hyvää sellaista ei vitosella vielä ehkä saa..
Nyt kun on kahden W213:n kohdalta kokemusta takana yhteensä noin 500tkm, niin näitä ei voi varauksetta kehua.🙄 Varsinkin tämä nykyinen facelift on ollut pienoinen murheenkryyni, enkä tiedä uskaltaako tätä pitää yli takuuajan.🫣
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Luotettavin mersu matka-ajoon?

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ostin vuonna 2015 s203 c200cdi:n vm 2006
Hinta vähän alle 7k, mittarissa 370tkm. Vanha taksi.
Kolmena vuotena tuli yli 50tkm vuodessa, muuten ollut nurkka ajossa (20-30tkm/ vuosi). Nyt mittarissa 680tkm.

Olihan tuohon edellinen laittanut turbon ja etupyöränlaakerit.

Itsellä vaihteiston hy ja samalla turbiini repconilla 450tkm kohdalla kovilla pakkasilla olleiden vaihteiden venyttämisten ja paukauttamisten takia ensimmäisen parin km matkalla, sitä ennen meni kerran kybbi ja samalla nopeustunnistimet.
Hammastanko, taka jarrukilvet, heti ostettaessa levyt ja palat (jotka ovat autossa edelleen, paitsi takapalat ja toinen satula mennyt jumittamisen takia vaihtoon), laturi hajosi pumpun vuodettua dieselit siihen, kp pumpun tiivisteet, 3 tukivartta, akku.

Ehkä jotain muutakin, mutta tuossa varmaan suurimmat.

Kakkos suutin (ilmeisesti) vuotanut vähän jo vuosia dieseliä jostain koloonsa, mutta ei tunnu menoa haittaavan. Suuttimille ei ole tehty mitään minun aikana eikä huoltokirjoista (4kpl) löydy mitään merkintää niistä. Pohjaprikkoja mennyt karkeasti 1kpl vuodessa/ 30-50tkm välein, eli muutama kappale yhteensä. Joku ehkä muistaakin että nokan asentoantureita vaihdettiin useampia eri liikkeistä ostettuja ja eri merkkisiä, lopulta ongelma saattoi ratketa kun purku moottorista otin alkuperäisen anturin. Tai sitten johdossa oli vikaa kun pätkän sitäkin uusin.

E sarjaa alkujaan olisin halunnut, mutta tälläinen silloin tuli vastaan.
Vaihtoehtona oli myös v70 volvo tai 520d bemari.
Tämä sattui olemaan nettiauton halvin alle 400tkm ajettu ja kaikkiaankin halvimpien joukossa, joten kännissä lähdin katsomaan ja istumaan pariksi kilometriksi apukuskin paikalle kun silloinen avopuoliso ajoi pienen pätkän. Aamulla tehtiin paperit.

Onhan tuohon osia vaihdettu, mutta kokonaisuutena olen ollut tyytyväinen. Ei ole tarvinut hinausautoa, kulutus siedettävä, ei liian hyvä ettei autoa olisi voinut käyttää muiden autojen työntämiseen puskurilla tai ettei olisi kehdannut ottaa takakonttiin moottoreita tai vaihdelaatikoita, apuvirtaa on annettu ja on saatukin akun hajottua helteillä, ei ole tarvinut sääliä kun on vauhdilla nykäisty toista autoa ojasta niin paljon kun pitkässä 4000kg liinassa riittää pituutta että on saatu vauhtia kerättyä. Onhan noita tapahtumia. Ja kaiken tuntunut kestävän.

Ainut mikä olisi pitänyt heti tehdä on että ainakin 5 vaihde kiinteäksi/ luisto kokonaan pois. Tässä 300tkm aikana olisi pari euroa saattanut sillä säästyä.
Joskus 0 kelin tienoilla syksyllä laitoin tankkaukset ylös 10tkm matkalta, kulutus 6,1l/100km.

Ostakaa hyvä mersu😂
Vastaa Viestiin