CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4684
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, on virinokat.
Vika taisi selvitä, varmaankin aikalailla sieltä eksoottisemmasta päästä.
Nimittäin railpaine karkaa ja vieläpä reilusti - jo startatessa.
Täytyy vaihtaa pumppu pienemmäksi.


Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4002
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tupla säätimet vaan niin riittää kapasiteetti säätimissä.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4684
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei se riitä, paine karkaa lähelle tuhatta jo startatessa, käynistyessä se tuotto vielä moninkertastuu.
Taitaa nyt kuitenki nelisatasen pumppu tulla, että pääsen tästä pattitilanteesta eteenpäin, kun ei tämä mahda ainoaksi vastukseksi jäädä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4002
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Koita huvikseen toisella säätimellä että se toimii. Meinaan 400 pumppu säädin levällään ei tee lainkaan painetta.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4684
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tämä on tieten epävarman miehen merkki, mutta varulta ostin molemmat.
400cdi,n pumpun ja sen säätimen.
Tekisi jo mieli päästä kokeilemaankin.

Peräkontissa on nyt taas pohja. Molemmat vesiruiskupumput ja vesitankki jäävät mukavasti piiloon.
Sen verran sai sinne syvennystä, takavaimentimet kun on niin suuret, että ne "varastaa" sen tilan.
Joo, pitäis ottaa kuvia taas.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17285
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja dealer »

Miten korkea paine vaikuttaa niin että käynnistyminen estyy ? Tuon paineensäätöventtiilin pulssisuhteen pielessä olemisen kautta ?
Nokan ja kampiakselin synkronointi on oltava OK (tai sitä en tiedä, onko sekin jotenkin ohjelmassa kierrettävissä)

Edit; kiitos alla olevasta erinomaisesta vastauksesta ! Kiinnostavaa.
Viimeksi muokannut dealer, Su 12.05.2024 11:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4684
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pulssisuhde ei vaikuta asiaan, eikä synkronointi, vielä tässä vaiheessa.
Ohjelmassa pyydetään tiettyä painetta polttoaineelle,myös startatessa, se on se vakiona noin 200-300bar, siis tämä on minimiarvo, jolla järjestelmä alkaa ruiskuttamaan, muut käynnistymiseen tähtäävät toimet voivat alkaa aikaisemmin tietyn rajan jälkeen, ennenkuin varsinaista "ruiskutustasoa" on saavutettu. Siis, tämä painesasia on "ykkösprioriteetti",jota seurataan, ja aina kun paine nousee yli tietyn raja-arvon, niin muitakin toimintoja tulee mukaan.

Käynnistymisvaiheessahan diagnostiikka on hyvin rajoittunutta, normaalitilan toiminnot tulee vasta kun kierrosluku on käynyt asetetun kierroslukurajan yli. Monesti 900rpm.

Jos paine nousee liian jyrkällä rampilla, on epäuskottava, karkaa, tai ryntää, niin luulen, etteivät nämä myöhemmässä vaiheessa mukaan tulevat toiminnot käynnisty ollenkaan, koska se johtaisi siihen, että moottori käynnistyisi ja paine karkaisi todenteolla -> vaurioituminen.

Pyydettyyn ~300barin tasoon nähden jo startatessa toteutunut ~940 bar on jo aikamoinen.

No, tämä on nyt sellaista tuumailua vaan, totuus selviää sittenkun moottori käynnistyy.
Eihän se ole missään sanottua, että tämä olisi se ainut syy, voi olla vielä muutakin, mutta nyt vaan suljetaan mahdollisuuksia poikkeen, korjaamalla ristiriitoja ja vikoja ja toivotaan, ettäkun kaikki toimii, niin moottorikin herää ruususen unesta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4002
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Juu kuvia vaan kehiin niitä on kiva katsella.
No äkkiä sen pumpun vaihtaa jos mörkö pumpulle ei joutunut paljoa muuttamaan?

On siellä ohjelmassa oltava yläraja sille paineelle starttaus vaiheessa, muutenhan sieltä aukiolokartasta tulee aikamoinen mälli naftaa männän päälle jos paine on kolminkertainen siihen nähden mitä normaalisti.

Pelkästään suuttimen hajoaminen ja sitä kautta liika aine starttauksessa aiheutti todella ikävää kolinaa vaikka paine oli 250-300bar, siihen kuvitelee vielä painetta lisää pari kertaa niin äkkiä tulee iso vaurio kun paineen nousu karkaa männän hitauden takia. Jos suuttimet avautuisi 900bar kohdalla esim. startissa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4684
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Peräkontti nyt.
Täytyy tehdä vähän tiloja, kun nuo Marteliuksen tekemät takapäntöt on kohti suuria.

Kuva


Peräkontin "pohja", mitoitettu kahdelle korkeapaine vesipumpulle, sekä vesisäiliölle.
Ruuvikiinnitys.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4002
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mielenkiintoinen rakenne, joku suurempi syy irto pohjaan?
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Alkuperäinenkin on irtopohja, niin miksei :think:

On siis melkein enemmän sääntö mersuissa tuo irtopohja kontissa, kuin poikkeus. Veikkaus on että löytyy myös w205 sesta :think:

Varmaan tehtaan kokoonpanoa helpottava seikka vain kyseessä, kun variaatioita löytyy useita samalle korillekin :think:
Viimeksi muokannut Orlov, Ti 14.05.2024 21:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4002
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No ei ole tullut tuon ikäisestä kurkattua maton alle. Aika mielenkiintoista että noin toteutettu.
Kuski666
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 21.05.2024 16:25

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja Kuski666 »

mites täällä junnaako kauanki vielä paikoillaa? kansa vaatii tietoa kuvia äänitteitä videoita kaikkea
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4684
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tänä iltana taas kokeillaan.
Kunhan saan vakionokat paikoilleen, tallillehan tässä ollaankin jo menossa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4684
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei vaan lähde, ei ...
Nokkien ja kampiakselin asentotunnistimen vällistä synkronoitumista herjaa.
Ja nimenomaan nokka-akselin päässä vika.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4002
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Anturille tulee oikea jännite?
Pippaa johdot anturilta eculle, jostain oikarissa tai poikki?
Testattu käyvästä motista otetulla anturilla?

Se on nyt varmaan joku tyhmän yksinkertainen vika, sellainen mikä vaan jää huomaamatta kun liian helppo.
Softassa bugi, joku bitti jäänyt huomaamatta?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4684
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

,
Kyllä tässä nyt jotain apuja tarvittaisiin.
Vika on nokka - akselin, sekä kampiakselin synkronoitumisessa.Signaalijännite puuttuu. Ei oikein muuita vikoja, jotka asiaan vaikuttaisi.
Nokka - akselin ajoitustyökalu löytyy.
Kampiakselin ja nokka - aksilan piuhat mitattu, molemmissa johdot ok, molemmissa uudet anturit.
Anturin syöttöjännite 12V, eikä siis se 5V jostain syystä, en tiedä miksi, johdotukset on tarkastettuna monta kertaa.
Kaksi muuta karvaa, maa ja signaali ovat virrattomia.
On kokeiltu monella eculla - ei vaikutusta.
Merkit on kohdillaan.

Välillä jo yrittääkin, muttei kuitenkaan lähde, tai jaksa käydä.


Olisko jollakin sähkökuvia aiheestaa ?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4002
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mittaa syöttöjännite ulos eculta, onko sielläkin 12v vai se 5v mitä pitäisi?
Vaikuttaa siltä että sarjassa on eristeitä poikki ja 12v linja vuotaa anturien linjaan mahdollisesti.
Mites map anturin linja, onko se 5v vai sekin ylös 12v?

Vedä kaikki liittimet irti yksitellen ja katso missä oikeat jännitteet, melkein kuorisin sen mutkan mistä menee koriin ja huohottimen lämmittimen johdon jos se on vielä käytössä.
Jossain on nyt oikari aika varmaan.
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Hall antureille usein kyllä syötetään 12v. Koittasin ehkä löytää jostain jonkun vanhan alkuperäisen anturin ja se paikalleen.
Onko katottu oskilloskoopilla että onko signaalikarvassa mitään?
Vastaa Viestiin