560SEL - Käyttöauton tarina

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

124 coupessa on myös tuollainen irroitettava pehmusteosa takaistuinten välissä.
Sinne modaamaan viskipullolle muotoiltu paikka niin on takapenkkiläiset mielissään ;)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1489
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Wikke »

En olisi huolissani noista öljynpaineista, mullakin ne vaihtelee päivästä riippuen 1,2 - 2 bar tyhjäkäynnillä. Ei tunnu ulkolämpötilalla tai ajoreissun pedaalinkäyttöprofiililla ( :D ) olevan mitään merkitystä. Jos viisari nousee tappiin about 1500 kierroksella niin eiköhän kaikki ole OK.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3145
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Karel kirjoitti: Pe 07.07.2023 20:00
Ikkunoiden kytkimiinhän ei polttimoita oikeastaan voi vaihtaa kuin purkamalla ja tinaamalla uudet ledit.

Mutta älä nyt ainakaan missään nimessä ala kaikkia kytkimiä vaihtamaan uusiin. Paskempaa laatua saat nimittäin. Uusi vain se risa, ja senkin kohdalla etsi mieluummin hyväkuntoinen vanha. Toimii luultavasti pidempään kuin uusi vastaava.
Kiitti tiedosta, ei oo koskaan ennen tarvinnut avata noita niin ei oo ollu tietoa, luulin että siellä on jokaiselle omat puoliwattiset lamput alla.
Mitä käytännön eroa uudella (uusiotuotannolla?) ja vanhalla käytetyllä on?
JanneW124 kirjoitti: La 08.07.2023 09:03 124 coupessa on myös tuollainen irroitettava pehmusteosa takaistuinten välissä.
Sinne modaamaan viskipullolle muotoiltu paikka niin on takapenkkiläiset mielissään ;)
Taas uutta tietoa :D sopivatkohan 124:n ja 126:n pahkat keskenään toistensa kanssa?
Wikke kirjoitti: La 08.07.2023 10:32 En olisi huolissani noista öljynpaineista, mullakin ne vaihtelee päivästä riippuen 1,2 - 2 bar tyhjäkäynnillä. Ei tunnu ulkolämpötilalla tai ajoreissun pedaalinkäyttöprofiililla ( :D ) olevan mitään merkitystä. Jos viisari nousee tappiin about 1500 kierroksella niin eiköhän kaikki ole OK.
Joo, täytyy tarkkailla tilannetta. Ongelma ilmenee tosiaan vain hellepäivinä.

Kliimaksikitin vesiventtiili nyt viimein paikoillaan, hyvin tuntuu puhaltavan kuumaa. On tosiaan todella paskamaisessa paikassa kuten edellä varoiteltiin.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3145
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Heh, no nyt kului melkein vuosi viime päivityksestä juuri kun kirjotin tuolla vähän taaempana että pitäis päivtellä useammin kuin n. 6kk välein. Mutta laitetaan se perheenlisäyksen, huonon selän ja muiden harrastusten piikkiin.

Viime syksynä vaihtui 350tkm Liqui Molyn öljyt, tulpat ja öljynsuodatin eikä siinä sen kummempaa. Matka jatkui.

Joulun alla päätin hoitaa EHA:n vaihdon, tai no senhän pystyy itsekkin tekemään mutta en uskalla sen säätöihin koskea metrin tikullakaan itse ja halusin säädättää sen jollakulla joka osaa. Tässä tapauksessa Veho Airport. Siellä on käsittääkseni muakin nuorempi työntekijä joka on koulutettu Saksan tehtaalla näiden vanhojen ruiskujen säätämiseen.
Vehon aamuisen joulupuuron ja piparin popsinnan jälkeen auto alkoi olemaan valmis. EHAn ja ruiskun säädöt tehty ja kaikki siltä osin ok. Käynnistys parani ja käyntikin tuntuu olevan kuurokorvalla parempi.

Melko pienet päästöt, vai? Pakosarjan tienoilla pieni vuoto havaittavissa, syyllinen on ehkä se haitariputki vai mikäsenyton. Täytyy tutkia paremmin.

Kuva

Alkutalvella sain vihdoin itseäni niskasta kiinni ja päätin että nyt se webasto saadaan kuntoon vaikka henki menisi. Löysin tuttavan suosittelemana Helsingin Konalasta firman nimeltä Uudenmaan Autovarustelu jolla on huomattavasti enemmän webastoista kuin allekirjoittaneella. Mullahan on jo vuosia vuosia sitten saatu Touhottajalta kasa webaston huolto-osia aina hehkusta ja bensapumpusta lähtien mutta en vaan ole saanut aikaseksi ottaa itse osia käyttöön sen jälkeen kun yritin saada silloin vuosia sitten ensimmäistä kertaa webaa tulille; alkuperäinen paloilmapuhallin takkuili, uusi paloilmapuhallin ei koskaan saapunut ja toinen hajosi kun oli liian kauan takakontissa kolisemassa (eli oma vika), motivaatio meni totaalisesti. :crazy:
Vein siis aamulla nuo omat osat tiskille ja sanoivat että soittavat sitten kun tulosta syntyy. Iltapäivällä soittivat että on valmis, pelkällä bensapumpun vaihdolla selvisi :shock: Niinkö pieni se vika olikin, olis vaan itte pitäny paneutua asiaan enemmän.. :crazy: Sanoivat että ei ihan ongelmitta selvitty, webasto ei lähtenyt käyntiin vaikka kaikki oli tutkittu ja varmistettu kunnes löysivät että webaston bensapumpun letku on tulpattu umpeen minkä olin tehnyt aikoinaan. No enhän mä edes muistanut koko asiaa kun siitäkin on jo jonkin aikaa. Kauhea häpiällä menin hakemaan auton pois kiittäen hyvästä palvelusta ja pahoitellen työajan turhasta menetyksestä. Voin kuvitella kuinka on henkilökunnalla mennyt hermo tuota vikaa ihmetellessä :oops: :D Bonuksena vielä se että soittivat perään ja sanoivat että auton omissa bensapumpuissa ilmenee hikoilua, se olikin jo tiedossa mutta tosi iso arvostus sille että näkivät vaivaa asian kertomiseen jälkikäteen.
No se nyt sitten toimii, vihdoin ja viimein. Ei mennyt kuin 9 vuotta tähän pelleilyyn.
Talvella oli kertakaikkisen mahtavaa päästä aina suoraan lämpimään autoon eikä yhtäkään ikkunaa tarvinnut edes harjata puhtaaksi vaikka pakkasta oli parhaimmillaan -25c. Mahtava laite, etenkin kun lämmittää moottorin että sisätilat toisin kuin uudet ilman virityksiä.
Autolla ei ollut koko talven aikana yhtäkään kylmäkäynnistystä vaan aina ensin webastolla esilämmitetty. Tosin joitakin kertoja tuli sellaisia äkkilähtöjä ettei webastoa kerennyt hyvä kuin 15min käyttää ja se taas aiheutti kosteuden kertymistä järjestelmään eli vesihöyryä pukkasi jonkin verran ilmaan. Niistä oppineena aina minimissään 30min lämmitystä ennen lähtöä mihinkään.
Lämpimän auton lisäksi webastoa jatkuvasti pöhisyttämällä sain ohitettua tuon kylmäkäynnistyksen yhteydessä tulevan vikatilan jossa kierrosten ylittäessä 1000rpm kierrokset laskee heti kaasun painamisesta huolimatta ja auto alkaa röpöttämään että pakoputki paukkumaan jos kaasua painelee reilusti paikallaan. Moottorin lämpötilan ollessa 45-50c mihin webasto pakkasella lämmitti niin vika ei ilmene.

Kuva

Iso kiitos vielä Touhottajalle ja Uudenmaan Autovarustelulle, ilman teitä tuo webasto olisi vielä toiset 9 vuotta vaiheessa :clap:

Vapun tienoilla alkoi kevätaurinko ketuttamaan näin talvi-ihmisenä tosi paljon tuon naarmuisen ja muutenkin hirvittävän kuluneen tuulilasin läpi. Ei tuosta enää meinannut nähdä ulos. Tilasin Incarilta tuulilasin vaihdon ja siinä samalla meni tuulilasin sivukromit tuulilasin uusiksi.

Alkuperäinen tuulilasi ennen:
Kuva

Uusi lasi:
*lisään myöhemmin kun muistan*

Sivukromit ennen:
tiivistenauhakin lähtenyt jo rispaatumaan:
Kuva
nyt:
Kuva
Tuulilasin keskikromi täytyy vielä jossain vaiheessa vaihtaa.
Alkuun vähän harmitti ettei Pilkingtonilla ollut tarjota lasia ilman tummennettua yläreunaa koska halusin mahdollisimman alkuperäisen lookin, mutta nyt kun siitä on katsellut n. kuukauden verran ulos niin ei se paha ole. Ja vanhaa lasia kun muistelee niin kaikki uusi on parempaan päin. Tuulilasin keskikromi täytyy vielä jossai vaiheessa vaihtaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
JyrkiA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 16.05.2022 22:55

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja JyrkiA »

Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen, että minkä hintainen oli lasi ja vaihto?
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3145
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

JyrkiA kirjoitti: Ma 10.06.2024 19:04 Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen, että minkä hintainen oli lasi ja vaihto?
Lasi kaikkine töineen muistaakseni 460€, mutta onneksi on lasivakuutus niin hinta jäi siihen 150€ paikkeille.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1733
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hage kirjoitti: Ma 10.06.2024 20:51
JyrkiA kirjoitti: Ma 10.06.2024 19:04 Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen, että minkä hintainen oli lasi ja vaihto?
Lasi kaikkine töineen muistaakseni 460€, mutta onneksi on lasivakuutus niin hinta jäi siihen 150€ paikkeille.
V#ttu tuo on olllu halpa lasi. Veholla W124 lasi ilman vakuutusta olisi ollut 1000€. Onneksi oli lasivakuutus. :shock:
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3145
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Pontus kirjoitti: Ma 10.06.2024 21:38
Hage kirjoitti: Ma 10.06.2024 20:51
JyrkiA kirjoitti: Ma 10.06.2024 19:04 Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen, että minkä hintainen oli lasi ja vaihto?
Lasi kaikkine töineen muistaakseni 460€, mutta onneksi on lasivakuutus niin hinta jäi siihen 150€ paikkeille.
V#ttu tuo on olllu halpa lasi. Veholla W124 lasi ilman vakuutusta olisi ollut 1000€. Onneksi oli lasivakuutus. :shock:
Ja sullahan ei ollu sävylasia taikka tummennusreunaa tossa 3. sarjalaisessa. Vehon hinnat on aina Vehon hintoja mutta silti ihmetyttää tuo ero, oliko sulla sadetuunistinta tossa? Tuliko se jo 3. sarjan lankkuun vai vasta väykkyyn :think:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1733
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hage kirjoitti: Ti 11.06.2024 02:53
Pontus kirjoitti: Ma 10.06.2024 21:38
Hage kirjoitti: Ma 10.06.2024 20:51
JyrkiA kirjoitti: Ma 10.06.2024 19:04 Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen, että minkä hintainen oli lasi ja vaihto?
Lasi kaikkine töineen muistaakseni 460€, mutta onneksi on lasivakuutus niin hinta jäi siihen 150€ paikkeille.
V#ttu tuo on olllu halpa lasi. Veholla W124 lasi ilman vakuutusta olisi ollut 1000€. Onneksi oli lasivakuutus. :shock:
Ja sullahan ei ollu sävylasia taikka tummennusreunaa tossa 3. sarjalaisessa. Vehon hinnat on aina Vehon hintoja mutta silti ihmetyttää tuo ero, oliko sulla sadetuunistinta tossa? Tuliko se jo 3. sarjan lankkuun vai vasta väykkyyn :think:
Joo ei oo mitään tunnistinta. Mut kuten kerroin miitissä niin se oli aikamoinen show Veho airportilla tuon lasin kanssa..
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Vastaa Viestiin