W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
Vastaa Viestiin
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Noniin. Täällä on varmaan asiantuntemusta DPF, EGR ym. ohjelmallisista muutoksista, joita myös päästömanipulaatioksi voidaan kutsua. Kysymys kuuluu, että miten tarkistaa Xentry/Vediamo/DTS kanssa se, että onko joillekin näistä tehty jotain ohjelmallisesti?

Kyseessä 2011 OM642 350 CDI, Euro 5.

Jos pakoputken päässä on nokea, niin se on yksi indikaattori. Sen voi vielä pestä. Vikakoodien lukemisella voi päästä myös kiinni, mutta hyvin tehdyt ohjelmoinnit eivät vikakoodeja tee.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Melkein joutuu ajossa seuraamaan ohjataanko EGR:ää ja miltä hiukkassuodattimen täyttöaste, vastapaine ym. näyttää.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5411
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

racer123 kirjoitti: To 29.08.2024 18:46 Melkein joutuu ajossa seuraamaan ohjataanko EGR:ää ja miltä hiukkassuodattimen täyttöaste, vastapaine ym. näyttää.
ja siinä vielä että ne saa näytämään että kaikki painet ym on ok
vaikka todelisuudessa ovat muuta
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4177
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Se noki pakoputken päässä tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä että autolla on ajettu, ei se dpf poista sitä tosiasiaa että pakoputken päähän kertyy palojäämiä polttomoottori autossa!

Joka muuta väittää ei ymmärrä moottorin tai dpf pöntön toimintaa ja kannataa varmaan tutustua aiheeseen.

Egr valmius koe on ensimmäinen mikä näkyy tavan testereillä, on ecu tehnyt testin onnistuneesti vai puuttuuko testi.
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

racer123 kirjoitti: To 29.08.2024 18:46 Melkein joutuu ajossa seuraamaan ohjataanko EGR:ää ja miltä hiukkassuodattimen täyttöaste, vastapaine ym. näyttää.
Tämä on varmaan varmin tapa katsoa asia.
MJPfin kirjoitti: Pe 30.08.2024 08:00 Se noki pakoputken päässä tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä että autolla on ajettu, ei se dpf poista sitä tosiasiaa että pakoputken päähän kertyy palojäämiä polttomoottori autossa!

Joka muuta väittää ei ymmärrä moottorin tai dpf pöntön toimintaa ja kannataa varmaan tutustua aiheeseen.

Egr valmius koe on ensimmäinen mikä näkyy tavan testereillä, on ecu tehnyt testin onnistuneesti vai puuttuuko testi.
Tuo noki putken päässä oli vihje katsurilta. Voi olla, että pätee uudempiin ja vähän ajettuihin tai sitten niin, että sen määrästä voi tehdä jotain johtopäätöksiä.

Kiitokset vastauksista!
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Jossain muussa keskustelussa täällä oli puhetta tuosta noesta. Uudehko ässä 350cdi adblue laitteilla ja oli vähän ajettu. Jos sormella kokeilee pakoputken päätä niin sormi on musta. Eli tuolla tavalla kaikista diesel autoista alkavat epäilemään että on egr poistettu.
Itsellä tuikun ohjelma 250cdi om651. EGR ohjelmoitu pois kun sitä maestro suositteli sanoin "ei mikään vehje parane oman paskan syönnillä". DPF paikallaan eikä ole kyllä sitä tarkoitus poistaa. Katsastus nyt syksyllä niin näkee miten tarkkaan syynäävät. Ohjelmoinnin yhteydessä siitä oli puhetta niin ymmärsin että jos sitä käskee diagnostiikkalaitteella niin venttiili toimii, mutta ajossa ohjelma ei pyydä käyttämään.
Itse todennut että jos kiinni jään ja sakot saan niin sitten saan. Käyn laittamassa alkuperäisen ohjelman ja nimeen omaan sen mikä on tehtaalta lähtiessä ollut. Enkä näitä sen jälkeen tulleita "päivityksiä". Jos vaan sellaisen enää mistään löytää.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Eemelicdi kirjoitti: Pe 30.08.2024 11:20 Jossain muussa keskustelussa täällä oli puhetta tuosta noesta. Uudehko ässä 350cdi adblue laitteilla ja oli vähän ajettu. Jos sormella kokeilee pakoputken päätä niin sormi on musta. Eli tuolla tavalla kaikista diesel autoista alkavat epäilemään että on egr poistettu.
Itsellä tuikun ohjelma 250cdi om651. EGR ohjelmoitu pois kun sitä maestro suositteli sanoin "ei mikään vehje parane oman paskan syönnillä". DPF paikallaan eikä ole kyllä sitä tarkoitus poistaa. Katsastus nyt syksyllä niin näkee miten tarkkaan syynäävät. Ohjelmoinnin yhteydessä siitä oli puhetta niin ymmärsin että jos sitä käskee diagnostiikkalaitteella niin venttiili toimii, mutta ajossa ohjelma ei pyydä käyttämään.
Itse todennut että jos kiinni jään ja sakot saan niin sitten saan. Käyn laittamassa alkuperäisen ohjelman ja nimeen omaan sen mikä on tehtaalta lähtiessä ollut. Enkä näitä sen jälkeen tulleita "päivityksiä". Jos vaan sellaisen enää mistään löytää.
Joo sen tarkemmin en näistä ymmärrä, mutta joku kartta siihen EGR-venttiilin ohjaamiseen on. Kartan voi kaiketi muokata sellaiseksi, että venttiili ei aukea ajossa, mutta liikkuu kuitenkin käskettäessä kuten sanoit. Hyvin tehdyistä ohjelmista tuskin jää kiinni, ainakaan jos ajonaikaisia päästöjä ei mitata. Siinäkin on hankala määrittää rajat... Saa nähdä koska konttorilla on oikeasti sellaiset laitteet, millä pystyy toteamaan jotain.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 301
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Eiköhän niistä egr:n poistamisista käryä vielä tänä päivänä tosielämässä vain sellaiset tapaukset, joissa egr on poistettu konehuoneesta myös fyysisesti.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5411
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Eemelicdi kirjoitti: Pe 30.08.2024 11:20 Jossain muussa keskustelussa täällä oli puhetta tuosta noesta. Uudehko ässä 350cdi adblue laitteilla ja oli vähän ajettu. Jos sormella kokeilee pakoputken päätä niin sormi on musta. Eli tuolla tavalla kaikista diesel autoista alkavat epäilemään että on egr poistettu.
Itsellä tuikun ohjelma 250cdi om651. EGR ohjelmoitu pois kun sitä maestro suositteli sanoin "ei mikään vehje parane oman paskan syönnillä". DPF paikallaan eikä ole kyllä sitä tarkoitus poistaa. Katsastus nyt syksyllä niin näkee miten tarkkaan syynäävät. Ohjelmoinnin yhteydessä siitä oli puhetta niin ymmärsin että jos sitä käskee diagnostiikkalaitteella niin venttiili toimii, mutta ajossa ohjelma ei pyydä käyttämään.
Itse todennut että jos kiinni jään ja sakot saan niin sitten saan. Käyn laittamassa alkuperäisen ohjelman ja nimeen omaan sen mikä on tehtaalta lähtiessä ollut. Enkä näitä sen jälkeen tulleita "päivityksiä". Jos vaan sellaisen enää mistään löytää.
Egr pois käytöstä vähentää pakoputken pääsä olevaa nokea
samoin nyt kats kontorilla mitattavaa "savua"


"savua
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4177
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Oikein tehty ohjelma ja egr valmius testi menee läpi.
Sen enempää en ala avoimesti inssejä opastamaan etsiköön tietonsa muualta.

Alkaa olemaan vähän arvelluttavaa kertoa mitä ja miten asioita voi tehdä että pääsee läpi. Annetaan itse miettiä ilman että täällä annetaan lisää apuja meidän kyykyttämiseen.
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

MJPfin kirjoitti: Pe 30.08.2024 21:15 Oikein tehty ohjelma ja egr valmius testi menee läpi.
Sen enempää en ala avoimesti inssejä opastamaan etsiköön tietonsa muualta.

Alkaa olemaan vähän arvelluttavaa kertoa mitä ja miten asioita voi tehdä että pääsee läpi. Annetaan itse miettiä ilman että täällä annetaan lisää apuja meidän kyykyttämiseen.
Ulkopuoliselle tämä määrä tietoa on vielä vähän siihen, että pääsisi kiinni em. asioihin. Merkkikohtaisia ja kalliita laitteita/ohjelmistoja katsureille ja poliisille. Internet on sen verran täynnä tietoa näiden poistamisesta, että ChatGPT osaa kertoa pitkälti samat asiat kuin mitä tässä ketjussa on. Mitään yksityiskohtaista käsikirjaa ei toki kannata tehdä :)
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4177
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No se chatmikälie ei vielä osaa winolsia käyttää ja vertailla damos fileen kanssa niitä asioita millä sen egr saa pois niin että ohjelma toimii täysin oikein mutta egr pyyntö ei toteudu ajaessa.

Egr on sulki täydellä kaasulla tietyn kierrosalueen jälkeen se on myös sulki tietyillä muilla parametreillä.
Kerrotaan vaan että tällä tai tällä ehdolla se on kiinni. Sitä ei näe testerillä muuten kuin ajossa että onko auki vai kiinni eikä miksi se just tässä tilanteessa ei ole sallittu.
Estääkö joku toiminto sen kuten dpf poltto ym.
Inssi ei voi varmuudella sanoa onko tehtaan syy vai mikä.

Seuraavaksi sitten tutkimaan montako kertaa purkkia on ohjelmoitu, senkin voi maskeerata, ja täsmääkö tarkistus summa. Pitäisi vaan tietää juuri oikea versio ja päivitys että mihin täsmääkö.
Ja katsastus alkaa kestämään tunteja tai päiviä kun nämä kaikki on sitten katsottu.

1. Epäilys, nokea putkessa,
2. Tutkitaan, tunteja
3. Auto onkin vakio, kuka maksaa?
Tämmöinen yhtälö katsurilla ja jää luu käteen pahimmassa tapauksessa saa vielä paskan maineen ja porukka kiertää konttorin.

Kuinka tehokkaasti näitä aletaan oikeasti valvoa kun pöly ja möly on laskeutunut.
Veikaan että asia unohtuu ja homma jatkuu.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5411
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

ja vielä kun pakettin lissää sen että aiemin porukka koitti yleens tehdä ohjelmat niin että
testerit näytäis oikeen esim vika koodit, anturiarvot ym
niin voi pyrkimys muuttu toiseen suuntaan että testeri näytää muuta kuin todelisuus on
sitähän on tälläkin palstalla on ollut jo ajat sitten juttuja kun jotain vikaa selvästi on vaikka kaikki näytää olevan kunnossa,
vikoja etsivien hommat tulee hankaloitumaan tulevaisuudessa entistä enemän

justiinsa ajelin jonkun muutteri kasan perässä mikä aina kiihdytykessä
lykkäsi hirmu savun
jotain siis silmin nähden vialla mutta oliko se tahallan tehty selaisiseksi vai oliko kenties jotain vikaa(no vika sekin on jos on tahallaan tehty)

Aikoinaan oli kamertolpaa "virhemaksuissa/sakoissa" samoja vauhkoilu piirtetä nyttemin jo ihmiset ilemsesti siinäkin tajuneet että se on seepranpaskan tehtävä selvitää/todistaa kuka sitä ajoi eikä omistajan vasikoida, jos ei ajanut
samoin jos joku määrä maksuaa sillä perustella että autoa on muutettu niin se on sen homma todistaa että niin on tehty(siis ainakin vielä syytävällä osapuolella on todistus taakka)
väki kun vauhkoile näiden kanssa niin se on vähän kuin itse itsensä vasikoimista,
mitä nopeammin ihmiset rauhoituu sitä nopeammin pöly laskeutuu,
kats/seepranpaskat kun ensin poimii ne mistä on selvästi osia poistettu pois liikenteestä
Mökkillä
'
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

MJPfin kirjoitti: La 31.08.2024 11:17 No se chatmikälie ei vielä osaa winolsia käyttää ja vertailla damos fileen kanssa niitä asioita millä sen egr saa pois niin että ohjelma toimii täysin oikein mutta egr pyyntö ei toteudu ajaessa.

Egr on sulki täydellä kaasulla tietyn kierrosalueen jälkeen se on myös sulki tietyillä muilla parametreillä.
Kerrotaan vaan että tällä tai tällä ehdolla se on kiinni. Sitä ei näe testerillä muuten kuin ajossa että onko auki vai kiinni eikä miksi se just tässä tilanteessa ei ole sallittu.
Estääkö joku toiminto sen kuten dpf poltto ym.
Inssi ei voi varmuudella sanoa onko tehtaan syy vai mikä.

Seuraavaksi sitten tutkimaan montako kertaa purkkia on ohjelmoitu, senkin voi maskeerata, ja täsmääkö tarkistus summa. Pitäisi vaan tietää juuri oikea versio ja päivitys että mihin täsmääkö.
Ja katsastus alkaa kestämään tunteja tai päiviä kun nämä kaikki on sitten katsottu.

1. Epäilys, nokea putkessa,
2. Tutkitaan, tunteja
3. Auto onkin vakio, kuka maksaa?
Tämmöinen yhtälö katsurilla ja jää luu käteen pahimmassa tapauksessa saa vielä paskan maineen ja porukka kiertää konttorin.

Kuinka tehokkaasti näitä aletaan oikeasti valvoa kun pöly ja möly on laskeutunut.
Veikaan että asia unohtuu ja homma jatkuu.
Sitä hain takaa, että tässä ollaan aika pintapuolisesti asiasta keskusteltu. Minun olisi pitänyt jättää katsastusinsinööri mainitsematta, se kun ei ollut tämän keskustelun osalta olennainen asia :)

Olennaista tässä alkaa olemaan se, että hyvin tehdyt ohjelmoinnit ovat hankalia havaita ja pahimmillaan vaikeuttavat vianhakua. Sattuu olemaan kyseinen auto hankintalistalla ja yritän etukäteen selvittää miten siitä saa tietoa irti.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1081
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja multiviri »

MJPfin kirjoitti: Pe 30.08.2024 08:00 Se noki pakoputken päässä tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä että autolla on ajettu, ei se dpf poista sitä tosiasiaa että pakoputken päähän kertyy palojäämiä polttomoottori autossa!

Joka muuta väittää ei ymmärrä moottorin tai dpf pöntön toimintaa ja kannataa varmaan tutustua aiheeseen.

Egr valmius koe on ensimmäinen mikä näkyy tavan testereillä, on ecu tehnyt testin onnistuneesti vai puuttuuko testi.
Käytin rouvan -12 220tkm ajetun diesel Passatin katsastuksessa ja kiinnitin huomiota pakoputken päihin kun olivat sopivalla korkeudella. Aivan kirkkaat, ei ollenkaan mustuneet. Autossa DPF siis kunnossa. Pitäisi tarkastaa omasta autosta mikä tilanne siellä, 370tkm ajettu 651+dpf+scr. Melko puhtaita ne tuntuu mersuissa olevan mitä työmaalla silloin tällöin tulee katsottua
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5411
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W218 päästömanipulaation tarkastaminen

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jos putken pään puhtaus tulee joksikin märäväksi tekiäksi
niin pitääpä ostaa pullo/wc harjoja valmistavien firmojen osakeitta,
kurssit nousee kun menkki kasavaa porukaa ostaa pakoputken pään pesuun harjoja
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin