C124 320cdi / S124 220cdi
C124 320cdi / S124 220cdi
(kuvassa vanteiden keskiosan väri on mikä on edellisen omistajan jäljiltä)
Auto on siis alunperin 230CE -90 manuaalilaatikolla, ollut katsastamatta pari vuotta eli siirtymäajan puitteissa ei tarvitse erillistä lupaa käyttövoiman vaihtoon kunhan muutoskatsastetaan tämän vuoden (2023) loppuun mennessä.
Tekniikanluovuttajaksi poika osti ruosteettoman juuri leimatun väyrysen tuossa syksyllä, tosiaan oli pohjastaan niin hyvä etten ole vuosiin nähnyt moista. Pintapelleissä oli normaalit sanomiset, eli ei priima yksilö siltä osin.
Väyskä oli erinomaisilla varusteilla Avantgarde mikä on kiva juttu ajatellen purkuosien myyntiä.
Mutta asiaan; projekti on sellaisessa vaiheessa että moottori vaihteistoineen on nostettu coupen keulille.
Etujarrut laitetaan väyrysestä, takakelkka perineen jarruineen kaikkineen samaten.
Sähköjen kanssa on varmaan haasteita, katsotaan nyt mitä kaikkea tulen täältä kyselemään.
Tässä vehkeessä riittää automaatin vaihdelukko leimalle rattilukon asemasta, mutta pihassa on toinenkin 124 jossa jo cdi-tekniikka paikallaan ja odottelee muutoskatsastusta.
Yksi kysymys olisi siihen liittyen:
Autoon on laitettu alkuperäisen virtalukon tilalle W203 virtalukko, rattiakseli on alkuperäinen 124:n ja 203:n rattilukko on vaan johdon nokassa eikä toimita alkuperäistä virkaansa.
Leimalle pitäisi toteuttaa joko rattilukko tai vaihdelukko, ja laatikko on 6v manuaali.
No, jos W203 virtalukko olisi vaikkapa keskikonsolin takana ja avaimen paikka näkösällä ja systeemi toimisi niin, että avain tökätään siihen vähän niin kuin iänikuisen ajonestolaitteen kuittauspalikka, sitten 124 oma virta- ja rattilukko avaimineen olisi käytössä ja kytketty niin että sieltä sitten kytkeytyisi kakkosasennossa jännite cdi:n virtalukolle ja edelleen 124 avainta kääntäessä startille.
Onnistuuko ? Miksei ? Huonot puolet ? Helpompi tapa ? Miten sinä teit tai tiedät jonkun tehneen ?
Vai onko vaan kätevintä rakennella vaihdelukko, saattaa olla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut dealer, Ke 01.05.2024 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Re: C124 320cdi
Muistaakseni kaverini laittoi väyrysen virtalukon kyseisen moottorin vaihdon yhteydessä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: C124 320cdi
miten muuten tuollaisen dieselöinnissä, mikä ja minkä suuruinen vuotuinen raippavero siihen tulee vrt vanha bensa koneella ollessaan ?
Re: C124 320cdi
Miksi laittaa sähkölukot, kun ne saa korvattua emulaattorilla? Tällöin voisi käyttää orggis avainta ja rattilukkomekanismeja
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: C124 320cdi
Niin, apujahan tässä kysellään eli neuvot otetaan kiitollisena vastaan. Tuohon toiseen on jo edellinen tekijä laittanut sähkölukot mutta ei ole pilattu mitään lopullisesti, saa vielä orkkis virtalukon paikalleen.
Raippavero ? Käyttövoimavero lienee jotain 300-400 euroa.
Raippavero ? Käyttövoimavero lienee jotain 300-400 euroa.
wiimax.fi
Re: C124 320cdi
Iloisesti liikkuu ja kaukosäätimen napista istahtaa kenttään.
Joku päivä leimallekin.
Joku päivä leimallekin.
wiimax.fi
Re: C124 320cdi
Tänään leimalla; vuosikatsastus, jousitustyypin muutos, tekniikan muutos, rengaskoon muutos.
Kaikki hyväksytty, no paljon on mm. sisustassa vielä laittoa ja ei kai ne harrasteautossa laitot ikinä saisi loppuakaan.
Oikein sopiva ohjelma oli penkissä mitatessa, kun lappuun tuli 257hv / 593Nm ja moniventtiili-bensa-coupeen verraten maksimit olisi 264 hv vanhan säännön mukaan.
Nelipyöräsuuntaus lienee tärkein asia enempää ajamista ajatellen...kuvassa jousitus ala-asennossa, ei takapyörät ajossa sentään noin ole. Eteen tarvitaan vielä lyhyempää iskaria. Takana on Bilstein B8:t.
Kaikki hyväksytty, no paljon on mm. sisustassa vielä laittoa ja ei kai ne harrasteautossa laitot ikinä saisi loppuakaan.
Oikein sopiva ohjelma oli penkissä mitatessa, kun lappuun tuli 257hv / 593Nm ja moniventtiili-bensa-coupeen verraten maksimit olisi 264 hv vanhan säännön mukaan.
Nelipyöräsuuntaus lienee tärkein asia enempää ajamista ajatellen...kuvassa jousitus ala-asennossa, ei takapyörät ajossa sentään noin ole. Eteen tarvitaan vielä lyhyempää iskaria. Takana on Bilstein B8:t.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: C124 320cdi
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: C124 320cdi
Hieno kärry
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: C124 320cdi
Jaa tämmöi projekti ollut, mennyt ihan ohi jostain syystä.
Toi raavi hidasteisiin moodi ei itseä kiehdo mitenkään mutta hauska lisä tuohon autoon varmaan.
Sit vaan voimaa koneesta ja tulee kiva kesä kärry.
Toi raavi hidasteisiin moodi ei itseä kiehdo mitenkään mutta hauska lisä tuohon autoon varmaan.
Sit vaan voimaa koneesta ja tulee kiva kesä kärry.
Re: C124 320cdi
On kyllä siisti peli! Lisää kuvia jos saat napsittua niin kiinnostaa katsella
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: C124 320cdi
Kuvataan kunhan laite valmistuu sisustan ym. osalta.
epk, veron määrä on kokonaisuudessaan 680 euroa vuodessa ja käyttövoimaveron osuus siitä 1,045 euroa / päivä eli 381 euroa vuodessa enemmän nyt dieselinä verotetaan.
On muuten miellyttävä ajaa ilmajousituksella. Itse oletin että kunhan vaan tuningia mutta on hyvä kyyti eikä kuitenkaan mitenkään veltto.
epk, veron määrä on kokonaisuudessaan 680 euroa vuodessa ja käyttövoimaveron osuus siitä 1,045 euroa / päivä eli 381 euroa vuodessa enemmän nyt dieselinä verotetaan.
Niinno, eipä tuolla muuta kuin kai lähinnä kiinnittää huomiota ajossa paljon ylempänä.MJPfin kirjoitti:Toi raavi hidasteisiin moodi ei itseä kiehdo mitenkään mutta hauska lisä tuohon autoon varmaan.
On muuten miellyttävä ajaa ilmajousituksella. Itse oletin että kunhan vaan tuningia mutta on hyvä kyyti eikä kuitenkaan mitenkään veltto.
wiimax.fi
Re: C124 320cdi
Mielenkiintoista, itsellä ajatuksena aina ollut että noi jälkiasenteiset ilmapussi/pallot on pomppuja tai kovia.
Re: C124 320cdi
Etuiskareita "lyhentämään" 4maticin iskarin yläpäät.
Re: C124 320cdi
Tuossa on edessä korkeammat yläpäät joissa camber-säätö mutta iskarin runkohan ei sovi niiden sisään niin ei saa tarpeeksi alas. Nelimatikin "kuppeihin" iskari taitaisi sopia.
wiimax.fi
Re: C124 320cdi
Juhannuksen reissussa mitattu matka-ajon kulutusta joka oli 6,1 litraa sadalle.
Kiihtyvyyttä mittailtu 0-100km/h ja noin 6,4 sekuntiin menee nykyisellä ohjelmalla.
Kiihtyvyyttä mittailtu 0-100km/h ja noin 6,4 sekuntiin menee nykyisellä ohjelmalla.
wiimax.fi
Re: C124 320cdi
Minun, vaimon ja pojan museo-124:sten lisäksi tämä viestiketjun aiheena oleva nuoremman pojan coupe piipahti tänään paikalla.
Tehokkaampia viritettyjä dieseleitä oli muutama, mm. oikein hieno W123 OM606 tästä Haapavedeltä ja niinikään nätti W201 OM605 Oulaisista, molemmissa lienee teholapuissa yli 450 hevosvoimaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3149
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: C124 320cdi
Onko se semmonen vaaleanruskea väriltään? Jos on, niin samaa laitetta tuli kuolattua sillon joitain viikkoja sitten Kuopiossa Kalis Car Showssa. Oli kyllä kertakaikkisen komea auto se.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: C124 320cdi
Joo, sellainen se on.
Coupella ajettu kai jotain 8000+ kilometriä kesän aikana, toimii kerrassaan hienosti ja kuluttaa vähän. Mahtava kesä-käyttöauto, toki jos ilmastoinnin vielä asentelisi mutta ei ole omistajalla prioriteettilistan kärjessä, sisustusta "kuntoon" talven aikana ...
Coupella ajettu kai jotain 8000+ kilometriä kesän aikana, toimii kerrassaan hienosti ja kuluttaa vähän. Mahtava kesä-käyttöauto, toki jos ilmastoinnin vielä asentelisi mutta ei ole omistajalla prioriteettilistan kärjessä, sisustusta "kuntoon" talven aikana ...
wiimax.fi
Re: C124 320cdi
Eilen leimattiin myös S124 220cdi -95 eli viimeisintä mallia E250TD johon asennettu OM611 203-kopasta, 143-hevosvoimainen versio, ja 6-vaihteinen manuaali.
Tänään vappuajelut ja onhan se hauska tuollainen vääntävä pikkukone satalankussa, vaivatonta liikkumista ja varmaan aika taloudellinenkin.
Farkku tulee myyntiin kunhan vähän ajellaan ensin. Alun perin juniori ajatteli omaan ajoon farkkua ostaessaan mutta suunnitelmat on tehty muutettaviksi...
Tänään vappuajelut ja onhan se hauska tuollainen vääntävä pikkukone satalankussa, vaivatonta liikkumista ja varmaan aika taloudellinenkin.
Farkku tulee myyntiin kunhan vähän ajellaan ensin. Alun perin juniori ajatteli omaan ajoon farkkua ostaessaan mutta suunnitelmat on tehty muutettaviksi...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: C124 320cdi / S124 220cdi
Coupe tänään vuosikatsastettu hyväksytysti.
Yksi tukivarren pultti oli aavistuksen löysällä ja ruostekohta, onneksi hyvin pieni, löytyi pohjasta. Niistä ja toisen ajovalon suuntauksesta korjauskehotus.
Alustaan uusittu kaikki tukivarret ja niitä peruja em. pultti löysällä. Nyt on edessäkin Bilstein B8.
Loppukesän tavoite coupelle lisää voimaa, ja kilometrejä.
Yksi tukivarren pultti oli aavistuksen löysällä ja ruostekohta, onneksi hyvin pieni, löytyi pohjasta. Niistä ja toisen ajovalon suuntauksesta korjauskehotus.
Alustaan uusittu kaikki tukivarret ja niitä peruja em. pultti löysällä. Nyt on edessäkin Bilstein B8.
Loppukesän tavoite coupelle lisää voimaa, ja kilometrejä.
wiimax.fi
Re: C124 320cdi / S124 220cdi
Mitenhän muut ovat ratkaisseet cdi-mittaritaulun upottamisen W124 mittaristoon??
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: C124 320cdi / S124 220cdi
Coupessa väyrysen mittaristo on toistaiseksi vain reiässään ilman enempiä sovitteluja, sisustan rakentelu vaiheessa:
Asiasta toiseen, konehuone nyt:
------------------------------
Farkku-cdi-lankku on myynnissä, toimiva auto ja aiheuttaa jonkinlaista hymyä kuljettajan suupieliin, kun vanhassa kopassa on alhaalta ja laajasti vääntävä moottori ja kierrokset sopivat matka-ajossa.
Itse ajattelin ensimmäisillä ajokerroilla, että on ohjelmoitu lisää voimaa, mutta mittaillut suoritusarvot sopivat siihen että moottori on vakio.
Erityisesti vääntöä on perstuntumalla paljon, kai se vaan tuntuu kun omat 124:t on kaukana tuosta siltä osin
Mitään toimintahäiriöitä ei ole ollut, mutta tuossahan on 203:sta OBD-pistoke josta voi tarvittaessa lukea vikakoodit ja tutkia muutenkin moottorin sielunelämää. Sen verran toki katsottu että suuttimien korjausarvot on OK.
Tosin kaiken taitaa nähdä myös mittariston näytöltä.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/14421892
Asiasta toiseen, konehuone nyt:
------------------------------
Farkku-cdi-lankku on myynnissä, toimiva auto ja aiheuttaa jonkinlaista hymyä kuljettajan suupieliin, kun vanhassa kopassa on alhaalta ja laajasti vääntävä moottori ja kierrokset sopivat matka-ajossa.
Itse ajattelin ensimmäisillä ajokerroilla, että on ohjelmoitu lisää voimaa, mutta mittaillut suoritusarvot sopivat siihen että moottori on vakio.
Erityisesti vääntöä on perstuntumalla paljon, kai se vaan tuntuu kun omat 124:t on kaukana tuosta siltä osin
Mitään toimintahäiriöitä ei ole ollut, mutta tuossahan on 203:sta OBD-pistoke josta voi tarvittaessa lukea vikakoodit ja tutkia muutenkin moottorin sielunelämää. Sen verran toki katsottu että suuttimien korjausarvot on OK.
Tosin kaiken taitaa nähdä myös mittariston näytöltä.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/14421892
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: C124 320cdi / S124 220cdi
Löytyykös näihin cdi koneisiin järkevää stand alone ecua, itse tykkäisin kun auto olis kaikilta muilta osin alkuperäinen. Toki turhaa rahanmenoa ja vaivaa kun siitä purkuautosta saa samalla ne tarvittavat osat. Saisko mittaristoa rakenneltua 124 mittariston kuoreen?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: C124 320cdi / S124 220cdi
Vakioecusta voi tehdä standalonen niin ei kaipaa virtalukkoja jne , toki myös aftermarkettina löytyy esim Baldurin DID1 ja Nira.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: C124 320cdi / S124 220cdi
Farkku meni kohtuullisen nopeasti kaupaksi. Itse oletin että menee alle viikossa, mutta viikko kului.
Kuitenkin asiallinen kori, 300TDT menohalut / kulutus 200D:n ja ohjelmalla helposti muutama kymmenen hevosvoimaa lisää.
Coupen ahdin (Borgwarner S300V) rikkoutui, vihellyksen perusteella tehty tarkastus osoitti että laakerit on kaputt.
Ahdin oli kunnostettu uusilla laakereilla ammattilaisen toimesta ennen asennusta, eikä kestänyt kovin montaa vetoa / paljoa kilometrejä.
Öljyntuloa on nyt tarkoitus isontaa alkuperäisestä ja siirtyä jäykempiin öljyihin. Itse en näistä jutuista juuri ymmärrä, mutta toivottavasti kestää korjauksen ja muutosten jälkeen paremmin...
Kuitenkin asiallinen kori, 300TDT menohalut / kulutus 200D:n ja ohjelmalla helposti muutama kymmenen hevosvoimaa lisää.
Coupen ahdin (Borgwarner S300V) rikkoutui, vihellyksen perusteella tehty tarkastus osoitti että laakerit on kaputt.
Ahdin oli kunnostettu uusilla laakereilla ammattilaisen toimesta ennen asennusta, eikä kestänyt kovin montaa vetoa / paljoa kilometrejä.
Öljyntuloa on nyt tarkoitus isontaa alkuperäisestä ja siirtyä jäykempiin öljyihin. Itse en näistä jutuista juuri ymmärrä, mutta toivottavasti kestää korjauksen ja muutosten jälkeen paremmin...
wiimax.fi
Re: C124 320cdi / S124 220cdi
Jos se on öljyä saanut ja viheltää niin menisin väittämään että tasapainoitus ei ihan ole mennyt nappiin.
Toi tuntuu olevan kiusallisen yleistä "nimekkäillä" pajoilla että kunnostetut ei kestä kuten OEM ahtimet.
En nyt yleistä että kaikilla mutta muutamia olen nähnyt ja testannutkin paria eikä se ihan sitä ollut mitä pitäisi.
Osa tietysti voi olla käyttäjän syytä, liikaa pyydetään liian pieneltä ahtimelta ja ylitetään pyörintänopeus.
Toi tuntuu olevan kiusallisen yleistä "nimekkäillä" pajoilla että kunnostetut ei kestä kuten OEM ahtimet.
En nyt yleistä että kaikilla mutta muutamia olen nähnyt ja testannutkin paria eikä se ihan sitä ollut mitä pitäisi.
Osa tietysti voi olla käyttäjän syytä, liikaa pyydetään liian pieneltä ahtimelta ja ylitetään pyörintänopeus.
Re: C124 320cdi / S124 220cdi
Ei kestänyt seuraavakaan ahdin. Vika selvisi, huollon asentamista laakereista toinen (vai montako niitä on, yksi kuitenkin) hukkasi öljynpaineen ja --> ahdin rikki. Älkää kysykö tarkennusta, mutta molemmat ahtimet hajosivat todella nopeasti, nyt on paremmilla osilla kunnostettu paikallaan ja ei murheita.
Kävin itsekin ajamassa, hurjat on coupella menohalut kun väkisinkin verrokkina on omat satalankut no eipä tuota uskaltanut kovin kiihdytellä, kun kuulemma kolmosella ajaen lähtee sutimaan jos kaasua pohjaa painaa, mutta selväksi tuli että voimaa on ja miellyttävässä muodossa.
Ahtimen heräämistä ei tarvitse odotella. Jossain vaiheessa suljetulla alueella oli mittailtu että 100-160km/h menisi neljän sekunnin pintaan.
Kävin itsekin ajamassa, hurjat on coupella menohalut kun väkisinkin verrokkina on omat satalankut no eipä tuota uskaltanut kovin kiihdytellä, kun kuulemma kolmosella ajaen lähtee sutimaan jos kaasua pohjaa painaa, mutta selväksi tuli että voimaa on ja miellyttävässä muodossa.
Ahtimen heräämistä ei tarvitse odotella. Jossain vaiheessa suljetulla alueella oli mittailtu että 100-160km/h menisi neljän sekunnin pintaan.
wiimax.fi
Re: C124 320cdi / S124 220cdi
Tohtorin käsityötäkö nuo ahtimet oli?
Re: C124 320cdi / S124 220cdi
Paikallinen "pienempi" tekijä, itse en tunne. Poika on ahdinta siellä käyttänyt.
wiimax.fi