C124 320cdi / S124 220cdi

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17523
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

C124 320cdi / S124 220cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

1679241606518.jpg
Juniorilla on otsikon ja kuvan mukainen projekti jossa itse olen ollut mukana melko vähän, virtapiirikaavioiden tutkimista ja johtosarjan selvittelyä yms. toki yhdessä tehty ja nostettu tekniikka paikalleen koriin.
(kuvassa vanteiden keskiosan väri on mikä on edellisen omistajan jäljiltä)

Auto on siis alunperin 230CE -90 manuaalilaatikolla, ollut katsastamatta pari vuotta eli siirtymäajan puitteissa ei tarvitse erillistä lupaa käyttövoiman vaihtoon kunhan muutoskatsastetaan tämän vuoden (2023) loppuun mennessä.

Tekniikanluovuttajaksi poika osti ruosteettoman juuri leimatun väyrysen tuossa syksyllä, tosiaan oli pohjastaan niin hyvä etten ole vuosiin nähnyt moista. Pintapelleissä oli normaalit sanomiset, eli ei priima yksilö siltä osin.
Väyskä oli erinomaisilla varusteilla Avantgarde mikä on kiva juttu ajatellen purkuosien myyntiä.

Mutta asiaan; projekti on sellaisessa vaiheessa että moottori vaihteistoineen on nostettu coupen keulille.
cdi.jpg
Etujarrut laitetaan väyrysestä, takakelkka perineen jarruineen kaikkineen samaten.

Sähköjen kanssa on varmaan haasteita, katsotaan nyt mitä kaikkea tulen täältä kyselemään.

Tässä vehkeessä riittää automaatin vaihdelukko leimalle rattilukon asemasta, mutta pihassa on toinenkin 124 jossa jo cdi-tekniikka paikallaan ja odottelee muutoskatsastusta.

Yksi kysymys olisi siihen liittyen:
Autoon on laitettu alkuperäisen virtalukon tilalle W203 virtalukko, rattiakseli on alkuperäinen 124:n ja 203:n rattilukko on vaan johdon nokassa eikä toimita alkuperäistä virkaansa.
Leimalle pitäisi toteuttaa joko rattilukko tai vaihdelukko, ja laatikko on 6v manuaali.

No, jos W203 virtalukko olisi vaikkapa keskikonsolin takana ja avaimen paikka näkösällä ja systeemi toimisi niin, että avain tökätään siihen vähän niin kuin iänikuisen ajonestolaitteen kuittauspalikka, sitten 124 oma virta- ja rattilukko avaimineen olisi käytössä ja kytketty niin että sieltä sitten kytkeytyisi kakkosasennossa jännite cdi:n virtalukolle ja edelleen 124 avainta kääntäessä startille.

Onnistuuko ? Miksei ? Huonot puolet ? Helpompi tapa ? Miten sinä teit tai tiedät jonkun tehneen ?

Vai onko vaan kätevintä rakennella vaihdelukko, saattaa olla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut dealer, Ke 01.05.2024 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2059
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Muistaakseni kaverini laittoi väyrysen virtalukon kyseisen moottorin vaihdon yhteydessä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12656
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja epk »

miten muuten tuollaisen dieselöinnissä, mikä ja minkä suuruinen vuotuinen raippavero siihen tulee vrt vanha bensa koneella ollessaan ?
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Miksi laittaa sähkölukot, kun ne saa korvattua emulaattorilla? Tällöin voisi käyttää orggis avainta ja rattilukkomekanismeja
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17523
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, apujahan tässä kysellään eli neuvot otetaan kiitollisena vastaan. Tuohon toiseen on jo edellinen tekijä laittanut sähkölukot mutta ei ole pilattu mitään lopullisesti, saa vielä orkkis virtalukon paikalleen.
Raippavero ? Käyttövoimavero lienee jotain 300-400 euroa.
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17523
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Iloisesti liikkuu ja kaukosäätimen napista istahtaa kenttään.
Joku päivä leimallekin.
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17523
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tänään leimalla; vuosikatsastus, jousitustyypin muutos, tekniikan muutos, rengaskoon muutos.
Kaikki hyväksytty, no paljon on mm. sisustassa vielä laittoa ja ei kai ne harrasteautossa laitot ikinä saisi loppuakaan.
Oikein sopiva ohjelma oli penkissä mitatessa, kun lappuun tuli 257hv / 593Nm ja moniventtiili-bensa-coupeen verraten maksimit olisi 264 hv vanhan säännön mukaan.

Nelipyöräsuuntaus lienee tärkein asia enempää ajamista ajatellen...kuvassa jousitus ala-asennossa, ei takapyörät ajossa sentään noin ole. Eteen tarvitaan vielä lyhyempää iskaria. Takana on Bilstein B8:t.
tuore leima.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1259
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

:thumbup:
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Hieno kärry
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4177
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jaa tämmöi projekti ollut, mennyt ihan ohi jostain syystä.
Toi raavi hidasteisiin moodi ei itseä kiehdo mitenkään mutta hauska lisä tuohon autoon varmaan.
Sit vaan voimaa koneesta ja tulee kiva kesä kärry.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1081
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja multiviri »

On kyllä siisti peli! Lisää kuvia jos saat napsittua niin kiinnostaa katsella
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17523
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuvataan kunhan laite valmistuu sisustan ym. osalta.

epk, veron määrä on kokonaisuudessaan 680 euroa vuodessa ja käyttövoimaveron osuus siitä 1,045 euroa / päivä eli 381 euroa vuodessa enemmän nyt dieselinä verotetaan.
MJPfin kirjoitti:Toi raavi hidasteisiin moodi ei itseä kiehdo mitenkään mutta hauska lisä tuohon autoon varmaan.
Niinno, eipä tuolla muuta kuin kai lähinnä kiinnittää huomiota :D ajossa paljon ylempänä.
On muuten miellyttävä ajaa ilmajousituksella. Itse oletin että kunhan vaan tuningia mutta on hyvä kyyti eikä kuitenkaan mitenkään veltto.
wiimax.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4177
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mielenkiintoista, itsellä ajatuksena aina ollut että noi jälkiasenteiset ilmapussi/pallot on pomppuja tai kovia.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1603
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Etuiskareita "lyhentämään" 4maticin iskarin yläpäät.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17523
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuossa on edessä korkeammat yläpäät joissa camber-säätö mutta iskarin runkohan ei sovi niiden sisään niin ei saa tarpeeksi alas. Nelimatikin "kuppeihin" iskari taitaisi sopia.
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17523
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juhannuksen reissussa mitattu matka-ajon kulutusta joka oli 6,1 litraa sadalle.
Kiihtyvyyttä mittailtu 0-100km/h ja noin 6,4 sekuntiin menee nykyisellä ohjelmalla.
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17523
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

ce.jpg
Weteraanikonepäivillä oli tänä vuonna paljon mersuja, upeita museoautoja ja harrasteautoja, ja niitä 30+ vuotiaita käyttöautojakin.

Minun, vaimon ja pojan museo-124:sten lisäksi tämä viestiketjun aiheena oleva nuoremman pojan coupe piipahti tänään paikalla.
Tehokkaampia viritettyjä dieseleitä oli muutama, mm. oikein hieno W123 OM606 tästä Haapavedeltä ja niinikään nätti W201 OM605 Oulaisista, molemmissa lienee teholapuissa yli 450 hevosvoimaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3149
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

dealer kirjoitti: La 08.07.2023 17:26 mm. oikein hieno W123 OM606 tästä Haapavedeltä
Onko se semmonen vaaleanruskea väriltään? Jos on, niin samaa laitetta tuli kuolattua sillon joitain viikkoja sitten Kuopiossa Kalis Car Showssa. Oli kyllä kertakaikkisen komea auto se.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17523
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, sellainen se on.

Coupella ajettu kai jotain 8000+ kilometriä kesän aikana, toimii kerrassaan hienosti ja kuluttaa vähän. Mahtava kesä-käyttöauto, toki jos ilmastoinnin vielä asentelisi mutta ei ole omistajalla prioriteettilistan kärjessä, sisustusta "kuntoon" talven aikana ...
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17523
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C124 320cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eilen leimattiin myös S124 220cdi -95 eli viimeisintä mallia E250TD johon asennettu OM611 203-kopasta, 143-hevosvoimainen versio, ja 6-vaihteinen manuaali.
Tänään vappuajelut ja onhan se hauska tuollainen vääntävä pikkukone satalankussa, vaivatonta liikkumista ja varmaan aika taloudellinenkin.
Farkku tulee myyntiin kunhan vähän ajellaan ensin. Alun perin juniori ajatteli omaan ajoon farkkua ostaessaan mutta suunnitelmat on tehty muutettaviksi...
IMG_20240501_141501.jpg

IMG_20240501_122713.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17523
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C124 320cdi / S124 220cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Coupe tänään vuosikatsastettu hyväksytysti.
Yksi tukivarren pultti oli aavistuksen löysällä ja ruostekohta, onneksi hyvin pieni, löytyi pohjasta. Niistä ja toisen ajovalon suuntauksesta korjauskehotus.
Alustaan uusittu kaikki tukivarret ja niitä peruja em. pultti löysällä. Nyt on edessäkin Bilstein B8.
Loppukesän tavoite coupelle lisää voimaa, ja kilometrejä.
wiimax.fi
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1259
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 320cdi / S124 220cdi

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mitenhän muut ovat ratkaisseet cdi-mittaritaulun upottamisen W124 mittaristoon??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17523
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C124 320cdi / S124 220cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Coupessa väyrysen mittaristo on toistaiseksi vain reiässään ilman enempiä sovitteluja, sisustan rakentelu vaiheessa:
ce mittaristo.jpg
Asiasta toiseen, konehuone nyt:
IMG_20240709_101233.jpg
------------------------------

Farkku-cdi-lankku on myynnissä, toimiva auto ja aiheuttaa jonkinlaista hymyä kuljettajan suupieliin, kun vanhassa kopassa on alhaalta ja laajasti vääntävä moottori ja kierrokset sopivat matka-ajossa.
Itse ajattelin ensimmäisillä ajokerroilla, että on ohjelmoitu lisää voimaa, mutta mittaillut suoritusarvot sopivat siihen että moottori on vakio.
Erityisesti vääntöä on perstuntumalla paljon, kai se vaan tuntuu kun omat 124:t on kaukana tuosta siltä osin :D
Mitään toimintahäiriöitä ei ole ollut, mutta tuossahan on 203:sta OBD-pistoke josta voi tarvittaessa lukea vikakoodit ja tutkia muutenkin moottorin sielunelämää. Sen verran toki katsottu että suuttimien korjausarvot on OK.
Tosin kaiken taitaa nähdä myös mittariston näytöltä.

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/14421892
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5348
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: C124 320cdi / S124 220cdi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Löytyykös näihin cdi koneisiin järkevää stand alone ecua, itse tykkäisin kun auto olis kaikilta muilta osin alkuperäinen. Toki turhaa rahanmenoa ja vaivaa kun siitä purkuautosta saa samalla ne tarvittavat osat. Saisko mittaristoa rakenneltua 124 mittariston kuoreen?
S124 300TE
W124 300D
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: C124 320cdi / S124 220cdi

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Vakioecusta voi tehdä standalonen niin ei kaipaa virtalukkoja jne , toki myös aftermarkettina löytyy esim Baldurin DID1 ja Nira.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17523
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C124 320cdi / S124 220cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Farkku meni kohtuullisen nopeasti kaupaksi. Itse oletin että menee alle viikossa, mutta viikko kului.
Kuitenkin asiallinen kori, 300TDT menohalut / kulutus 200D:n ja ohjelmalla helposti muutama kymmenen hevosvoimaa lisää.

Coupen ahdin (Borgwarner S300V) rikkoutui, vihellyksen perusteella tehty tarkastus osoitti että laakerit on kaputt.
Ahdin oli kunnostettu uusilla laakereilla ammattilaisen toimesta ennen asennusta, eikä kestänyt kovin montaa vetoa / paljoa kilometrejä.
Öljyntuloa on nyt tarkoitus isontaa alkuperäisestä ja siirtyä jäykempiin öljyihin. Itse en näistä jutuista juuri ymmärrä, mutta toivottavasti kestää korjauksen ja muutosten jälkeen paremmin...
wiimax.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4177
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: C124 320cdi / S124 220cdi

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos se on öljyä saanut ja viheltää niin menisin väittämään että tasapainoitus ei ihan ole mennyt nappiin.

Toi tuntuu olevan kiusallisen yleistä "nimekkäillä" pajoilla että kunnostetut ei kestä kuten OEM ahtimet.
En nyt yleistä että kaikilla mutta muutamia olen nähnyt ja testannutkin paria eikä se ihan sitä ollut mitä pitäisi.

Osa tietysti voi olla käyttäjän syytä, liikaa pyydetään liian pieneltä ahtimelta ja ylitetään pyörintänopeus.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17523
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C124 320cdi / S124 220cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei kestänyt seuraavakaan ahdin. Vika selvisi, huollon asentamista laakereista toinen (vai montako niitä on, yksi kuitenkin) hukkasi öljynpaineen ja --> ahdin rikki. Älkää kysykö tarkennusta, mutta molemmat ahtimet hajosivat todella nopeasti, nyt on paremmilla osilla kunnostettu paikallaan ja ei murheita.
Kävin itsekin ajamassa, hurjat on coupella menohalut kun väkisinkin verrokkina on omat satalankut :D no eipä tuota uskaltanut kovin kiihdytellä, kun kuulemma kolmosella ajaen lähtee sutimaan jos kaasua pohjaa painaa, mutta selväksi tuli että voimaa on ja miellyttävässä muodossa.
Ahtimen heräämistä ei tarvitse odotella. Jossain vaiheessa suljetulla alueella oli mittailtu että 100-160km/h menisi neljän sekunnin pintaan.
wiimax.fi
Eeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ma 20.07.2015 00:44

Re: C124 320cdi / S124 220cdi

Viesti Kirjoittaja Eeemeli »

Tohtorin käsityötäkö nuo ahtimet oli?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17523
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C124 320cdi / S124 220cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Paikallinen "pienempi" tekijä, itse en tunne. Poika on ahdinta siellä käyttänyt.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin