R129 Suomessa - tilastoa
R129 Suomessa - tilastoa
Liitteenä on yhteenveto neljännen sukupolven SL:n lukumääristä Suomessa (Lähde: Trafi avoin data 31.8.2014). Avoimesta datasta löytyy poiminta-ajankohtana liikennekäytössä olleet ajoneuvot eli autojen kokonaismäärä rekisterissä siitä ei selviä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: R129 Suomessa - tilastoa
Kiitos tiedosta!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: R129 Suomessa - tilastoa
Joo kiitos tiedosta. Tässähän on näköjään härmässä kohtuu harvinanen peli alla.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: R129 Suomessa - tilastoa
Eipä kestä!
Harva R129 myytiin Suomeen uutena; hinnat kun olivat aivan järkyttäviä. Motor Manual -lehti hehkutti "Mercedes on luonut esteettisen ja teknisen ihmeen niille harvoille onnekkaille, joilla on varaa kaikkein parhaaseen". Suosituin 500 perusmalli maksoi saman verran kuin noin neljä Tenavaa ja kolmen hinnalla sai vasta 320:n. Varhaisimpien vuosimallien hinnanlasku on jo pysähtynyt. Moottorin vaikutus hintaan on enää vähäinen. Loppupään autojen hinnat laskevat yhä. Kun R129:ää valmistettiin paljon, mitään keräilyharvinaisuutta siitä tuskin koskaan tulee. Mutta melko pienellä rahalla siitä saa nyt hulppean harrasteauton ja kai siksi näitä tuodaankin meille, lähinnä Euroopasta, Japanista ja jenkeistä
Jospa Trafi joskus tulevaisuudessa julkaisee valmistenumeron alkuosan; silloin saisimme varsin tarkat tilastot kaikista Mercedeksistä. Melkein kiusanteolta tuntuu, ettei koko rekisterissä olevaa kantaa ole saatavilla, vaan kulloinkin liikenteessä olevat kulkineet?!
Harva R129 myytiin Suomeen uutena; hinnat kun olivat aivan järkyttäviä. Motor Manual -lehti hehkutti "Mercedes on luonut esteettisen ja teknisen ihmeen niille harvoille onnekkaille, joilla on varaa kaikkein parhaaseen". Suosituin 500 perusmalli maksoi saman verran kuin noin neljä Tenavaa ja kolmen hinnalla sai vasta 320:n. Varhaisimpien vuosimallien hinnanlasku on jo pysähtynyt. Moottorin vaikutus hintaan on enää vähäinen. Loppupään autojen hinnat laskevat yhä. Kun R129:ää valmistettiin paljon, mitään keräilyharvinaisuutta siitä tuskin koskaan tulee. Mutta melko pienellä rahalla siitä saa nyt hulppean harrasteauton ja kai siksi näitä tuodaankin meille, lähinnä Euroopasta, Japanista ja jenkeistä
Jospa Trafi joskus tulevaisuudessa julkaisee valmistenumeron alkuosan; silloin saisimme varsin tarkat tilastot kaikista Mercedeksistä. Melkein kiusanteolta tuntuu, ettei koko rekisterissä olevaa kantaa ole saatavilla, vaan kulloinkin liikenteessä olevat kulkineet?!
Re: R129 Suomessa - tilastoa
Vuonna 1989-90 SL:llä myytiin Suomessa kaikkimallit yhteenlaskettuna 5kpl. Enenmpää ei Suomeen kiintiö ollut vaikka kysyntää olisi ollut enemmänkin. Suurin osa R129 malleja on jälki tuotuja.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
Re: R129 Suomessa - tilastoa
Suomeen ei paljon autoja kiintiöity mutta muutamaan tälläiseen yksilöön olen päässyt tutustumaan:
Sain kortin '93 ja seuraavana vuonna pääsin ajamaan muutaman vuoden ikäisellä 500SL:lla jonka perhetuttavamme oli ostanut uutena. Auto vaikutti Turussa silloin ja oli maksanut pitkälle yli millin mummoissa (lähemmäksi 1.5mmk?). Kasikympin lätkä rättikaton takasivuikkunassa sillä mentiin ja kuten autovalinnastani näkee, pidin autosta jo silloin!
Tallissa jossa säilytän Caddya ja Warrea, majailee myös 300SL jonka nykyinen omistaja on ostanut sen uutena vuonna 90(!). Omistajan kertoman mukaan jossain päin maailmaan (oliko se nyt Lähi-Idässä) oli peruuntunut tämän SL:n kauppa ja maahantuoja oli soittanut. Nyt olisi mahdollisuus saada - otatko? Aikaa päättää tämä puhelu.
Sain kortin '93 ja seuraavana vuonna pääsin ajamaan muutaman vuoden ikäisellä 500SL:lla jonka perhetuttavamme oli ostanut uutena. Auto vaikutti Turussa silloin ja oli maksanut pitkälle yli millin mummoissa (lähemmäksi 1.5mmk?). Kasikympin lätkä rättikaton takasivuikkunassa sillä mentiin ja kuten autovalinnastani näkee, pidin autosta jo silloin!
Tallissa jossa säilytän Caddya ja Warrea, majailee myös 300SL jonka nykyinen omistaja on ostanut sen uutena vuonna 90(!). Omistajan kertoman mukaan jossain päin maailmaan (oliko se nyt Lähi-Idässä) oli peruuntunut tämän SL:n kauppa ja maahantuoja oli soittanut. Nyt olisi mahdollisuus saada - otatko? Aikaa päättää tämä puhelu.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: R129 Suomessa - tilastoa
Olet Arto S on oikeassa, ettei kova hinta karkottanut ostajia ensisijaisesti. Uuden R129 kysyntä ylitti tarjonnan reippaasti ja jonotusajat venyivät enimmillään jopa viiteen vuoteen. Trafin avoimesta datasta löytyy auton käyttöönotto- ja rekisteröintipäivät. Voikohan ajatella, että jos päivämäärät ovat samat, kyseessä on ns. suomiauto? Vuoden 1989 puolella on rekisteröity kolme 300 SL:ää; sininen, vihreä ja musta. Vuodella 1990 on peräti 12 autoa, joista kaksi on 500 SL:iä. Trafin aineistossa on kuitenkin laatuongelmia. Itse olisin taipuvainen uskomaan, että 5 suomiautoa vv89-90 on ainakin lähempänä totuutta. Kiitos E38 nuoruudenmuistelon jakamisesta.
Re: R129 Suomessa - tilastoa
Aikaisemmin oli omistuksessani R129 300-24v -89 joka oli tuotu jonkun muun autoliikeen kuin Vehon toimesta Suomeen vuonna 1990. Autoa on kyllä kauppaileet jälkeenpäin autoliikkeet ihan suomiautona
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
Re: R129 Suomessa - tilastoa
1989 myytiin vielä R107 malleja , eikös? Olikohan se niin että 1988 tuli vain 2 kpl 300 SL mersuja Suomeen, kertoi sellaista Mobilistissa 1/15 myyvä henkilö?E38 kirjoitti:Sain kortin '93 ja seuraavana vuonna pääsin ajamaan muutaman vuoden ikäisellä 500SL:lla jonka perhetuttavamme oli ostanut uutena.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: R129 Suomessa - tilastoa
Nuo kolme Trafin rekisteriin vuoden 1989 lopulla rekisteröityä ja käyttöönotettua ovat 300SL-24 malleja (R129.061). En ole tutkaillut R107:ää.
Re: R129 Suomessa - tilastoja
Trafi julkaisi kesäkuun ajoneuvojen avoimen datan joulukuussa.
Museorekisterissä oli jo 27 R129:ää. Näistä 14 autoa on 500SL ja 13 on 300SL malleja. Kaksi kolmesatasta on Yhdysvalloista tuotuja.
Museoinnit varmastikin jatkuvat, koska esimerkiksi 500SL ajoneuvovero on liki euron per päivä ja epäilemättä tulee yhä nousemaan. Lisäksi museoautovakuutuksella voi säästää.
Museorekisterissä oli jo 27 R129:ää. Näistä 14 autoa on 500SL ja 13 on 300SL malleja. Kaksi kolmesatasta on Yhdysvalloista tuotuja.
Museoinnit varmastikin jatkuvat, koska esimerkiksi 500SL ajoneuvovero on liki euron per päivä ja epäilemättä tulee yhä nousemaan. Lisäksi museoautovakuutuksella voi säästää.
Re: R129 Suomessa - tilastoa
Traficom päivitti ajoneuvojen avoimen datan kesäkuun lopun tilanteesta. Nyt 60 R129-sukupolven SL:ää on museoitu. Lukumäärä jakautuu malleihin seuraavasti:
500SL: 29
300SL-24: 24
300SL: 7
500SL: 29
300SL-24: 24
300SL: 7
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke 11.08.2021 08:16
Re: R129 Suomessa - tilastoa
Vähän yllättävää on se, että seuraajaa R230:stä valmistettiin kaikkiaan 169,433 kappaletta, se on noin 17% vähemmän kuin R129, kuvittelin sen olevan selvästi yleisempi näistä.
Re: R129 Suomessa - tilastoa
SLK tuli myyntiin vuodesta 1996 alkaen. Se lienee merkittävin syy R230 pienempään valmistusmäärään.Nicole_Turtiainen kirjoitti: ↑Su 16.10.2022 06:27 Vähän yllättävää on se, että seuraajaa R230:stä valmistettiin kaikkiaan 169,433 kappaletta, se on noin 17% vähemmän kuin R129, kuvittelin sen olevan selvästi yleisempi näistä.
Re: R129 Suomessa - tilastoa
Traficomin ajoneuvojen avoin data per 30.6.2023 on ilmestynyt. Museorekisterissä siinä näkyy R129 malleja (muutos ed. vuodesta):
500SL, 49 kpl (+20)
300SL-24, 31 kpl (+7)
300SL, 14 kpl (+7)
Avoimessa datassahan on vain kulloinkin liikennekäytössä olevat ajoneuvot eli seisonnassa olevat ja eriasteiset raadot puuttuvat luvuista. Koska museoidusta autosta ei makseta ajoneuvoveroa ja vakuutuskin on kohtuuhintainen, vuosittainen siirtely liikenteeseen ja seisontaan jää pois. Ainakin yksi vakuutusyhtiö on nostanut museoautolle sallitut ajopäivät 30:stä 90:een, jolloin harva joutuu enää laskemaan ajokauden käyttöpäiviä.
500SL, 49 kpl (+20)
300SL-24, 31 kpl (+7)
300SL, 14 kpl (+7)
Avoimessa datassahan on vain kulloinkin liikennekäytössä olevat ajoneuvot eli seisonnassa olevat ja eriasteiset raadot puuttuvat luvuista. Koska museoidusta autosta ei makseta ajoneuvoveroa ja vakuutuskin on kohtuuhintainen, vuosittainen siirtely liikenteeseen ja seisontaan jää pois. Ainakin yksi vakuutusyhtiö on nostanut museoautolle sallitut ajopäivät 30:stä 90:een, jolloin harva joutuu enää laskemaan ajokauden käyttöpäiviä.
Re: R129 Suomessa - tilastoa
Tämähän on hyvä uutinen! Missäs firmassa on nämä kissanpäivät?
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: R129 Suomessa - tilastoa
Kuluvan vuoden kesäkuun Traficom avoin data on ilmestynyt. Näyttää, että vuoden kuluessa erilaisia 300-malleja on museoitu 17 lisää, 500-malleja 20 ja ensimmäiset neljä kuussatasta. Kaikkiaan liikenteessä oli kesäkuun lopussa 135 museorekisteröityä R129:ää.
Viimeksi muokannut pazo, Ke 02.10.2024 07:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: R129 Suomessa - tilastoa
Aikamoinen määrä. Mukavaa, että harrastajia on näin paljon!
Näin jyrkkää kiihtymistä tuskin on enää kovin montaa vuotta jäljellä, koska ainakin omien havaintojeni mukaan facelift R129 (mallivuodesta 96 eteenpäin) on suhteellisen harvinainen kampe Suomenniemellä vanhempiin verrattuna.
Näin jyrkkää kiihtymistä tuskin on enää kovin montaa vuotta jäljellä, koska ainakin omien havaintojeni mukaan facelift R129 (mallivuodesta 96 eteenpäin) on suhteellisen harvinainen kampe Suomenniemellä vanhempiin verrattuna.