M116 KAASARIKONE ONGELMA

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Twincamsix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 14.09.2023 07:22

M116 KAASARIKONE ONGELMA

Viesti Kirjoittaja Twincamsix »

MOI
Ongelma on m110 -76 kaasarikone. Ongelma on että kone tukehtuu joko voimakkaan kiihdytyksen seurauksena kokonaan, myös normaalista satasen vauhdista alkaa välillä nykimään ja hyytyy. Nyt kun viimetteiks olen testannut niin ei tartte olla edes ihan kuumakaan kone kun tekee vaikka 60 alueella paikaltaan kiihdytyksen tai vastaavasti 80 kympistä antaa lämää niin jonkun aikaa vetää normisti ja sit yhtääkkiä käy hökii ja tukehtuu koko kone ellei höllää kaasua. Lisäksi kun kone alkaa stumppaamaan vauhdista niin tuntuu että auttaa hieman että pumppaa kaasua koko aika. Kerran sammui rampilla kokonaan, sahauksen jälkeen käynnistyi. Kesällä teki jokusen kerran ennen tätä ilmiötä ohitustilanteessa ettei vaan kiihtynyt, muttei stumpannu konetta kuitenkaan. Tuossa yhteydessä vaihdoin kiiharin kalvon, sekä kiristin PEUKALOMOMENTILLA kaasarin (Solex 4a1 joka kuulemma vääntyy paskaksi helposti) laipan 13 mm muttereita, koska oli hikoillut läpi bensaa ja töhnää.
Nyt tehtyä, muttei apua vaivaan: kärjet ok säädetty, konkka vaihdettu, puola vaihdettu, bensapumppu vaihdettu, tulpat, tulpanjohdot, pyörijä.
Kone käy siis ihan suht hyvin tyhjäkäyntiä ja käynnistyykin kylmänä ja lämpimänä hyvin. välillä kuumana havaittavissa että tyhjäkäynti aaltoilee, välillä ehkä ertyisesti kun ei oo ihan kuuma, tai vaikea sanoa, mutta kuitenkin välillä käy tyhjäkäyntiä kuin kello.. ja jossakin vaiheessa välillä tehnyt etenkin vedättely testauksen jälkeen että tyhjäkäynti jäänyt humppaamaan niinkuin ois todella jyrkkä nokkaakseli.
virranjakajan akselissa pieni välys, ei paha. jakajan kannen ostin saksasta uuden jo aikaa sitten, muttei sillä toiminut. eli paikoillaan entinen jossa ok näköiset nastat. Muutamalta reissulta tullut sillä nilkuttaen himaan, jää niin sanotusti tuo vikatila päälle. ja sit tultu joko 60 kmh jos saa vauhtiin tai 40kmh himaan pidemmältäkin. Usein kun auto seissyt kylmässä niin käynnistettäessä tämä vikatila on poistunut.
Tuntuisi että auto ehkä saattaa hieman nykiä kevyessä ajossa, ja sitten kun hetken päästä vedättää, niin stumppaa kuvaillun mukaisesti.
Sellainen huomio että jos paikallaan nopeasti painaltaa kaasua niin kone aluksi hieman onnahtaa mut kerää kiekat sitten. Saattaa tosin johtua sytkästäkin kun sitä ruuvailtu kun vedätyksessä kuului- kuuluu pientä ritinää- eli nakutusta. Voisiko olla alipaine ilmavuoto? Vai voisiko olla että tuo suruullisen kuuluisa Solex 4a1 on syypää. mistä tota voisi vielä tutkia. Onko tossa Solexissa jotain mitä vois tsekkaa? Voisiko ne takaläpät jumittaessaan tehdä tuollaista+
Twincamsix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 14.09.2023 07:22

Re: M116 KAASARIKONE ONGELMA

Viesti Kirjoittaja Twincamsix »

Juu. Suihkuttelin kaasarin liitokset käydessä pilotilla, ei kyl reagoinut. Tsekkasin kumiletkut ja sumuttelin niihinkin, ihan ok tuntus olevan. Kiilasin kokeeksi imutorvien päistä toisio/ryyppyläpät kokonaan auki lämmin kone, mut samalla tavalla kone booaa ittensä kuoliaa´ksi kun antaa lämää ja kiekat nousee. Nyt tuntuu tekevän sitä koko ajan. käynnistyy noilla uusilla kilkkeillä ihan hyvin . Tyhjäkäynti vaeltelee. sähkösolenoidin pistokkeen jos irrottaa ni kone sammuu. Voisko olla alipaine vuoto tai ilmavuoto? Kaasarin läppäakseli tuntuu melko välyksettömältä.
Vastaa Viestiin