Kokemuksia OM654 moottorista..??

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

tahtoomersun kirjoitti: Ma 29.07.2024 11:12
x_ismo kirjoitti: Ma 29.07.2024 06:24 Miksi sitä pitäisi pysähtyä monesti ? Eka kahvitauko (10min) noin 400km kohdalla, toinen napapiirin shellillä. Rajoitukset on motarilla 120 ja muualla 100. Kärryllä on rajoitus 100 jota tuskin aamuyöllä kukaan vahtii, ei ainakaan ole kohdalle osunut. Minä en ole vielä seniili eikä mun tarvitse keksiä satuja, ajan paljon ja yleensä samoja reittejä joilla ei ole valvontaa, metsätaipaleilla on harvoin valvontaa ja jos on niin +10 gps:n mukaan ei aiheuta vielä toimenpiteitä kokemuksen mukaan. Rovaniemen jälkeen on ollut enemmän valvontaa ja siellä ei paranekaan ajella liian lujaa mutta +10 voi sielläkin ajaa kunhan ei tolppaa väläytä (niitä on pari napapiirinkin jälkeen).
Syyskussa ajan Espanjaan ja marraskuussa takaisin (aika tarkkaan 4000km suntaansa) , siihen varaan 4 päivää kun tuo apukuski ei halua istua vuorokautta autossa kerrallaan. Pyörällä tuon ajaisi selvästi nopeammin.

Mutta minä olenkin harkinnut Nordkapp-Gibraltar ajoa, aikaraja 72 tuntia, pitäisi ajaa pohjalle vaikka 1500 mailin ajo jossain välissä. Mun nimi löytyi aikoinaan täältä https://www.ibafinland.fi/jasenille/ajosuoritukset/ . Tuon GN72 on ajanut kymmenkunta suomalaista, tunsin ennen yhden.

Mutta turha tätä jatkaa, saat olla sähköautouskossasi autuas, minä olen realisti. Jotkut ajaa vuodessa alle 10tkm, mulla pelkät työmatkat melkein 20tkm, siihen sitten muut ajot toinen mokoma. Tuota kun on tehnyt useamman vuosikymmenen niin jotain osaamista on pitkistäkin matkoista ( 6 pv 6000km tai vaikka 234km/55min (ei suomessa, oli pakko tankata tuossa kohtaa) ).
No nyt on sellainen vetomies asialla, että yli 40 vuotta tien päältä ammatikseen leipänsä tienannut sähköautoilija poistuu takavasemmalle. :?
Poistuminen lienee viisasta. Sähköauton paremmuuden todistelu ei liity mitenkään ketjun otsikkoon

Asiaan. Venttiilikoneistoon on tullut parannus kesäkuussa 2018 alkaen moottorin numerosta 80278366. Kiinnostaisi onko keinuvipuremppaan näissä tarvinnut tehdä?

Tuosta parannuksesta en löytänyt tarkempaa tietoa. Erimerkkisiä tarvikeosia on tarjolla, mutta voi olla viisasta tehdä viimeisen revision mukaisilla orkkisosilla, jos remonttitarve yllättää.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2912
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

tulimäki kirjoitti: Pe 02.08.2024 09:55
tahtoomersun kirjoitti: Ma 29.07.2024 11:12
x_ismo kirjoitti: Ma 29.07.2024 06:24 Miksi sitä pitäisi pysähtyä monesti ? Eka kahvitauko (10min) noin 400km kohdalla, toinen napapiirin shellillä. Rajoitukset on motarilla 120 ja muualla 100. Kärryllä on rajoitus 100 jota tuskin aamuyöllä kukaan vahtii, ei ainakaan ole kohdalle osunut. Minä en ole vielä seniili eikä mun tarvitse keksiä satuja, ajan paljon ja yleensä samoja reittejä joilla ei ole valvontaa, metsätaipaleilla on harvoin valvontaa ja jos on niin +10 gps:n mukaan ei aiheuta vielä toimenpiteitä kokemuksen mukaan. Rovaniemen jälkeen on ollut enemmän valvontaa ja siellä ei paranekaan ajella liian lujaa mutta +10 voi sielläkin ajaa kunhan ei tolppaa väläytä (niitä on pari napapiirinkin jälkeen).
Syyskussa ajan Espanjaan ja marraskuussa takaisin (aika tarkkaan 4000km suntaansa) , siihen varaan 4 päivää kun tuo apukuski ei halua istua vuorokautta autossa kerrallaan. Pyörällä tuon ajaisi selvästi nopeammin.

Mutta minä olenkin harkinnut Nordkapp-Gibraltar ajoa, aikaraja 72 tuntia, pitäisi ajaa pohjalle vaikka 1500 mailin ajo jossain välissä. Mun nimi löytyi aikoinaan täältä https://www.ibafinland.fi/jasenille/ajosuoritukset/ . Tuon GN72 on ajanut kymmenkunta suomalaista, tunsin ennen yhden.

Mutta turha tätä jatkaa, saat olla sähköautouskossasi autuas, minä olen realisti. Jotkut ajaa vuodessa alle 10tkm, mulla pelkät työmatkat melkein 20tkm, siihen sitten muut ajot toinen mokoma. Tuota kun on tehnyt useamman vuosikymmenen niin jotain osaamista on pitkistäkin matkoista ( 6 pv 6000km tai vaikka 234km/55min (ei suomessa, oli pakko tankata tuossa kohtaa) ).
No nyt on sellainen vetomies asialla, että yli 40 vuotta tien päältä ammatikseen leipänsä tienannut sähköautoilija poistuu takavasemmalle. :?
Poistuminen lienee viisasta. Sähköauton paremmuuden todistelu ei liity mitenkään ketjun otsikkoon

Asiaan. Venttiilikoneistoon on tullut parannus kesäkuussa 2018 alkaen moottorin numerosta 80278366. Kiinnostaisi onko keinuvipuremppaan näissä tarvinnut tehdä?

Tuosta parannuksesta en löytänyt tarkempaa tietoa. Erimerkkisiä tarvikeosia on tarjolla, mutta voi olla viisasta tehdä viimeisen revision mukaisilla orkkisosilla, jos remonttitarve yllättää.
Luetun ymmärtämisessä vaikeuksia? Mielestäni vain mainitsin, että sähköllä pääsee näistä dieselin ongelmista eroon. Mutta tosiaan,jos haluaa ajaa 11tunmissa 1000km kärryn kanssa ja kusematta, niin ei sähkö ole välttämättä se juttu.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

tahtoomersun kirjoitti: Pe 02.08.2024 14:43
tulimäki kirjoitti: Pe 02.08.2024 09:55
tahtoomersun kirjoitti: Ma 29.07.2024 11:12
x_ismo kirjoitti: Ma 29.07.2024 06:24 Miksi sitä pitäisi pysähtyä monesti ? Eka kahvitauko (10min) noin 400km kohdalla, toinen napapiirin shellillä. Rajoitukset on motarilla 120 ja muualla 100. Kärryllä on rajoitus 100 jota tuskin aamuyöllä kukaan vahtii, ei ainakaan ole kohdalle osunut. Minä en ole vielä seniili eikä mun tarvitse keksiä satuja, ajan paljon ja yleensä samoja reittejä joilla ei ole valvontaa, metsätaipaleilla on harvoin valvontaa ja jos on niin +10 gps:n mukaan ei aiheuta vielä toimenpiteitä kokemuksen mukaan. Rovaniemen jälkeen on ollut enemmän valvontaa ja siellä ei paranekaan ajella liian lujaa mutta +10 voi sielläkin ajaa kunhan ei tolppaa väläytä (niitä on pari napapiirinkin jälkeen).
Syyskussa ajan Espanjaan ja marraskuussa takaisin (aika tarkkaan 4000km suntaansa) , siihen varaan 4 päivää kun tuo apukuski ei halua istua vuorokautta autossa kerrallaan. Pyörällä tuon ajaisi selvästi nopeammin.

Mutta minä olenkin harkinnut Nordkapp-Gibraltar ajoa, aikaraja 72 tuntia, pitäisi ajaa pohjalle vaikka 1500 mailin ajo jossain välissä. Mun nimi löytyi aikoinaan täältä https://www.ibafinland.fi/jasenille/ajosuoritukset/ . Tuon GN72 on ajanut kymmenkunta suomalaista, tunsin ennen yhden.

Mutta turha tätä jatkaa, saat olla sähköautouskossasi autuas, minä olen realisti. Jotkut ajaa vuodessa alle 10tkm, mulla pelkät työmatkat melkein 20tkm, siihen sitten muut ajot toinen mokoma. Tuota kun on tehnyt useamman vuosikymmenen niin jotain osaamista on pitkistäkin matkoista ( 6 pv 6000km tai vaikka 234km/55min (ei suomessa, oli pakko tankata tuossa kohtaa) ).
No nyt on sellainen vetomies asialla, että yli 40 vuotta tien päältä ammatikseen leipänsä tienannut sähköautoilija poistuu takavasemmalle. :?
Poistuminen lienee viisasta. Sähköauton paremmuuden todistelu ei liity mitenkään ketjun otsikkoon

Asiaan. Venttiilikoneistoon on tullut parannus kesäkuussa 2018 alkaen moottorin numerosta 80278366. Kiinnostaisi onko keinuvipuremppaan näissä tarvinnut tehdä?

Tuosta parannuksesta en löytänyt tarkempaa tietoa. Erimerkkisiä tarvikeosia on tarjolla, mutta voi olla viisasta tehdä viimeisen revision mukaisilla orkkisosilla, jos remonttitarve yllättää.
Luetun ymmärtämisessä vaikeuksia? Mielestäni vain mainitsin, että sähköllä pääsee näistä dieselin ongelmista eroon. Mutta tosiaan,jos haluaa ajaa 11tunmissa 1000km kärryn kanssa ja kusematta, niin ei sähkö ole välttämättä se juttu.
Mersun pitkän toimintasäteen bensa plugari on siihen 1000km siivuun ehdottomasti paras vaihtoehto. Sähkikset on vielä raakileita...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12679
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja epk »

siitä seuraava yksittäistapaus, huollettu peli : https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/14722708


Miten näiden kanssa voi ennakoida jos kerran, edes, merkkihuollettu ei kestä ?



edit, ilmo häviää aikanaan joten : S213 -17 OM654.920 195tkm ajettu auto, kampiakselista rikki.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17676
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meillä eniten ajettu OM654 on puolitoista vuotta ajossa olleessa Sprinterissä, nyt 237000 kilometriä.
Toiseksi tehokkain 190hv/450Nm versio ja jatkona 9v automaatti. Noin 7,8 metriä pitkä omamassaltaan 3800kg painoinen auto kuluttaa kesäaikaan 8,5-9,5 ja kylmemmillä säillä kympin luokkaa. Kovilla pakkasilla noin yhtätoista.
Adblue-säiliö vaihtui takuuseen nyt ihan vasta, muuta vikaa ei vielä ole ilmennyt.
Mielenkiintoistahan noita on seurata millä kilometreillä alkaa isoa ongelmaa ilmetä.
Huollettu on muuten huolto-ohjelman mukaisesti, mutta öljynvaihtoväli on puolitettu.

Näissä noin 20-paikkaisissa linja-autoissa ei paljon ole valinnanvaraa. Transitia saa jos saa ja ... niin.
Ivecoa ja Isuzua on vähän isommista tarjolla, ja pikkulintu lauleskeli että Sprinteriäkin saataisiin 30-paikkaisena tulevan vuoden aikana.
No, menee ohi aiheesta. Murheellisia tapauksia tuollaiset kuten epk linkissä edellä. Ei yhtään ainakaan lisää kiinnostusta hankkia OM654-moottorista autoa itselle. Vähentyä oma kiinnostus ei voikaan, vaikka mitä ilmenisi :D
wiimax.fi
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Kaikki hajonneet OM654 mitä itse olen bongannut ovat olleet 2016-2018. Venttiilikoneistoon ja alakertaan tuli parannuksia 2018 aikana. Olisiko auttaneet? Toinen huomio on, että 213 faceliftin aikoihin tuli OM654M versio, jossa kuutiotilavuus kasvoi 43cm3 (pidempi isku). Sprinterin koneet lienee kaikki tuota M-versiota. Mielenkiintoista seurata kestääkö ne, kun valtaosa on ammattikäytössä.
Nuo kusiongelmat ei lopu niin kauan kuin pakkasenkestävyys ei parane.
carbon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja carbon »

Taitaa se isomman iskutilavuuden moottori olla kevythybridi? Mulla ainakin oli ensin vm.2019 E200d 1950cm3, ja tuo nykyinen vm.2022 E220d kevythybridi on sitten 1993cm3.
Tuo kevythybridi lähti alunperin tilaukseen "normaalina" dieselinä, ja muistaakseni silloin se oli vielä 1950-iskutilavuudella, mutta tehtaan linja muuttui kevythybrideille valmistuksen aikana, ja sain sitten sellaisen.🙄

Aiemmin kirjoitin, että yksi kollega taksista on ajanut vm.2018 E200d:llä likemmäs 800tkm ilman isoja ongelmia. Nyt sitten kuulin, että toisella kollegalla 220tkm ajettu pata oli mennyt silpuksi ja uutta vaan tilalle.😬 Vikaa ei oltu ilmeisesti tarkemmin tutkittu, mutta metallisilppua ja jotain kuulia yms. oli ollut moottorin sisällä.🤔
Että taitaa tämä OM654 jatkaa edeltäjänsä viitoittamaa tietä; kestää tai ei, ota riski ja kokeile.🫢
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Vastaa Viestiin