E220 CDI Viritys
E220 CDI Viritys
Pikku eetä haluttais piristää mutta en tiedä mitä tuohon kannattaa tehdä, kannattaako laittaa esim 270 tai vielä isomman koneen ahdinta ja turboa?
Suuttimista on sanottu monesti mutta jotkut taas sanoo ettei niistä ole mitään hyötyä..
Kaikenlaisia vinkkejä ja faktoja ottaisin mielelläni vastaan.
Suuttimista on sanottu monesti mutta jotkut taas sanoo ettei niistä ole mitään hyötyä..
Kaikenlaisia vinkkejä ja faktoja ottaisin mielelläni vastaan.
Re: E220 CDI Viritys
Ihan loistava alotus. Turbosta on puhe, joten ehkä dieselistä on kysymys. Vielä vuosikymmen, tai moottorityyppi...
Re: E220 CDI Viritys
Ohhoh, kyseessä siis 2002 vuosimallin E220 CDI.
W211 korimalli
Moottorikoodi: OM 646.961
Tyyppi: E 220 CDI (211.006)
Polttoaine: Diesel
Sylinterit: 4 (2148cm3)
Teho: 110 kW / 150 hv
W211 korimalli
Moottorikoodi: OM 646.961
Tyyppi: E 220 CDI (211.006)
Polttoaine: Diesel
Sylinterit: 4 (2148cm3)
Teho: 110 kW / 150 hv
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5513
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: E220 CDI Viritys
Ovat ko koneen kohdalla sama asia, eli alkuun kanttaa selvitellä mitä mikin on,WRUMWRUM kirjoitti: ↑Su 03.11.2024 23:21 Pikku eetä haluttais piristää mutta en tiedä mitä tuohon kannattaa tehdä, kannattaako laittaa esim 270 tai vielä isomman koneen ahdinta ja turboa?
Suuttimista on sanottu monesti mutta jotkut taas sanoo ettei niistä ole mitään hyötyä..
Kaikenlaisia vinkkejä ja faktoja ottaisin mielelläni vastaan.
laita sinne hyvä ohjelman niin tulee pelkästään sillä jo mukavasti lisää vetoa,
eikä auton käyttö muutu mitenkän paitsi mukavamaksi,
sitten jos tuntu että lisää pitää saada(samalla kasvaa "harrastamis" kerroin eli jonkun paikan särkymisen mahdolisuus)
isompi ahdi eli isompi turbo, isomat suutimet, parempi välijäähdytin ja niihin sopiva ohjelma
Mökkillä
'
'
Re: E220 CDI Viritys
Ohjelma on jo, pitäs joku lähemmäs 200hp löytyä.
ja vapaastivirtaava ilmansuodatin löytyy vaikkei se nyt tehoa tuokkaan kuin hepan tai pari mutta tuo mukavuutta ajoon kun suhisee
ja vapaastivirtaava ilmansuodatin löytyy vaikkei se nyt tehoa tuokkaan kuin hepan tai pari mutta tuo mukavuutta ajoon kun suhisee
Re: E220 CDI Viritys
tuskin on millää 200hv pelkällä softalla, taitaa olla softaajan puheet vaan. Käys ottaa 0-100km/h veto taikka vartti maili aika. paljon sulla ahdot? onko syöttö tapissa? ota vaikka om647 vaikkaa vetoja nii saat jotai osviittaa.
Re: E220 CDI Viritys
eioo mitään muuta tehty/säädetty tietääkseni, entisen omistajan mukaan siis lähemmäs 200hp.
Mulle toisaalta sama onko viritetty vai ei, kuitenkin tylsäksi käy eli jotakin tähän pitäis tehdä. tuon ilmansuodattimen vaihdoin eilen mutta varmaan joutuu vaihtamaan tuon alkuperäisen muoviputken alumiiniseen että saa ääntä ulos
Eli siis ahdoistakaan ei oo tietoa, voisin kyllä sen mittarin ostaa kunhan oon ensin opiskellut miten se asennetaan.
Mulle toisaalta sama onko viritetty vai ei, kuitenkin tylsäksi käy eli jotakin tähän pitäis tehdä. tuon ilmansuodattimen vaihdoin eilen mutta varmaan joutuu vaihtamaan tuon alkuperäisen muoviputken alumiiniseen että saa ääntä ulos
Eli siis ahdoistakaan ei oo tietoa, voisin kyllä sen mittarin ostaa kunhan oon ensin opiskellut miten se asennetaan.
Re: E220 CDI Viritys
helpoin ja ei ehkä edes kallein viritys tulee kun käyt vaihtamassa sen vastaavaan 320CDI moottorilla olevaan autoon... tulee luontasesti se 220hv paikkeilla
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: E220 CDI Viritys
ostat t haara ja jaat siitä map anturin letkusta kapiiniin letkun ahtomittarille mekaaniselle. Juu olisi kiva tietää ahdot paljon laitettu vakioturbolle, paljon ajettu vehje?WRUMWRUM kirjoitti: ↑Ti 05.11.2024 14:57 eioo mitään muuta tehty/säädetty tietääkseni, entisen omistajan mukaan siis lähemmäs 200hp.
Mulle toisaalta sama onko viritetty vai ei, kuitenkin tylsäksi käy eli jotakin tähän pitäis tehdä. tuon ilmansuodattimen vaihdoin eilen mutta varmaan joutuu vaihtamaan tuon alkuperäisen muoviputken alumiiniseen että saa ääntä ulos
Eli siis ahdoistakaan ei oo tietoa, voisin kyllä sen mittarin ostaa kunhan oon ensin opiskellut miten se asennetaan.
Re: E220 CDI Viritys
kyl sieltä se 50 heppaa pytty lähtee ohjelmalla toki rail pitää nostella 1800bar ahtoja vakio ahdin ei kestä kun 1.6 eli hennolla savulla se sieltä lähtee 320 ahdin sinne ja 2.0 bar kestää loppuun asti ja esim mannin kärjet ja 400 cdi pumppu ja ohjelma niille sit sieltä lähtee kyllä hyvin riippuu säätäjästä joku max ruiskutus aika 1.1 ms mannin kärjillä niin ei savuttele ja vähän ennakoita hieroo kohilleen
Re: E220 CDI Viritys
Mikä on maksa turvallinen raja pakopaineelle isolla vaihteella vedättäessä 4 vaikka 80km/h muokattuvakio ahdin turbotohtorilla w211 om646 ahdot 1.75 rajattu jokavaihteelle
Re: E220 CDI Viritys
No, tähän on hiukan vaikeata vastata, kun en ole aivan varma, mitä oikeastaan loppuviimein tarkoitat "turvallisella".
Pakopaineasiaa voidaan tarkastella oikeastaan kolmelta kantilta.
Ensiksikin moottorin kannalta.
Kaikki cdi-moottorit on rakennettu niin, että niissä kuuluukin olla reilusti pakopainetta, pakokaasujen kierrätys vaatii sen.
Moottori on rakennettu sellaiseksi, että se kestävyyden vaarantavaa pakopaineen määrää on vakio osilla suhteellisen hankala saada.
Esim. Pakoventtiilien jouset on niin mellot, että ne alkaa leijumaan hetikohta 3bar pakopaineen jälkeen. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että teho väkisellä loppuu ja tippuu, kun sylinterit alkaakin täyttymään pakokaasuista, eikä palamiseen tarvittavaa happea ole enää. Moottori suojelee itseään.
Toiseksi ahtimen kannalta.
Vnt-ahtimella säädetään ahtopainetta ahtimen kierrosnopeutta säätämällä. Käyttövoima ahtimelle tulee pakopaineesta.
Korkea pakopaine aiheuttaa ahtimessa yliagressiivista käyttäytymistä, ahdot voi "piikata", jolloin ahdin helposti menee ylikierroksille.
Jos ahtimen siipien suhteet on oikein, eli pakosiipi virtaa enemmän, kuin imusiipi ja ohjelman tekijä on hiukankaan ollut tilanteen tasalla, niin ei aivan helposti rikkoonnu ahdinkaan.
Jos ahtopaine pysyy hyvin kurissa, niin en usko ahtimella olevan välitöntä rikkoontumisvaaraa ja loppujen lopuksi pakoventtiillien leijuminen viimeistään päästää ahtimen pälkähästä.
Kolmanneksi, mikä on järkevää moottorin kunnollisen toiminnan kannalta
Pakopaine on vaan yksi elementti siinä moottorin toiminnassa, kierrätyksen ja ahtimen käyttövoimaa. Yksi työkalu, ei muuta.
Jos ei ole pakopainetta, ahdin ei toimi eikä tehoa tule.
Toisaalta, mitä enemmän pakopainetta, sen suuremman työn joutuu moottori tekemään päästäkseen eroon pakokaasuista.
Kyse on siis näiden kahden asian suhteesta toisiinsa, erilaisissa ajotilanteissa.
Miten moottorin halutaan toimivan - se määrää "oikean" pakopaineenkin määrän. Kokonaisuus (moottorin raenne, saastelaitteet ...) määrittää tilanteen, ei yksittäinen arvo.
No, yleensä pidetään max 1bar pakopainetta yli ahtojen vielä ihan ok arvona, parhaan hyötysuhteen alueella, siinä ~parissa tonnissa hetkellisesti enemmänkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: E220 CDI Viritys
kiitos vastauksesta, itellä ahdot säädetty 1.75b täys lämällä 0-vaikka200km/h ahdot on siinä ja pysyy pakopaineet 2.5b luokkaa. mutta jos esim lähden vedättää 4vaihteella 60km/h nii pakopaineet kasvaa todella rajusti 2-3krpm ajan lähelle 4baaria ja sitte yli 3k rpm nii tippuu 2luokkaa.tuikku kirjoitti: ↑Pe 29.11.2024 04:36No, tähän on hiukan vaikeata vastata, kun en ole aivan varma, mitä oikeastaan loppuviimein tarkoitat "turvallisella".
Pakopaineasiaa voidaan tarkastella oikeastaan kolmelta kantilta.
Ensiksikin moottorin kannalta.
Kaikki cdi-moottorit on rakennettu niin, että niissä kuuluukin olla reilusti pakopainetta, pakokaasujen kierrätys vaatii sen.
Moottori on rakennettu sellaiseksi, että se kestävyyden vaarantavaa pakopaineen määrää on vakio osilla suhteellisen hankala saada.
Esim. Pakoventtiilien jouset on niin mellot, että ne alkaa leijumaan hetikohta 3bar pakopaineen jälkeen. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että teho väkisellä loppuu ja tippuu, kun sylinterit alkaakin täyttymään pakokaasuista, eikä palamiseen tarvittavaa happea ole enää. Moottori suojelee itseään.
Toiseksi ahtimen kannalta.
Vnt-ahtimella säädetään ahtopainetta ahtimen kierrosnopeutta säätämällä. Käyttövoima ahtimelle tulee pakopaineesta.
Korkea pakopaine aiheuttaa ahtimessa yliagressiivista käyttäytymistä, ahdot voi "piikata", jolloin ahdin helposti menee ylikierroksille.
Jos ahtimen siipien suhteet on oikein, eli pakosiipi virtaa enemmän, kuin imusiipi ja ohjelman tekijä on hiukankaan ollut tilanteen tasalla, niin ei aivan helposti rikkoonnu ahdinkaan.
Jos ahtopaine pysyy hyvin kurissa, niin en usko ahtimella olevan välitöntä rikkoontumisvaaraa ja loppujen lopuksi pakoventtiillien leijuminen viimeistään päästää ahtimen pälkähästä.
Kolmanneksi, mikä on järkevää moottorin kunnollisen toiminnan kannalta
Pakopaine on vaan yksi elementti siinä moottorin toiminnassa, kierrätyksen ja ahtimen käyttövoimaa. Yksi työkalu, ei muuta.
Jos ei ole pakopainetta, ahdin ei toimi eikä tehoa tule.
Toisaalta, mitä enemmän pakopainetta, sen suuremman työn joutuu moottori tekemään päästäkseen eroon pakokaasuista.
Kyse on siis näiden kahden asian suhteesta toisiinsa, erilaisissa ajotilanteissa.
Miten moottorin halutaan toimivan - se määrää "oikean" pakopaineenkin määrän. Kokonaisuus (moottorin raenne, saastelaitteet ...) määrittää tilanteen, ei yksittäinen arvo.
No, yleensä pidetään max 1bar pakopainetta yli ahtojen vielä ihan ok arvona, parhaan hyötysuhteen alueella, siinä ~parissa tonnissa hetkellisesti enemmänkin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 169
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: E220 CDI Viritys
Tractorpullingissa on 7l moottoreissa pakopaine jotain 6bar kun ahtopaineet on 7bar, en olisi hetkellisestä 2,5bar paineesta huolissani.
Holset siellä lukee..
Re: E220 CDI Viritys
Pakopaineesta ei muutenkaan kannata olla huolissaan, enemmän mua on huolettanut turbon kierrokset.
Ja vakio ahtimesta näkee hyvin koska ollaan jo rajan yli ja isompaa on laitettava. Kompurasiivet alkaa oikenemaan pystyyn kun ahdin on liian ahtaalla.
Ja vakio ahtimesta näkee hyvin koska ollaan jo rajan yli ja isompaa on laitettava. Kompurasiivet alkaa oikenemaan pystyyn kun ahdin on liian ahtaalla.
Re: E220 CDI Viritys
Eise 2.5b pakopaine sehän on ihan ihanteellinen, mutta toi isolla vaihteella vedättäminen niin mitenkä sen asian laita?Solmurauta kirjoitti: ↑Pe 29.11.2024 20:14 Tractorpullingissa on 7l moottoreissa pakopaine jotain 6bar kun ahtopaineet on 7bar, en olisi hetkellisestä 2,5bar paineesta huolissani.
https://www.youtube.com/watch?v=62P_nVQ ... rbotohtori
tossa on mun turbo pitäs olla aika paljon kestävämpikuin vakiohyrrä
Re: E220 CDI Viritys
cdikuski kirjoitti: ↑Pe 29.11.2024 20:37Eise 2.5b pakopaine sehän on ihan ihanteellinen, mutta toi isolla vaihteella vedättäminen niin mitenkä sen asian laita?Solmurauta kirjoitti: ↑Pe 29.11.2024 20:14 Tractorpullingissa on 7l moottoreissa pakopaine jotain 6bar kun ahtopaineet on 7bar, en olisi hetkellisestä 2,5bar paineesta huolissani.
https://www.youtube.com/watch?v=62P_nVQ ... rbotohtori
tossa on mun turbo pitäs olla aika paljon kestävämpikuin vakiohyrrä (Turbotohtorin muokattu vakio turbo mitoilla turbiini on kasvanut 3/3mm ja kompressori 1/4mm
)
eli uskaltaako sitä vedättää isolla jos piikkaa 4b pakopaineet ku jaksaa vetää kuitenki nätisti. se nousee sen 2-3k rpm sitte laskee 2.5 jos isolla vedättää.
Re: E220 CDI Viritys
.
Asia on kerrottu parikin kertaa nyt.
Korkea pakopaine ei ole oikein hyvä hyvä asia, muttei kuitenkaan särje ahdinta ihan herkästi. Ylikierrokset sen sijaan särkee, tehokkaasti.
Ahtopaineen piikkaaminen merkitsee käytännössä aina ylikierroksia, pakopaineen ei. Miksikö - mieti rakennetta.
No joo, jos olisit heti laittanut siipikoot, niin olisin voinut kertoa, että kun ahtimen muutos on tehty noin, eli "oikein", niin korkea pakopaine on "itseaiheutettu" ja turha ja helppo korjata ja pikkuisen säätämällä pelaisi vieläkin paremmin.
Asettamaasi kysymykseen on oikeastaan mahdotonta vastata täsmällisesti, kun sinä tinkaat abstraktia asiaa, mielipidettä.
Mutta koska ilmiselvästi asia sinua kovin häiritsee, niin käytä autoa sellaisessa paikassa, jossa ongelma sieltä ohjelmasta korjataan, ei ole vaikea.
Siis vika ei ole ahtimessa, vaan ohjelmassa. Ahtimen ohjauskartat on vielä vakiona, siihen tuo kertomasi käyttäytyminen viittaa.
Asia on kerrottu parikin kertaa nyt.
Korkea pakopaine ei ole oikein hyvä hyvä asia, muttei kuitenkaan särje ahdinta ihan herkästi. Ylikierrokset sen sijaan särkee, tehokkaasti.
Ahtopaineen piikkaaminen merkitsee käytännössä aina ylikierroksia, pakopaineen ei. Miksikö - mieti rakennetta.
No joo, jos olisit heti laittanut siipikoot, niin olisin voinut kertoa, että kun ahtimen muutos on tehty noin, eli "oikein", niin korkea pakopaine on "itseaiheutettu" ja turha ja helppo korjata ja pikkuisen säätämällä pelaisi vieläkin paremmin.
Asettamaasi kysymykseen on oikeastaan mahdotonta vastata täsmällisesti, kun sinä tinkaat abstraktia asiaa, mielipidettä.
Mutta koska ilmiselvästi asia sinua kovin häiritsee, niin käytä autoa sellaisessa paikassa, jossa ongelma sieltä ohjelmasta korjataan, ei ole vaikea.
Siis vika ei ole ahtimessa, vaan ohjelmassa. Ahtimen ohjauskartat on vielä vakiona, siihen tuo kertomasi käyttäytyminen viittaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5