Kokemuksia OM654 moottorista..??

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

tahtoomersun kirjoitti: Ma 29.07.2024 11:12
x_ismo kirjoitti: Ma 29.07.2024 06:24 Miksi sitä pitäisi pysähtyä monesti ? Eka kahvitauko (10min) noin 400km kohdalla, toinen napapiirin shellillä. Rajoitukset on motarilla 120 ja muualla 100. Kärryllä on rajoitus 100 jota tuskin aamuyöllä kukaan vahtii, ei ainakaan ole kohdalle osunut. Minä en ole vielä seniili eikä mun tarvitse keksiä satuja, ajan paljon ja yleensä samoja reittejä joilla ei ole valvontaa, metsätaipaleilla on harvoin valvontaa ja jos on niin +10 gps:n mukaan ei aiheuta vielä toimenpiteitä kokemuksen mukaan. Rovaniemen jälkeen on ollut enemmän valvontaa ja siellä ei paranekaan ajella liian lujaa mutta +10 voi sielläkin ajaa kunhan ei tolppaa väläytä (niitä on pari napapiirinkin jälkeen).
Syyskussa ajan Espanjaan ja marraskuussa takaisin (aika tarkkaan 4000km suntaansa) , siihen varaan 4 päivää kun tuo apukuski ei halua istua vuorokautta autossa kerrallaan. Pyörällä tuon ajaisi selvästi nopeammin.

Mutta minä olenkin harkinnut Nordkapp-Gibraltar ajoa, aikaraja 72 tuntia, pitäisi ajaa pohjalle vaikka 1500 mailin ajo jossain välissä. Mun nimi löytyi aikoinaan täältä https://www.ibafinland.fi/jasenille/ajosuoritukset/ . Tuon GN72 on ajanut kymmenkunta suomalaista, tunsin ennen yhden.

Mutta turha tätä jatkaa, saat olla sähköautouskossasi autuas, minä olen realisti. Jotkut ajaa vuodessa alle 10tkm, mulla pelkät työmatkat melkein 20tkm, siihen sitten muut ajot toinen mokoma. Tuota kun on tehnyt useamman vuosikymmenen niin jotain osaamista on pitkistäkin matkoista ( 6 pv 6000km tai vaikka 234km/55min (ei suomessa, oli pakko tankata tuossa kohtaa) ).
No nyt on sellainen vetomies asialla, että yli 40 vuotta tien päältä ammatikseen leipänsä tienannut sähköautoilija poistuu takavasemmalle. :?
Poistuminen lienee viisasta. Sähköauton paremmuuden todistelu ei liity mitenkään ketjun otsikkoon

Asiaan. Venttiilikoneistoon on tullut parannus kesäkuussa 2018 alkaen moottorin numerosta 80278366. Kiinnostaisi onko keinuvipuremppaan näissä tarvinnut tehdä?

Tuosta parannuksesta en löytänyt tarkempaa tietoa. Erimerkkisiä tarvikeosia on tarjolla, mutta voi olla viisasta tehdä viimeisen revision mukaisilla orkkisosilla, jos remonttitarve yllättää.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3101
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

tulimäki kirjoitti: Pe 02.08.2024 09:55
tahtoomersun kirjoitti: Ma 29.07.2024 11:12
x_ismo kirjoitti: Ma 29.07.2024 06:24 Miksi sitä pitäisi pysähtyä monesti ? Eka kahvitauko (10min) noin 400km kohdalla, toinen napapiirin shellillä. Rajoitukset on motarilla 120 ja muualla 100. Kärryllä on rajoitus 100 jota tuskin aamuyöllä kukaan vahtii, ei ainakaan ole kohdalle osunut. Minä en ole vielä seniili eikä mun tarvitse keksiä satuja, ajan paljon ja yleensä samoja reittejä joilla ei ole valvontaa, metsätaipaleilla on harvoin valvontaa ja jos on niin +10 gps:n mukaan ei aiheuta vielä toimenpiteitä kokemuksen mukaan. Rovaniemen jälkeen on ollut enemmän valvontaa ja siellä ei paranekaan ajella liian lujaa mutta +10 voi sielläkin ajaa kunhan ei tolppaa väläytä (niitä on pari napapiirinkin jälkeen).
Syyskussa ajan Espanjaan ja marraskuussa takaisin (aika tarkkaan 4000km suntaansa) , siihen varaan 4 päivää kun tuo apukuski ei halua istua vuorokautta autossa kerrallaan. Pyörällä tuon ajaisi selvästi nopeammin.

Mutta minä olenkin harkinnut Nordkapp-Gibraltar ajoa, aikaraja 72 tuntia, pitäisi ajaa pohjalle vaikka 1500 mailin ajo jossain välissä. Mun nimi löytyi aikoinaan täältä https://www.ibafinland.fi/jasenille/ajosuoritukset/ . Tuon GN72 on ajanut kymmenkunta suomalaista, tunsin ennen yhden.

Mutta turha tätä jatkaa, saat olla sähköautouskossasi autuas, minä olen realisti. Jotkut ajaa vuodessa alle 10tkm, mulla pelkät työmatkat melkein 20tkm, siihen sitten muut ajot toinen mokoma. Tuota kun on tehnyt useamman vuosikymmenen niin jotain osaamista on pitkistäkin matkoista ( 6 pv 6000km tai vaikka 234km/55min (ei suomessa, oli pakko tankata tuossa kohtaa) ).
No nyt on sellainen vetomies asialla, että yli 40 vuotta tien päältä ammatikseen leipänsä tienannut sähköautoilija poistuu takavasemmalle. :?
Poistuminen lienee viisasta. Sähköauton paremmuuden todistelu ei liity mitenkään ketjun otsikkoon

Asiaan. Venttiilikoneistoon on tullut parannus kesäkuussa 2018 alkaen moottorin numerosta 80278366. Kiinnostaisi onko keinuvipuremppaan näissä tarvinnut tehdä?

Tuosta parannuksesta en löytänyt tarkempaa tietoa. Erimerkkisiä tarvikeosia on tarjolla, mutta voi olla viisasta tehdä viimeisen revision mukaisilla orkkisosilla, jos remonttitarve yllättää.
Luetun ymmärtämisessä vaikeuksia? Mielestäni vain mainitsin, että sähköllä pääsee näistä dieselin ongelmista eroon. Mutta tosiaan,jos haluaa ajaa 11tunmissa 1000km kärryn kanssa ja kusematta, niin ei sähkö ole välttämättä se juttu.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

tahtoomersun kirjoitti: Pe 02.08.2024 14:43
tulimäki kirjoitti: Pe 02.08.2024 09:55
tahtoomersun kirjoitti: Ma 29.07.2024 11:12
x_ismo kirjoitti: Ma 29.07.2024 06:24 Miksi sitä pitäisi pysähtyä monesti ? Eka kahvitauko (10min) noin 400km kohdalla, toinen napapiirin shellillä. Rajoitukset on motarilla 120 ja muualla 100. Kärryllä on rajoitus 100 jota tuskin aamuyöllä kukaan vahtii, ei ainakaan ole kohdalle osunut. Minä en ole vielä seniili eikä mun tarvitse keksiä satuja, ajan paljon ja yleensä samoja reittejä joilla ei ole valvontaa, metsätaipaleilla on harvoin valvontaa ja jos on niin +10 gps:n mukaan ei aiheuta vielä toimenpiteitä kokemuksen mukaan. Rovaniemen jälkeen on ollut enemmän valvontaa ja siellä ei paranekaan ajella liian lujaa mutta +10 voi sielläkin ajaa kunhan ei tolppaa väläytä (niitä on pari napapiirinkin jälkeen).
Syyskussa ajan Espanjaan ja marraskuussa takaisin (aika tarkkaan 4000km suntaansa) , siihen varaan 4 päivää kun tuo apukuski ei halua istua vuorokautta autossa kerrallaan. Pyörällä tuon ajaisi selvästi nopeammin.

Mutta minä olenkin harkinnut Nordkapp-Gibraltar ajoa, aikaraja 72 tuntia, pitäisi ajaa pohjalle vaikka 1500 mailin ajo jossain välissä. Mun nimi löytyi aikoinaan täältä https://www.ibafinland.fi/jasenille/ajosuoritukset/ . Tuon GN72 on ajanut kymmenkunta suomalaista, tunsin ennen yhden.

Mutta turha tätä jatkaa, saat olla sähköautouskossasi autuas, minä olen realisti. Jotkut ajaa vuodessa alle 10tkm, mulla pelkät työmatkat melkein 20tkm, siihen sitten muut ajot toinen mokoma. Tuota kun on tehnyt useamman vuosikymmenen niin jotain osaamista on pitkistäkin matkoista ( 6 pv 6000km tai vaikka 234km/55min (ei suomessa, oli pakko tankata tuossa kohtaa) ).
No nyt on sellainen vetomies asialla, että yli 40 vuotta tien päältä ammatikseen leipänsä tienannut sähköautoilija poistuu takavasemmalle. :?
Poistuminen lienee viisasta. Sähköauton paremmuuden todistelu ei liity mitenkään ketjun otsikkoon

Asiaan. Venttiilikoneistoon on tullut parannus kesäkuussa 2018 alkaen moottorin numerosta 80278366. Kiinnostaisi onko keinuvipuremppaan näissä tarvinnut tehdä?

Tuosta parannuksesta en löytänyt tarkempaa tietoa. Erimerkkisiä tarvikeosia on tarjolla, mutta voi olla viisasta tehdä viimeisen revision mukaisilla orkkisosilla, jos remonttitarve yllättää.
Luetun ymmärtämisessä vaikeuksia? Mielestäni vain mainitsin, että sähköllä pääsee näistä dieselin ongelmista eroon. Mutta tosiaan,jos haluaa ajaa 11tunmissa 1000km kärryn kanssa ja kusematta, niin ei sähkö ole välttämättä se juttu.
Mersun pitkän toimintasäteen bensa plugari on siihen 1000km siivuun ehdottomasti paras vaihtoehto. Sähkikset on vielä raakileita...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12765
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja epk »

siitä seuraava yksittäistapaus, huollettu peli : https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/14722708


Miten näiden kanssa voi ennakoida jos kerran, edes, merkkihuollettu ei kestä ?



edit, ilmo häviää aikanaan joten : S213 -17 OM654.920 195tkm ajettu auto, kampiakselista rikki.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18048
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meillä eniten ajettu OM654 on puolitoista vuotta ajossa olleessa Sprinterissä, nyt 237000 kilometriä.
Toiseksi tehokkain 190hv/450Nm versio ja jatkona 9v automaatti. Noin 7,8 metriä pitkä omamassaltaan 3800kg painoinen auto kuluttaa kesäaikaan 8,5-9,5 ja kylmemmillä säillä kympin luokkaa. Kovilla pakkasilla noin yhtätoista.
Adblue-säiliö vaihtui takuuseen nyt ihan vasta, muuta vikaa ei vielä ole ilmennyt.
Mielenkiintoistahan noita on seurata millä kilometreillä alkaa isoa ongelmaa ilmetä.
Huollettu on muuten huolto-ohjelman mukaisesti, mutta öljynvaihtoväli on puolitettu.

Näissä noin 20-paikkaisissa linja-autoissa ei paljon ole valinnanvaraa. Transitia saa jos saa ja ... niin.
Ivecoa ja Isuzua on vähän isommista tarjolla, ja pikkulintu lauleskeli että Sprinteriäkin saataisiin 30-paikkaisena tulevan vuoden aikana.
No, menee ohi aiheesta. Murheellisia tapauksia tuollaiset kuten epk linkissä edellä. Ei yhtään ainakaan lisää kiinnostusta hankkia OM654-moottorista autoa itselle. Vähentyä oma kiinnostus ei voikaan, vaikka mitä ilmenisi :D
wiimax.fi
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Kaikki hajonneet OM654 mitä itse olen bongannut ovat olleet 2016-2018. Venttiilikoneistoon ja alakertaan tuli parannuksia 2018 aikana. Olisiko auttaneet? Toinen huomio on, että 213 faceliftin aikoihin tuli OM654M versio, jossa kuutiotilavuus kasvoi 43cm3 (pidempi isku). Sprinterin koneet lienee kaikki tuota M-versiota. Mielenkiintoista seurata kestääkö ne, kun valtaosa on ammattikäytössä.
Nuo kusiongelmat ei lopu niin kauan kuin pakkasenkestävyys ei parane.
carbon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja carbon »

Taitaa se isomman iskutilavuuden moottori olla kevythybridi? Mulla ainakin oli ensin vm.2019 E200d 1950cm3, ja tuo nykyinen vm.2022 E220d kevythybridi on sitten 1993cm3.
Tuo kevythybridi lähti alunperin tilaukseen "normaalina" dieselinä, ja muistaakseni silloin se oli vielä 1950-iskutilavuudella, mutta tehtaan linja muuttui kevythybrideille valmistuksen aikana, ja sain sitten sellaisen.🙄

Aiemmin kirjoitin, että yksi kollega taksista on ajanut vm.2018 E200d:llä likemmäs 800tkm ilman isoja ongelmia. Nyt sitten kuulin, että toisella kollegalla 220tkm ajettu pata oli mennyt silpuksi ja uutta vaan tilalle.😬 Vikaa ei oltu ilmeisesti tarkemmin tutkittu, mutta metallisilppua ja jotain kuulia yms. oli ollut moottorin sisällä.🤔
Että taitaa tämä OM654 jatkaa edeltäjänsä viitoittamaa tietä; kestää tai ei, ota riski ja kokeile.🫢
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 732
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Mites moottorin lämmöt? C s205 facelift, 1.6 om654:sella, pakkanen siinä -10c molemmin puolin, hitaasti nousee lämmöt, 77-79c pyörii ja motarilla jos mäkeä niin nousee 81-82c, mutta sitten taas alamäessä/tasasella laskee.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

En tiedä miten se OM651:ssä menee, mutta vanhemmista on sellainen kokemus, että saisi lämmöt olla siellä 90 paremmalla puolella, vaikuttaa kulutukseen aika paljon.

Ehkä sitä käyntilämpöä on haluttukin laskea typen oksidien vähentämiseksi.
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 732
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja airaksela »

airaksela kirjoitti: To 05.12.2024 08:32 Mites moottorin lämmöt? C s205 facelift, 1.6 om654:sella, pakkanen siinä -10c molemmin puolin, hitaasti nousee lämmöt, 77-79c pyörii ja motarilla jos mäkeä niin nousee 81-82c, mutta sitten taas alamäessä/tasasella laskee.
Tukin keulaa, ei vaikuttanut mihinkään, ei lämpeä nopeammin eikä nouse lämpö ylemmäs.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13731
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja DBFI »

airaksela kirjoitti: Ke 11.12.2024 17:41
airaksela kirjoitti: To 05.12.2024 08:32 Mites moottorin lämmöt? C s205 facelift, 1.6 om654:sella, pakkanen siinä -10c molemmin puolin, hitaasti nousee lämmöt, 77-79c pyörii ja motarilla jos mäkeä niin nousee 81-82c, mutta sitten taas alamäessä/tasasella laskee.
Tukin keulaa, ei vaikuttanut mihinkään, ei lämpeä nopeammin eikä nouse lämpö ylemmäs.
Onko tuossa syylärin edessä tai takana lamellisulkimet tai vastaavat? Joissakin C-korisissa on siinä maskissa lamellit, joissakin on syylärin puhaltimen edessä sulkija. Eipä silloin maski paljoa auta.

Meillä W213 1.6 OM654 on huono lämpenemään. Huoltoneuvoja suositteli maskia mutta tuossa on 100% lamellisulkimet syylärin edessä (ylä- ja alaosassa nokalta katsoen). En ole itse juuri autoa ajanut mutta sen surkean hitaan lämpenemisen olen noteerannut. Huolenpitosopparilla niin ei voi merkkihuoltoakaan moittia, vai moittisinko sittenkin. :evil: 40 tkm mittarissa nyt, viime talvena vähemmän kun sitä ihmettelin. Ei kai termostaatti heti tehtaalta rikki.

Pitäisikö kokeilla miten ylävesiletku lämpenee, ei vaan tahdo tulla tilaisuutta.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5810
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

DBFI kirjoitti: Ke 11.12.2024 19:48 Pitäisikö kokeilla miten ylävesiletku lämpenee, ei vaan tahdo tulla tilaisuutta.
Jos aika on vähissä
kokeile saman tien niin että sopiva ruuvi/ pika puristin
(ei väliä mikä kohta siitä puristaa letkun ryttyn eli ei tarvitse niiden varsinaisten purstus kohtien osua)
siihen ylä vesiletkuun
tulos hiukan läpi laskevasta termarista tulee nopeamin lämpimän ilman sisään tulona/lämpömittarin nousuna)
kuin jos odotelle kylmllä ilmala sen lämpenmistä
Mökkillä
'
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 732
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja airaksela »

DBFI kirjoitti: Ke 11.12.2024 19:48
airaksela kirjoitti: Ke 11.12.2024 17:41
airaksela kirjoitti: To 05.12.2024 08:32 Mites moottorin lämmöt? C s205 facelift, 1.6 om654:sella, pakkanen siinä -10c molemmin puolin, hitaasti nousee lämmöt, 77-79c pyörii ja motarilla jos mäkeä niin nousee 81-82c, mutta sitten taas alamäessä/tasasella laskee.
Tukin keulaa, ei vaikuttanut mihinkään, ei lämpeä nopeammin eikä nouse lämpö ylemmäs.
Onko tuossa syylärin edessä tai takana lamellisulkimet tai vastaavat? Joissakin C-korisissa on siinä maskissa lamellit, joissakin on syylärin puhaltimen edessä sulkija. Eipä silloin maski paljoa auta.

Meillä W213 1.6 OM654 on huono lämpenemään. Huoltoneuvoja suositteli maskia mutta tuossa on 100% lamellisulkimet syylärin edessä (ylä- ja alaosassa nokalta katsoen). En ole itse juuri autoa ajanut mutta sen surkean hitaan lämpenemisen olen noteerannut. Huolenpitosopparilla niin ei voi merkkihuoltoakaan moittia, vai moittisinko sittenkin. :evil: 40 tkm mittarissa nyt, viime talvena vähemmän kun sitä ihmettelin. Ei kai termostaatti heti tehtaalta rikki.

Pitäisikö kokeilla miten ylävesiletku lämpenee, ei vaan tahdo tulla tilaisuutta.
Flektissä on sulkijat mutta mitä ne siellä kennojen takana auttaa? Edestähän se kylmä viima tulee.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13731
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja DBFI »

airaksela kirjoitti: La 14.12.2024 20:36
Flektissä on sulkijat mutta mitä ne siellä kennojen takana auttaa? Edestähän se kylmä viima tulee.
Miksiköhän ovat sellaisen tehtaalla laittaneet jos ei mitään merkitystä?

Ei siitä syyläristä mene mitään viimaa läpi jos ilmavirta on kummalta tahansa puolelta suljettu. Tietenkin syyläri pysyy kylmänä ilman kylmää ilmavirtaakin mutta termostaatin tehtävä on pitää kylmä vesi siellä syylärissä. Kylmän ilman virtaaminen moottoritilaan estää moottorin ja apulaitteiden (saastelaitteiden) turhan jäähdyttämisen ulkopintojen kautta. Aika simppeli asia.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

tulimäki kirjoitti: Ke 27.11.2024 09:04 Kaikki hajonneet OM654 mitä itse olen bongannut ovat olleet 2016-2018. Venttiilikoneistoon ja alakertaan tuli parannuksia 2018 aikana. Olisiko auttaneet? Toinen huomio on, että 213 faceliftin aikoihin tuli OM654M versio, jossa kuutiotilavuus kasvoi 43cm3 (pidempi isku). Sprinterin koneet lienee kaikki tuota M-versiota. Mielenkiintoista seurata kestääkö ne, kun valtaosa on ammattikäytössä.
Nuo kusiongelmat ei lopu niin kauan kuin pakkasenkestävyys ei parane.
Kivinen on ollut OM654 alku Sprintereissäkin. Löysin takaisinkutsun UK:ssa:

"On certain vehicles with an OM654 classic diesel engine, the crankshaft might not correspond with the required specification. As a precautionary measure, the engines will be replaced on the affected vehicles. Number affected: 3. Manufacturer reference: SRV2209. Vehicle IDs: W1V9071332N110072 to W1V9071332N110515."
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13731
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tulimäki kirjoitti: To 26.12.2024 08:41
Kivinen on ollut OM654 alku Sprintereissäkin. Löysin takaisinkutsun UK:ssa:

"On certain vehicles with an OM654 classic diesel engine, the crankshaft might not correspond with the required specification. As a precautionary measure, the engines will be replaced on the affected vehicles. Number affected: 3. Manufacturer reference: SRV2209. Vehicle IDs: W1V9071332N110072 to W1V9071332N110515."
Siis koskee kolmea autoa. Mikähän muu valmistaja pitää kirjaa käytetyistä osista tuolla tarkkuudella.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3786
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja EVO X »

DBFI kirjoitti: To 26.12.2024 10:15
tulimäki kirjoitti: To 26.12.2024 08:41
Kivinen on ollut OM654 alku Sprintereissäkin. Löysin takaisinkutsun UK:ssa:

"On certain vehicles with an OM654 classic diesel engine, the crankshaft might not correspond with the required specification. As a precautionary measure, the engines will be replaced on the affected vehicles. Number affected: 3. Manufacturer reference: SRV2209. Vehicle IDs: W1V9071332N110072 to W1V9071332N110515."
Siis koskee kolmea autoa. Mikähän muu valmistaja pitää kirjaa käytetyistä osista tuolla tarkkuudella.
Eikös taas tuon vinivälin mukaan 072-515 eli 443kpl.

Oli miten oli, nykyaikana ainakin itse en uskaltaisi ostaa minkäänlaista OM651 moottorilla olevaa autoa. Nehän paukkuu järjestään kaikki huolloista tai kilometreistä huolimatta. Onhan tuo 654 nyt ainakin toistaiseksi kovemman oloinen pannu. 654 koneiset autot sitten taas esimerkiksi AD blue järjestelmän vuoksi on ihan typeriä. Mutta kyllä typerin kaikista on 651 jossa adblue.
Omaan 6/18 valmistuneeseen eemeliin on koneeseen tehdas vaihtanut omaan piikkiinsä ketjun ja nokat. Mitään ihmeellistä en itse huomannut ennen kummankaan vaihtoa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13731
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja DBFI »

EVO X kirjoitti: To 26.12.2024 19:58
---
Eikös taas tuon vinivälin mukaan 072-515 eli 443kpl.
---
Pitäisi nähdä alkuperäinen tiedote. Kumpikaan ei ole oikea tieto, näyttää koskevan useampaa kuin kolmea autoa mutta ei kuitenkaan koko mainittua sarjanumeroväliä. En jaksanut kokeilla koko aluetta.
Avatar
Väsynyt Mies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Mitäs noissa OM654:sa on huoltovälit, äkkikseltään venttiilikoneistoviat ja kampiakseliviat vois osittain selittyä myös pitkillä huoltoväleillä. Itse olen omasta OM651:tä suosiolla puolittanut öljynvaihtovälin ja moottorin ilmansuodattimen vaihdan itse kerran vuodessa, se kun ei huolto-ohjelman mukaan vaihdu ilmeisesti kuin 50tkm välein.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -00

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Henkilöautomalleissa 25tkm/1vuosi. Pakuissa sitten vielä pidempi. Polttoainesuodattimessa on kanssa aivan tolkuton vaihtoväli olisko ollu 75tkm.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 732
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja airaksela »

DBFI kirjoitti: La 14.12.2024 22:02
airaksela kirjoitti: La 14.12.2024 20:36
Flektissä on sulkijat mutta mitä ne siellä kennojen takana auttaa? Edestähän se kylmä viima tulee.
Miksiköhän ovat sellaisen tehtaalla laittaneet jos ei mitään merkitystä?

Ei siitä syyläristä mene mitään viimaa läpi jos ilmavirta on kummalta tahansa puolelta suljettu. Tietenkin syyläri pysyy kylmänä ilman kylmää ilmavirtaakin mutta termostaatin tehtävä on pitää kylmä vesi siellä syylärissä. Kylmän ilman virtaaminen moottoritilaan estää moottorin ja apulaitteiden (saastelaitteiden) turhan jäähdyttämisen ulkopintojen kautta. Aika simppeli asia.
Mitkäs näiden sulkijoitten toiminta edellytykset ovat? Milloin sulkeutuvat? Milloin aukeavat?
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Yksi esimerkki lisää
https://huutokaupat.com/kohde/5192079/m ... enz-e-2018

S213, 2018, huoltokirja, OM654.920. 241 tkm, turbo rikki, moottori rikki, adblue vika

Ei mainita ilmoituksessa, mutta perä näyttää olevan maassa. Eli myös takajousituksen saa käydä läpi. Uudet pussit, kompura jne.
YHI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 17.05.2010 19:02

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja YHI »

tulimäki kirjoitti: To 16.01.2025 09:46 Yksi esimerkki lisää
https://huutokaupat.com/kohde/5192079/m ... enz-e-2018

S213, 2018, huoltokirja, OM654.920. 241 tkm, turbo rikki, moottori rikki, adblue vika

Ei mainita ilmoituksessa, mutta perä näyttää olevan maassa. Eli myös takajousituksen saa käydä läpi. Uudet pussit, kompura jne.
Taksi?
Kuusi vuotta vanha ja ajettu muka vain 241tkm ??
SLK200K(ex), Pole 2 LRSM, S60 T5 AWD, 951, V40
aroline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ma 07.01.2008 21:56
Paikkakunta: Lohja

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja aroline »

YHI kirjoitti: To 16.01.2025 19:22
tulimäki kirjoitti: To 16.01.2025 09:46 Yksi esimerkki lisää
https://huutokaupat.com/kohde/5192079/m ... enz-e-2018

S213, 2018, huoltokirja, OM654.920. 241 tkm, turbo rikki, moottori rikki, adblue vika

Ei mainita ilmoituksessa, mutta perä näyttää olevan maassa. Eli myös takajousituksen saa käydä läpi. Uudet pussit, kompura jne.
Taksi?
Kuusi vuotta vanha ja ajettu muka vain 241tkm ??
Oliko jossain maininta taksista? Miksei voisi olla?
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18048
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aika lailla 7 vuotta vanha, ensirekisteröity Suomeen vuonna 2022
wiimax.fi
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 620
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Kyllähän niitä nyt hajoaa, kuten kaikkia muitakin autoja/moottoreita. Yleisesti ottaen tämä OM654 on ihan hyvä motti. Kyllähän OM646 koneitakin hajoilee tuon tuosta, mutta ei se siitä huonoa moottoria suurella katsauksella.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12765
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja epk »

puunakki kirjoitti: Pe 17.01.2025 10:19 Kyllähän niitä nyt hajoaa, kuten kaikkia muitakin autoja/moottoreita. Yleisesti ottaen tämä OM654 on ihan hyvä motti. Kyllähän OM646 koneitakin hajoilee tuon tuosta, mutta ei se siitä huonoa moottoria suurella katsauksella.
kuinka monta 646:sta leviää henkilöautokäytössä täydellä huoltokirjalla 200-300tkm vs. om654....
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 620
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja puunakki »

epk kirjoitti: Pe 17.01.2025 11:35
puunakki kirjoitti: Pe 17.01.2025 10:19 Kyllähän niitä nyt hajoaa, kuten kaikkia muitakin autoja/moottoreita. Yleisesti ottaen tämä OM654 on ihan hyvä motti. Kyllähän OM646 koneitakin hajoilee tuon tuosta, mutta ei se siitä huonoa moottoria suurella katsauksella.
kuinka monta 646:sta leviää henkilöautokäytössä täydellä huoltokirjalla 200-300tkm vs. om654....
Työkaverilla hajosi. Mäntään tuli reikä huonon suuttimen takia. Eikä ole vieläkään 300tkm mittarissa ja vieläpä viimeisimpiä OM646 motteja, W204 korissa.

En missään kohtaa väittänyt OM654:sen olevan parempi, kuin OM646. OM646 on varmasti paras suht nykyaikaisista mersun dieseleistä, mutta ei ole OM654:kään huono.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18048
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kolme hajonnutta 646 taisin nähdä korjaamolla niiden 17 vuoden aikana kun niitä oli olemassa minun ollessa mekaanikkona / korjaamon työnjohtajana.

- Yhdellä oli ajettu muutama kuukausi naputtavalla suuttimella ja mäntä puhki sitten. Männän rikkovan suuttimen äänihän on sellainen että ellei siihen reagoi ajoissa niin se on voi voi, katsoo vaan peiliin niin näkee syyllisen.

- Toisesta oli rikkoutunut vesipumppu, ja omistaja vanhempi herrasmies ajoi kunnes nelosen mäntä leikkasi kiinni sen verran ettei käynyt enää tasaisesti. Mitäpä sitä mittareita ja merkkivaloja seuraamaan.

- Kolmas oli 500-sarjan Sprinterin tuplaturbomoottori, joita kai on mennyt rikki jonkin verran. Liian paljon kuormittuu isossa kopassa / raskaassa lastissa noissa.

Lisäksi oli yksi hajonnut OM648. Jakoketju oli katkennut joutokäynnillä.
Mitään syytä ei löytynyt, eikä kilometrejä ollut tavattoman paljoa (ehkä 400000-500000)
Ainut OM611-612-613-646-647-648 jossa olen jakoketjuvaurion nähnyt.
Silloin ostin kyseisen moottorin kun vaihdettiin ehjä käytetty tilalle, purin ja myin osina. Ei sieltä mitään muuta löytynyt, kuin että ketju vaan oli pettänyt syystä X.

Sillä tavalla hyvä moottori ettei ole oikein mitään lastentautia, ahdin kestää, venttiilikoneisto on virheetön millä tahansa kilometreillä, kansitiivistevikakaan ei ole yleinen. Ja edelleen siis kyseessä 646, en tiedä 654:stä riittävästi että osaisin kommentoida.
wiimax.fi
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Kokemuksia OM654 moottorista..??

Viesti Kirjoittaja mpower »

puunakki kirjoitti: Pe 17.01.2025 15:07
epk kirjoitti: Pe 17.01.2025 11:35
puunakki kirjoitti: Pe 17.01.2025 10:19 Kyllähän niitä nyt hajoaa, kuten kaikkia muitakin autoja/moottoreita. Yleisesti ottaen tämä OM654 on ihan hyvä motti. Kyllähän OM646 koneitakin hajoilee tuon tuosta, mutta ei se siitä huonoa moottoria suurella katsauksella.
kuinka monta 646:sta leviää henkilöautokäytössä täydellä huoltokirjalla 200-300tkm vs. om654....
Työkaverilla hajosi. Mäntään tuli reikä huonon suuttimen takia. Eikä ole vieläkään 300tkm mittarissa ja vieläpä viimeisimpiä OM646 motteja, W204 korissa.

En missään kohtaa väittänyt OM654:sen olevan parempi, kuin OM646. OM646 on varmasti paras suht nykyaikaisista mersun dieseleistä, mutta ei ole OM654:kään huono.
Mutku onko mäntään tuleva reikä sitten oikeestaan moottorin vika sinänsä!? Suutinvika, siis alihankkijan vika!? :?:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Vastaa Viestiin