Elämää EQS:n kanssa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1057
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja kilander »

Luumäellä taitaa nykyään olla ainakin kolme sähköntarjoajaa.
Taavatissa OP; n kaksi laturia.
S-marketilla kaksi.
Satun makialla 4 autoliiton laturia.
Jos olisi tarvetta Luumäellä ladata niin valitsisin jälkimmäisen.
Pieni poikkeama 6-tieltä ja mitä tulee muutaman kerran viikossa
poikettua kahvilla tai lounaalla siinä niin ei ruuhkaa latureilla juuri ole.

Mites muuten EQS: n nettiyhteys?
On varmaan 5G.
Entäs hinnoittelu, tarjoaako MB jonkun aikaa ilmaiseksi ja alkaa sitten maksamaan?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1079
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Ei oo datapakettia, se pitäisi erikseen ostaa 39€/v tai 89€/3v. En näe järkeä kun voi omaa puhelinta käyttää hotspottina autolle ilmaiseksi. Kaikki muut viihdepaketin osat tulee ilmaiseksi 3 vuodeksi uuden auton kanssa (mun tapauksessa päättyy tammikuussa 2026 koska auto oli käytetty) joten vielä vähemmän järkeä ostaa uusi viihdepaketti vain sen datapaketin takia, kun ne muut osat menisivät hukkaan, jäljelläolevaa aikaa ei lisättäisi uuden 3v:n perään.

Muihin kuin viihdeominaisuuksiinhan (kuten radio- ja laturitiedot) kuuluu kai se perus nettiyhteys, siinä en ole nähnyt ikinä muuta kuin 4G ikonin, ei sillä että tuommoista pikkudataa kannattaisikaan alkaa yrittää 5G taajuuksilla siirtelemään, 4G kun kantaa paremmin ja kaista ei lopu siitä kesken.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 306
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja pazo »

Juha_M117 kirjoitti: To 15.08.2024 09:01
... Lataamisesta puheen ollen akun hoitokirjasessa (jonka ohjeiden noudattamista olevinaan edellytetään akkutakuun voimassa pysymiseksi) annetaan aika radikaaleja toimintaohjeita akun hoitamiseksi. Esimerkiksi pitäisi päästää muistaakseni kerran viikossa akku suhteellisen tyhjäksi ja antaa sen olla siinä yön yli ennenkuin akkua lataa uudestaan. Siis ei kerran kuussa, vaan kerran viikossa. Aika paljon pitää jo ajoakin tulla että tuon saa tapahtumaan, tai pitäisi järjestään pitää ajoakkua jossain 20-40 % varauksessa paitsi jos aikoo ajaa yli sata kilsaa lähitulevaisuudessa.
EQE:n (2022) käyttöohjekirjassa ei ole ihan noin radikaalia ohjetta. Siinäkin on NMC-akku. Suosituksia korkeajänniteakun käyttöön:

- Pysäköi auto puolivuosittain yli 10° C:een ulkolämpötilassa yön yli alle 20 %:n varaustilassa.
- Pikalataa korkeajänniteakku tasavirralla (tila 4) vain tarpeen vaatiessa.
- Lataa korkeajänniteakku keskimäärin enintään 80 %:n varaustilaan. Alkaen 80 prosentin varaustilasta varausaika pitenee huomattavasti.
- Pidempien seisonta-aikojen yhteydessä pysäköi auto korkeajänniteakun varaustilassa 30-50%. Älä liitä korkeajänniteakkua jatkuvasti virransaantiin.
- Vältä mahdollisuuksien mukaan korkeita ulkolämpötiloja pidempien seisonta-aikojen aikana.
- Tarkista korkeajänniteakun varaustila kuuden viikon välein. Lataa korkeajänniteakku varaustilan ollessa alle 20 %.
- Älä kytke 12 V:n akkua irti myöskään pidempien seisonta-aikojen aikana. Muutoin auto ei voi valvoa korkeajänniteakun tilaa.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1079
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Pientä päivitystä EQS elämästä.

Kuva

Auto oli viime viikonloppuna keraamisessa pinnoituksessa. Pinnaksi tuli Korrek Pro Ceramic TFC Evo. Valikoitui enimmäkseen sillä perusteella että paikallinen meikkaaja käyttää Korrekkia enkä ryhtynyt siinä viisastelemaan että joku muu olisi parempi ja voisiko käyttää muuta. Vähän sekin vaikutti että on suomalaista tavaraa.

Penkkeihin ja mattoihin tuli myös suoja-aineet.

Keulaan tuli parit kiveniskemien paikkaukset, kävin sitä varten Väritikasta pari kynsilakkapurkillista tuota Designo Hyasintinpunaista. Meikkaaja maalasi ja lakkasi.

Muita viime aikojen kokemuksia:

Takaoven kahva tai salpa jumittui kerran. Avasin oven, laitoin tavaraa takajalkatilaan ja suljin ojen huolimattomasti; jäi "huulelle" eikä kokonaan sulkeutunut. Kiireessä sitten siinä otin kahvasta oven auki uudestaan ja yritin sulkea, niin kuului vaan släm, släm kun ovi kävi "kiinni" mutta aukesi uudestaan. Kun laitoin oven huulelle ja työnsin, jäi siihen välitilaan, muttei kahvasta enää auennut. Piti kiivetä toisesta takaovesta sisään ja sisäkahvasta ottaa ovi auki, ja sen jälkeen sain normaalisti laitettua oven kiinni. Ihmeellistä sekoilua.

Kahvoista puheen ollen välillä niillä tuntuu olevan vähän oma elämänsä. Pari kertaa auto on imaissut kahvat sisään kun on käsi välissä ja yritän avata ovea. Ensimmäisestä kerrasta opin varomaan tätä, mutta ikävämpää jos tuo tapahtuu matkustajalle, kun hän ei tajua vetäistä ajoissa kättä pois vaan se jää kahvan väliin.

Interior assist, eli se uskomattoman ärsyttävä "sisätilan avustin" joka tekee kaikkia hölmöyksiä kun kättä vähän heilauttaa (apukuskille asioita selittäessä), menee omia aikojaan takaisin päälle kun sen auton asetuksista kytkee pois päältä.

Mersun kännykkäsovelluksesta on kätevää laittaa sisätilan lämmitys päälle kun on lähdössä matkaan. En tiedä onko webasto-autoissa / lisälämmittimillä varustetuissa polttisautoissa näin nopea, mutta tämä sähköauto ainakin lämpenee parissa minuutissa kun kännykästä laittaa lämmityksen päälle. Mutta: näkyy olevan jonkinlainen ajastin tuossa autossa, jonka kuluttua se ei enää ota kännykästä noita lämmityskäskyjä vastaan. Tuntuu olevan parin päivän luokkaa, mitä auto saa seistä pilttuussa koskematta niin, että seuraavalla kerralla vielä saa kännykästä tuon lämmityskäskyn laitettua, ja sitä pitemmän ajan päästä jää se komento sovelluksessa vaan pyörittämään ikonia, eikä sitä saa laitettua uudestaan vaikka tappaisi sovelluksen ja käynnistäisi uudestaan. Komento jää siis johonkin limboon sinne Mersun pilvijärjestelmään joka tuota komentoliikennettä pyörittää.

Aktiivinen kaista-avustin eli vähän oikaisten "automaattiohjaus" on pari kertaa törttöillyt. Yleensä jos se törttöilee niin se on sitä, että laskee piennarviivasta yli niin että joutuu itse ohjaamaan takaisin ajoradalle. Tapahtuu erittäin harvoin. Kerran on tässä 8000 km aikana tehnyt ihan oikean ison luokan virheen eli kääntänyt väkisin lähes suoralta tieltä pientareelle. Mutta, vain kerran. Mulla on vakkarin kanssa 100 % ajasta tuo aktiivinen kaista-avustin päällä ja se on kyllä keskimäärin hämmästyttävän tasokas ja luotettava.

Tuulilasinpyyhkimien pisaratunnistin on aivan luokaton. Muistuu mieleen Jeremy Clarksonin luonnehdinta 20 vuoden takaa tämmöisestä pisaratunnistimesta: has a mind of its own and starts wiping when it stops raining. Tää EQS:n pisaratunnistus toimii juuri näin. Vaikka sade on tasaista tihkua niin välillä ei pyyhi ollenkaan, välillä pyyhkii täydellä nopeudella ja välillä alkaa pyyhkimään kun sade loppuu. Niin onneton ominaisuus etten ole muutamia kokeiluja lukuunottamatta käyttänyt.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13605
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Juha_M117 kirjoitti: To 31.10.2024 18:02 ...
Interior assist, eli se uskomattoman ärsyttävä "sisätilan avustin" joka tekee kaikkia hölmöyksiä kun kättä vähän heilauttaa (apukuskille asioita selittäessä), menee omia aikojaan takaisin päälle kun sen auton asetuksista kytkee pois päältä.
...
EQS/W223 US-palstoilla monet valittelee tuota että jotkut asetukset ei pysy muistissa. En omassa mersussa ole huomannut. Ajantasaiset ohjelmat olisi hyvä olla vaikka sekin pientä arpomista, välillä päivitys korjaa muutaman bugin ja lisää jotain uutta vikaa. Välillä arveluttaa että profiilien myötä tehdyt asetusten tallennukset sekoilee. Pitäisi olla joku viitseliäs selvittämään mikä toimintokombinaatio auton sotkee.

Mitä se interior assist muuten haittaa? Lukuvalon sytyttäminen naapurille ei ole kovin iso juttu ja senkin välttää kun ei käytä italialaista puhetapaa (kädet käy vielä enemmän kuin suu). Kattoluukkua/verhoa ei tahdo saada liikkeelle vaikka yrittäisi. :)

Ei kai EQS:n tuulilasissa ole mitään erityistä? Normaalia suurempi kallistus? Samat anturit pyyhkimille pitäisi olla ja toimiihan ne perusautoissa kunhan ei tuulilasia ole vaihdettu vääränlaiseen ja kalibrointi tekemättä.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1079
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

DBFI kirjoitti: To 31.10.2024 18:58 Mitä se interior assist muuten haittaa? Lukuvalon sytyttäminen naapurille ei ole kovin iso juttu ja senkin välttää kun ei käytä italialaista puhetapaa (kädet käy vielä enemmän kuin suu). Kattoluukkua/verhoa ei tahdo saada liikkeelle vaikka yrittäisi. :)
Juuri tuo kattoluukku/verho on meillä ollut ongelmana. Itsellä on tapana ajaa käsi leväten keskikonsolin kyynärnojalla, ja jos vähän kädelläni jotain samalla selitän, niin kas, kattoluukku aukeaa. Helvetin ärsyttävää. EQS:ssä ehkä yli-innokkaaksi kalibroitu tuo interior assist jos muussa mallissa tullut valitusta että ei reagoi riittävän herkästi?
Ei kai EQS:n tuulilasissa ole mitään erityistä? Normaalia suurempi kallistus? Samat anturit pyyhkimille pitäisi olla ja toimiihan ne perusautoissa kunhan ei tuulilasia ole vaihdettu vääränlaiseen ja kalibrointi tekemättä.
En osaa sanoa. Ainakin tuulilasi on orkkis, päätellen sen nurkassa olevasta Mercedes-tekstistä.

Tässä autossahan voi olla kaikenlaisia lapsentauteja kun on alkupään EQS:iä.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
tomtom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: To 17.12.2009 18:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Oletteko täyttäneet lasinpesunestesäiliötä etulokasuojassa olevasta täyttökaukalosta? Itse ajattelin lisätä pakkasenkestävää nestettä tuonne ja lisätessäni alkoi ruikkimaan lasinpesunestettä etulokasuojan alareunasta! Mikäli säiliö on täynnä niin luulisi tason nousevan tuohon täyttökaukaloon saakka eikä ruikkivan lokasuojan välistä. Auto ollut minulla alle 2 kk ja nyt varmaan joutuu kiikuttamaan jo pikahuoltoon.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1079
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Eka talvi etenee EQS:n kanssa. Pientä päivitystä.

Positiivisena puolena ei ole mitään varsinaisia ongelmia ollut auton kanssa. Lämpenee nopeasti, Airmatic toimii kuten kesälläkin, kahvat eivät ole jäätyneet vaikka ne on saaneet tänä talvena kyllä oikean rasituskokeen. Eli on ollut suojapäivää (ja painepesua) ja kovaa pakkasta seuraavana päivänä, ja on ollut nuoskasadetta ja kovaa pakkasta perään ym. Kahvat eivät ole ikinä jäätyneet niin ettei autoon pääsisi sisään. Kun ne jäätyvät niin jäykät ne kyllä ovat avata ja esim. puoliso saattaa sanoa että "kahva on jäässä", todellisuus siis on että se on kylmyydestä jäykkä.

Latausluukku on pari kertaa jäätynyt pressutallissa kiinni. Eli avaussolenoidi surahtaa mutta luukku ei aukea. Painelemalla se sitten lopulta aukeaa. Olisinko kerran joutunut sen kampeamaan muovikortilla auki. Olosuhteet huomioon ottaen on luukku toiminut ehkä suurin piirtein yhtä hyvin kuin Sacco-sukupolven mersuissa bensaluukku. Se että siinä on se solenoidi joka luukun avaa ei varmaan ole paljoa vaikutusta luukun toimintaan vaan jos rakoseen menee vettä ja se jäätyy sinne niin eihän sille mitään voi että luukku jumii.

Ainiin, latauksesta puheen ollen, vähän hävettää tunnustaa mutta löysin autosta vasta monien kuukausien jälkeen sen ominaisuuden, että maksimilatauksen voi itse määrätä. No siirsin sen 60%:iin ja nykyään pidän autoa pressutallissa laturissa koko ajan ja laturissa on virta. Positiivisena sivuvaikutuksena tuosta, tuntuisi että jos laturi on kiinni niin joskus mobiilisovelluksesta saa kajuutan esilämmityksen päälle pitempään edellisen ajon jälkeen, on joskus ollut jopa 4-5 päivää edellisestä ajosta niin lämmityskäsky on mennyt läpi. Mutta, useimmiten kuitenkin ei toimi, kuten olen aikaisemmin tässä ketjussa maininnut.

Auton katolle (joka on lasia) kun sulaa lumet vedeksi tai siihen muuten jää vettä, ja lähtee pakkaseen ajamaan, auton sisällä kuuluu aikamoinen mellakka kun vesipisarat alkavat jäätymään. Varmaan osa äänestä on sitä lasipinnoilla jäätyvän veden rapinaa ja osa on kattoluukun rakosissa olevan veden jäätymistä. Ääni on tosi kova, tuollaista ei ikinä kuulunut peltikattoisissa vanhoissa mersuissa vaikka olisi ollut kattoluukku. Ei myöskään W205:ssa kuulunut. Sinänsä ymmärrettävää että jäätymistä tapahtuu ja siitä kuuluu ääntä, mutta toisaalta tuollainen ääni ei kyllä kuulu tämän luokan autoon.

Luistonesto on aika aggressiivinen. Varmaan mersulla tehty tietoinen valinta tehdä siitä tuollainen, mutta omaan makuun saisi puuttua ajamiseen vähän rauhallisemmin. Kiihdytyksissä siis ottaa vedon suurinpiirtein kokonaan pois sekunnin murto-osaksi jos lähtee sutimaan. Tuntuu vaan jotenkin viimeistelemättömältä että risteyksistä lähtiessä meno on niin pätkivää ja sätkivää kun muuten auto liikkuu nelivedon ansiosta luotettavasti ja ripeästi. Vetoja kun kuitenkin lopulta löytyy hyvin niin en oikein ymmärrä minkä takia luistonesto niin aggressiivisesti puuttuu pieneen luistoon.

Tavalliset modernin auton talviajo-ongelmat on tässäkin eli ajovalot eivät pysy sulana ajossa ja auta armias jos sataa nuoskaa ja parkkitutkat peittyvät. Pikanttina lisänä tähän on kaikenmaailman kameraa siellätäällä jotka myös peittyvät tässä lumeen ja jäähän. Ensimmäistä kertaa olen jo löytänyt herjan, joka tulee kun avustinjärjestelmät menevät pois päältä, selityksellä että kamerat eivät näe mitään.

Teknisenä ihmisenä toki kun talvikelit alkoivat niin osasin tuota odottaakin, joten ryhdyin aika aikaisin syystalvella laittamaan säännöllisesti avustimia pois päältä (kaistavahdin, aktiivisen kaista-avustimen, parkkitutkat). Paskoilla säillä vaihdan Distronicistakin Speedtronicciin kun tunnen, että itse pitämäni pitkä turvaväli on näihin paskakeleihin sopivampi kuin Distronicin pisin turvaväliasetus, joka on yllättävän lyhyen näköinen tuulilasin läpi katsottuna. Valitettavasti nämä avustimet ovat samaa sarjaa kuin monet muut auton asetukset, että ne pitää joka ajolla laittaa uudestaan pois päältä. Tosi tylsää painella samat nappulat uudestaan ja uudestaan että saa pois päältä nuo lelut jotka eivät olosuhteista johtuen toimi.

Takaluukku ei ole jäätynyt kiinni ja sähköinen nosto on toiminut hyvin kaikilla noilla paskakeleilläkin. Tässä EQS:ssä kuitenkin tuntuu olevan samanlaista efektiä kuin farmareissa, että perä on AIVAN lumessa, siis aivan iglu, jos on muutaman kymmentä kilometria ajanut pöllyävässä lumessa. Myös takaikkuna siis peittyy.

Kunnon pakkasiakin on jokuset olleet ja vähän yllätti ettei se kulutus siitä enää paljon kummemmaksi muuttunut kuin mitä se on siellä 0...-10 välillä. Joo, on se legendaarinen 99.9 kWh/100km saatu hetkeksi näyttöön ja tokihan jos käy alle 10km tuolla lähikaupassa ostoksilla ja ajaa suoraan takaisin, jää mittariin varmaan se 50-60 kWh/100km. 50km kun alkaa olla ajettu tätä paikallista seka-ajoa niin on lähempänä 35 kWh/100km mitä mittariin jää kun pääsee kotiin. Pitempää ajoa mulla ei ole ollut niin en ole esimerkiksi maantieajossa päässyt testaamaan paljonko realistisissa matkaolosuhteissa tuo kylmä lämpötila vaikuttaa verrattuna kesäkulutukseen.

Kulutusprofiili kuitenkin on aivan erilainen kuin polttiksella. Bensalla kun lähtee talvella liikkeelle niin bensaa menee törkeästi ihan niinkuin sähkärillä sähköä, mutta kun bensakone lämpenee 5-10km ajon jälkeen, niin kulutus on paljon lähempänä kesäajan kulutusta. Esim. W205 2-litraisella bensalla saattoi olla 6.5-7 l/100km kesällä ja 7.5-8 l/100km talvella kun auto oli lämmennyt. Mutta sähköllä ei vaan talvella pääse lähellekään niitä kesäajan kulutuslukemia tässä paikallisajossa, se vaan näyttää kuuluvan asiaan. Mutta, sähköähän se vaan on, arjessa painaa enemmän vaakakupissa että sähkäri on heti pressutallista lähtiessä lämmin sisältä ja siinä on joka kerta "tankki täynnä" eikä tartte käydä pakkasessa ja räntäsateessa "tankkaamassa kauppakassia". Ja teknistä, teknisiä vehkeitä säälivää ihmistä miellyttää vähän sekin, ettei tartte veivata tuolla pakkasessa polttomoottoria käyntiin, sekin on aina vähän hiertänyt mua. Ehdottomasti kuitenkin luotettavuus on ollut paras ominaisuus, ei ole tarvinnut murehtia onko käynnistysakussa virtaa ettei kuulu vaan vou vou vou ja tule 12v akun lataamissessio ennenkuin pääsee kauppaan, eikä ole tarvinnut murehtia onko virranjakajan kannen sisällä kosteutta vaikka on suojaa ja pakkasta vuorotellen peräkkäisinä päivinä.

Avaimesta sai jo vaihtaakin nappipariston ensimmäistä kertaa. En tiedä oliko avaimen elämän ensimmäinen vai toinen paristo, kun auto ei ole uusi, mutta mulle oli ensimmäinen vaihto-operaatio tällä mersun avaimella. Homma oli helppo ja tapahtuu ilman työkaluja. Video löytyi Youtubesta tähän vaikka avain on tämä uudenmallinen. Auto onneksi osaa ilmoittaa että paristo on lopussa - näyttöön tuli teksti "key fob battery low" tjsp. Mahtava juttu, katsoen esim. iskän kokemuksia VW Golffilla joka jätti hänet kaupunkiin kun avaimesta loppui paristo. (Varmaan siinäkin joku ratkaisu tähän olisi ollut, esim. avata ovi rauta-avaimella ja pitää fobia strategisessa paikassa jotta saa koneen käyntiin, mutta ei voi odottaa että 70+ vuotias ukko osaa hyppiä hulavanteiden läpi tuolla tavalla että pääsee autoa ajamaan, parempi olisi vaan että auto ilmoittaisi ajoissa, että vaihda avaimen paristo.)

Viikon päästä maanantaina on A2-huolto. Tehdään paikallisessa merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan ja pyysin samalla, että kaikki mahdolliset softat päivitetään. Unohtui pyytää että voiko sitä tuulilasin pyyhkijöiden pisarantunnistusta kalibroida uudestaan. Mainitsen siitä autoa viedessä jos muistan. Joka tapauksessa, kun huolto hoidettu, raportoin tänne mitä siinä oikeasti tehtiin ja paljonko maksoi. Ennakkotietojen mukaan (löytyy mm. M-B sovelluksesta) tuo sisältää lähinnä tarkistuksia, nesteiden tarkistuksen ja ilmeisesti raitisilmasuodattimien vaihdon.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2967
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Pakkasilla lämmityksen osuus kulutuksesta nousee määrääväksi ja ilmeisesti akun lämpiäminen kestää kauemmin, kuin bensamoottorin.

Olen huomannut sellaisen ilmiön, että kun ajastaa lähtöajan, niin kulutus putoaa lyhyelläkin matkalla huomattavasti. Tämä johtunee siitä, että akun valmistelu (lämmitys) aloitetaan huomattavan aikaisin pakkasella. Jos aloittaa lämmityksen Me:stä "manuaalisesti" vaikka 10min. ennen lähtöä, niin auto on kyllä lämmin, mutta kulutusta se ei juuri pudota.

Vaikka meidän autot edustavat eri ääripäitä, on nuo kulutukset yllättävän yhtenäisiä. 5 asteen pakkasella lyhyessä ajossa tuo reilu 40kwh on lyhyellä esilämmitysajalla ihan tyypillinen lukema, mutta kun matka on 50km on omassa keskikulutus pudonnut 22kwh tasolle.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 306
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja pazo »

Kiitos jakamisesta. Minusta havaintosi pätevät varsin hyvin myös EQE Sedaniin paitsi minulla on rautajouset eikä kattoluukkua.

Ohjekirjan suositus ladata NCM-akku 80 prsosenttiin ellei täydelle akulle ole välitöntä tarvetta on vähän mietityttänyt. Siis sikäli, että toimisin jo nyt kuten akku olisi menettänyt 20 prosenttia kapasiteettiaan, jotta todellinen menetys tapahtuisi myöhemmin. Jos akun käyttöiäksi olettaisi 2000 sykliä, se tekisi jo abt. miljoona kilometriä. Jos akun kapasiteetti putoaa 70 prosenttiin, on toimintamatkaa yhä 450 km (WLTP). Toistaiseksi latailen 90% jonkinlaisena kompromissina, kunnes minulle valkenee tuo asia paremmin.

A2 huolto kai on kai polttomoottori/hybridiautoon verraten melko suppea ja edullinen: tarkistuksia ja jarrunesteen sekä kabiinin suodatinten vaihto?
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja isk »

Hieno auto ja mukava lukea käyttökokemuksia.
Juha_M117 kirjoitti: Pe 10.01.2025 22:59 Kulutusprofiili kuitenkin on aivan erilainen kuin polttiksella.
Ajatus patteriautojen rajusta kulutuskasvusta talvella on ehkä nurinperin, koska autoilussa talvella tarvittava lämmitysenergia kiskotaan jostain joka tapauksessa. Polttiksilla se tulee polttoaineesta ja lämmityksen osuus energiasta menee kesäkaudella hukkaan, harakoille.

Vuosikuvaajana insinööri piirtäisi polttomoottorin ympärivuotisen kulutusprofiilin melko vaakasuoraksi viivaksi, mutta sähköauton kuvaaja laskee voimakkaasti kesäkaudelle, kun lämmitystä tarvitsee vähemmän.

Suuruusluokkana kesäajan kulutuksen 20 kWh/100 km kasvu 30 kWh:iin talvella vastaa 1,5 l/100km kasvua 2,5 litraan. Prosentuaalinen muutos on toki veret seisauttava, mutta otan tuon talvikulutuksen (myös kesäkulutuksen) milloin tahansa verrattuna edellisen auton 10 litran kulutukseen.
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13605
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Onko kellään oikeaa lämpöpumpulla toimivaa lämmityslaitetta sähköautossa? Jos hyötysuhde jotain samaa luokkaa kuin talon lämmityksessä niin tuon esimerkin 10 kWh/100km "talvilisän" pitäisi pudota reilusti. :?:
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2967
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Kyllähän näissä lämpöpumppu on vastuselementin lisäksi, mutta miten se vertautuu talon lämmityksessä käytettäviin, niin sitä en tiedä.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13605
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tahtoomersun kirjoitti: La 11.01.2025 13:56 Kyllähän näissä lämpöpumppu on vastuselementin lisäksi, mutta miten se vertautuu talon lämmityksessä käytettäviin, niin sitä en tiedä.
Mitä tarkoittaa "näissä"? Alkupään EQS ja vielä EQE-malleissakaan ei ole lämpöpumppua vaikka jossain esitteissä niin väitetään. Niissä on vain "tehokas" hukkalämmön hyödyntäminen. EQS-SUV mallin mukana ainakin US-markkinoille tuli (kuulemma) se lämpöpumppu, en tiedä tuliko EQS:ään vielä silloinkaan.

EDIT: näköjään mersun lämpöpumppu tulee optiokoodilla 583. EQS SUV hinnaston mukaan Suomi-autoissa vakio, uusin EQS hinnasto ei sisällä varustetta eikä lämpöpumppua mainita vaikiovarustelistalla. Ihan vaan tekninen kommentti, ei tuo välttämättä ole mikään ongelma sähkärille jossa iso akku.
Viimeksi muokannut DBFI, La 11.01.2025 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2967
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

DBFI kirjoitti: La 11.01.2025 16:32
tahtoomersun kirjoitti: La 11.01.2025 13:56 Kyllähän näissä lämpöpumppu on vastuselementin lisäksi, mutta miten se vertautuu talon lämmityksessä käytettäviin, niin sitä en tiedä.
Mitä tarkoittaa "näissä"? Alkupään EQS ja vielä EQE-malleissakaan ei ole lämpöpumppua vaikka jossain esitteissä niin väitetään. Niissä on vain "tehokas" hukkalämmön hyödyntäminen. EQS-SUV mallin mukana ainakin US-markkinoille tuli (kuulemma) se lämpöpumppu, en tiedä tuliko EQS:ään vielä silloinkaan.
Tuossa omassa EQB:ssä on, joten ajattelin, että noissa kalliimmissakin olisi. Tuntuu aika erikoiselta, jollei olisi.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1079
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

pazo kirjoitti: La 11.01.2025 12:00 Ohjekirjan suositus ladata NCM-akku 80 prsosenttiin ellei täydelle akulle ole välitöntä tarvetta on vähän mietityttänyt. Siis sikäli, että toimisin jo nyt kuten akku olisi menettänyt 20 prosenttia kapasiteettiaan, jotta todellinen menetys tapahtuisi myöhemmin. Jos akun käyttöiäksi olettaisi 2000 sykliä, se tekisi jo abt. miljoona kilometriä. Jos akun kapasiteetti putoaa 70 prosenttiin, on toimintamatkaa yhä 450 km (WLTP). Toistaiseksi latailen 90% jonkinlaisena kompromissina, kunnes minulle valkenee tuo asia paremmin.
Mä seuraan aika sokeasti tuon ketjun edellisellä sivulla linkkaamani videon (https://www.youtube.com/watch?v=w4lvDGtfI9U) teoriaa, kun parempaa tietoa on aika vaivalloista keräillä. Valmistajan omat suositukset vaikuttaa mulle vähän puolivillaisilta ja perusteettomilta.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 306
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja pazo »

tahtoomersun kirjoitti: La 11.01.2025 17:10 Tuossa omassa EQB:ssä on, joten ajattelin, että noissa kalliimmissakin olisi. Tuntuu aika erikoiselta, jollei olisi.
Tietääkseni pari ensimmäistä mallivuotta EQE:t ja EQS:t olivat ilman lämpöpumppua. Ei ilmeisesti saanut lisävarusteenakaan - nyt se on vakiona.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1079
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Tänään -16,5 C pakkasta ja kuskin puolen takakahva jäässä. En koittanut ovea avata, mutta kahva ei mennyt takaisin poteroonsa kun lähdin ajamaan. Muut kahvat toimi oikein. Kädellä kokeillen ei kahvassa ollut isoja jääkerääntymiä jotka olisi liikettä estäneet, lienee pienestä kiinni...
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Vastaa Viestiin