KE-Jetronic käpistelyä
KE-Jetronic käpistelyä
Potilaana 560SL valmistunut 10/85. Tuossa ei siis vielä ole pulssisuhteella toimivia vikakoodeja.
Edellisen omistajan mukaan toiminut ok ja leimattu keväällä mutta 5kk seisonnan jälkeen tullut käyntiongelmia. Tullut jenkeistä vuoden alussa.
Ongelmat:
- Pyörittää hyvin mutta ei käynnisty kuin apubensan kanssa, sama kylmänä ja lämpimänä. Starttivalve ei ruiskauta startissa mutta toimii kun sille antaa 12v suoraan.
- Tyhjäkäynti noin 1600-1800 tienoilla. Tyhjäkäynti-ilmaventtiiliille ei tule jännitettä. Kun sille antaa 12v niin kone sammuu, joten isoja ilmavuotoja ei pitäisi olla. Vastus 4,1 ohm eli ok. Tyhjäkäynti jää ylös kun antaa kierroksia esim 2000 rpm, hitaasti laskee 1600-1800 tasolle
Tehty:
- Systeemipaine mitattu tyhjäkäynnillä 6,2 bar ja 30 min seisomisen jälkeen vielä 3,1 bar. Ohjauspaine 4,4 – 4,6 eli liian alhainen.
- EHA ohmit ja virrat ok, johdot ECUlle mitattu ok.
- Kokeilin myös ECU irrotettuna niin alkuun ohjauspaine oli 5,8 ja sitten laski tyhjäkäynnillä vähitellen 4,4 tasolle. Muutenkin toimi ilman ECUa oikeastaan samalla tavalla kuin ECUn kanssa.
- Säädin EHAn ruuvia vajaa puoli kierrosta aukipäin niin ohjauspaine nousi 5,6 tasolle. Säätöruuvi on ihan löysä, liikkuukohan itsestään? Ohjauspaine laskee vähitellen 5,2 tasolle kun käy tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäynti vieläkin 1600-1800 tasolla, joskus 2000.
- Ylijänniterele ja akku uudet
- Potentiometri ja johdot ECUlle mitattu ok. Vastus muuttuu kun levyä painaa.
- TPS ja johdot ECUlle mitattu ok.
- Alipainevuotoja etsitty mutta ei löydy.
- Lambda jännite laskee tasaisesti 0,85 -> 0V noin vartissa tyhjäkäynnillä.
- Testiplugista pinni 3 antaa nopeasti muuttuvia lukemia josta ei saa mitään selkoa, sama jännitteellä ja pulssisuhteella.
- Jäähdytysnesteen anturi antaa oikeat vastusarvot.
- Seos liian rikas tulppien värin perusteella, mittaria ei ole.
Korjaamokäsikirjan mukaan on noita käyty läpi. Mitähän tuossa vielä tekisi ennenkuin alkaa osia vaihtamaan? Joku oli mittaillut ECUn pinnejä kone käynnissä ottamalla ECUn muovikotelon pois, sitä en ole kokeillut.
Onkohan EHA viallinen? Ohjauspaine laskee noin 5 minuutissa 0,5 baria vaikka virta pinneissä pysyy samana.
Ihan kuin ECUlta ei tulisi mitään ohjausta starttiin eikä tyhjäkäyntiin joten onkohan se rikki?
Edellisen omistajan mukaan toiminut ok ja leimattu keväällä mutta 5kk seisonnan jälkeen tullut käyntiongelmia. Tullut jenkeistä vuoden alussa.
Ongelmat:
- Pyörittää hyvin mutta ei käynnisty kuin apubensan kanssa, sama kylmänä ja lämpimänä. Starttivalve ei ruiskauta startissa mutta toimii kun sille antaa 12v suoraan.
- Tyhjäkäynti noin 1600-1800 tienoilla. Tyhjäkäynti-ilmaventtiiliille ei tule jännitettä. Kun sille antaa 12v niin kone sammuu, joten isoja ilmavuotoja ei pitäisi olla. Vastus 4,1 ohm eli ok. Tyhjäkäynti jää ylös kun antaa kierroksia esim 2000 rpm, hitaasti laskee 1600-1800 tasolle
Tehty:
- Systeemipaine mitattu tyhjäkäynnillä 6,2 bar ja 30 min seisomisen jälkeen vielä 3,1 bar. Ohjauspaine 4,4 – 4,6 eli liian alhainen.
- EHA ohmit ja virrat ok, johdot ECUlle mitattu ok.
- Kokeilin myös ECU irrotettuna niin alkuun ohjauspaine oli 5,8 ja sitten laski tyhjäkäynnillä vähitellen 4,4 tasolle. Muutenkin toimi ilman ECUa oikeastaan samalla tavalla kuin ECUn kanssa.
- Säädin EHAn ruuvia vajaa puoli kierrosta aukipäin niin ohjauspaine nousi 5,6 tasolle. Säätöruuvi on ihan löysä, liikkuukohan itsestään? Ohjauspaine laskee vähitellen 5,2 tasolle kun käy tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäynti vieläkin 1600-1800 tasolla, joskus 2000.
- Ylijänniterele ja akku uudet
- Potentiometri ja johdot ECUlle mitattu ok. Vastus muuttuu kun levyä painaa.
- TPS ja johdot ECUlle mitattu ok.
- Alipainevuotoja etsitty mutta ei löydy.
- Lambda jännite laskee tasaisesti 0,85 -> 0V noin vartissa tyhjäkäynnillä.
- Testiplugista pinni 3 antaa nopeasti muuttuvia lukemia josta ei saa mitään selkoa, sama jännitteellä ja pulssisuhteella.
- Jäähdytysnesteen anturi antaa oikeat vastusarvot.
- Seos liian rikas tulppien värin perusteella, mittaria ei ole.
Korjaamokäsikirjan mukaan on noita käyty läpi. Mitähän tuossa vielä tekisi ennenkuin alkaa osia vaihtamaan? Joku oli mittaillut ECUn pinnejä kone käynnissä ottamalla ECUn muovikotelon pois, sitä en ole kokeillut.
Onkohan EHA viallinen? Ohjauspaine laskee noin 5 minuutissa 0,5 baria vaikka virta pinneissä pysyy samana.
Ihan kuin ECUlta ei tulisi mitään ohjausta starttiin eikä tyhjäkäyntiin joten onkohan se rikki?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Matti R, Ma 25.11.2024 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Onkohan bensapumput kunnossa, kun paine laskee noin paljon. Ainakin omassa autossa oli tuollaista vikaa niin sillä ei voinut ajaa kunnolla, kun se rupesi nykimään ajossa noin puolen tunnin ajon jälkeen. Pumppujen vaihdolla tuli kuntoon. Minun autossa oli myös korkea tyhjäkäynti alkujaan ja se johtui yj-releestä. Minullakin on auto valmistettu 10/85 , mistä otettu tekniikka 450 koriin.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Systeemipaine on koko ajan 6,2 joten pumput pitäisi kyllä olla kunnossa. Se laskee siis vasta kun kone ei käy mutta pitää paineen yli 2,8 mikä on raja. Ohjauspaine on se joka laskee liikaa kun kone käy. Pitäisi pysyä 0,4 barin ero systeemipaineeseen.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Vaihtaisin uudet bensat tankkiin ja moottoriöljyt myös. Alottaisin osien vaihtamisen lambda-anturista.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Lambda-anturi uusittu, ja se vaikuttaa toimivan kuten kuuluu, eli jännite vaihtelee 0,1-0,9 välillä. Käyntiongelmat edelleen samanlaiset. Yj-rele on uusi.
EHA-säätimeen vaihdoin uudet o-renkaat ja sisälle säätöruuviin pienen o-renkaan. Entinen olikin kovettunut ja säätöruuvi oli löysästi paikallaan. Laitoin säätöruuviin perussäädön 6,9mm jolla ohjausaine jää 4,2 tasolle kun systeemipaine hyvällä 6,2 tasolla. Ohjauspaine on lähellä 5 kun starttaa mutta siitä vähitellen laskee tyhjäkäynnillä 4,2 tasolle. Käänsin säätöruuvia pari kertaa auki päin, yhteensä 1,5 kierrosta, mutta ohjauspaine ei noussut. Rakentelin bensanpainemittarin jolla voi mitata molempia paineita helposti kahden hanan avulla.(kuva) Käyntiongelmat on edelleen: 1. starttisuutin ei ruiski kun starttaa, 2. tyhjäkäynti 1800-2000 tasolla.
Voihan siellä olla esim kumikaukalossa ilmavuoto jota vaikea havaita. Laitan vielä uutta bensaa ja uudet öljyt. Bensa tuskin on kovin vanhaa kun sillä on 2024 aikana Suomessa ajettu.
EHA-säätimeen vaihdoin uudet o-renkaat ja sisälle säätöruuviin pienen o-renkaan. Entinen olikin kovettunut ja säätöruuvi oli löysästi paikallaan. Laitoin säätöruuviin perussäädön 6,9mm jolla ohjausaine jää 4,2 tasolle kun systeemipaine hyvällä 6,2 tasolla. Ohjauspaine on lähellä 5 kun starttaa mutta siitä vähitellen laskee tyhjäkäynnillä 4,2 tasolle. Käänsin säätöruuvia pari kertaa auki päin, yhteensä 1,5 kierrosta, mutta ohjauspaine ei noussut. Rakentelin bensanpainemittarin jolla voi mitata molempia paineita helposti kahden hanan avulla.(kuva) Käyntiongelmat on edelleen: 1. starttisuutin ei ruiski kun starttaa, 2. tyhjäkäynti 1800-2000 tasolla.
Voihan siellä olla esim kumikaukalossa ilmavuoto jota vaikea havaita. Laitan vielä uutta bensaa ja uudet öljyt. Bensa tuskin on kovin vanhaa kun sillä on 2024 aikana Suomessa ajettu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Nyt on niin vanhoja muistoja että joutuu kyselemään, olikos tuossa jo lämpö-aikakytkin sille kylmäkäynnistykselle. Niitä tuli aikoinaan jokunen vaihdettua kun ei kylmäkäynnin suutin toiminut.
Monesti se oli siitä juuri kiinni.
Monesti se oli siitä juuri kiinni.
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Ei kai tuossa ole kuin veden lämpöantureita jotka vaikuttaa kylmäkäynnistykseen.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Lämpö/aikakytkin on juurikin se joka ohjaa starttisuutinta.
Entäs lisäilmaluisti, sehän säätää tyhjäkäyntiiä? Sen voi putsata, ennen kun ostaa uutta tilalle. Jos pistokkeen nyppää irti niin muuttuuko kierrokset?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Luin tarkemmin, lisäilmaluistille ei tule jännitettä. Tämä kun on jenkkimalli niin olisiko tässä Idle Control Unit? Tuota vanhemmissa eli 380 US-malleissa se on. Jos lisäilmaluistille ei tule jännitettä niin siinähän se vika on. EHA ei pysty säätämään tyhjäkäyntiä, se vaikuttaa vaan polttoaineen seoksiin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Idle control unit tässä on, N8 kuvassa. En ole sitä vielä tutkinut.karra kirjoitti: ↑Su 12.01.2025 18:26 Luin tarkemmin, lisäilmaluistille ei tule jännitettä. Tämä kun on jenkkimalli niin olisiko tässä Idle Control Unit? Tuota vanhemmissa eli 380 US-malleissa se on. Jos lisäilmaluistille ei tule jännitettä niin siinähän se vika on. EHA ei pysty säätämään tyhjäkäyntiä, se vaikuttaa vaan polttoaineen seoksiin.
EHA pitäisi säätää ohjauspainetta mutta jostain syystä ei mene kohdalleen vaan paine-ero on ihan liian suuri.
Lämpö/aika-kytkintä en löydä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Näyttää että bensapumpun rele ohjaa myös cold start valvea. Relettä ohjaa ruiskun päämoduli CIS-E unit. Eli ei taida olla lämpö/aikakytkintä tässä, se saattaa olla pelkästään K-Jetronicin tai KER euromallien ominaisuus?Matti R kirjoitti: ↑Su 12.01.2025 19:29Idle control unit tässä on, N8 kuvassa. En ole sitä vielä tutkinut.karra kirjoitti: ↑Su 12.01.2025 18:26 Luin tarkemmin, lisäilmaluistille ei tule jännitettä. Tämä kun on jenkkimalli niin olisiko tässä Idle Control Unit? Tuota vanhemmissa eli 380 US-malleissa se on. Jos lisäilmaluistille ei tule jännitettä niin siinähän se vika on. EHA ei pysty säätämään tyhjäkäyntiä, se vaikuttaa vaan polttoaineen seoksiin.
EHA pitäisi säätää ohjauspainetta mutta jostain syystä ei mene kohdalleen vaan paine-ero on ihan liian suuri.
Lämpö/aika-kytkintä en löydä.
IMG_1328.png
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Pitää kaivaa se Idle control unit esille, ja testata ainakin että johdotukset siitä eteenpäin on kunnossa.
Youtubesta löytyy ohjetta itse palikan tutkimuksiin
https://youtu.be/j4mtb4MJDYc?si=f_7agr-3haZkq90B
Youtubesta löytyy ohjetta itse palikan tutkimuksiin
https://youtu.be/j4mtb4MJDYc?si=f_7agr-3haZkq90B
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5705
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: KE-Jetronic käpistelyä
saako noita releitä mistään uusia?
Re: KE-Jetronic käpistelyä
ECU repair Centre Hollannissa tarjoaa 500 eurolla Idle Control Unitin korjausta. Saksalainen ecu.de olisi vähän halvempi. Taidan ensin viedä paikalliselle piirikorttimestarille tutkittavaksi.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Perusasiat ensin haltuun. KE käynnistyy, käy ja kukkuu vaikka ilman mitään elektroniikkaa, joskin vaivalloisesti. KE:ssä ei ole lämpöaikakytkimiä. Sitten kun mekaniikka on kunnossa, voi alkaa hifistellä boksien kanssa. Järjestelmä-ohjauspaineiden ero on suurimmillaan kylmällä moottorilla, ts. ohjauspaine kasvaa moottorin lämmetessä, ei laske. Jos ohjauspaine vähitellen hiipuu, niin määränjakajassa on joko tukos tai sisäinen vuoto, riippuen paikasta. EHA:n kuuluu olla perus KE:ssä kalibroitu siten, että ohjauspaine on 0,4 bar alle järjestelmäpaineen ilman sähköä. Sähkö sitten laskee painetta ja rikastaa seosta lämpötilan ja tarpeen mukaan.
Eli mekaniikan lähtöasetukset on ensin oltava kunnossa, ennen minkään sähkö- tai elektroniikkaosien peukalointia. Kuvailun perusteella ECU tai kaapelisarja olisi viallinen, mahdollisesti myös KPR(bensapumpun rele), mutta nämä eivät selitä tuollaista paineen laskua järjestelmäpaineen pysyessä normilukemissa, eli muutakin vikaa on.
Eli mekaniikan lähtöasetukset on ensin oltava kunnossa, ennen minkään sähkö- tai elektroniikkaosien peukalointia. Kuvailun perusteella ECU tai kaapelisarja olisi viallinen, mahdollisesti myös KPR(bensapumpun rele), mutta nämä eivät selitä tuollaista paineen laskua järjestelmäpaineen pysyessä normilukemissa, eli muutakin vikaa on.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Tulkitsen että yksi kohde olisi EHAn säätö niin että saisi paine-eron 0,4 tasolle. Sehän ei alle yhden ole mennyt kylmänä eikä kuumana, yleensä lähempänä kahta. Sähköjohto irti ja säätöruuvia ulospäin.
Ecun johtosarjaa olen testannut, ei löytynyt vikoja mutta ihan jokaista en vielä ole testannut.
Ecun johtosarjaa olen testannut, ei löytynyt vikoja mutta ihan jokaista en vielä ole testannut.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Se on ensimmäinen kohde. Ellei oikeaa paine-eroa saavuteta mekaanisilla säädöillä, kaikki muu ropaaminen on turhaa.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Hyvä kun taas palautui muistiin perusasia(t). Miten en osannut lukea tuolta Matin kirjoituksesta tuota mitattua paine-eron suuruutta... tosin itsellä ollut ajatukset vajaan vuoden ajan ihan muualla kuin autoissa ja ollut vaikeuksia keskittyä omiinkin kulkineisiin.
Tosiaan K-Jetissä se ohjauspaineen säädin (joku kutsuu WUR) huolehtii nimensä mukaisesti ohjauspaineen_säädöstä. Ilman sitä tai KE:ssä EHAa ei ruisku taida toimia ollenkaan, no sieltähän lentää bensat ulos jos ei ole fyysisesti paikoillaan mutta mekaaninen perussäätö noissa pitää olla kohdallaan. K-Jetissä painetta säädetään sähkö/mekaanisesti; sähkö bimetallijousen ja mekaaninen lämmön ja alipaineen avulla.
Aasinsiltana tähän, olisiko Karelilla mahdollisuus kommentoida kysymystäni tuossa viimeisessä viestissä: viewtopic.php?t=156488&start=570
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Kommentoitu.karra kirjoitti: ↑Ti 14.01.2025 08:52
Aasinsiltana tähän, olisiko Karelilla mahdollisuus kommentoida kysymystäni tuossa viimeisessä viestissä: viewtopic.php?t=156488&start=570
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: KE-Jetronic käpistelyä
EHA säätöä ilman johtoa tehty tuloksella että startissa ohjauspaine nousee 5,6 tasolle mutta lähes heti alkaa vähitellen laskemaan ja tyhjäkäynti nousee 1800 tasolle. Paine jää 5,0 tasolle. Kone lämmin ja systeemipaine 6,1.
Voisiko EHA olla rikki niin ettei pidä painetta?
https://youtube.com/shorts/TSIK5C3v-pk?feature=shared
Voisiko EHA olla rikki niin ettei pidä painetta?
https://youtube.com/shorts/TSIK5C3v-pk?feature=shared
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Eha ei itsessään nosta kierroksia tuolla tavalla, vaikka vuotaisikin niin, että päästää paineen laskemaan. Päin vastoin, liian rikas seos laskee kierroksia. Mitä virityksiä lie joku tehnyt paremman toiminnan toiveessa.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: KE-Jetronic käpistelyä
On sitä varmaankin joku ropaillut ja nyt pitäisi löytää missä juurisyy.
Voisiko olla näin että kun kone käynnistyy niin saa ilmaa tyhjäkäyntiventtiilin kautta joka on täysin auki, ja siksi nostaa tyhjäkäynnin ylös, ja seurauksena ohjauspaine laskee kun EHA ei sitä korjaa (piuha irti).
Pitää tutkia sitä Idle Control Unittia ja sen johtoja seuraavaksi.
Voisiko olla näin että kun kone käynnistyy niin saa ilmaa tyhjäkäyntiventtiilin kautta joka on täysin auki, ja siksi nostaa tyhjäkäynnin ylös, ja seurauksena ohjauspaine laskee kun EHA ei sitä korjaa (piuha irti).
Pitää tutkia sitä Idle Control Unittia ja sen johtoja seuraavaksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Tuo boksi ohjaa nimenomaan ilmaa ja sitä kautta kierroslukua. Ohjauspaineeseen ei ilmamäärä kuitenkaan vaikuta.
Varmista myös, että boksille tulee kaasuläpän asentotunnistimelta maasignaali, kun kaasupoljin on tyhjäkäyntiasennossa. Se aktivoi tyhjäkäyntimoodin.
Varmista myös, että boksille tulee kaasuläpän asentotunnistimelta maasignaali, kun kaasupoljin on tyhjäkäyntiasennossa. Se aktivoi tyhjäkäyntimoodin.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Hommasin ehjän Idle control boxin ja nyt löytyy jonkinlainen tyhjäkäynti, hummaa edestakaisin 800-900 väliä. Ohjauspaine on vielä liian alhainen. Käynnistyy vain kylmänä, lämpimänä tarvii bensaa kurkkuun. Pitää katsoa tulpista millainen seos on. Homma jatkuu!
https://youtube.com/shorts/8SHIjX505Dk? ... Rf9cKEY870
https://youtube.com/shorts/8SHIjX505Dk? ... Rf9cKEY870
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: KE-Jetronic käpistelyä
Starttisuuttimelle ei tule jännitettä startissa. Irrotin bensapumpun releen ja mittasin että starttisignaali kuitenkin tulee releelle. Johdot releeltä suuttimelle on kunnossa joten rele täytyy olla viallinen. Onkohan kenelläkään toimivaa myydä?
On muuten kohtalaisen ahdas paikka mittailla kojelaudan sisällä bensapumpun relekannan jännitteitä täysin käsikopelolla
On muuten kohtalaisen ahdas paikka mittailla kojelaudan sisällä bensapumpun relekannan jännitteitä täysin käsikopelolla
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Calais Coupe -66, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24