W213 Webasto

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Timo_M67
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 06.06.2023 12:59

W213 Webasto

Viesti Kirjoittaja Timo_M67 »

Webasto toimii ajossa, mutta ei esilämmitä. Tulee ilmoitus, että "ei toimi, tutki käyttöohjetta".
Koska yleisin syy tuntuu olevan akun toimintakyky, niin vaihdoin akun uuteen, mutta ei auttanut.
Mistähän voisi kiikastaa?
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3196
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W213 Webasto

Viesti Kirjoittaja jysi »

Onko polttoainetta tarpeeksi? Olikohan neljännestankki mitä täytyy olla, muuten ei käynnisty.
Jos ei muuta vikaa löydy niin koodinlukuun kunnon testerillä
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W213 Webasto

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Onko tässä kuitenkin tehdasasennettu Eberi? kun mainitset tulevan ilmoituksen "ei toimi". (Vai jälkiasennettu Webasto?) Eberi tosiaan ainakin omassa W213 dieselissä vaatii sen että ei ole tankki lähelläkään tyhjää. Akun jännite pitää myös olla riittävän korkea.
Akun vaihdon jälkeen voi vaatia ajoa muutamina päivinä että jännite on riittävä, nämä kun taitaa ladata enimmäkseen auton jarrutuksen ja rullauksen aikana. Riittävä jännite vaaditaan myös start and stop järjestelmänkin aktivoitumiseen, joten siitäkin vähän näkee onko lämmittimellä tarpeeksi virtaa käynnistykseen.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5673
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W213 Webasto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Timo_M67 kirjoitti: Ke 15.11.2023 11:56 Webasto toimii ajossa, mutta ei esilämmitä. Tulee ilmoitus, että "ei toimi, tutki käyttöohjetta".
Koska yleisin syy tuntuu olevan akun toimintakyky, niin vaihdoin akun uuteen, mutta ei auttanut.
Mistähän voisi kiikastaa?
Yritääko edes jos yritää mutta sitten lakaa niin
Toimiiko kierto vesipumppu
Mökkillä
'
Avatar
webastoguru
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 214
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: W213 Webasto

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Kyseessä täytyy olla M-B W213 alkuperäinen väyläohjattu Eberin lämmitin, koska se ilmoittaa viat auton mittaristoon. Yleensä alhaisesta akkujännitteestä pitäisi tulla oma ilmoitus: Inoperative low voltage. Vastaavasti vähäisestä polttoainemäärästä tulee yleensä myös oma ilmoitus: Inoperative low fuel. Muista lisälämmittimien vioista tulee yleensä tuo ilmoitus "ei toimi, tutki käyttöohjekirja"

Eli tuo sähköinen kiertovesipummpu voisi olla kyseinen mekaaninen vika tässä tapauksessa. Ongelma on vain siinä, että yleensä lämmitin ylikuumenee noin 1-2 minuutin jälkeen, jos tuo kiertovesipumppu lakkaa toimimasta. Nämä uudet lämmittimet pääsääntöisesti lukitsevat itsensä heti ensimmäisen ylikuunemisen jälkeen. Silloin lämmittimen ei pitäisi toimia myöskään lisälämmittimenä, kuten se nyt toimii.

M-B testerillä kannattaa tarkistaa vikakoodit ja tehdä reaaliaikainen seuranta lämmitystapahtumasta, jos se on mahdollista. Yleisin ja todennäköisin vika näissä on tuo alijännite, joka johtuu lähes aina vanhasta akusta ja joskus myös viallisesta ohjainkortista. Ohjainkorttiviat ovat todella harvinaisia ja lähinnä vain jostain syystä ohjainkortille päässyt vesi niitä yleensä rikkoo.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: W213 Webasto

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Täällä on ennenkin kyselty, mutta vastausta en ole löytänyt. Eli missä Webastoguru asennuksiaan suorittaa? Ylivieskassa jossain ilmeisesti, mutta missä firmassa?
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04

ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
TeemuEQ
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 10.07.2022 18:08

Re: W213 Webasto

Viesti Kirjoittaja TeemuEQ »

Ainakin numerotiedustelu löysi Webastogurun yhteystiedot kesällä :!: Näitä Webaston asennuspaikkoja on ilmeisesti useita. Vaimolle ostettiin C220 d 2022 Saksan merkkiliikkeestä viime kesänä. Olimme Webastoguruun yhteydessä jo etukäteen Webaston asennuksesta. Hän oli samaan aikaan menossa Saksaan ja sanoi asennuksen onnistuvan myös siellä, jos myyjänä on merkkiliike :o Webaston asennushinta olisi myös jonkin verran edullisempi siellä kuin Suomessa :D Käsittääkseni Webastoguru asensi Webaston siellä myyjäliikkeen huoltotiloissa. Autoliike myös informoi minua Webaston asennuksesta ja Webaston takuutodistukseen oli merkitty asennuspaikaksi autoliike Kunzmann.
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: W213 Webasto

Viesti Kirjoittaja Nippe »

TeemuEQ kirjoitti: Ma 20.11.2023 10:02 Ainakin numerotiedustelu löysi Webastogurun yhteystiedot kesällä :!: Näitä Webaston asennuspaikkoja on ilmeisesti useita. Vaimolle ostettiin C220 d 2022 Saksan merkkiliikkeestä viime kesänä. Olimme Webastoguruun yhteydessä jo etukäteen Webaston asennuksesta. Hän oli samaan aikaan menossa Saksaan ja sanoi asennuksen onnistuvan myös siellä, jos myyjänä on merkkiliike :o Webaston asennushinta olisi myös jonkin verran edullisempi siellä kuin Suomessa :D Käsittääkseni Webastoguru asensi Webaston siellä myyjäliikkeen huoltotiloissa. Autoliike myös informoi minua Webaston asennuksesta ja Webaston takuutodistukseen oli merkitty asennuspaikaksi autoliike Kunzmann.
Ihanko sillä löytyy kun pyytää yhteystietoja "webastogurulle"? Epäilen ettei löydy. Ilmeisesti tämä on joku pienen piirin salaisuus. Usein tulee kyselyä että mihin kannattaisi viedä asennukseen. Mieluusti suosittelisin kyseistä herrasmiestä, mutta hankala on suositella kun ei mitään tietoa ole.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04

ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Merccedes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 13.11.2018 18:56

Re: W213 Webasto

Viesti Kirjoittaja Merccedes »

Moi, ei löydy "webastoguru" nimellä mitään, mutta Guru Webasto löytyy Fonecta finderillä. En tiiä liekkö sama heppu.
Timo_M67
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 06.06.2023 12:59

Re: W213 Webasto

Viesti Kirjoittaja Timo_M67 »

webastoguru kirjoitti: To 16.11.2023 17:27 Kyseessä täytyy olla M-B W213 alkuperäinen väyläohjattu Eberin lämmitin, koska se ilmoittaa viat auton mittaristoon. Yleensä alhaisesta akkujännitteestä pitäisi tulla oma ilmoitus: Inoperative low voltage. Vastaavasti vähäisestä polttoainemäärästä tulee yleensä myös oma ilmoitus: Inoperative low fuel. Muista lisälämmittimien vioista tulee yleensä tuo ilmoitus "ei toimi, tutki käyttöohjekirja"

Eli tuo sähköinen kiertovesipummpu voisi olla kyseinen mekaaninen vika tässä tapauksessa. Ongelma on vain siinä, että yleensä lämmitin ylikuumenee noin 1-2 minuutin jälkeen, jos tuo kiertovesipumppu lakkaa toimimasta. Nämä uudet lämmittimet pääsääntöisesti lukitsevat itsensä heti ensimmäisen ylikuunemisen jälkeen. Silloin lämmittimen ei pitäisi toimia myöskään lisälämmittimenä, kuten se nyt toimii.

M-B testerillä kannattaa tarkistaa vikakoodit ja tehdä reaaliaikainen seuranta lämmitystapahtumasta, jos se on mahdollista. Yleisin ja todennäköisin vika näissä on tuo alijännite, joka johtuu lähes aina vanhasta akusta ja joskus myös viallisesta ohjainkortista. Ohjainkorttiviat ovat todella harvinaisia ja lähinnä vain jostain syystä ohjainkortille päässyt vesi niitä yleensä rikkoo.
Kiitos. Täytyy viedä huoltoon. Varmaankin tuo pumppu ja lukkiutuminen. Ajon aikana palaa valo nappulan kohdalla, mutta en tiedä onko toiminnassa kun mootorin ääni peittää. Akku tosiaan uusi ja ajettu pidempiä matkoja, että pitäisi olla latingissa.
Mauno751
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 06.05.2019 02:50

Re: W213 Webasto

Viesti Kirjoittaja Mauno751 »

Moi minun autossa sama juttu.. Selvisikö vika sulla Timo m65
Mauno751
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 06.05.2019 02:50

Re: W213 Webasto

Viesti Kirjoittaja Mauno751 »

Timo_M67 kirjoitti: Ke 15.11.2023 11:56 Webasto toimii ajossa, mutta ei esilämmitä. Tulee ilmoitus, että "ei toimi, tutki käyttöohjetta".
Koska yleisin syy tuntuu olevan akun toimintakyky, niin vaihdoin akun uuteen, mutta ei auttanut.
Mistähän voisi kiikastaa?
Saitko vian selville. Mulla nyt päällä sama vika
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5673
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W213 Webasto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Mauno751 kirjoitti: La 28.12.2024 06:57
Timo_M67 kirjoitti: Ke 15.11.2023 11:56 Webasto toimii ajossa, mutta ei esilämmitä. Tulee ilmoitus, että "ei toimi, tutki käyttöohjetta".
Koska yleisin syy tuntuu olevan akun toimintakyky, niin vaihdoin akun uuteen, mutta ei auttanut.
Mistähän voisi kiikastaa?
Saitko vian selville. Mulla nyt päällä sama vika
Onhan akku kunnossa ja kiertovesi pumppu myös
Mökkillä
'
Matilla
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 04.02.2025 15:33

Re: W213 Webasto

Viesti Kirjoittaja Matilla »

Perkele, täysin sama tilanne. Ajastuksen kun laittaa, niin kun tulee autolle niin ei puhise. Sisällä puhaltimen suuttimista tuntee että käynyt hetki sitten. Sitten virrat päälle, ja vikailmoitus on taulussa. Ajoon kun lähteen niin syttyy punainen valo lisälämmittemen kohdalle ja vaikuttaisi toimivan. Uusi akku ja naftaa on.
Avatar
webastoguru
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 214
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: W213 Webasto

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Mikäli 213 mallissa on ongelmia tehdasasennetun lisälämmittimen kanssa, silloin kannattaa ensimmäisenä lukea vikakoodit M-B tai Eberin testerillä. Näissä M-B Eberin Hydronis S3 lisälämmittimissä on ollut todella vähän vikoja. Tehdas on laskenut näiden lämmittimien käyttöiäksi noin 3000 käyntituntia, joka tulee normaalikäytössä noin 15 vuodessa. Jos ohjainkortille ei ole päässyt vettä, silloin yleensä selviää vielä halvalla remontilla. Ns. kuluvat osat ovat näissä lämmittimissä puhallinmoottori ja palopesä. Myös hehkutulppa ja lämpötilatunnistimet ovat vaihdettavissa.

Selvästi yleisin vika on näiden lisälämmittimien kanssa on vanha ja heikko akku. Lisäksi ainakin alkupään 213 mallisarjan autoissa enimmäislatausraja on tehtaalla asetettu usein vain 70 %, joten latausraja kannattaa myös tarkistaa ja tarvittaessa nostaa koodaamalla esim. 90 %. Tämä latausrajan nosto saattaa olla tarpeellista, jos käytetään lisälämmitintä päivittäin ja ajomatkat ovat lyhyitä, eikä käytössä ole ylläpitolaturia. Mikäli autossa on tehdas- tai jälkiasennettu lisälämmitin kannattaa akku vaihtaa kolmen vuoden välein, kuten myös tehtaan suositus on.

W/S213 malleissa tehtaalla tai merkkihuollossa on autoon asennettu Vartan 92 Ah AGM akku, jonka miinusnapaan on stanssattu asennusviikko ja -vuosi. Mikäli AGM akku on täydessä varauksessa napajännite pitäisi olla 13,0 V ja 12,5 V napajännite tarkoittaa 50 % varaustasoa. Vanhan akun tilalle sopii esim. Varta 95 Ah AGM A5. Hybridimalleissa auton ajoakku antaa tarvittaessa automaattisesti lisävirtaa käynnistysakulle, mikäli sen varaustaso/jännite laskee esim. lisälämmitinkäytössä.

Mikäli auto käy huollossa, jossa on käytettävissä monipuoliset testerit, silloin kannattaa samalla ehdottomasti aktivoida moottorin esilämmitys. Auton sisälämmöt on suositeltavaa nostaa ennen auton sammuttamista esim. 28 asteeseen, jolloin lisälämmitin toimii täydellä teholla pitempään seuraavalla käynnistyskerralla. Mikäli moottorin esilämmitys on aktivoitu, tällöin myös moottorin ja Adblue -venttiilin lämmöt nousee korkeammalle.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Vastaa Viestiin