W213 Webasto
W213 Webasto
Webasto toimii ajossa, mutta ei esilämmitä. Tulee ilmoitus, että "ei toimi, tutki käyttöohjetta".
Koska yleisin syy tuntuu olevan akun toimintakyky, niin vaihdoin akun uuteen, mutta ei auttanut.
Mistähän voisi kiikastaa?
Koska yleisin syy tuntuu olevan akun toimintakyky, niin vaihdoin akun uuteen, mutta ei auttanut.
Mistähän voisi kiikastaa?
Re: W213 Webasto
Onko polttoainetta tarpeeksi? Olikohan neljännestankki mitä täytyy olla, muuten ei käynnisty.
Jos ei muuta vikaa löydy niin koodinlukuun kunnon testerillä
Jos ei muuta vikaa löydy niin koodinlukuun kunnon testerillä
Re: W213 Webasto
Onko tässä kuitenkin tehdasasennettu Eberi? kun mainitset tulevan ilmoituksen "ei toimi". (Vai jälkiasennettu Webasto?) Eberi tosiaan ainakin omassa W213 dieselissä vaatii sen että ei ole tankki lähelläkään tyhjää. Akun jännite pitää myös olla riittävän korkea.
Akun vaihdon jälkeen voi vaatia ajoa muutamina päivinä että jännite on riittävä, nämä kun taitaa ladata enimmäkseen auton jarrutuksen ja rullauksen aikana. Riittävä jännite vaaditaan myös start and stop järjestelmänkin aktivoitumiseen, joten siitäkin vähän näkee onko lämmittimellä tarpeeksi virtaa käynnistykseen.
Akun vaihdon jälkeen voi vaatia ajoa muutamina päivinä että jännite on riittävä, nämä kun taitaa ladata enimmäkseen auton jarrutuksen ja rullauksen aikana. Riittävä jännite vaaditaan myös start and stop järjestelmänkin aktivoitumiseen, joten siitäkin vähän näkee onko lämmittimellä tarpeeksi virtaa käynnistykseen.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5673
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W213 Webasto
Yritääko edes jos yritää mutta sitten lakaa niin
Toimiiko kierto vesipumppu
Mökkillä
'
'
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 214
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: W213 Webasto
Kyseessä täytyy olla M-B W213 alkuperäinen väyläohjattu Eberin lämmitin, koska se ilmoittaa viat auton mittaristoon. Yleensä alhaisesta akkujännitteestä pitäisi tulla oma ilmoitus: Inoperative low voltage. Vastaavasti vähäisestä polttoainemäärästä tulee yleensä myös oma ilmoitus: Inoperative low fuel. Muista lisälämmittimien vioista tulee yleensä tuo ilmoitus "ei toimi, tutki käyttöohjekirja"
Eli tuo sähköinen kiertovesipummpu voisi olla kyseinen mekaaninen vika tässä tapauksessa. Ongelma on vain siinä, että yleensä lämmitin ylikuumenee noin 1-2 minuutin jälkeen, jos tuo kiertovesipumppu lakkaa toimimasta. Nämä uudet lämmittimet pääsääntöisesti lukitsevat itsensä heti ensimmäisen ylikuunemisen jälkeen. Silloin lämmittimen ei pitäisi toimia myöskään lisälämmittimenä, kuten se nyt toimii.
M-B testerillä kannattaa tarkistaa vikakoodit ja tehdä reaaliaikainen seuranta lämmitystapahtumasta, jos se on mahdollista. Yleisin ja todennäköisin vika näissä on tuo alijännite, joka johtuu lähes aina vanhasta akusta ja joskus myös viallisesta ohjainkortista. Ohjainkorttiviat ovat todella harvinaisia ja lähinnä vain jostain syystä ohjainkortille päässyt vesi niitä yleensä rikkoo.
Eli tuo sähköinen kiertovesipummpu voisi olla kyseinen mekaaninen vika tässä tapauksessa. Ongelma on vain siinä, että yleensä lämmitin ylikuumenee noin 1-2 minuutin jälkeen, jos tuo kiertovesipumppu lakkaa toimimasta. Nämä uudet lämmittimet pääsääntöisesti lukitsevat itsensä heti ensimmäisen ylikuunemisen jälkeen. Silloin lämmittimen ei pitäisi toimia myöskään lisälämmittimenä, kuten se nyt toimii.
M-B testerillä kannattaa tarkistaa vikakoodit ja tehdä reaaliaikainen seuranta lämmitystapahtumasta, jos se on mahdollista. Yleisin ja todennäköisin vika näissä on tuo alijännite, joka johtuu lähes aina vanhasta akusta ja joskus myös viallisesta ohjainkortista. Ohjainkorttiviat ovat todella harvinaisia ja lähinnä vain jostain syystä ohjainkortille päässyt vesi niitä yleensä rikkoo.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: W213 Webasto
Täällä on ennenkin kyselty, mutta vastausta en ole löytänyt. Eli missä Webastoguru asennuksiaan suorittaa? Ylivieskassa jossain ilmeisesti, mutta missä firmassa?
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: W213 Webasto
Ainakin numerotiedustelu löysi Webastogurun yhteystiedot kesällä
Näitä Webaston asennuspaikkoja on ilmeisesti useita. Vaimolle ostettiin C220 d 2022 Saksan merkkiliikkeestä viime kesänä. Olimme Webastoguruun yhteydessä jo etukäteen Webaston asennuksesta. Hän oli samaan aikaan menossa Saksaan ja sanoi asennuksen onnistuvan myös siellä, jos myyjänä on merkkiliike
Webaston asennushinta olisi myös jonkin verran edullisempi siellä kuin Suomessa
Käsittääkseni Webastoguru asensi Webaston siellä myyjäliikkeen huoltotiloissa. Autoliike myös informoi minua Webaston asennuksesta ja Webaston takuutodistukseen oli merkitty asennuspaikaksi autoliike Kunzmann.



Re: W213 Webasto
Ihanko sillä löytyy kun pyytää yhteystietoja "webastogurulle"? Epäilen ettei löydy. Ilmeisesti tämä on joku pienen piirin salaisuus. Usein tulee kyselyä että mihin kannattaisi viedä asennukseen. Mieluusti suosittelisin kyseistä herrasmiestä, mutta hankala on suositella kun ei mitään tietoa ole.TeemuEQ kirjoitti: ↑Ma 20.11.2023 10:02 Ainakin numerotiedustelu löysi Webastogurun yhteystiedot kesälläNäitä Webaston asennuspaikkoja on ilmeisesti useita. Vaimolle ostettiin C220 d 2022 Saksan merkkiliikkeestä viime kesänä. Olimme Webastoguruun yhteydessä jo etukäteen Webaston asennuksesta. Hän oli samaan aikaan menossa Saksaan ja sanoi asennuksen onnistuvan myös siellä, jos myyjänä on merkkiliike
Webaston asennushinta olisi myös jonkin verran edullisempi siellä kuin Suomessa
Käsittääkseni Webastoguru asensi Webaston siellä myyjäliikkeen huoltotiloissa. Autoliike myös informoi minua Webaston asennuksesta ja Webaston takuutodistukseen oli merkitty asennuspaikaksi autoliike Kunzmann.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: W213 Webasto
Moi, ei löydy "webastoguru" nimellä mitään, mutta Guru Webasto löytyy Fonecta finderillä. En tiiä liekkö sama heppu.
Re: W213 Webasto
Kiitos. Täytyy viedä huoltoon. Varmaankin tuo pumppu ja lukkiutuminen. Ajon aikana palaa valo nappulan kohdalla, mutta en tiedä onko toiminnassa kun mootorin ääni peittää. Akku tosiaan uusi ja ajettu pidempiä matkoja, että pitäisi olla latingissa.webastoguru kirjoitti: ↑To 16.11.2023 17:27 Kyseessä täytyy olla M-B W213 alkuperäinen väyläohjattu Eberin lämmitin, koska se ilmoittaa viat auton mittaristoon. Yleensä alhaisesta akkujännitteestä pitäisi tulla oma ilmoitus: Inoperative low voltage. Vastaavasti vähäisestä polttoainemäärästä tulee yleensä myös oma ilmoitus: Inoperative low fuel. Muista lisälämmittimien vioista tulee yleensä tuo ilmoitus "ei toimi, tutki käyttöohjekirja"
Eli tuo sähköinen kiertovesipummpu voisi olla kyseinen mekaaninen vika tässä tapauksessa. Ongelma on vain siinä, että yleensä lämmitin ylikuumenee noin 1-2 minuutin jälkeen, jos tuo kiertovesipumppu lakkaa toimimasta. Nämä uudet lämmittimet pääsääntöisesti lukitsevat itsensä heti ensimmäisen ylikuunemisen jälkeen. Silloin lämmittimen ei pitäisi toimia myöskään lisälämmittimenä, kuten se nyt toimii.
M-B testerillä kannattaa tarkistaa vikakoodit ja tehdä reaaliaikainen seuranta lämmitystapahtumasta, jos se on mahdollista. Yleisin ja todennäköisin vika näissä on tuo alijännite, joka johtuu lähes aina vanhasta akusta ja joskus myös viallisesta ohjainkortista. Ohjainkorttiviat ovat todella harvinaisia ja lähinnä vain jostain syystä ohjainkortille päässyt vesi niitä yleensä rikkoo.
Re: W213 Webasto
Moi minun autossa sama juttu.. Selvisikö vika sulla Timo m65
Re: W213 Webasto
Saitko vian selville. Mulla nyt päällä sama vika
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5673
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W213 Webasto
Onhan akku kunnossa ja kiertovesi pumppu myös
Mökkillä
'
'
Re: W213 Webasto
Perkele, täysin sama tilanne. Ajastuksen kun laittaa, niin kun tulee autolle niin ei puhise. Sisällä puhaltimen suuttimista tuntee että käynyt hetki sitten. Sitten virrat päälle, ja vikailmoitus on taulussa. Ajoon kun lähteen niin syttyy punainen valo lisälämmittemen kohdalle ja vaikuttaisi toimivan. Uusi akku ja naftaa on.
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 214
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: W213 Webasto
Mikäli 213 mallissa on ongelmia tehdasasennetun lisälämmittimen kanssa, silloin kannattaa ensimmäisenä lukea vikakoodit M-B tai Eberin testerillä. Näissä M-B Eberin Hydronis S3 lisälämmittimissä on ollut todella vähän vikoja. Tehdas on laskenut näiden lämmittimien käyttöiäksi noin 3000 käyntituntia, joka tulee normaalikäytössä noin 15 vuodessa. Jos ohjainkortille ei ole päässyt vettä, silloin yleensä selviää vielä halvalla remontilla. Ns. kuluvat osat ovat näissä lämmittimissä puhallinmoottori ja palopesä. Myös hehkutulppa ja lämpötilatunnistimet ovat vaihdettavissa.
Selvästi yleisin vika on näiden lisälämmittimien kanssa on vanha ja heikko akku. Lisäksi ainakin alkupään 213 mallisarjan autoissa enimmäislatausraja on tehtaalla asetettu usein vain 70 %, joten latausraja kannattaa myös tarkistaa ja tarvittaessa nostaa koodaamalla esim. 90 %. Tämä latausrajan nosto saattaa olla tarpeellista, jos käytetään lisälämmitintä päivittäin ja ajomatkat ovat lyhyitä, eikä käytössä ole ylläpitolaturia. Mikäli autossa on tehdas- tai jälkiasennettu lisälämmitin kannattaa akku vaihtaa kolmen vuoden välein, kuten myös tehtaan suositus on.
W/S213 malleissa tehtaalla tai merkkihuollossa on autoon asennettu Vartan 92 Ah AGM akku, jonka miinusnapaan on stanssattu asennusviikko ja -vuosi. Mikäli AGM akku on täydessä varauksessa napajännite pitäisi olla 13,0 V ja 12,5 V napajännite tarkoittaa 50 % varaustasoa. Vanhan akun tilalle sopii esim. Varta 95 Ah AGM A5. Hybridimalleissa auton ajoakku antaa tarvittaessa automaattisesti lisävirtaa käynnistysakulle, mikäli sen varaustaso/jännite laskee esim. lisälämmitinkäytössä.
Mikäli auto käy huollossa, jossa on käytettävissä monipuoliset testerit, silloin kannattaa samalla ehdottomasti aktivoida moottorin esilämmitys. Auton sisälämmöt on suositeltavaa nostaa ennen auton sammuttamista esim. 28 asteeseen, jolloin lisälämmitin toimii täydellä teholla pitempään seuraavalla käynnistyskerralla. Mikäli moottorin esilämmitys on aktivoitu, tällöin myös moottorin ja Adblue -venttiilin lämmöt nousee korkeammalle.
Selvästi yleisin vika on näiden lisälämmittimien kanssa on vanha ja heikko akku. Lisäksi ainakin alkupään 213 mallisarjan autoissa enimmäislatausraja on tehtaalla asetettu usein vain 70 %, joten latausraja kannattaa myös tarkistaa ja tarvittaessa nostaa koodaamalla esim. 90 %. Tämä latausrajan nosto saattaa olla tarpeellista, jos käytetään lisälämmitintä päivittäin ja ajomatkat ovat lyhyitä, eikä käytössä ole ylläpitolaturia. Mikäli autossa on tehdas- tai jälkiasennettu lisälämmitin kannattaa akku vaihtaa kolmen vuoden välein, kuten myös tehtaan suositus on.
W/S213 malleissa tehtaalla tai merkkihuollossa on autoon asennettu Vartan 92 Ah AGM akku, jonka miinusnapaan on stanssattu asennusviikko ja -vuosi. Mikäli AGM akku on täydessä varauksessa napajännite pitäisi olla 13,0 V ja 12,5 V napajännite tarkoittaa 50 % varaustasoa. Vanhan akun tilalle sopii esim. Varta 95 Ah AGM A5. Hybridimalleissa auton ajoakku antaa tarvittaessa automaattisesti lisävirtaa käynnistysakulle, mikäli sen varaustaso/jännite laskee esim. lisälämmitinkäytössä.
Mikäli auto käy huollossa, jossa on käytettävissä monipuoliset testerit, silloin kannattaa samalla ehdottomasti aktivoida moottorin esilämmitys. Auton sisälämmöt on suositeltavaa nostaa ennen auton sammuttamista esim. 28 asteeseen, jolloin lisälämmitin toimii täydellä teholla pitempään seuraavalla käynnistyskerralla. Mikäli moottorin esilämmitys on aktivoitu, tällöin myös moottorin ja Adblue -venttiilin lämmöt nousee korkeammalle.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J