W140 S350 TD - jyrinä rungossa, onko ideoita?
W140 S350 TD - jyrinä rungossa, onko ideoita?
Iltaa. Kyseinen auto jyristää koriin/runkoon todella voimakkaasti ajettaessa yli 80 km/h.
Kardaaniin vaihdettu:
-Etummainen rätti
-Ristikko
-Tukilaakeri
Lisäksi:
-Moottorin kannakkeet
-Laatikon kannake
Näillä ei muuttunut paremmaksi. Vielä siis takimmainen rätti ja värinänvaimennin vaihtamatta. Ne kuitenkin päällisin puolin ok. Kardaania ei tasapainotettu ristikon vaihdon jälkeen, ristikko kuitenkin keskitetty haarukoihin tönärin kanssa. Kardaanin 1. Ja 2. pätkän kohdistus ok. Jyrinä kuitenkin niin voimakasta että en usko tämän johtuvan tasapainotuksesta, kaikki painotkin paikallaan.
Mitä seuraavaksi lähden arvailemaan? Onko vetonivelet/takapyörän laakerit aiheuttanut moista muilla?
Lisäkysenä vielä, kokeiltu toisilla renkailla ja ilman renkaita pukkien päällä.
Kardaaniin vaihdettu:
-Etummainen rätti
-Ristikko
-Tukilaakeri
Lisäksi:
-Moottorin kannakkeet
-Laatikon kannake
Näillä ei muuttunut paremmaksi. Vielä siis takimmainen rätti ja värinänvaimennin vaihtamatta. Ne kuitenkin päällisin puolin ok. Kardaania ei tasapainotettu ristikon vaihdon jälkeen, ristikko kuitenkin keskitetty haarukoihin tönärin kanssa. Kardaanin 1. Ja 2. pätkän kohdistus ok. Jyrinä kuitenkin niin voimakasta että en usko tämän johtuvan tasapainotuksesta, kaikki painotkin paikallaan.
Mitä seuraavaksi lähden arvailemaan? Onko vetonivelet/takapyörän laakerit aiheuttanut moista muilla?
Lisäkysenä vielä, kokeiltu toisilla renkailla ja ilman renkaita pukkien päällä.
S211 E 220 CDI 2007 | PERICLASE GREEN METALLIC FINISH
W140 S 350 TURBODIESEL 1994 | MALACHITE GREEN METALLIC
W124 230 E 1991 | DIAMOND BLUE METALLIC
W639 Vito 115 CDI 2006 | CHARCOAL BLACK METALLIC
S211 E 280 CDI 2005 | BRIGHT SILVER METALLIC CLEAR COAT PAINT
W211 E 220 CDI 2002 | BRILLIANT SILVER METALLIC
W140 S 350 TURBODIESEL 1994 | MALACHITE GREEN METALLIC
W124 230 E 1991 | DIAMOND BLUE METALLIC
W639 Vito 115 CDI 2006 | CHARCOAL BLACK METALLIC
S211 E 280 CDI 2005 | BRIGHT SILVER METALLIC CLEAR COAT PAINT
W211 E 220 CDI 2002 | BRILLIANT SILVER METALLIC
Re: W140 S350 TD - jyrinä rungossa, onko ideoita?
eikös näissä ole etukelkka puslilla kiinni, miten niiden kunto ? tosin jos jyrinä on kova ja alkaa tuossa vauhdissa, pyöränlaakeri vahva ehdokas.
Re: W140 S350 TD - jyrinä rungossa, onko ideoita?
Tukilaakeri vaihdettu, tarkoittaa siis että kardaani katkaistiin välistä. Tuliko merkattua, että etu- ja takaosa menee samalle boorille takaisin? Jos asento muuttunut, vaatii painotuksen.
-
- Mersumies
- Viestit: 2573
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W140 S350 TD - jyrinä rungossa, onko ideoita?
S.V kirjoitti: ↑Su 23.03.2025 00:26 Iltaa. Kyseinen auto jyristää koriin/runkoon todella voimakkaasti ajettaessa yli 80 km/h.
Kardaaniin vaihdettu:
-Etummainen rätti
-Ristikko
-Tukilaakeri
Lisäksi:
-Moottorin kannakkeet
-Laatikon kannake
Näillä ei muuttunut paremmaksi. Vielä siis takimmainen rätti ja värinänvaimennin vaihtamatta. Ne kuitenkin päällisin puolin ok. Kardaania ei tasapainotettu ristikon vaihdon jälkeen, ristikko kuitenkin keskitetty haarukoihin tönärin kanssa. Kardaanin 1. Ja 2. pätkän kohdistus ok. Jyrinä kuitenkin niin voimakasta että en usko tämän johtuvan tasapainotuksesta, kaikki painotkin paikallaan.
Mitä seuraavaksi lähden arvailemaan? Onko vetonivelet/takapyörän laakerit aiheuttanut moista muilla?
Lisäkysenä vielä, kokeiltu toisilla renkailla ja ilman renkaita pukkien päällä.
Kerro ihmeessä jos löydät ratkaisun. Samaa vikaa on W210:ssä ja ainoa mikä on vielä tekemättä on taka-apurungon irroittaminen ja kaikkien puslien sekä tukivarsien vaihto.
Re: W140 S350 TD - jyrinä rungossa, onko ideoita?
Onhan se juu puslilla, täytyykin niiden kunto vielä tarkastaa. Vasemmassa takapyöränlaakerissa tuntui minimaalinen rohina, jotenkaan en uskoisi sillä olevan noin voimakasta vaikutusta mutta toivon olevani väärässä. Täytyy laittaa ne seuraavaksi tilaukseen ja kokeilla.

S211 E 220 CDI 2007 | PERICLASE GREEN METALLIC FINISH
W140 S 350 TURBODIESEL 1994 | MALACHITE GREEN METALLIC
W124 230 E 1991 | DIAMOND BLUE METALLIC
W639 Vito 115 CDI 2006 | CHARCOAL BLACK METALLIC
S211 E 280 CDI 2005 | BRIGHT SILVER METALLIC CLEAR COAT PAINT
W211 E 220 CDI 2002 | BRILLIANT SILVER METALLIC
W140 S 350 TURBODIESEL 1994 | MALACHITE GREEN METALLIC
W124 230 E 1991 | DIAMOND BLUE METALLIC
W639 Vito 115 CDI 2006 | CHARCOAL BLACK METALLIC
S211 E 280 CDI 2005 | BRIGHT SILVER METALLIC CLEAR COAT PAINT
W211 E 220 CDI 2002 | BRILLIANT SILVER METALLIC
Re: W140 S350 TD - jyrinä rungossa, onko ideoita?
Kasattu alkuperäisten kohdistusmerkkien mukaan. Purkaessa en tietenkään kiinnittänyt huomiota oliko silloin kohdistusmerkeissä, vai onko mahdollisesti joskus tasapainotettu uudestaan käyttämättä alkuper. kohdistusmerkkejä.
S211 E 220 CDI 2007 | PERICLASE GREEN METALLIC FINISH
W140 S 350 TURBODIESEL 1994 | MALACHITE GREEN METALLIC
W124 230 E 1991 | DIAMOND BLUE METALLIC
W639 Vito 115 CDI 2006 | CHARCOAL BLACK METALLIC
S211 E 280 CDI 2005 | BRIGHT SILVER METALLIC CLEAR COAT PAINT
W211 E 220 CDI 2002 | BRILLIANT SILVER METALLIC
W140 S 350 TURBODIESEL 1994 | MALACHITE GREEN METALLIC
W124 230 E 1991 | DIAMOND BLUE METALLIC
W639 Vito 115 CDI 2006 | CHARCOAL BLACK METALLIC
S211 E 280 CDI 2005 | BRIGHT SILVER METALLIC CLEAR COAT PAINT
W211 E 220 CDI 2002 | BRILLIANT SILVER METALLIC
Re: W140 S350 TD - jyrinä rungossa, onko ideoita?
Täytyy juu päivitellä tänne kun selviää. Pilaa tuo tärinä muuten mahtavat auton ajo-ominaisuudet aivan totaalisesti.E200kompressor kirjoitti: ↑Su 23.03.2025 18:36S.V kirjoitti: ↑Su 23.03.2025 00:26 Iltaa. Kyseinen auto jyristää koriin/runkoon todella voimakkaasti ajettaessa yli 80 km/h.
Kardaaniin vaihdettu:
-Etummainen rätti
-Ristikko
-Tukilaakeri
Lisäksi:
-Moottorin kannakkeet
-Laatikon kannake
Näillä ei muuttunut paremmaksi. Vielä siis takimmainen rätti ja värinänvaimennin vaihtamatta. Ne kuitenkin päällisin puolin ok. Kardaania ei tasapainotettu ristikon vaihdon jälkeen, ristikko kuitenkin keskitetty haarukoihin tönärin kanssa. Kardaanin 1. Ja 2. pätkän kohdistus ok. Jyrinä kuitenkin niin voimakasta että en usko tämän johtuvan tasapainotuksesta, kaikki painotkin paikallaan.
Mitä seuraavaksi lähden arvailemaan? Onko vetonivelet/takapyörän laakerit aiheuttanut moista muilla?
Lisäkysenä vielä, kokeiltu toisilla renkailla ja ilman renkaita pukkien päällä.
Kerro ihmeessä jos löydät ratkaisun. Samaa vikaa on W210:ssä ja ainoa mikä on vielä tekemättä on taka-apurungon irroittaminen ja kaikkien puslien sekä tukivarsien vaihto.

S211 E 220 CDI 2007 | PERICLASE GREEN METALLIC FINISH
W140 S 350 TURBODIESEL 1994 | MALACHITE GREEN METALLIC
W124 230 E 1991 | DIAMOND BLUE METALLIC
W639 Vito 115 CDI 2006 | CHARCOAL BLACK METALLIC
S211 E 280 CDI 2005 | BRIGHT SILVER METALLIC CLEAR COAT PAINT
W211 E 220 CDI 2002 | BRILLIANT SILVER METALLIC
W140 S 350 TURBODIESEL 1994 | MALACHITE GREEN METALLIC
W124 230 E 1991 | DIAMOND BLUE METALLIC
W639 Vito 115 CDI 2006 | CHARCOAL BLACK METALLIC
S211 E 280 CDI 2005 | BRIGHT SILVER METALLIC CLEAR COAT PAINT
W211 E 220 CDI 2002 | BRILLIANT SILVER METALLIC
-
- Mersumies
- Viestit: 2573
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W140 S350 TD - jyrinä rungossa, onko ideoita?
Tänään taas tuo kardaanin taajuudella tuntuva jurina kuului auton takapäästä alkaen vajaasta 80km/h nopeudesta. Eipä tuohon oikein muuta vaihtoehtoa ole kuin että kardaanin kulma on väärä.S.V kirjoitti: ↑Su 23.03.2025 21:37Täytyy juu päivitellä tänne kun selviää. Pilaa tuo tärinä muuten mahtavat auton ajo-ominaisuudet aivan totaalisesti.E200kompressor kirjoitti: ↑Su 23.03.2025 18:36S.V kirjoitti: ↑Su 23.03.2025 00:26 Iltaa. Kyseinen auto jyristää koriin/runkoon todella voimakkaasti ajettaessa yli 80 km/h.
Kardaaniin vaihdettu:
-Etummainen rätti
-Ristikko
-Tukilaakeri
Lisäksi:
-Moottorin kannakkeet
-Laatikon kannake
Näillä ei muuttunut paremmaksi. Vielä siis takimmainen rätti ja värinänvaimennin vaihtamatta. Ne kuitenkin päällisin puolin ok. Kardaania ei tasapainotettu ristikon vaihdon jälkeen, ristikko kuitenkin keskitetty haarukoihin tönärin kanssa. Kardaanin 1. Ja 2. pätkän kohdistus ok. Jyrinä kuitenkin niin voimakasta että en usko tämän johtuvan tasapainotuksesta, kaikki painotkin paikallaan.
Mitä seuraavaksi lähden arvailemaan? Onko vetonivelet/takapyörän laakerit aiheuttanut moista muilla?
Lisäkysenä vielä, kokeiltu toisilla renkailla ja ilman renkaita pukkien päällä.
Kerro ihmeessä jos löydät ratkaisun. Samaa vikaa on W210:ssä ja ainoa mikä on vielä tekemättä on taka-apurungon irroittaminen ja kaikkien puslien sekä tukivarsien vaihto.![]()
Joskus kauan sitten erillisjousitetussa takavetoautossa oli vastaava jurina eikä siihen auttanut kardaanin eikä kumilimpun vaihto mutta sitten jossakin vaiheessa huomasin vaihteiston takapään tukikumin irronneen vulkanoinnista ja vajonneen alaspäin.
Tuon kuminvaihdon jälkeen kaikki värinät poistuivat. Mersussa on koneen ja laatikon kumit vaihdettu ilman vaikutusta ja takakelkka on hankaluudeltaan kertaluokkaa ikävämpi homma enkä ole viitsinyt vielä sitä tehdä kun auto ei ole jokapäiväisessä ajossa ja muutakin hommaa on tehtävänä.
Re: W140 S350 TD - jyrinä rungossa, onko ideoita?
Minun w123 oli samaa ongelmaa, ja muutaman päivän kardaanin syynäyksen jälkeen vika löytyi vetoakselista.
Re: W140 S350 TD - jyrinä rungossa, onko ideoita?
Onko kardaanin takapäässä oleva keskitysholkki kunnossa? Olikos näissä sellainen?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
-
- Mersumies
- Viestit: 2573
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W140 S350 TD - jyrinä rungossa, onko ideoita?
Nivelet oli kuluneet ja jäykät, se tosiaan tärräsi vain eikä muuten äännellyt mitenkään. Vika löytyi kun nosturilla kierrätteli vaihde päällä, pompotti rengas ihan kivastiE200kompressor kirjoitti: ↑Ma 24.03.2025 09:18Tuokin on käynyt mielessä. Vetoakseleiden irroituskin on jonkinlainen operaatio.
Millainen vika vetoakselista löytyi?
-
- Mersumies
- Viestit: 2573
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W140 S350 TD - jyrinä rungossa, onko ideoita?
Kiitos neuvosta, täytyy kokeilla pyörät ilmassa.hennse kirjoitti: ↑Ma 24.03.2025 10:01Nivelet oli kuluneet ja jäykät, se tosiaan tärräsi vain eikä muuten äännellyt mitenkään. Vika löytyi kun nosturilla kierrätteli vaihde päällä, pompotti rengas ihan kivastiE200kompressor kirjoitti: ↑Ma 24.03.2025 09:18Tuokin on käynyt mielessä. Vetoakseleiden irroituskin on jonkinlainen operaatio.
Millainen vika vetoakselista löytyi?
Käsivaraisesti tuntuvat olevan välyksettömiä mutta voivat tosiaan olla kuivia ja kuluneita.