pasi84 kirjoitti: ↑Pe 01.11.2024 21:49
On se hieno tuo farmari , onneks olkoon hienolle autolle
Kiitos kehuista. On se minustakin hyvässä kunnossa ja valkoinen väri sopii hyvin tähän malliin.
Tuli tänään taas hiukan korjattua samalla, kun kävin tallilla. Vasen etuvalon lasi piti vaihtaa, kun siihen tuli kesällä kivi. Umpion sisällä oli kaksi irto palasta lasista. Onneksi ostin joskus varalle uuden Hellan valmistaman lasin niin ei tarvinnut sitä mistään metsästää.
Nyt on kardaani irrotettu ja siitä ei löytynyt vikaa. Kardaaniin etupäästä puuttuu tasapainotus limppu ja sen aion sinne laittaa paikalleen, kun löydän semmoisen jostain. Takimmainen limppu oli alkanut ruopua niin sen vaihdan myös.
Nyt on vaihdettu kuskin puolelle tukivarren puslat ja iskari. Alatukivarren puslat oli myös aiheellista vaihtaa, vaikka ei ollut kauhean huonon näköiset ulkopuolelta.
Aloitin apparin puolen tukivarsien korjauksen myös, mutta se jäi vielä kesken. Laitan muutaman sisä kuvan pyynnöstä.
Niinkuin näkyy niin sisustassa on myös pikkuisen rempat kesken. Radio on huollossa ja keskikonsolia on hiukan purettu.
Kardaanin sain vihdoin vietyä tasapainotettavaksi ja luultavasti saan takaisin ensi viikolla. Oikean takaoven nuppi ei näkynyt verhouksen reiästä oven ollessa auki niin tuli sitäkin tutkittua. Nupin muoviosa oli mennyt rikki joskus ja se oli liimattu rautaan. Liimaus oli pettänyt niin nuppi osa ei enää näkynyt verhouksen reiästä. Vaihdoin tilalle käytetyn ehjän osan niin rupesi näkymään nuppi oikein.
Vakkarin boksin asensin takaisin konehuoneeseen, kun otin sen keväällä irti ilmastoinnin asennuksen takia. Ohjainlaite on huollettavana kaverilla. Keväällä pääsee kokeilemaan toimiiko vakkari ollenkaan.
Kävin tänään hakemassa kardaanin tasapainotuksesta. Nivel tuli uusi ja tukilaakeri myös. Samalla vaihtoivat keskityshelan kardaanin takapäähän. Etupäässä oli hela kunnossa.
Kardaanin tasapainotus on kyllä hyvä tehdä vanhalle autolle, kun ei aina tiedä jos on toinen pätkä vaihtunut joskus esim rättinivelen hajoamisen vuoksi. Näin oli käynyt eräässä w201 ilmeisesti kun takapätkässä luki tussilla kirjoitettuna diesel, ja auto oli bensakoneella
Minun w123 oli ruostuneet ne pistehitsatut painot niin, että oli varmasti puolet hävinny paksuudesta, ja eestä puuttu keskityshela kokonaan
Sain kardaanin tänään paikoilleen ja sitä pääsee keväällä koittamaan. Kuvassa näkyy vanhan tasapainon paikka uuden päällä ja taka päästä oli kanssa poistettu tasapaino. Nivel, tukilaakeri, takapään keskityshela vaihtuivat uuteen ja tasapainotus.
Tuli sitten samalla vaihdettua helat vaihde vipuun ja keppiin niin lähti välykset kepistä.
Ennen
ja jälkeen.
Nuo holkit olivat jo halki niin ei olisi kovin kauan enää kestäneet.
pasi84 kirjoitti: ↑Ma 13.01.2025 20:49
Kivaa lukemista Onkohan hankalaa tuo kardaanin tukilakerin vaihto? Mulla sama edessä 240dieselissä..
Ei ole hankala vaihtaa ja minulla vaihtoivat tasapainotuksen yhteydessä. Kannattaa merkitä kardaanin etuosan paikka niin tulee samaan asentoon kuin ennen purkamista. Kardaanin joutuu ottamaan autosta irti ja sitten etuosa irti niin sen jälkeen saa vaihdettua tukilaakerin.
pasi84 kirjoitti: ↑Ma 13.01.2025 20:49
Kivaa lukemista Onkohan hankalaa tuo kardaanin tukilakerin vaihto? Mulla sama edessä 240dieselissä..
Ei ole hankala vaihtaa ja minulla vaihtoivat tasapainotuksen yhteydessä. Kannattaa merkitä kardaanin etuosan paikka niin tulee samaan asentoon kuin ennen purkamista. Kardaanin joutuu ottamaan autosta irti ja sitten etuosa irti niin sen jälkeen saa vaihdettua tukilaakerin.
Ei ole tätä kerennyt paljoa laittelemaan, kun on muita projekteja. Jotain pientä sipistelyä on tullut tehtyä. Takaluukkuun tuli lisäiltyä rollon kiinnikkeet, kun niitä ei siinä vielä ollut.
Nyt pysyy rollo kiinni luukussa.
Samalla tuli takalasin pyyhkimen varsi laitettua paikoilleen ja maalasin sen ensiksi. Myös takalasin pyyhin toimii.
Ei ole kerennyt paljoakaan tätä laittelemaan. Uudet renkaat on hankittu ja olisi tarvetta barokki vanteisiin pultin reikien ympärille vahvikkeille tai miksi niitä kutsutaan. Saisin tähän autoon kunnostetut vanteet uusilla renkailla alle.
slsl77 kirjoitti: ↑Su 02.03.2025 14:07
Uudet renkaat on hankittu ja olisi tarvetta barokki vanteisiin pultin reikien ympärille vahvikkeille tai miksi niitä kutsutaan. Saisin tähän autoon kunnostetut vanteet uusilla renkailla alle.
En ole kuullutkaan että noita saisi irrallisena. Teräs insertithän on vakiona orkkisvanteissa ja varmaan hyvissä tarvikkeissa. En muista tarvikevanteiden pultinreikiä että oliko niissä jotain alumiinivanvikkeita edes, siis joissain?
Aikoinaan juuri nuo pultinreikien teräsmansetit oli ne, joista tunnisti orkkisvanteet. Tiedä häntä, onko sen jälkeen mikään tarvikevalmistaja alkanut moisia laittamaan. Ei ole näkynyt eikä kuulunut.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Käsitykseni mukaan tarvikevanteissa ei ole vahvikkeita. Uusista tarvikevanteista ei ole tietoa onko niissä. Vanteet on ollut kunnostettavana aikoja sitten ja ne mansetit on otettu pois maalauksen ajaksi. Mansetteja ei ole saatu vanteiden mukana takaisin niin siksi ne puuttuu.
Nyt on yksi puute tässä autossa saatu korjattua. Takaluukun sisä puolelta puuttui avauskahva ja sen sai kiinni vaihtamalla koko lukkomekanismin. Takakaiuttimet on kytketty myös käyttöön ja keskikonsolin säädin toimii myös.
Lauantaina kävin hiukan ajamassa tällä niin sai laatikkoöljyn määrän oikealle tasolle. Nyt on alla uudet renkaat ja pitää viedä auto kulmien säätöön niin eivät kulu pilalle.