W124 muutokset 1985-1997?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1423
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Snellu kirjoitti: Ke 08.01.2025 16:57 Entäpäs tämä tapaus? eli pelkästään sisäilmankierrolle kytkin käyttöpaneelissa?
Tämän kuvan taltioin aikanaan jostain saksan myynti-ilmoituksesta. Kyseessä oli 3.sarjan auto, 280T, todellinen karvalakki. Varusteina ainoastaan sähköpeilit ja kuljettajan turvatyyny. Harmikseen en ottanut VIN numeroa autosta talteen. Ei ole sen jälkeen tullut törmättyä tuon näköiseen katkaisijaan, tai ylipäätään sisäkierron säätämismahdollisuuteen ilman ilmastointia.
W126:ssa oli kyllä erillinen sisäkierron nappi, vaikkei autossa ollut ilmastointia.
Olisikohan tuo liittynyt jotenkin raitisimasuodattimeen... jos oli valittu lisävarusteeksi raitisilmasuodatin mutta ei ilmastointia niin sitten olisi ollut tuollainen kytkin. 3.sarja yksin ei selitä tätä, mutta 3.sarjaan sai sisäilmansuodattimen varusteeksi.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1423
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nozki kirjoitti: Ke 08.01.2025 17:07 BTW, samaisen meinbenz.de:n hintalista joulukuulta 1985 tietää kertoa ASD:n saatavuudesta näin:

Automatisches Sperrdifferential (ASD) 4-,5- und 6-Zylinder-Typen ca. III. Quartal 1986

Eikä siinäkään vielä kaikki, uudempi lista syyskuulta 1986 sanoo lisätietona näin:
Automatisches Sperrdifferential (ASD) bei 190D / 190, 200 D / 200 und 200 TD / 200 T nur in Verbindung mit Drehzahlmesser, Code 45/1; Benzintypen ab sofort, Dieseltypen ab Januar 1987

No, yhtä kaikki, edellä todettiin, että noin 1987 se on ollut saatavilla, ja näin se on meinbenzin mielestä myös.

Hinta on muuten pompsahtanut jonkun verran, kun tää 1986 lista sanoo 1573 DM ja edellä todetusti syyskuu 1988 se on about 200 DM enemmän. Vuonna 1995 siitä on saanut maksaa jo ~2200 DM. Kattoluukku on silloinkin ollut ASD:n kanssa samassa hintaluokassa. Inflaatiota ollut silloinkin liikkeellä...
Minulla on vin-numeron perusteella 8/1986 valmistunut 230E. Ihan ensimmäisä ASD perällisiä siis... ja systeemi toimii edelleen hienosti.
Pumppu on nokka-akselin jatkeena ja pyöreä lieriömallinen öljysäiliö vänkärin puolella konetta.
Myöhemmissä säiliö muuttunut kuskin puolelle ja säiliön muoto kantikkaaksi.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3971
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Snellu kirjoitti: Ke 08.01.2025 16:57 Entäpäs tämä tapaus? eli pelkästään sisäilmankierrolle kytkin käyttöpaneelissa?
Tämän kuvan taltioin aikanaan jostain saksan myynti-ilmoituksesta. Kyseessä oli 3.sarjan auto, 280T, todellinen karvalakki. Varusteina ainoastaan sähköpeilit ja kuljettajan turvatyyny. Harmikseen en ottanut VIN numeroa autosta talteen. Ei ole sen jälkeen tullut törmättyä tuon näköiseen katkaisijaan, tai ylipäätään sisäkierron säätämismahdollisuuteen ilman ilmastointia.
W126:ssa oli kyllä erillinen sisäkierron nappi, vaikkei autossa ollut ilmastointia.
Täällä jotain juttua tuosta. Joku väittää, että myöhäisiin kolmossarjalaisiin sen sai hankittua. Tiiä sitte, mikä on totuus.

Mutta ainakin tässä esitteessä optiokoodi 305 on juuri raitisilmasuodatin ja sisäilman kierrätys samassa, kuten Janne arveli.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18005
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja dealer »

JanneW124 kirjoitti: Ke 08.01.2025 17:22 Minulla on vin-numeron perusteella 8/1986 valmistunut 230E. Ihan ensimmäisä ASD perällisiä siis... ja systeemi toimii edelleen hienosti.
Pumppu on nokka-akselin jatkeena ja pyöreä lieriömallinen öljysäiliö vänkärin puolella konetta.
Myöhemmissä säiliö muuttunut kuskin puolelle ja säiliön muoto kantikkaaksi.
Samanlainen säiliösysteemi on muuten myös tuon ikäisissä farkuissa tasonsäädölle, meillä 5/1986 valmistunut 250TD.

Tuosta sisäkierron kytkimestä, on noita aina joskus nähty. Ei tietenkään ole yleinen, mutta nyt kun muistelen niin tekisi mieli väittää että muistan jopa yhden yksilön tarkemmin, erään M111 - koneisen sedanin jossa oli sisäkierto, auto ehkä -91 tai -92, ei E-malli.
wiimax.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1423
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Meinbenzin Toukokuun 1993 hinnastossa näkyy koodilla 305 dust filter ensimmäisen kerran.

M111 ollut saatavina 2.sarjan koppaan n.10/92 - 6/93. Ihan mahdollista, että dealer muistaa oikein.
Pensam111
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 17.08.2022 15:10

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja Pensam111 »

Aikalailla siihen haarukkaan menee mun käyttis ja kesä Mersu

Model 220 E
Engine 111960 12 002354
Transmission 722428 03 266630
Order Number 0 - 214 19145
Order Location DORTMUND BRANCH
Interior CLOTH BLACK (061)
Paint 1 SMOKE SILVER METALLIC (702U)
Approx. Build Date 1992-10

Model 220 E
Engine 111960 12 022068
Transmission 722428 03 339365
Order Number 0 3 217 01047
Order Location FRANKFURT BRANCH
Interior CLOTH BRAZIL (063)
Paint 1 NUTRIA METALLIC (475U)
Approx. Build Date 1993-05
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja ATa »

Pontus kirjoitti: Pe 10.02.2023 18:41 Mitäs tämä koodi tarkoittaa? Order Location AUTHORITIES SALES
Tämä osui silmään näin jälkikäteen. Omassa käyttöautossani on vastaavanlainen merkintä. Se on ollut uutena erään M-B:n saksalaisen tehtaan johtajan käytössä, joko työsuhde- tai eläkeautona. Myös huollot on suorittanut Daimer AG liikkeen sijaan. Liekö kyse autosta jota ei ole myyty/toimitettu normaalisti jälleenmyyjän/liikkeen kautta?
Pensam111
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 17.08.2022 15:10

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja Pensam111 »

Eikö tuo meinaa että on suoraan myyty henkilökunnalle
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1423
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

On olemassa myös tällainen selite, joka viittaisi selkeämmin yhtiön työntekijälle myytyyn autoon

Order Location COMPANY EMPLOYEE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18005
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei noita 124:ia nyt niiiin monta meidän pihassa ole, mutta löytyy sekä COMPANY EMPLOYEE että AUTHORITIES SALES.
Pojalla oli taannoin myös 300D COMPANY EMPLOYEE.
Isolla prosentilla noita on, usein sattuu listasta silmään kun jonkun auton tietoja katsoo.
wiimax.fi
Avatar
lapmiro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 14.09.2023 10:29

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja lapmiro »

JanneW124 kirjoitti: Su 04.12.2022 09:42
Säilytyslokero
-1. ja 2.sarjan rolloboksin liukukansi on puusomisteinen
-3.sarjassa vinyylinen ja sisustan värissä -94 vuodesta, kun matkustajan airbag tullut vakiovarusteeksi. Kutos-koneisissa puinen kansi.
(Lokero on lisävaruste, muta ei ole ollut saatavilla ihan mallisarjan alusta. Tullut valikoimaan n. -9/88)
Nyt useamman päivän rolloboksin, eli säilytyslokeron, tutkimisen jälkeen, en ole oikeastaan päässyt vielä vastaukseen.

Eli siis, onko 1. ja 2. sarjan säilytyslokero sisustan väreissä vai ei? Mitenkä kolmossarjan kohdalla -93 valmistettuihin menee?

Etsin siis itselleni kahta rolloboksia ja haluaisin hommata niihin ne oikeat. Kyseessä siis 200 D 10/1991 sinisellä sisustalla ja normaalilla puulla. Eli tähän tulisi normaalilla puu kannella, mutta minkä värisenä itse kotelo? Toinen auto on 250 TD 09/1993 eli kolmossarjaa, mutta vitoskoneella. Tässä musta sisusta pähkinäpuulla. Tulisiko tähän nyt musta, mutta koska 5syl niin musta kansi? Vai onko pähkinäpuulle nyt oma kansi? Entä jos olisikin normaalilla puu sisustalla?
W124 harrastaja Ylä-Savosta

1990 300CE, 1991 200D, 1993 E 250 TD
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3785
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja EVO X »

lapmiro kirjoitti: Ke 12.03.2025 12:49 1. Eli siis, onko 1. ja 2. sarjan säilytyslokero sisustan väreissä vai ei? Mitenkä kolmossarjan kohdalla -93 valmistettuihin menee?

2. Etsin siis itselleni kahta rolloboksia ja haluaisin hommata niihin ne oikeat. Kyseessä siis 200 D 10/1991 sinisellä sisustalla ja normaalilla puulla. Eli tähän tulisi normaalilla puu kannella, mutta minkä värisenä itse kotelo? Toinen auto on 250 TD 09/1993 eli kolmossarjaa, mutta vitoskoneella. Tässä musta sisusta pähkinäpuulla. Tulisiko tähän nyt musta, mutta koska 5syl niin musta kansi? Vai onko pähkinäpuulle nyt oma kansi? Entä jos olisikin normaalilla puu sisustalla?
1: On

2: 200D 10/1991, sininen keinonahka + Zebrano rulokansi
250TD 09/1993, musta keinonahka ja Pähkinäpuu rulokansi.

Ja ihan vaan tipsinä, että koko kotelon voi purkaa, kuoria voi värjätä nahkamaalilla ja rulokansia voi vaihdella. Myös lukon saa sarjoitettua auton omalle avaimelle.

Varmasti on saanut puukannellista lisävarusteena vaikka on ollut muu kuin 6-syl. Jannen vastaus liittyy siihen että se on ollut vakiovarusteena muovikannella noissa. Epäilen että pähkinäpuu option kohdalla myös rulolokeron kansi on ollut aina pähkinäpuuta eikä muovia. Näitä on toki siis sekä Zebranolla että Pähkinällä. Itselläkin on ollut kaikkia kolmea vaihtoehtoa näitä, eli kahdella eri puulla ja muovisena. Muovisessa myös rulolokeron kansi on kotelon kanssa sisustanvärinen.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 431
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Minulla oli '88 300TD jossa Order Location kohdassa luki COMPANY VEHICLE eli lienee ollut tehtaan/jonkun työntekijän käytössä? Ei ollut mikään vollausstattung -yksilö mutta jotain varusteita esim;
-ASD
-Automaattivaihteisto
-Ortopedipenkki kuljettajalla
-Vakionopeusensäädin
-4xsähkölasit
-Käsinoja edessä
-Vetokoukku
-Doppelrollo
-Sidontakoukut
-Kattoluukku
-Ulkolämpömittari
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1423
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

EVO X kirjoitti: Ke 12.03.2025 13:22
lapmiro kirjoitti: Ke 12.03.2025 12:49 1. Eli siis, onko 1. ja 2. sarjan säilytyslokero sisustan väreissä vai ei? Mitenkä kolmossarjan kohdalla -93 valmistettuihin menee?

2. Etsin siis itselleni kahta rolloboksia ja haluaisin hommata niihin ne oikeat. Kyseessä siis 200 D 10/1991 sinisellä sisustalla ja normaalilla puulla. Eli tähän tulisi normaalilla puu kannella, mutta minkä värisenä itse kotelo? Toinen auto on 250 TD 09/1993 eli kolmossarjaa, mutta vitoskoneella. Tässä musta sisusta pähkinäpuulla. Tulisiko tähän nyt musta, mutta koska 5syl niin musta kansi? Vai onko pähkinäpuulle nyt oma kansi? Entä jos olisikin normaalilla puu sisustalla?
1: On

2: 200D 10/1991, sininen keinonahka + Zebrano rulokansi
250TD 09/1993, musta keinonahka ja Pähkinäpuu rulokansi.

Ja ihan vaan tipsinä, että koko kotelon voi purkaa, kuoria voi värjätä nahkamaalilla ja rulokansia voi vaihdella. Myös lukon saa sarjoitettua auton omalle avaimelle.

Varmasti on saanut puukannellista lisävarusteena vaikka on ollut muu kuin 6-syl. Jannen vastaus liittyy siihen että se on ollut vakiovarusteena muovikannella noissa. Epäilen että pähkinäpuu option kohdalla myös rulolokeron kansi on ollut aina pähkinäpuuta eikä muovia. Näitä on toki siis sekä Zebranolla että Pähkinällä. Itselläkin on ollut kaikkia kolmea vaihtoehtoa näitä, eli kahdella eri puulla ja muovisena. Muovisessa myös rulolokeron kansi on kotelon kanssa sisustanvärinen.
Juuri näin.
Tuosta 3.sarjan puukannen valikoitumisesta tällä hetkellä paras tieto on kirjattu. Joka tapauksessa vain 3.sarjassa ollut alunperin sisustan värissä olevaa vinyylistä liukukantta. Vinyylinen kansi liittynee jotenkin siihen, että matkustajan airbagi muuttui vakiovarusteeksi mallisarjan lopulla. Jo lisävarusteena ollessa matkustajan bagi sisälsi automaattisesti myös ruloboxin, koska hanskalokero jää pois. Onko sitten ns. vakiovarusteboxia halpuutettu vinyylikannella, en tiedä?



Täsmensin 1.sivun tekstiä.
Avatar
jiipee201
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.07.2015 15:50
Paikkakunta: Joensuu

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja jiipee201 »

Tämä mun entisöintiprojekti 300E-24 on melkoinen sekasikiö 1 ja 2 sarjalaisen osia. 410mm ratti, vanhanmallin vaihteensiirtäjä, isompi valojen korkeudensäädin, lämmönsäätimissä MIN ja MAX jne. 9/89 valmistunut yksilö.
W124 250D 3.0 AMG OM612.990 -88
W124 300E -91
W124 300E-24 -90
W124 E 300 Turbodiesel -94
W124 500E -92
W210 E 50 AMG Designo -97
S211 E 320 CDI 4matic -07

Instagram jp_rasanen
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1423
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Joo, rajapinnassa valmistuneet saattavat hieman rikkoa kaavaa. Eikä kaikki muutokset muutenkaan ihan just päivälleen 1.9.1989 tai 1.6.1993 ole välttämättä tapahtuneet.

Jollakulla täällä oli about -89 -90 vuosimallia oleva w124 sileillä nahkaverhoilluilla ovipahveilla vaikka rypytetyt ne "pitäisi" olla.

Mielenkiintoisia juttuja...
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3785
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja EVO X »

JanneW124 kirjoitti: Ma 07.04.2025 18:44 Jollakulla täällä oli about -89 -90 vuosimallia oleva w124 sileillä nahkaverhoilluilla ovipahveilla vaikka rypytetyt ne "pitäisi" olla.
Mielenkiintoisia juttuja...
Meillä veljen 10/89 260E:ssä oli nämä pahvit. Tosiaan 2.sarjan pahvit, koska jalopuulistat, mutta sileä nahka ja ihan tehdastekoinen. Itse niitä aikanaan fiksasin niin ihmettelin.

Veljellä oli myös 93 puolella tehty E250D jossa oli tuo aiemmin mainittu sisäilmankierto muttei ilmastointia. Sille vissiin osuu kohdalle näitä ihmeellisiä yksilöitä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Vastaa Viestiin