Talvikäyttis ML320 1999

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13600
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Letku haettu marmorilta heti aamusta, tai no olin kotona ja tallissa tuossa klo 12. Näytti onnistuneen remontti, eli vaikuttaa toimivan, koeajollakin.

Pitää vaihtaa moottoriöljyt samalla kun auto on tallissa, minulla on imuvaihtaja lainassa niin saa nähdä mahtuuko putki sinne mittatikun putkeen?

Sitten kun peitelevyn tiivistemassa on kuiva pitää laittaa matto ja takapenkki paikoilleen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5783
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti: Pe 29.12.2023 14:24 Letku haettu marmorilta heti aamusta, tai no olin kotona ja tallissa tuossa klo 12. Näytti onnistuneen remontti, eli vaikuttaa toimivan, koeajollakin.

Pitää vaihtaa moottoriöljyt samalla kun auto on tallissa, minulla on imuvaihtaja lainassa niin saa nähdä mahtuuko putki sinne mittatikun putkeen?

Sitten kun peitelevyn tiivistemassa on kuiva pitää laittaa matto ja takapenkki paikoilleen.
Jos putkie ei mahdu niin liitä se imurin kärsä suoraan siihen mittatikun putkeen letkun pätkällä
muistin mukaan siinäkin on se tikun putki niin että toimii imuputkena
Mökkillä
'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13600
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

FinlandMerceds kirjoitti: Pe 29.12.2023 14:31
karra kirjoitti: Pe 29.12.2023 14:24
Pitää vaihtaa moottoriöljyt samalla kun auto on tallissa, minulla on imuvaihtaja lainassa niin saa nähdä mahtuuko putki sinne mittatikun putkeen?
Jos putkie ei mahdu niin liitä se imurin kärsä suoraan siihen mittatikun putkeen letkun pätkällä
muistin mukaan siinäkin on se tikun putki niin että toimii imuputkena
Hyvä vinkki kiitos. Meni juu se 8 mm pneumatiikkaputki sinne ja kopsahti pohjaaan. Hyvin sain imettyä, oli helppo ja kliini homma. Castrol Magnatec 5W-40 meni sisään, käytän sitä pösössä myös niin sitä on hyvä olla omassa hyllyssä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13600
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Käytiin eilen kauppareissulla tällä. Oli bensa halpaa, ja vaikka se halpenisikin huomenna lisää niin tankkasimme täyteen, siihen asti kun ensimmäisen kerran naksahti. Sen jälkeenhän sinne taitaa saada litran-pari menemään vielä. Pointti oli se että en uskaltanut kiristää bensapumpun muovisen kauluksen pantaa ihan apinan raivolla kiinni, se kun oli jo aika tiukka. Kuitenkin pumppu painui sisään aavistyksen verran sitä alas painettaessa, sen pikemminkin kuuli narahtelusta kuin aisti kädellä. Se imukaukalohan pohjaa tankkiin ja siellä on kolme tankoa jossa jousivastus joka pitää pumppuasetelman paikoillaan. Kaulus on tankissa ja uuden pumpun mukana tuli uuusi korkea tiiviste. En saanut uutta pantaa lähtemään kauluksen kierteille joten kokeilin vanhaa pantaa ja se lähti heti.

Ei tullut vanhaa pumppua kokeiltua että painuiko se vielä sisään. Yhdessäkään asennusvideossa ei puhuttu miten pitkälle pitää kiristää pantaa. Vaikuttaa että on kuitenkin tiivis, (uusi) tiiviste on sen mallinen että se kyllä tiivistää, ja koska kyseessä amerikassa suunniteltu (?) niin polttoainevuodot otetaan siellä vakavasti myös remonttien korjausten yhteydessä.

Lulen että vanha kaulus on jopa parempaa muovia kuin uusi Delphin, lisäksi se vanha oli jo niillä kierteillä ollut, joten päättelin sen toimivan edelleenkin. Uuden pumpun asennusohjeessaakaan ei ollut mitään tuosta, hauska havainto että asennusohjeessa luki Borg-Warner.

Eikä vuotanut bensaa ulos.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13600
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

MAINOS:

Nimimerkki "jackie":lla on vielä kaksi kappaletta näitä orkkis W163 bensasuodattimia jos joku haluaa laittaa omaansa aidon MB komponentin.
karra kirjoitti: Ke 27.12.2023 17:08 Minulla on orggis MB laatikossa oleva suodatin vuodelta 2008, ollut diilerin poistomyynnissä josta "jackie" on sen ostanut. Osanumero on 1634770801.
XENTRY tuntee osanumeron ja sanoo että se kuuluu 163 mersuun, jees. Netistäkin löytyy kuvia ja esim AutohauzAZ:lla on se ollut joskus myynnissä.
Toinen eturengas alkanut vuotamaan, tulee vanteen ja renkaan välistä. Varmaan vanteen hapettumaa, eli täytynee käydä rengasliikkeessä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13600
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyllä tää nyt koettelee. Rengas otettu tänään vanteelta ja hapettunut/paskainen oli se vanteen reuna. Putsaus ja asennus, vaikuttaa pitävän.

Asentaja sanoi että autosi pitää outoa ääntä. Pelti auki ja kas vesipumppu/flekti heiluu kun hullun mulkku mielettömän perseessä. Mut ei vuoda.

Remont. Pitäskö ostaa tuohon laatupumppu vaiko Fixuksen Airtex? MB-Osa myy Lotto-merkkistä ja Merteil taasen Continentalin pumppua. Nyt ei ehdi tilaamaan euroopasta itse.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Laatupumppu ilman muuta, tulee melko kalliiksi leikkiä huonoilla tarvikkeilla, siellähän taitaa olla muutama o-rengaskin samalla, jotka ottaisin ehkä orkkiksena :think: Vai oliko ne jakokopassa? Noh anyway.
Mitäs vaihtoehtoja näillä tukkureiden välittäjillä on?
Niiltähän melko nopeasti saa tavarat
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13600
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Orlov kirjoitti: Ti 09.01.2024 23:24 Laatupumppu ilman muuta, tulee melko kalliiksi leikkiä huonoilla tarvikkeilla, siellähän taitaa olla muutama o-rengaskin samalla, jotka ottaisin ehkä orkkiksena :think: Vai oliko ne jakokopassa? Noh anyway.
Mitäs vaihtoehtoja näillä tukkureiden välittäjillä on?
Niiltähän melko nopeasti saa tavarat
MB-Osa myy Graf merkkiä, sen pitäisi olla OE laatua eikä yhtään takuuasiaa ole noista tullut. Takuu 2v tai jos asennettu korjamolla, on 3 v. Mutta nettikaupassa ei ollutkaan niitä, tilasinkin Atoylta saman pumpun 78 euroa, noudettavissa Lappeenrannassa.

Otin Aeromotorsilta INAn kiristimen, rulla on tosin vaihdettu vuosi sitten (myös hihna ja taittorullla) ja jos kiristin tulee ensi viikon perjantaiksi niin sekin vaihtuu samalla, vien auton pajalle kun omaan talliin ei pääse nyt.

Ja edelleen koettelee, aamulla kun starttasin niin kävin tallissa siinä ja annoin lämmetä koneen, niin katokseen tullessani työnti tehostimen nestettä kankaalle! Syylarista tuleva paluuletkun pää oli antautunut. Avasin klemmarin ja työnsin letkua 2 cm syvemmälle, ja tiukkasin. Piti ainakin 5 km kun ajoin tämän säilytystallille ja otin C180 mersun (suunnitellusti) ajoon. Letkunpätkä vaihtuu samalla kun vesipumppu, varmaankin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Olikos tässä öljylle lauhdutin suodattimen jalassa? Ettei tule väärä vesipumppu
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13600
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Orlov kirjoitti: Ke 10.01.2024 12:39 Olikos tässä öljylle lauhdutin suodattimen jalassa? Ettei tule väärä vesipumppu
On moottoriöljylle. Atoy tarkisti VIN numerolla sopivan vesipumpun. Kaikki nettikaupoat tarjoaa vain yhtä mallia ko autoon, ja se käy(nee) kaikkiin M112 koneisiin.

Vesipumpun mukana tulee yksi tiiviste, ei mitään O-renkaita.

Niin, soitin Arto S.lle MB-Osan (kun on tuttu) niin hän sanoi että Graf on listattu OE toimittajien joukkoon ja yhtään ongelmaa ei ole niiden kanssa ollut.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Tuossa kuvassa näkyy hienosti tuo letkunippa joka on erona pumpuissa. Jos on öljylle lämmönvaihdin, niin silloin on tuo nippa ja se on se yleisin. Sitten nipaton versio, sopii niihin joissa on erillinen öljynjäähdytin.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13600
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

MouTine kirjoitti: Ke 10.01.2024 13:37
Tuossa kuvassa näkyy hienosti tuo letkunippa joka on erona pumpuissa. Jos on öljylle lämmönvaihdin, niin silloin on tuo nippa ja se on se yleisin. Sitten nipaton versio, sopii niihin joissa on erillinen öljynjäähdytin.
Okei. No taas oppii uutta. Omassani on ja luulin että kaikissa on se integroitu öljynjäähdytin. Osanumero tälle on A1122001401 ja ilman sitä nippaa se on A1122001501.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja MouTine »

karra kirjoitti: Ke 10.01.2024 15:27
MouTine kirjoitti: Ke 10.01.2024 13:37
Tuossa kuvassa näkyy hienosti tuo letkunippa joka on erona pumpuissa. Jos on öljylle lämmönvaihdin, niin silloin on tuo nippa ja se on se yleisin. Sitten nipaton versio, sopii niihin joissa on erillinen öljynjäähdytin.
Okei. No taas oppii uutta. Omassani on ja luulin että kaikissa on se integroitu öljynjäähdytin. Osanumero tälle on A1122001401 ja ilman sitä nippaa se on A1122001501.
Kompressori koneet ja 171 55 ovat varustettu oikealla jäähdyttimellä, joten ö-sudin jalassa on vaan termostaatti ja kovat linjat. Yleisin on kuitenkin se lämmönvaihtimella varustettu ö-suti-jalka ja siihen tarvii sen vesilähdön.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13600
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

MouTine kirjoitti: To 11.01.2024 07:29
karra kirjoitti: Ke 10.01.2024 15:27
Okei. No taas oppii uutta. Omassani on ja luulin että kaikissa on se integroitu öljynjäähdytin. Osanumero tälle on A1122001401 ja ilman sitä nippaa se on A1122001501.
Kompressori koneet ja 171 55 ovat varustettu oikealla jäähdyttimellä, joten ö-sudin jalassa on vaan termostaatti ja kovat linjat. Yleisin on kuitenkin se lämmönvaihtimella varustettu ö-suti-jalka ja siihen tarvii sen vesilähdön.
Oikea pumppu tuli juu, varmistin sen vielä ennen kun lähdin noutamaan. Siinä on sekä kumi- että paperityyppinen tiiviste, no ammattimies asentaa niin ei tule insinöörimokia; niistä on kuultu ihan tarpeeksi omassa hevosmiesten tietotoimistossa/omassa essonbaarissa :lol: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13600
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Ke 10.01.2024 10:54 Otin Aeromotorsilta INAn kiristimen, rulla on tosin vaihdettu vuosi sitten (myös hihna ja taittorullla) ja jos kiristin tulee ensi viikon perjantaiksi niin sekin vaihtuu samalla, vien auton pajalle kun omaan talliin ei pääse nyt.

Ja edelleen koettelee, aamulla kun starttasin niin kävin tallissa siinä ja annoin lämmetä koneen, niin katokseen tullessani työnti tehostimen nestettä kankaalle! Syylarista tuleva paluuletkun pää oli antautunut. Avasin klemmarin ja työnsin letkua 2 cm syvemmälle, ja tiukkasin. Piti ainakin 5 km kun ajoin tämän säilytystallille ja otin C180 mersun (suunnitellusti) ajoon. Letkunpätkä vaihtuu samalla kun vesipumppu, varmaankin.
Tämän viestin kirjoittamisen jälkeen tilasin vielä samaan syssyyn Behrin termostaatin. Sen piti ehtiä samaan pakettiin mutta lisätilauksen maksu ei mennyt perille väärän paypal vastaanottajan osoitteen takia, nyt keskiviikkona tajusin että osia ei ole vielä tullut. Sain maksun tehtyä ja paketti lähti keskiviikko-illalla Virosta. Torstai aamuyöstä se oli Vantaalla ja tänään aamulla Lappeenrannassa jakelussa ja koti K kaupassa klo 10.

No, vuotava tehostimen letku, se oli kai paluupuolella koska siinä oli tavan klemmari. Xentry näytti yhtä letkua jossa oli jyrkkä mutka ja asennuspaikka tilasi sen jostain 28 eurolla. Eilen kun vein auton pajalle katsottiin että ostettu letku oli ylempi syylarista tehostimen säiliöön, siihen jonka olin juuri vaihtanut. Alempi oli mysteeri. Xentry taas auki ja tosiaan hammastangosta lähtee kova putki joka muuttuu letkuksi, ja menee kierukkatyyppiseen putkeen joka jäähdyttää nestettä, Xentryn mukaan. Minullapa se menee syylariin. Noita putkimallisia öljynjäähdyttimiäkin olen nähnyt.

Kyseisen osan olisi saanut marmorilta maanantaiksi, tänään aamulla kun letkua yritettiin jäljittää; 135 euroa. Asentaja kuitenkin suostui purkamaan vanhan pois ja avamaan prässätyn liitoksen ohjeideni mukaan, ja haki kaupasta metritavarana 9,5 mm sisämitaltaan olevaa letkua. Klemmarilla molemmat päät kiinni.

Eli tänään vaihtui kaksi tehostimen paluupuolen letkua, toinen piti tehdä siis ja vesipumppu, hihnankiristin, termostaatti sekä vesipumppuun tuleva öljynjäähdyttimen pikku letkunpätkä. 4 h töitä 284 euroa. Osat noin 230 euroa ja nesteet päälle.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13600
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Unohtui kirjoittaa että nyt tulee hyvin lämpöä kabiiniin. Sen aistii aivan selvästi, tänä talvena on meinannut tulla kylmä, tosin ei juuri olla ajettu tulipalopakkasilla kun tää on ollut rikki/säilytystallissa. Viime talvenakaan ei tarvinnut pakkasilla pienentää yhtään lämmönsäätöä.

Vesipumppu oli finaalissa, juoksupyörä oli ottanut pumpun runkoon kiinni. Ei osunut vielä lohkoon kuitenkaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13600
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: To 28.12.2023 13:28 Vaihdoin bensapumpun, tankki näytti puhtaalta eikä pumpun imukaivokaan ollut likainen. Kevyt tummempi likahuntu oli vanhassa pumpussa.
Autoa on tankattu täyteen talven aikan lukuisia kertoja. Eilen tankkauksen jälkeen alkoi vuotamaan bensaa ulos, se tulee tankin kupeita pitkin sieltä päältä.

Kun asensin uuden pumpun, käytin toki uutta tiivistettä joka tiivistää pumpun rungon tankin asennusaukkoon. Mutta en saanut uutta kiristyspantaa lähtemään kierteille, kierteet siis bensatankin aukon "holkissa/lieriössä" - ulkokierre. Käytin vanhaa pantaa joka on siis OE mersun osa ja se lähti vetämään heti, siinähän se oli ollutkin. En vaan uskaltanut kiristää pantaa todella tiukalle, katsoin että pumpun liike pysähtyy, siellä pumpun pohjaosassahan on jouset ja se imupää pohjaa tankkiin, ja jos ei ole paikallaan se painuu alas jousia vasten. Varmaan jäi löysälle ja tiiviste nyt jotenkin kovettunut/asettunut ja alkanut vuotaa kun bensanpinta nousee tuosta yläreunasta yli täyttöputkeen asti.

Tarttee vaan takapenkki irrottaa, jonninverran hommaa mutta muuten sinne ei pääse käsiksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13600
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Käytiin Pärnussa tällä. Tankatessa saa naksahtaa kaksi kertaa, sitten ei ala tihkumaan bensaa ulos.

Otin vajaaseen tankkiin 95E0 bensaa, kulutus oli 10,5 sadalla kun tankkasin siihen 98E0 bensaa täyteen. Siinä vaiheessa kulutus oli 10,2. Tankkasin siihen Suomessa tuossa vaiheessa 98E5:ta.

Kävin vkl Juvalla niin kulutus sillä reissulla oli taas 11,2 sadalla. Viron bensaa menee vähemmän, päättelen tuosta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13600
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Kun nää työtilanteet muuttui viime vuonna ja puolisolla tänä vuonna niin Marja-Liisan voisi luovuttaa eteenpäin. Itsellä tulee niin vähän ajoa, satunnaista, että suunnittelen kevytkuorma-auton ostoa jos ML löytäisi uuden kodin. Voihan sillä toki itsekin ajella myös.

Eihän tää kedon kaunein kukkanen ole mutta toimiva pikku puuttein ja sisältä siisti. Kattoluukun vuoto oli korjattu merkkiliikkeessä luukun virheeellisen asennon korjaamisella ja läkärivainaa oli varmistellut luukun tiiveyden jeesusteipillä. En ole siihen teippiin puuttunut eli luukkua en ole käyttänyt ollenkaan.

Mitä nyt äkkiä tähän muistan niin pariin vuoteen ajettu reilu 20t ja laitettu on jarrusatulat ja palat, vesipumppu, hihna rullineen ja kiristimineen, bensapumppu sekä suodatin. Takajouset ja takaäänenvaimennin on uusittu just ennen minua. Akku on pari vuotta vanha. Katsastettu viime vuoden lopulla.

Mittarissa 210t ja yyveellä voi kysellä lisää.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13600
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävin trafin sivuilla tsekkaamassa että 200E on lähtenyt omistuksestani. Sitten tajusin kurkata Marja-Liisan kilometrikertymää ja kas siellähän ne oli:

24.​10.​2024Määräaikaiskatsastus hyväksytty 204 284 km
1.​11.​2023 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 196 411 km
3.​11.​2022 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 187 405 km
30.​9.​2020 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 185 874 km
8.​9.​2020 Määräaikaiskatsastus hylätty 185 854 km
16.​8.​2019 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 182 745 km
26.​7.​2019 Määräaikaiskatsastus hylätty 181 950 km
31.​8.​2018 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 175 544 km
21.​8.​2017 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 166 537 km
10.​8.​2016 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 156 424 km
15.​9.​2015 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 147 323 km
28.​8.​2015 Määräaikaiskatsastus hylätty 146 921 km
11.​7.​2014 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 135 158 km
27.​8.​2013 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
22.​8.​2013 Määräaikaiskatsastus hylätty 128 213 km
1.​8.​2012 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
26.​1.​2012 Rekisteröintikatsastus hyväksytty

Hylkyjä on ollut mutta tohtorivainaa käytti autoa aina korjaamolla. Muistaakseni 2020 leimalle meni uudet takajouset sekä loppuosa pakoputkistosta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13600
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: To 27.03.2025 06:31 Kun nää työtilanteet muuttui viime vuonna ja puolisolla tänä vuonna niin Marja-Liisan voisi luovuttaa eteenpäin. Itsellä tulee niin vähän ajoa, satunnaista, että suunnittelen kevytkuorma-auton ostoa jos ML löytäisi uuden kodin. Voihan sillä toki itsekin ajella myös.

Eihän tää kedon kaunein kukkanen ole mutta toimiva pikku puuttein ja sisältä siisti. Kattoluukun vuoto oli korjattu merkkiliikkeessä luukun virheeellisen asennon korjaamisella ja läkärivainaa oli varmistellut luukun tiiveyden jeesusteipillä. En ole siihen teippiin puuttunut eli luukkua en ole käyttänyt ollenkaan.

Mitä nyt äkkiä tähän muistan niin pariin vuoteen ajettu reilu 20t ja laitettu on jarrusatulat ja palat, vesipumppu, hihna rullineen ja kiristimineen, bensapumppu sekä suodatin. Takajouset ja takaäänenvaimennin on uusittu just ennen minua. Akku on pari vuotta vanha. Katsastettu viime vuoden lopulla.

Mittarissa 210t ja yyveellä voi kysellä lisää.
Mittarissa on nyt 208 tkm aika tarkalleen. Alan viritteleen tästä ML:stä myynti ilmoitusta. Rohkenisinko nelosella alkavaa hintaa pyytää?

Tänään käteltiin talouteen 2013 A180 manuaali; ajettu 85 tkm, huollettu joka vuosi ja erittäin siisti Jupiterin punainen comfort penkeillä ja parkkitutkilla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin