Moro multa löytyis m102 1.8 L kejetronicilla.
Nyt on alkanu tehä mieli vähä enemmän tehoa
Niin mimmoinen homma tuo turbotus olis.
Onnistuuko ihan jos jättää tuon ke-jetin ja mitenkä sen sais pelamaan turbon kanssa jos saa.
Varmaan kovia ahtopaineita ei voi laitta mutta jos alkuu menis iha jetin kanssa.
Tai mimmoinen tuo kejtronickiller setti on jos jollain on kokemusta siitä.
M102 turbottaminen
Re: M102 turbottaminen
Tervetuloa foorumille! Tuolta ja allekirjoituksesta löytyy juttua M102 turbottamisesta. KE-Jet toimii hyvin sellaisenaan tuonne 50-70% tehonlisäykseen ja 0,5-0,7 bar ahtamiseen, kun on kunnossa. Ongelmaksi tulee sytytyksen myöhäistäminen nakutuksen välttämiseksi. Itse päädyin lopulta ohjelmoitavaan moottorinohjaukseen.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: M102 turbottaminen
Itseäkin on tää aihe kiinnostanut pitkään. Mutta ajatusleikiksi jäänyt kun ei ole edes perustiedot turbottamisesta hallussa.
Tomantin kirjotuksia lukeneena homman perustahan KE-jettiin on yksinkertainen kunnes nakutus rupeaa vaivaamaan. Mutta on siinä silti värkkäämistä kun M102 ei *käsittääkseni* löydy lähellekkään bolt-on tarvikkeita turbotukseen.
Tomantin kirjotuksia lukeneena homman perustahan KE-jettiin on yksinkertainen kunnes nakutus rupeaa vaivaamaan. Mutta on siinä silti värkkäämistä kun M102 ei *käsittääkseni* löydy lähellekkään bolt-on tarvikkeita turbotukseen.
Re: M102 turbottaminen
Tuo KE-jetronik on niin vanhan aikainen keksintö että se aftermarket moottorinohjaus on mielestäni parempi, varsinkin säädettävyyden vuoksi.
Jos ei valmiita osia löydy, niin ne on tehtävä itse tai teetettävä osaavalla kaverilla. Pako- ja imusarjan tekijäksi löytyy tältäkin foorumilta ainakin yksi osaava tekijä.
Tietoa ahtamiseen on internetti täynnä, jos vieraat kielet, varsinkin englanti on ymmärrettävissä.
Jos haluaa luotettavan ja kestävän kombinaation niin hommahan alkaa moottorin peruskunnostamisella, vanhan ja kuluneen moottorin ahtaminen ei ole mielekästä koska se voi jo olla tiensä päässä muutenkin.
Koko projektista tulee just niin hyvä kun sen tekijä siitä tekee, ei mitään oikomisia eikä väliaikaisia ratkaisuja joista ajatellaan että korjaan sen sitten myöhemmin...
Jos ei valmiita osia löydy, niin ne on tehtävä itse tai teetettävä osaavalla kaverilla. Pako- ja imusarjan tekijäksi löytyy tältäkin foorumilta ainakin yksi osaava tekijä.
Tietoa ahtamiseen on internetti täynnä, jos vieraat kielet, varsinkin englanti on ymmärrettävissä.
Jos haluaa luotettavan ja kestävän kombinaation niin hommahan alkaa moottorin peruskunnostamisella, vanhan ja kuluneen moottorin ahtaminen ei ole mielekästä koska se voi jo olla tiensä päässä muutenkin.
Koko projektista tulee just niin hyvä kun sen tekijä siitä tekee, ei mitään oikomisia eikä väliaikaisia ratkaisuja joista ajatellaan että korjaan sen sitten myöhemmin...