Hyvää iltaa!
R129 haaveissa. Mielellään facelift 500 tai 600.
Tehdäänkö jonkunlaista osto-opasta? Mitä taristettavia asioita ko korimallista normaalin käytetyn auton oston lisäksi?
Mistä varmistan onko johtosarja biohajoava? Mahdollisesti joskus uusittu? Rättikaton toiminta,hydrauliikka?
Kiitos!
R129 osto-opas
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 20.07.2025 08:09
R129 osto-opas
Alias Tenutähti
Re: R129 osto-opas
Hi!
Netistä löytyy osto-oppaita englanniksi ja etenkin saksaksi. Yksi parhaista: https://www.r129sl-club.de/der-r129/kaufberatung.html
R129:n kuten minkä tahansa vanhan Mercedeksen kohdalla on hyväksi, jos on motivaatiota ja osaamista korjailla autoa itse tai hyödynnettävissä joku joka osaa. Nämä autot olivat uutena kalliita ylläpitää ja ovat yhä.
Murenevat johtosarjat vaivasivat noin vuosimalleja 1993-1996 ja ongelman huomaa tutkimalla johtimia moottoritilan kuumissa kohdissa kuten imunokkien asentosäätimille menevät johtimet. Ison liittimen läheltä saattaa löytyä tarra, jossa päväys. Kaasuläpälle menevän paksun johtimen tutkailu vaatii eristeen viiltämisen auki. Johtosarjat on vaihdettavissa 2-3 kiloeurolla. Moottorin alempi johtosarja on helppo korjattava.
R129:ssä on valtavasti tekniikkaa, joka ajan saatossa menee rikki. Kokeile kaikea, mikä ei toimi ja arvioi korjauskustannukset. Kaiken voi korjata, mutta maksaa. Etenkin vuosimalliin 1997 tulisi olla avaimet toimivina, koska uusia on vaikea saada. Alkupään autoissa ei ole ajonestoa, mikä vikaantuisi. Kangaskaton uusiminen maksaa yli kaksi k€. Katon hydrauliikka on korjattavissa, mutta sylinterien irrotus on työlästä. Jos katto ei toimi, älä osta tai vaadi tuntuva hinnanalennus.
600-mallissa on tavallaan kaksi kuutosmoottoria yhdessä kampiakselissa. Konetila on ahdas ja moottoriohjauksen vikaantumisriski on lähes kaksinkertainen. Laiminlyöty SL 600 tuhoaa taloutesi! 500-malli on olennaisesti harrastajaystävällisempi eikä sen kulkuhalut ole juuri kuussatasta huonommat.
Molempien alusil-rakenteiset moottorit ovat erinomaisen hyvämaineisia, mutta ylikuumeneminen nekin tuhoaa; on viisasta kurkistaa sylintereihin. Mahdollisten vikakoodien luku kuuluu tietysti rutiinitarkistukseen.
Onnea hankintaan!
Netistä löytyy osto-oppaita englanniksi ja etenkin saksaksi. Yksi parhaista: https://www.r129sl-club.de/der-r129/kaufberatung.html
R129:n kuten minkä tahansa vanhan Mercedeksen kohdalla on hyväksi, jos on motivaatiota ja osaamista korjailla autoa itse tai hyödynnettävissä joku joka osaa. Nämä autot olivat uutena kalliita ylläpitää ja ovat yhä.
Murenevat johtosarjat vaivasivat noin vuosimalleja 1993-1996 ja ongelman huomaa tutkimalla johtimia moottoritilan kuumissa kohdissa kuten imunokkien asentosäätimille menevät johtimet. Ison liittimen läheltä saattaa löytyä tarra, jossa päväys. Kaasuläpälle menevän paksun johtimen tutkailu vaatii eristeen viiltämisen auki. Johtosarjat on vaihdettavissa 2-3 kiloeurolla. Moottorin alempi johtosarja on helppo korjattava.
R129:ssä on valtavasti tekniikkaa, joka ajan saatossa menee rikki. Kokeile kaikea, mikä ei toimi ja arvioi korjauskustannukset. Kaiken voi korjata, mutta maksaa. Etenkin vuosimalliin 1997 tulisi olla avaimet toimivina, koska uusia on vaikea saada. Alkupään autoissa ei ole ajonestoa, mikä vikaantuisi. Kangaskaton uusiminen maksaa yli kaksi k€. Katon hydrauliikka on korjattavissa, mutta sylinterien irrotus on työlästä. Jos katto ei toimi, älä osta tai vaadi tuntuva hinnanalennus.
600-mallissa on tavallaan kaksi kuutosmoottoria yhdessä kampiakselissa. Konetila on ahdas ja moottoriohjauksen vikaantumisriski on lähes kaksinkertainen. Laiminlyöty SL 600 tuhoaa taloutesi! 500-malli on olennaisesti harrastajaystävällisempi eikä sen kulkuhalut ole juuri kuussatasta huonommat.
Molempien alusil-rakenteiset moottorit ovat erinomaisen hyvämaineisia, mutta ylikuumeneminen nekin tuhoaa; on viisasta kurkistaa sylintereihin. Mahdollisten vikakoodien luku kuuluu tietysti rutiinitarkistukseen.
Onnea hankintaan!
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 20.07.2025 08:09
Re: R129 osto-opas
Kiitoksia tästä!
600:n ”huonot” puolet olen tiedostanut. Auto mitä olen katsellut on juuri vm.1996.(500) Pystyykö runkonumeron perusteella jostain kautta selvittämään johtosarjan, kumpaa versiota on?
Auto tulisi täysin kesä-/harrastepeliksi ja autojen -vanhojenkin- kanssa selviäminen omin avuin on tuttua. Jopa mielelläni teen kohtuu isojakin juttuja kunhan ei ole kiire ja ongelman tullessa on aikaa etsiä ohjeita!
500 on ehkä näistä kiinnostavampi eikä vähiten noista syistä mitä mainitsit. Lisäksi polttoaineenkulutuksellakin jonkin asteinen merkitys vaikka 100% harrastepeli olisikin. Eli km tulee vähän.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/15292774
Hyppääkö tästä ammattimiehen silmään jotain erikoista?
600:n ”huonot” puolet olen tiedostanut. Auto mitä olen katsellut on juuri vm.1996.(500) Pystyykö runkonumeron perusteella jostain kautta selvittämään johtosarjan, kumpaa versiota on?
Auto tulisi täysin kesä-/harrastepeliksi ja autojen -vanhojenkin- kanssa selviäminen omin avuin on tuttua. Jopa mielelläni teen kohtuu isojakin juttuja kunhan ei ole kiire ja ongelman tullessa on aikaa etsiä ohjeita!
500 on ehkä näistä kiinnostavampi eikä vähiten noista syistä mitä mainitsit. Lisäksi polttoaineenkulutuksellakin jonkin asteinen merkitys vaikka 100% harrastepeli olisikin. Eli km tulee vähän.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/15292774
Hyppääkö tästä ammattimiehen silmään jotain erikoista?
Alias Tenutähti
Re: R129 osto-opas
Kyllä 5-ja 6-satanen on osattava tai opeteltava itse korjaamaan.
En usko, että kotimaan (merkki)korjaamoista löytyy edes osaajia, joille varsinkin V12 on tuttu hydraulialustoineen.
5-satastakin sai tietääkseni tilattua alustan hydrauliikalla.
Paljon voi tehdä itse, mm. mainitut johtosarjat. Eikä tule edes kalliiksi, kun vaihtaa johdot vaikka yksi kerrallaan ja huolellisesti.
Jos kuningasmoottori M120 ei ole tärkeä, niin 5-satanen on huomattavasti kannattavampi ostos tai sijoitus. Ainakin taloudelisesti.
Ja se ADS1:n on toimiessaan erinomainen, mutta voi aiheuttaa paljon päänvaivaa, kuten itsellä teki. Osia kun ei enää saa ja käytetyt on tehty varmaan kullasta, kun hintoja katselee. Jos ylipäätään tarjolla. Tämä koskee toki muitakin osia.
En usko, että kotimaan (merkki)korjaamoista löytyy edes osaajia, joille varsinkin V12 on tuttu hydraulialustoineen.
5-satastakin sai tietääkseni tilattua alustan hydrauliikalla.
Paljon voi tehdä itse, mm. mainitut johtosarjat. Eikä tule edes kalliiksi, kun vaihtaa johdot vaikka yksi kerrallaan ja huolellisesti.
Jos kuningasmoottori M120 ei ole tärkeä, niin 5-satanen on huomattavasti kannattavampi ostos tai sijoitus. Ainakin taloudelisesti.
Ja se ADS1:n on toimiessaan erinomainen, mutta voi aiheuttaa paljon päänvaivaa, kuten itsellä teki. Osia kun ei enää saa ja käytetyt on tehty varmaan kullasta, kun hintoja katselee. Jos ylipäätään tarjolla. Tämä koskee toki muitakin osia.
MB 500SE-92
MB 600SL -93
MB 500S -02
MB GL 320 CDI -08
MB 600SL -93
MB 500S -02
MB GL 320 CDI -08