Shatterin W108 250S -67

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 182
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Lämmityslaitteen päätykoteloille tuli hyvä tiivistys liimattavalla 8x30mm solukumitiivisteellä.
Uudet väliputket tietysti alumiinisesta haitariputkesta.

Kuva

Kuva


Öljynsuodatinjalan purin ja ihmettelin kun suodatin helisi sisällä, heiluuhan se kun ei ollut enää suodatinpanoksen kumitiivisteitä kummassakaan päässä ollenkaan.

Kuva

Puuttuvat tiivisteet:

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 182
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Halvat etabetat tuli bongattua torista, pääsee testaileen ja mietiskeleen minkä kokosta vannetta sitä saattaisi ajatella alle, et-lukuja jne..

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 182
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Ruuvailin ohjaustehostimen pumppuun uudet tiivisteet. Tiivistesarjassa ei tullut päätytulpan eikä pumpun ja öljysäiliön välisiä o-renkaita niin ne piti hommata paikalliselta laakerikauppiaalta.

Hihnapyörä vaati aika hyvin voimaa ja lämmitystä ennenkuin poksahti irti.

Pumpun ja kiinnitystelineen välistä puuttui väliholkki, näppäsin sopivan holkin M12 mutterista pyöristämällä ja hiomakoneella sopivan paksuseksi ettei väännätä runkoa kiristäessä.

Piti huvikseen kurkata kunnostetun pumpun hinta ja tipahdin perseelleen kun pyynti on 899e joka käytännössä sisältää yhden stefan ja kolmen o-renkaan vaihdon. Saa olla syvät taskut jos joku näitä kunnostaa vain ostamalla kaikki valmiina :sick: Itse tehtynä tiivisteet + säiliön suodatin ~50e.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 182
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Laturi-lataussäädin-startti johtosarjaa purin kun tähän on tosiaan tarkoitus asentaa uudempi sisäisellä säätimellä oleva laturi niin jää johtoja pois ja virtakaapelit tulee kokonaan uudet, eipä tuosta haittaa kovasti ollut kun vanha virtakaapeli oli jo aika karussa kunnossa.

Illan päätteeksi pudotin tekniikan koloonsa.

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 182
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Laturiksi tilasin alkujaan AL33X mallin, 90amp sisäisellä säätimellä, kun piti olla bolt-on jonkun vanhan postauksen perusteella. Eihän se sitten passannut kiristimen reikien ollessa väärällä sivulla ja tarkka silmäisimmät jo bongasikin että uuden laturin hihnapyöräkin on asennettu tehtaalla väärin, prikka laturin ja pyörän välissä eikä mutterin alla jolloin hihnalinja väärä.

Kuva

Kuva

Kuva

Jatkoin etsimistä niin löytyi sitten pari vaihtoehtoa jossa pitäisi olla sama runko kuin orkkiksessa ja vaarnat johdoille, ei tahdo uudet 25mm2 johdot mahtua mihinkään pieneen muoviliittimeen. Tilasin jo testiin tuon 65amp version.

120amp BV PSH 565.003.120.010
65amp BV PSH 585.003.065.011

Kuva

Kuva

Kuva


Kaiken muun sekoilun ohessa koittanut ruuvailla konehuonetta nippuun ja alkaakin olla suurimmat tehtynä.
Kaasarien asennukseen piti väännellä yksi 12mm "special tool", toimi hyvin tarkoitukseensa.

Tehtyä:
Kaasarit
Pakoputki
Lämpösuojat
Kardaani
Bensapumppu
Bensalinjat
Tulpanjohdot
E-Spark moduulin johdotus
Nesteletkut
Ohjaustehostin
Akkukaapelit
Laturin johdotus 25mm2 + lämpökääre
Käsijarru

Puuttuu:
Boosterille 12mm vahvistettu letku, mistä/mitä?
Öljyt joka paikkaan
Jarrujen/kytkimen ilmaus
Jäähdyttimen asennus + nesteet
Virranjakajan ajoitus

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 182
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Lämppärin paneeli seuraavana, toisella puolella yksi säätönuppi poikki ja punainen kiekko mutkalla useampaan suuntaan kuin olisi joskus ottanut vähän lämpöjä. Varaosa-autossa tuurilla ehjä alkupään mallin vivusto niin saa sieltä tarpeelliset osat, toki sekin näytti olevan jumissa että vaatii herkistelyä.

Puhaltimen nopeuskytkimen liuskat ja valintakohdat oli täynnä likaa, sillä siinä ei tainnut oikein ollakaan mitään tuntumaa ja toiminta mitä nyt oli.

Polttimot on 2W, 2kpl. Hyvät ohjeet ko. remonttiin löytyy Jaimekop.com osoitteesta.

Kuva

Kuva


Uudet Boschin töötitkään ei vielä lupsahtanut paikalleen kun kiinnitysvarressa on pari milliä liian pieni reikä. Tietenkin varsi on niitattu läjään useammasta ohkasesta pellistä niin taidan pelastaa alkuperäisistä vanhat kiinnitysvarret niin ei tarvi alkaa poraileen.

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 182
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Öljynsuodattimen tiivistesarja saapui niin sai senkin nippuun, sitten sai lorotella nesteitä joka paikkaan.

Ohjekirjan mukaan:

Moottori sis. suodatin+jäähdytin: 6.5L
Jäähdytinneste: 10L (melkein ylämerkissä, tarvinnee lisää kun saa käyntiin)
Vaihteisto: 1.4L ATF (laskin vanhat pois, uutta meni 1.25L ja alkoi tippaseen täytöstä)
Perä: 2.5L 80w90
Tehostin: 1.4L ATF (pumppua käsin pyöritellen sai menemään 1.0L, loput sitten käynnissä)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 182
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

65amp laturi saapui ja sehän sopi suoraan, johdotuksetkin sai tehtyä loppuun.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Vaihdekeppiin tuli uusi puslasarja, mustia en vaihtanut laatikon päähän kun alkuperäiset oli timmit ja repro holkit oikeastaan vähän väljemmät heti paketista..

Kuva

Kuva


Töötitkin löysi tiensä paikalleen vanhoilla kiinnikkeillä missä sopiva reikä.

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Karel »

Erittäin vaikuttavaa ja perusteellisen näköistä työtä. Eikä voi kun nostaa hattua tarmokkaalle dokumentoinnille kuvineen kaikkineen. Tässä on niin monta tutun näköistä vaihetta ja kohtaa, kun olen itse ollut vahvasti mukana yhden W109 300 SEL:n entisöinnissä kuluneen tämän ja viime vuoden aikana.

Se, mikä on tullut huomattua, että näihin tämän ikäisiin monet suhteellisen hintavatkin tarvikeosat ovat aivan käsittämätöntä kuraa. Viimeisimpänä lensi pihalle uustuotantona tehdyt lämmityslaitteen säätimien vivut. Ihan näön vuoksi tehtyä rihkamaa, joka ei kestä käytössä. Paras vaihtoehto on monesti loppupeleissä ollut kunnostaa vanha alkuperäinen osa.

Jarrutehostin otettiin sekin auki, koska vuotavan kalvon takia ei moottoria saanut pysymään mitenkään säädöissä. Takulla varustettu kunnostettu tehostin taisi irrota saksasta n. 700 eurolla. Oletettavasti kasattu sillä samalla reilun kolmen sadan korjaus-sarjalla.

Tämmöisissä projekteissa on kullanarvoista tietää ja tuntea erilaiset nippelikaupiaat, joilta saa erikoisen kokoisia kuulia, laakereita, tappeja jne.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 182
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Karel kirjoitti: Ke 15.10.2025 09:48 Erittäin vaikuttavaa ja perusteellisen näköistä työtä. Eikä voi kun nostaa hattua tarmokkaalle dokumentoinnille kuvineen kaikkineen. Tässä on niin monta tutun näköistä vaihetta ja kohtaa, kun olen itse ollut vahvasti mukana yhden W109 300 SEL:n entisöinnissä kuluneen tämän ja viime vuoden aikana.

Se, mikä on tullut huomattua, että näihin tämän ikäisiin monet suhteellisen hintavatkin tarvikeosat ovat aivan käsittämätöntä kuraa. Viimeisimpänä lensi pihalle uustuotantona tehdyt lämmityslaitteen säätimien vivut. Ihan näön vuoksi tehtyä rihkamaa, joka ei kestä käytössä. Paras vaihtoehto on monesti loppupeleissä ollut kunnostaa vanha alkuperäinen osa.

Jarrutehostin otettiin sekin auki, koska vuotavan kalvon takia ei moottoria saanut pysymään mitenkään säädöissä. Takulla varustettu kunnostettu tehostin taisi irrota saksasta n. 700 eurolla. Oletettavasti kasattu sillä samalla reilun kolmen sadan korjaus-sarjalla.

Tämmöisissä projekteissa on kullanarvoista tietää ja tuntea erilaiset nippelikaupiaat, joilta saa erikoisen kokoisia kuulia, laakereita, tappeja jne.
Kiitän! Eihän näitä kunnostuksia jaksa kukaan pelkkänä tekstinä seurata, kuvat kertoo tarinaa. :wink: Yritetään saada jokseenkin siivompi lopputulos kuin lähtötilanne vaikka eihän tämä mikään Riga Master Workshop tuotos ole, siisti käyttökunto riittää itselle joten ei turhaa stressiä sen suhteen. :mrgreen:

Tarviketuotteet on kyllä välillä aika luokatonta ihan yleisellä tasollakin merkistä riippumatta, taitaa näiden classic vehkeiden kanssa olla rima siitäkin matalammalla uustuotannossa kun laatu ja istuvuus on sinnepäin ja vaatii suostuttelua tms, aihioita pitkälti osasta riippuen. Paras antihan näistä alkuperäisten osien kunnostuksesta tulee kun pääsee tutkimaan jokaisen pulikan sielunelämää samalla, kaikki vielä rakennettu kunnolla eikä ole mitään heppoista muovikrääsää kuten nykyään kaikki.

Aika monta kanavaa ja pikkupuljua on tullut tähän mennessä hyödynnettyä kun on kaikenlaista nippeliä tarvinnut kasaukseen, muut harrastajat auttaa paljon ja nyt voi todeta tuon varaosa-auton olleen kullan arvoinen vaikka sen alkujaan hyvien puskureiden takia ostin. Helppo käydä aina kurkkaamassa peitteen alle että mites tämä meneekään ja samalla lainata pari kiinnikettä jne. :thumbup:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Vastaa Viestiin