MB 300 D 4-matic superturbona?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
VMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: To 13.01.2005 00:10
Paikkakunta: Etelä-Suomi

MB 300 D 4-matic superturbona?

Viesti Kirjoittaja VMG »

Vielä tuosta 4-maticista,210.ähän on myös sellaisena,minkähänlaiset vermeet siellä on?Oisko samanlaiset kuin 124.ssä ja mitenkähän se moottori 124.ssä eroaa 4-maticissa taviksesta?210.ä on sit kovemmillekin tehoille,mitkähän mahtaa olla suurimmat.Ja näkyi tossa olevan tollanen "sonnimoottorinenkin"eli 300DT 24V.Olisko toikin moottori erilainen 4-maticissa,jotenkin tuntus että saksalaiseen ajattelutapaan ei sopis tehdä eri konetta,vaan palikat koneen ympärille.Tää on kai aika outo lintu suomessa muutenkin,mut jos jollain on tietoo jne....
Viimeksi muokannut VMG, La 22.01.2005 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Autosporting
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

8)
Viimeksi muokannut JP75, Pe 14.01.2005 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: MB 300 D 4-matic superturbona?

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

VMG kirjoitti:Halvalla ja halvalla,lakritsia niillä on myynnissä!Mutta;,ne miehet jotka tekee itse;,saako tuollaista laitetta kestämään tehoja,minkälaisia?Ja jos tollaseen asentaa D24V-vaparin saako sen turbottaa,jos auto vaikka -87?Tai superturbottaa?Käykö 4-maticin jatkoks tavalliset vaihteistot,onko akseleilla jotain lukkoja?;,eikä mun konetta kyllä muut polje!!;,
24-tappisen asentaminen 4-maticiin on hankalahkoa, kun etuvedon toinen vetari kulkee koneen öljypohjan läpi, 24V konettahan ei 4-maticciin saanut. Jotain muitakin eroavaisuuksia taitaa olla, ja tietty se jakolaatikko pitää saada vaihteistoon kiinni.

Nelivedon kestävyyttä tuon koneen kanssa epäilen kyllä tosi kovasti, ehkä pienempivääntöisen 12-venttiilisen se kestää, ja niitä koneitahan on 4-maticina saanutkin.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Karvaita kokemuksia vuosien takaa.... 4-maticin 300 turbodiesel lohko on erilainen kuin normi 300 turbodieselin... että ero ei ole vain öljypohjassa.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

pyhimys kirjoitti:Karvaita kokemuksia vuosien takaa.... 4-maticin 300 turbodiesel lohko on erilainen kuin normi 300 turbodieselin... että ero ei ole vain öljypohjassa.
Juuei. Etuperähän on muistaakseni kiinni lohkossa, joten todella esim. räjähtäneen koneen tilalle on hankittava sitten 4matiic-version mylly -- takavetoisesta ei swappiosaa saa.

Uskoakseni nelivedon palikat kestävät kyllä melkoisia tehoja, mitoitus on silmämääräisesti katsoen järeää. Ottaen huomioon että normaalin takavetoauton voimansiirto kestää superturbotuksen, niin miksi ei etuvetokin -- tuskin sitä sen heikommaksi on tehty ja akselia/pyörää kohtihan voimat pienenevät, mitä useammalle vääntö jaetaan. Pitää muistaa, että kuivalla kelilläkin etupää vain tarvittaessa "avustaa" etenemisessä. Talvikelillä sitten luisto tapahtuu helpommin tien ja renkaan välissä eikä ekaksi pauku jakolaatikossa.

Jaajuunin. Onhan sielä lukot, eli taka-akselilla on sataprosenttinen lukko (asd) ja samoin keskitasauspyörästössä, eli kolme pyörää neljästä saa "yhdeksi puuksi".
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Aku P kirjoitti:
pyhimys kirjoitti:
Uskoakseni nelivedon palikat kestävät kyllä melkoisia tehoja, mitoitus on silmämääräisesti katsoen järeää. Ottaen huomioon että normaalin takavetoauton voimansiirto kestää superturbotuksen, niin miksi ei etuvetokin -- tuskin sitä sen heikommaksi on tehty .
No ainakin tehdas on sitä mieltä että takaveto on lujempi.
Lupaa nimittäin 124 300 tdt 2-veto farmarille perävaunun painoksi 2100 kg kun taasen 4-vedolle "vain" 1900 kg.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

juhaoh kirjoitti:
Aku P kirjoitti: Uskoakseni nelivedon palikat kestävät kyllä melkoisia tehoja, mitoitus on silmämääräisesti katsoen järeää. Ottaen huomioon että normaalin takavetoauton voimansiirto kestää superturbotuksen, niin miksi ei etuvetokin -- tuskin sitä sen heikommaksi on tehty .
No ainakin tehdas on sitä mieltä että takaveto on lujempi.
Lupaa nimittäin 124 300 tdt 2-veto farmarille perävaunun painoksi 2100 kg kun taasen 4-vedolle "vain" 1900 kg.
Ero johtuu yhdistelmän kokonaismassasta eikä tekniikoiden kestävyydestä. Koska neliveto on painavampi niin peräkärryn kuormasta joudutaan tinkimään ettei sallittua yhdistelmän kokonaismassaa ylitetä.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Eipä huono ole maticin kestävyys. Kaverillani on -89 685000km ajettu eikä vetovehkeitä ole uusittu. Takaperä kerran laakeroituei muuta. Automaatti alkaa olla loiva liikkeinen mutta pelaa moitteetta. Etuvetoakselin suoja kumit on ainoot joita silloin tällöin menee. :D
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Mitenkäs muuten on tuon 4-maticin kääntösäde verrattuna takatyöntöiseen? Ainakin itse olen huomannut, että (pikkumersu) on vallan paljon ketterämpi kuin etuvetojaappanilaiset. Kokemuksia?
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kyllä siinä maticissa vähempi pyörät kääntyy. Huomaa hyvin kun trailerin kanssa pihaan peruuttaa.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
knato
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 19.01.2005 09:57

Viesti Kirjoittaja knato »

Täälläki on karvan vajaa 500tkm mittarissa ja 4-matic pelittää moitteetta. Mutta karvaasti koettiin se et normi takapotkusta ei kone passaa.(Veholtakin kerrottiin, että öljypohjan vaihdolla selviää.Tosin ei mikään ihme, eivät osanneet asentaa lämmittimen moottoriakaan) Oli muutes työn alla löytää kone, jostain syystä. Etelä-ruotsista se lopulta tuli. ja passas lopulta. Kiinni ei oo muuten koskaan jääty, vaikka reilun puolen metrin hankeenkin puukuorma perässä puskettu! :) Loistokamppeita
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Skraba kirjoitti:Mitenkäs muuten on tuon 4-maticin kääntösäde verrattuna takatyöntöiseen? Ainakin itse olen huomannut, että (pikkumersu) on vallan paljon ketterämpi kuin etuvetojaappanilaiset. Kokemuksia?
Yksi 4maticin huonoimpia puolia tuleekin tässä. Normi W124:aan ja etenkin W201:aan verrattuna neliveto todella on kankea -- etupyörien kääntökulma ei kai tarkoituksella ole kovin iso, ettei osiin tule suotta rasitusta.
Näin talvisaikaa räyhäkämmin ajaessa kaarteista tulee vielä tavallistakin laajempia, kun auto tuppaa vähän puskemaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

Olli Lajunen kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:
Aku P kirjoitti: Uskoakseni nelivedon palikat kestävät kyllä melkoisia tehoja, mitoitus on silmämääräisesti katsoen järeää. Ottaen huomioon että normaalin takavetoauton voimansiirto kestää superturbotuksen, niin miksi ei etuvetokin -- tuskin sitä sen heikommaksi on tehty .
No ainakin tehdas on sitä mieltä että takaveto on lujempi.
Lupaa nimittäin 124 300 tdt 2-veto farmarille perävaunun painoksi 2100 kg kun taasen 4-vedolle "vain" 1900 kg.
Ero johtuu yhdistelmän kokonaismassasta eikä tekniikoiden kestävyydestä. Koska neliveto on painavampi niin peräkärryn kuormasta joudutaan tinkimään ettei sallittua yhdistelmän kokonaismassaa ylitetä.
nostetaanpas vanha kissa pöydälle ja ollaan muka viisaampia.

itselläni on tieto että yhdistelmän kokonaismassa saa ollaenintään 7000kg
auto max3500kg ja kärri max3500kg ja tuota 3500 kg ei voi ylittää vaikka toinen olisi kevyempi, mikäli vaan korti riittää (näin väitti inssi pariviikkoa sitten).. ja saa siihen 4matikkiinin 2100kg vetoa ainakin mulla on näin.

ja kyllä se kestää reilumpiakin tehoja kun ei aja tehopenkissä testikatkaisimen avulla, sitä se ei kestä.. :wink:
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Vastaa Viestiin