W126 lämppärilaatua

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Ensimmäiseksi tarkastaisin vesiventtiilin.
Toiseksi kokeilisin, imeekö sisäilma-anturi ilmaa (esim. savulla).
Kolmanneksi kytkisin kiertovesipumpun irti.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Toi mjo33400 :n linkki koskettelee W124:ta. W126 :ssa ei ole piirilevyä lämmönsäätöpaneelissa itsessään. Tarkistan vesiventtiilin, kunhan kerkiän.
Mikä vehje aiheuttaa imun lämpötilasensorille (katossa) ?
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Juha Stoor kirjoitti:Mikä vehje aiheuttaa imun lämpötilasensorille (katossa) ?
Pikku moottori hanskalokeron takana. Nimim. "jo vain" on sen vaihtanutkin, kokeile hakua.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

onko ilmastoidussa mallissa paljonkin erilainen.. mulla puhaltaa vain kuumaa ja kaikki on katottu. tuossa säädin panelin sisällä ei ollut kuin pari konkaa ja vastusta. eli onkohan ilmastoidussa mallissa tuo aivolaatikko samanlainen kuin w126? ja sijaitsee hanskalokeron alla.. siellä ainaki mulla se on.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Hanan nastoille 12V

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mika.T kirjoitti:
onko ilmastoidussa mallissa paljonkin erilainen.. mulla puhaltaa vain kuumaa ja kaikki on katottu. tuossa säädin panelin sisällä ei ollut kuin pari konkaa ja vastusta. eli onkohan ilmastoidussa mallissa tuo aivolaatikko samanlainen kuin w126? ja sijaitsee hanskalokeron alla.. siellä ainaki mulla se on.
Oletko kokeillut antaa hanan nastoille 12V? Jos lämmön tulo ei lopu, niin hana on klesa.
Terveisin
Tero
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

vesihana on ehjä. eilen sain sellaisen virtapiikin että jaksoin purkaa esille tuon "aivoboxin" tuolta hanskalokeron alta. avasin sen ja sieltähän oli melkein koko piirilevy mustana. eli lämpimänä on käynyt. mitään transistoreja ei ko. vehkeessä ole kuin yks. malli (2s)C5578. 3 kpl IC-piirejä, ja sitten läjä vastuksia ja muutama konkka. kotelon päällä lukee "temperaturregler" numeroita 1 147 328 043. ja 000 822 1503. valmistaja bosch. johtoliittimet on pyöreänastaisia toinen 12napainen ja toinen 5napainen. tämä siis 124 farkusta jossa on alkup. ilmastointi. onko tullut vielä tämmöistä vastaan???
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kauppaan

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Nuo peruskomponentit ovat halpoja, joten piirilevyn kanssa komponenttikauppaan ja kotiin kolvaamaan....

Vielä kun kasoo tarkkaan, ettei piirikortilta ole palanut pois yhteyksiä, niin sillä tuo ongelmasi todennäköisesti tokenee. Tuhoutuneita yhteyksiä voi tehdä voi tehdä 'paukkulangan' pätkillä.
Terveisin
Tero
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jeps.. eli nuo IC-piirit vaihtoon. piirilevyn foliot näkyy olevan ehjiä. mittailla nuo muutama diodi myös...
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Saatko Mika.T kuvaa siitä kortista. Kiinnostaisi nähdä vähän lähemmin.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Menee niin sopivasti tuon otsikon alle tämä pakina että eipä väännetä uutta topikkia.

On ollut tässä viikon ajan mahdollisuus vertailla 126:n ja 202:n komentosiltojen lämpiämistä keskenään. Täytyy sanoa että limusiini erottuu edukseen "pirkkamersusta". Ässä lämpiää huomattavasti paremmin, ja tarkoitan tällä lämpötilaa kajuutassa. Kummassakin lämpömittarin neula viihtyy tarkalleen samassa kohtaa mittaria, mutta ässän kojelaudalla lämmittää vaikka maksalaatikon siinä kun ceessä hätäisesti tarkenee. Tälläkohtaa jollekin voi tietysti tulla mieleen kärvennetyn alifaattisen hiilivedyn määrä ympättynä hyötysuhteeseen, itselleni ei tule, koska en tajua kemiasta ja tekniikasta, tai yleensä mistään muustakaan juuri mitään :shock: :D

Pointti on yksinkertaisuudessaan se, että ässässä on pirun paljon tehokkaampi lämmityslaitos kuin c:ssä.

Mainittakoon vielä että 202: lämppärin rojut ovat kunnossa, ero johtuu todennäköisesti tässä tapauksessa siitä että vehkeet painivat eri sarjoissa.

Eikä sinne ceehenkään nyt jäädy... :wink:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Eikä sinne ceehenkään nyt jäädy... "

Eipä, hyvin niissä tarkenee.
Se on A-mersu johon jäätyy...
oulaistenliikenne.fi
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mika.T kirjoitti:
jeps.. eli nuo IC-piirit vaihtoon. piirilevyn foliot näkyy olevan ehjiä. mittailla nuo muutama diodi myös...

Oletko tarkastanut, meneekö transistorin 2SC5578 collektori vesiventtiilille? Samoin säätörullien juotokset, ovatko kunnossa. Niitä IC-piirejä tuskin tarvii vaihtaa ja ehkä et edes löydä kaupasta? Transistori todennäköisesti ohjaa sitä vesiventtiiliä ja IC-piirit antaa vaan pulsseja sille transistorille lämpötilan mukaisesti.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

empä ole tehnyt koko lämmistyslaite hässäkälle yhtään mitään... ajattelin vetää lanka potikalla virran vesiventtiileille sitten kun tässä alkaa tarkenemaan ilman lämmitystä... just tässä kattelin että minne nuo transistorin jalat oikein menee.. jaloista kaks menee viereiseen ic-piiriin (LM224NB) ja yks jalka menee vastuksen ja diodin läpi boxin pienempään johtoliittimeen. mikä noista lie kollektori. en ole edes jaksanut tarkistaa että minkätyypin trasistori tuo on. (pnp vai npn) niin ja eikai tuo yks transistori voi ohjata kahta vesiventtiiliä. eli kyllä varmastikkin jokin ic-piiri ohjaa noita vesiventtiilejä. kaks kappalettaic-piirejä L475D jotka on jäähdytettyjä. perskules ku ei oo kameraa et sais kuvan tuosta.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Jatkan tähän vaikka kaapo aloittikin uuden topiccin viitaten samaan aiheeseen: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2Aboksi%2A Jos vaikka modet linkittäisi sen tähän vanhaan ennen tätä omaa viimeistä viestiäni :roll: . Kaapolla kuulemma peli pelittää nyt varaosa-prefacelift-boksilla.

Sain kaapolta lainaksi mjo33400:n korjaaman vanhan facelift-boksin, mutta se ei toiminut omassa pre-faceliftissä. Antoi vain pakkokylmää ja muutoin täysin kuumaa riippumatta rullien asennosta, tämä siis molemmille puolille eli se toimiva apparinkin puoli sekosi.

Totesin tässä vaihto-operaatiossa että olin aiemmin vaihtanut transistorit tyystin väärään boksiin; sellaiseen mikä sijaitsee siellä maton alla tulipellissä - sekoitin tuon potkupahvin siihen tulipellin päällä olevaan muovilevyyn. Vein vanhan reglerin töihin sähkärille ja hän mittasi että toinen trankku on palanut, sekä itse olin nähnyt jo yhden irrallisen juotoksen (syynä on kuulemma se liimamassa joka tukee transistoria, ja laajetessaan iroittelee juotoksia niistä jaloista), sain vanhat tarkut kouraani nätisti irroitettuna :lol: .

Eilen oli uudet trasistorit saapuneet kauppaan ja sain ne tänään vaihdettua, mutta kun uusissa ei ollut E-C-B merkintöjä niin arpoessani järjestystä ne menivät tietenkin väärin päin eli koeajolla ei vieläkään toiminut. Noista varaosista on tarkempaa juttua mesen puolella, olin printannut sieltä ohjeet mutta ei ollut koko kuva mahtunut yhdelle paperille joten tuo asennustapa oli jäänyt pois kuvasta ja laiskana en nettiäkään jaksanut siinä aukaisemaan ryhtyä.

Sitten kun jouduin itse irroittelemaan jo kertaalleen juotetut komponentit koko homma meinasi mennä kämmentämiseksi kun en saanut kolmea jalkaa yht' aikaa irti, eli sivuleikkureilla vaan. Sain tössittyä sitten ne takaisin toisin päin ja kas vain koelämmitys autotallissa osoitti korjauksen onnistuneen :D .

Ei kun pahvit paikalleen ja ajoon. Kohta kuitenkin kuskin puoli alkoi työntää kuumaa ja ajattelin että jo no on prkl taitaa olla jotain muuta vialla. Vielä kerran purin potkupahvit auki ja regleri pöydälle ihmeteltäväksi: perskule oli kaksi nastaa jäänyt kylmäjuotoksen asteelle eli heiluttamalla transistoria näin ongelman. Sitten uudelleen juotos vaan, kuumeni transistori aika paljon ja ajattelin että saattaa jopa kärvähtää siinä mutta jotain oli tehtävä...

Sitten, koelämmitys ja säätö tallissa: system OK ja koeajolle pahvit ja boksit irrallaan kaapelin päässä roikkuen - näyttää edelleen toimivan. On muuten ihan eri ajomukavuus kun ei tarvi hikoilla tai palella tai ruuvata koko ajan. Eihän tässä projektissa mennytkään kuin vajaat 7 vuotta :shock: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin