Ujeltaa ja ulvoo kylmänä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Ujeltaa ja ulvoo kylmänä?

Viesti Kirjoittaja EsaO »

Mistä kuuluu semmonen EpäsäännöllineN ulina ja ujellus kylmänä kun lähtee liikkeelle... lämpimäksi kun ajaa niin loppuu japikkuhiljaa vaimenee. Joitain epäilyksiä on mutta ei ole paikkaa missä purkaa jä pakkasta oulussa tällä hetkellä 25 astetta...
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mittarinvaijeri saattaa kylmänä ulista. Tänä aamuna -17 astetta pakkasta Jyväskylässä, niin jonkilainen jollotus kävi muutaman kilometrin ajan omassa kulkineessakin.
Avatar
jösse12488
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Su 19.12.2004 18:39
Paikkakunta: Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse12488 »

Itselläkin ainakin W115 ja W123 säikäyttivät aikoinaan pahasti, kun vähän matkaa ajettua, alkoi h*********n ulina kuulua kojelaudan takaa. Ilmiö tuli esiin ainoastaan kovemmilla pakkasilla ja diagnoosi oli nopeusmittarin vaijeri. Ei sille oikein mitään voinut, kyllä se hiljeni auto lämmettyä. Mutta ääni oli kyllä pirullinen :twisted: :twisted:
MB W 202 220 D aut -96
Valmet 305
Nissan KingCap
Avatar
Erno T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 12.02.2004 13:04

Viesti Kirjoittaja Erno T. »

No kuka nyt ei ujeltais ja ulvois jos joku herättäis seittemältä ja alkais polkemaan eteenpäin -20 pakkasessa? Minä ainakin.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ebabaa kirjoitti:No kuka nyt ei ujeltais ja ulvois jos joku herättäis seittemältä ja alkais polkemaan eteenpäin -20 pakkasessa? Minä ainakin.
:lol:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Vieläkös ysivitosesta E:stä löytyy nopeusmittarin vaijeri?
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Viesti Kirjoittaja Jox »

Mullakin ujeltaa tuo W203 kun on -15 pakkasta tai enempi. Ujellus tulee vaihdelaatikko/kardaani suunnalta. Ehkä ensimmäisen 500m pitää tuota hiljaista ujellusta sitten vaimenee. Lisäksi vaihteet on pirun jäykät entenki 1-2 väli, vaikka öljyt syksyllä uudet laitettu. Ei taida olla kylmiin oloihin tehty nämä uudet autot.
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Avatar
jösse12488
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Su 19.12.2004 18:39
Paikkakunta: Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse12488 »

vesa kirjoitti:Vieläkös ysivitosesta E:stä löytyy nopeusmittarin vaijeri?
Mitä perhanaa! Onko sellaisiakin autoja joissa ei ole nopeusmittarin vaijeria :shock: Onko kyseessä samanlainen tapaus kuin kaverilla joka sääli Tallinnassa liettualaistyttöä joka ei päässyt kotiin ja osti tytöltä komean kellon. Pienet viisarit ei suostuneet liikkumaan ja ei kun kellosepälle Suomessa. Kelloseppä katseli luupin kanssa ja tuumasi, ettei ihmekään ettei liiku, viisarithan on maalattu :roll: :oops: Onko siis mersussakin jo maalatut neulat? :D :D
MB W 202 220 D aut -96
Valmet 305
Nissan KingCap
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

jösse12488 kirjoitti:Itselläkin ainakin W115 ja W123 säikäyttivät aikoinaan pahasti, kun vähän matkaa ajettua, alkoi h*********n ulina kuulua kojelaudan takaa. Ilmiö tuli esiin ainoastaan kovemmilla pakkasilla ja diagnoosi oli nopeusmittarin vaijeri. Ei sille oikein mitään voinut, kyllä se hiljeni auto lämmettyä. Mutta ääni oli kyllä pirullinen :twisted: :twisted:
Joo, kyllä minullakin ekalla kertaa säykäytti todella pahasti. Onneksi olin täältä lukenut aiheesta, joten parin sekunnin ihmettelyn jälkeen hoksasin, mistä kiikastaa. Tänä aamuna meinas sydän hypätä kurkkuun, kun se vaijeri ulisi hiljaa, ja kun nopeus nousi 120:een, niin pomppasi meteli vähintään kymmenkertaiseksi. Ja sitä kesti, kunnes työpaikan pihalle pysäytin.

Mistä tuo ulina sitten johtuu? Miksi se alettuaan jatkuu pysähdyksiin asti; tarpeeksi pitkään ajettaessa loppuu kuin seinään? Ja miten sen korjaisi, liukasta rasvaa vaijerille?
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Moniurahihna. :roll:

Laturi :roll: - valokaarta hiilissä.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Ujeltaa ja ulvoo kylmänä?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

eskoi kirjoitti:Mistä kuuluu semmonen EpäsäännöllineN ulina ja ujellus kylmänä kun lähtee liikkeelle... lämpimäksi kun ajaa niin loppuu japikkuhiljaa vaimenee. Joitain epäilyksiä on mutta ei ole paikkaa missä purkaa jä pakkasta oulussa tällä hetkellä 25 astetta...
Epäilisimpä kartaaniin keskilaakeria. Pakkasella rasvat kovettuu. Kun aikansa pyörii niin lämpenee ja notkistuu. Eihän siinä pitemmän päälle auta muutako uusia laakeri.Kesällähän se on Oulussakin lämpimämpää tuohon vaihtoon.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Uliseva nopeusvaijeri on mullakin ollut parissa Mersussa. Ulina häviää, kun ajaa korjaamolla ja vaihdattaa vaijerin - ei maksa juuri mitään.

Tuo Webastokin ulisee... :lol:
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Tapio.P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 31.07.2004 12:34
Paikkakunta: Tervola

Re: Ujeltaa ja ulvoo kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Tapio.P »

Epäilisimpä kartaaniin keskilaakeria. Pakkasella rasvat kovettuu. Kun aikansa pyörii niin lämpenee ja notkistuu. Eihän siinä pitemmän päälle auta muutako uusia laakeri.Kesällähän se on Oulussakin lämpimämpää tuohon vaihtoon.
Samaa veikkaan minäki.Itselläni koko talven vaivannu ulina ja vikinä kylmänä.Varsinki jos ajaa noin neljääkymppiä.Mutta eilen sitten viimein hermostuin ja vein auton naapurin talliin ja monttuun kattoon et mikä vaivaa.Sieltähän se syyllinen sitten löytyi kartaanin kannatin kumi ihan p***a. Nyt on uudet osat hommattu ja huomena vaihtaan.(24€ kumi+laakeri) Niin ja ääni kuulu oli veto päällä tai ei.
Viimeksi muokannut Tapio.P, Ke 16.02.2005 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Keskilaakerille ääni (ilman ulinaa) täältäkin :)
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

:D Aivan saletti: kardaanin tukilaakerihan se siellä.. Pääset tosi halvalla kun vaihdat itse.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No jompi kumpi,mittari tai kardaanin laakeri.Vaikea lähteä veikkaamaan kun ei tiedä mistä/minkälainen ääni on.Kardaanin laakerin ulvonnan kyllä erottaa siitä että se tulee kohtuullisen selkeästi penkkien välistä,mittariston ääni taas edestäpäin.

Vika voi tietysti olla itse mittaristossakin,minulla ainakin kylmänä vinkuu itse mittaristo,vaijerin vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta.
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Kun mittaristo/vaijeri rääkäisee sen tietää, voipi mennä P:t housuun. On pojat iso ääni! :shock:
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jösse12488 kirjoitti:
vesa kirjoitti:Vieläkös ysivitosesta E:stä löytyy nopeusmittarin vaijeri?
Mitä perhanaa! Onko sellaisiakin autoja joissa ei ole nopeusmittarin vaijeria :shock: Onko kyseessä samanlainen tapaus kuin kaverilla joka sääli Tallinnassa liettualaistyttöä joka ei päässyt kotiin ja osti tytöltä komean kellon. Pienet viisarit ei suostuneet liikkumaan ja ei kun kellosepälle Suomessa. Kelloseppä katseli luupin kanssa ja tuumasi, ettei ihmekään ettei liiku, viisarithan on maalattu :roll: :oops: Onko siis mersussakin jo maalatut neulat? :D :D
mersuissa ihan tavallista että nopuesmittari on sähköllä :D esim lähes kaikki W126set. ja W202 ja W210 uudemmat
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaO »

Ei se vaijeri ole. ja on siinä vielä vaijeri. Huono näin viikolla ku ei pääse lukeen näitä juttuja ku näin aamuisin. Kävin hakeen laakerin ja kumin... 23e halpa remontti jos sillä selviää. mistä kohtaa se gardaani katkeaa ku en nyt hoksaa ku ei piirry kuva mieleen niin tarkkaan.
kiitoksia vastauksista palaan asiaan jos vika ei korjaannu :D
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Avatar
takkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ke 29.10.2003 16:35
Paikkakunta: Väylänvarsi

Viesti Kirjoittaja takkanen »

Oli sama ilmiö eilen 202:sessä. Pakkasta -20. Ryykäsin kylmänä moottoritielle ja heti 120 mittariin. Tuli ääni, kuin sirkkellillä olisi vedetty. Kaasupolkimen kun löysäsi niin hiljeni. Jos malttoi ajaa 100:taa, oli hiljaista, mutta heti kovemmassa vauhdissa sirkkelinääni tuli. Äänen lähdettä oli mahdoton paikallistaa. Joten kiitos vihjeestä, tarkistan kardaanin tukilaakerin.
Jonkuhan son marsiskeltava framila
------------------------------------------------
Avatar
Asterix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 16.01.2005 21:25
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ujeltaa ja ulvoo kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Asterix »

voipipa se o-tehostimen pumppu ääntää kylmänä.näin ainakin mulla on omassani.
Tietäskö muuten kukaan,että kun kojelaudassa palaa se lamppurikki-valo ja kaikki lamput ovat ehjänä.mistähän tuota vikaa etsisi?
Saapa nähä miten mersumerkin kanssa käy!
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Re: Ujeltaa ja ulvoo kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Pena »

Asterix kirjoitti:voipipa se o-tehostimen pumppu ääntää kylmänä.näin ainakin mulla on omassani.
Tietäskö muuten kukaan,että kun kojelaudassa palaa se lamppurikki-valo ja kaikki lamput ovat ehjänä.mistähän tuota vikaa etsisi?
Rekisterikilven valo palanut tai johto poikki takaluukun johtonipusta.
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Ujeltaa ja ulvoo kylmänä?

Viesti Kirjoittaja veppe »

Asterix kirjoitti: Tietäskö muuten kukaan,että kun kojelaudassa palaa se lamppurikki-valo ja kaikki lamput ovat ehjänä.mistähän tuota vikaa etsisi?
Oletko tarkistanut myös rekkarikilven valot? Itsellä muutaman päivän mietitytti, että mikä valo on mennyt, kun kaikki näytti pelaavan, ennenkuin hoksasin tuon katsoa..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Systeemihän tunnistaa lamppujen välisiä TEHOEROJA - joten ole tarkkana kun asennat uuden lampun, sen on oltava samantehoinen kuin sen vastinpari. tarkista viimeeksi vaihtamasi polttimot ja vertaa niiden tehoja toisella toisella puolella autoa oleviin.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Classic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 28.09.2004 20:51

Viesti Kirjoittaja Classic »

Se mikä meikäläistä on nyt suht. tuoreena mersumiehenä ihmetyttänyt, että aiemmin kun on ollut noita vähemmän "premium" autoja, Volvoja, Opeleita, Hondia jne., niin koskaan ei ole ollut näitä ulina ongelmia.

Siis olen oman käsitykseni mukaan ostanut suht hiljaisen , vähänajetun auton, C180 aj. 90tkm, jossa ei moottorin ja voimansiirron äänien pitäisi ottaa mitenkään korvaan normaaliajossa. Kaikissa testeissä aikanaan kehuttu juuri hiljaisuutta.

Itselläni sitä harmittavaa ulinaa esiintyy n.2000 kierroksen kohdalla eli juuri niillä kaupunkikierroksilla. Moniurahihna vaihdettu, samoin hihnankiristimen kannake, silti ei juuri muutosta asiaan. Tien päällä ulinaa ei kuulu, mutta koska päivittäisestä ajosta suurin osa on kaupunkipyöritystä, niin pannuunhan tuo rahvaanomainen ääni ottaa.

Tuntuu oudolta, että tämän hintaluokan auton suhteen saa taistella mokomasta sivuäänestä, jota ei halvemmissa autoissani ole koskaan esiintynyt.

Olenkohan vain vainoharhainen ?
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Eihän se vaan ole Webasto sinullakin, joka ulisee?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Classic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 28.09.2004 20:51

Viesti Kirjoittaja Classic »

Chili kirjoitti:Eihän se vaan ole Webasto sinullakin, joka ulisee?
Jos vastauksesi oli tarkoitettu minulle, niin ei ole Webastoa, ei ole. Eikä normaali bensamersu kyllä mitään Webastoa muuteenkaan tarvitse ajon aikana. Lämmin auto kuin mikähän.

Itselläni saan ulisemaan ihan paikallaankin kierroksia nostamalla sinne 1500-2000 välille.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Classic kirjoitti: Itselläni saan ulisemaan ihan paikallaankin kierroksia nostamalla sinne 1500-2000 välille.
voipi olla laturi.....
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Chili kirjoitti:Systeemihän tunnistaa lamppujen välisiä TEHOEROJA - joten ole tarkkana kun asennat uuden lampun, sen on oltava samantehoinen kuin sen vastinpari.


Mietinkin joku päivä, mihin tuo tunnistus perustuu.. Itse vaihdoin molemmat polttimot kerralla, vaikka toinen toimikin. Sattui löytymään 2 polttimon paketti "miljoonalaatikosta", niin sama oli vaihtaa molemmat :)
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Tapio.P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 31.07.2004 12:34
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.P »

Kyllä se on taas mukava ajaa hiljasella autolla.Varmaan ollu jo ostaessa rikki toi kumi ja laakeri...tuli kyllä kerrassaan hiljanen. Ja on kyllä nätti homma vaihtaa jos on ulos vetäjä ja 41mm kiintoavain.Tunnin verran meni aikaa kun kaverin kans vaihdettiin montusta käsin.Eli helppo homma jos tykkää rapata autoa ennen ku viedä korjaamolle.Niin ja kannattee merkitä kartaani et sattuu poorit samaan reikään...saattaa muuten alkaa täristään kun kartaani on tasapainoitettu yhtenä könttinä.
Vastaa Viestiin