W124 200b - koneen kumiosista ja katsastumiehen hylkäyksestä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

W124 200b - koneen kumiosista ja katsastumiehen hylkäyksestä

Viesti Kirjoittaja serial »

Moi

Aloitetaampa vaikka tuosta katsastuksesta. Elikkäs auto oli viikko sitten Lahdessa Hennalassa katsastuksessa ja eipä saanut leimaa ensinmäisellä yritämällä. Valitti jarrulevyjen kuluneisuudesta sekä moottorin öljypohjan öljyisyydestä(ulkoapäin :D) joka kuullosti ainakin omasta mielestäni aika naurettavalta hylkäyksen aiheelta, sillä eihän se ole kuin putsaamiskysymys. Melkein sama jos olisi hylännyt likaisen korin takia.

Konehan oli tuossa puolitoista kuukautta sitten moottorinpesussa öljyen tultua täyttöaukosta ylös :roll: , mutta ilmeisesti eivät olleet pesseet pohjaa laisinkaan ja moottoripesu näin ollen tuntuu kanssa turhalta ja "kalliilta" vaihtoehdolta. Vuotoa en oikein jaksa uskoa sillä kone vie noin litran öljyä per 10000km.

Turhaa päänvaivaa vaan aiheuttaa se että missäköhän saisin tällä viikolla pääkaupunkiseudulla nostettua auton ylös, jotta pääsisin pyyhkimään öljyt pois?

Toisena huolenaiheena on vielä noi koneen kumiosat. Huohotinletku joka menee koneesta ilmaputsariin ei tahdo millään pysyä paikoillaan, vaikka letku on juuri vaihdettu kovettuneesta ja halkeilleesta uuteen, aina se tahtoo valua muutaman kilometrin ajon jälkeen pois paikoiltaan. Olisiko mitään konstia kuinka sen saisi pysymään pysävästi kiinni.?
Kaveri ehdotteli kontakti liimaa mutta se ei oikein hyvältä kuullosta. Meinasin nyt vielä yrittää jos saisi ohuemmalla kiristinlenkillä puremaan sen paremmin paikoilleen. (mitä muuten on kyseisen letkun virka kun ei se tunnu millään tapaan vaikuttavan koneen käyntiin tai muuhunkaan, muutamia pisaroita öljyä se vain pärskii.)

Sitten vielä viimeinen kysymys. Eli konehan on 2-litrainen kaasarivehje ja ilmanputsarilta lähtee vielä ulostulo kaasarille. Siinä välissä on semmoinen "rättinivelen" näköinen kumiosa joka on noin 15cm pitkä ja halkisijaltaan ehkä 7cm. Myydäänköhän kyseistä kumia ihan metritavarana ja mistäköhän sitä kannattaisi alkaa kyselemään? Otti ja hajosi haurauttaan kun ilmanputsarin irroitti. Tekisi mieli saada noi rumat ilmastointiteipit pois mersun koneesta :twisted:

Kiitoksia jo etukäteen
W124 200 -85
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 875
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: W124 200b - koneen kumiosista ja katsastumiehen hylkäyks

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Minulla oli sama homma jarrulevyjen kanssa et liian kuluneet. Anto vielä penkissä nollat( 0) etuakselilta tauluun mut kummiskin syynäs ne ja liian kuluneet ne oli. Tuli sitten laitettuu ATE Powerdiskit eteen, olivat motonetissä muistaakseni n.13jyyröö tavallisia kalliimmat. Katotaan kuin pelaa. Tähän astisista kokemuksista ei valittamista.

Sama homma minulla tuon houhotinputken kanssa että lähtee aina irti. Päivittäin saa sujautella sen takasi paikoilleen. En ole kiinnitystä etes miettinyt. Pitäs saada kesällä taas aikaseksi ku jaksaa puljaa.

Johtuukohan toi putken pois potkiminen liiallisesta huohottamisesta?. Kone kyllä mielestäni käy terveesti ja terhakasti mutta uskosinpa et vaan kumin haurastumisesta ja väljiintymisestä johtunee et niin hepposti irti lähtee.

Meinaatkos sillä rättinivelellä sitä haitaria siinä putsarikopan ja n.90asteen käännetyn imuputken välissä? Kelpaahan siihen mikä vaan mitä vähä voi muovailla paikoilleen. Varmaan jostain saa uusiakin :shock:

Mutta toi koneen paskasuus on jo naurettavaa. Mitähän ne siellä haittaa vaik olis sontaa 10senttiä pinnas?? :roll:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 200b - koneen kumiosista ja katsastumiehen hylkäyks

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jarrulevyistä valittaminen on ihan ok, siinähän on potentiaalinen turvallisuusriski, eli männät tipahtavat ulos kun sekä palat, että levyt on liian ohuet.

Öljyvuodoista ne näyttävät valittavan, mutta otetaan se vain tarkkailukehoituksena. Jollekullehan se on kullanarvoinen ilmoitus, jolla vältetään vaikkapa tilanne jossa emäntä ajaa koneen kuivaksi. Teese itse halleja riittänee. Liuotinpesuaine tai tärpätti ja paineilma olisi mun mielestä toimiva ratkaisu.

Huohotinletku antaa koneen huohottaa, eli tärkeintä on että se hengittää, ei niinkään mihin se on kytketty eli ilmanputsariin tai maahan. Paineilmaletkuihin laittelin semmosta hylamar sinistä, se jähmettyy siihen liitokseen ja parantaa siten kitkaa. Eikös se ole muovia se letkun tulo, hieman (vesi)hiomapaperilla ja letkunkiristin niin alkaa kumiletku tarttumaan paremmin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

Naftale_n: joo juuri kyseistä haitaria meinasin. Pitääpi varmaan ensiksi käydä motonetistä katsomassa jos niillä olisi varastossa uutta tarjolla. En usko että huohotinletkun irtoaminen johtuisi liiallisesta huohottamisesta, ainakaan tossa sillä itse kiinnitystä ei saa kunnolla kiinni, vaan aina kun kiristää niin se kiristin tavallaan muljaa letkun pois paikoiltaan, ja jos jättää hieman löysemmälle niin tipahtaa sitten koneen tärinästä pois.

Katselin muutes noita sun projektikuvia ruostekorjauksista ja loistavaa jälkeä sait aikaiseksi. Keväällä pitäisi itsekkin nuo alkavat kukkaset tyrehdyttää alkuunsa :twisted: .

Veskola: Joo eihän tossa jarrulevyistä hylkäämisessä mitään, olivat selvästi alle sallitunrajan. Ne kyllä vaihdoin saman tien uusiin, sopivasti vielä tuota kl-varaosien kuukauden tarjoustakin jatkettiin jarruosien suhteen :D

Toi ulostulo on metallia ja hieman sitä koitti viilailla/hioa mutta ei se sen paremmin kiinni tarrannut, pitääpi kokeilla tuota ainetta jos pienemmän kiristimen vaihto ei auta.

Onkos noissa teeseitse-halleissa minkäälaisia nostureita jolla saisi auton ilmaan ? Itselläni on vain yksi hallitunkki eikä sen varassa uskalla auton alle mennä.
W124 200 -85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

serial kirjoitti: Onkos noissa teeseitse-halleissa minkäälaisia nostureita jolla saisi auton ilmaan ? Itselläni on vain yksi hallitunkki eikä sen varassa uskalla auton alle mennä.
Havaintojen mukaan monessa on ainakin monttu, eli auton alle pääsee.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Tuohon koneen putsaukseen nyt riittää, kunhan auton alle mahtuu ryömimään. Ajat parin tukevan lankun päälle etupään, ja ryömien auton alle. Pohjapanssarin/muovin kun saa pois, niin johan siellä mahtuu putsailemaan. Itse putsailin omaani kotipihassa.. Otsalamppu päähän ja rätti käteen, sehän jo riittää pitkälle ;)
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W124 200b - koneen kumiosista ja katsastumiehen hylkäyks

Viesti Kirjoittaja RH »

serial kirjoitti: Vuotoa en oikein jaksa uskoa sillä kone vie noin litran öljyä per 10000km.
Jos se litra tulee suurinpiirtein kaikki ulospäin, niin saa kyllä konetilan käsittämättömän sotkuiseksi. :(
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 875
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

No tehtiinhän niiden eteen kyllä pari viikkoa töitä et jos ne vähä aikaa kestäs. Oli paljo hitsailua tehny kaveri jelppimässä niin lepposasti onnistu. Ite ku ei oo niin kauheesti tullu hitsailtuu mut tossa sitä ainaki oppii.

Maalaus oli kaverin ensimmäinen "kokonainen" auto. Se näkyy, mutta ei ainakaan minua haittaa. Intin jälkeen pitää sitte taas lihoiksi pistää ja niin saa kaveri harjotella lisää :)

Ja onhan ne jarrulevyt tottakai turvallisuusriski. Hyvä vaan et huomautusta tuli :)

Et ole miettinyt kaasarin tilalle mitään järkevämpää vaihtoehtoa? Toimiiko sulla hyvin/viekö paljo soppaa? Meikäläinen on miettiny kaikki vaihtoehdot läpi aina webereistä modattuun opelin l-jettiin :lol:
Viimeksi muokannut naftale_n, Ti 08.03.2005 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

serial kirjoitti:Naftale_n:

Onkos noissa teeseitse-halleissa minkäälaisia nostureita jolla saisi auton ilmaan ? Itselläni on vain yksi hallitunkki eikä sen varassa uskalla auton alle mennä.
vuosaaressa on kahvila korjaamo testos. siellä ainakin on nosturipaikka
dodge dart 1967
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

Veppe: totta, mutta aika hankala täällä lähes helsingin keskustassa lähteä auton alle ryömimään :wink:

RH: voihan se toki olla mahdollista, mutta jotenkin tuntuisi että tuommoinen vanhakone veisi vähän enempi silloin, varsinkin kun on aika litkut sisässä, 0w50

Naftale_n: enpä ole, eikä taitokaan riittäisi lähteä vaihtelemaan kaasaria muuksi. Kone toimii ainakin tällä hetkellä loistavasti ilman mitään ongelmia ja nyt oon parhaillaan saanut seka-ajossa viemään 8l/100km. Mites sinulla, vieko kuinka paljon ?

Santtu: joo kiitoksia vain, tänään myös löytyi tuosta motonetin vierestä Neste jossa maksaa 6e/30min niin voisi siinä samalla vielä käydä hakemassa öljyt ja vaihtaa ne.
W124 200 -85
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 875
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

No nyt ku seoksen sääti kunnolliseksi niin väheni mutta tuntuu et vieläkin liian nopsaan tankki tyhjenee :?
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
mikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 14.12.2003 11:36

Viesti Kirjoittaja mikko »

itse pistin sen irtoilevan huohotinletkun kiinni ihan tavallisella letkuklemmarilla. ei ole enää sen jälkeen irtoillut
Vastaa Viestiin