MB 300 CE 24V uuttaa tietoa vaille automaattilaatikosta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

MB 300 CE 24V uuttaa tietoa vaille automaattilaatikosta

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

kirjoitin tossa vaiheessa että rykii niin minusta laatikossa on jotain vikaa
se ei aina niinku vaihda automaattisesti isompaa syöttiä ja sitten se rajotin
alkaa nakuttaa mikä tuntuu rykimiseltä. Eli se ei vaihda aina kun painat laudan pohjaan ja huudatat täydet kierrokset. Vaihtaa heti kun nostaa jalkaa ylös.
Missä vika:?: kyseessä on tämä 5 vaihteinen laatikko.
kyse on D ja S vedätys kaikki loppuun ja ei vaihda aina vaan jää räkkään
rajotinta vastaan. mutta tänään toimi taas ihan normaalisti mutta joskus niinku tulee tämmöinen ilmiö vastaan. pitäisi saada laatikon suodatin ja öljytkin vaihdettua tässä joku päivä. millaiset automaattiöljyt tähän on parhaat?

miten tätä pitäisi oikeen käyttää kun laatikossa on nämä merkinnät:

D
4<>
3
2

mulla on manuaali italiaks enkä ymmärrä mitään.
tietääkseni se ei ainakaan lukitte niitä. Kummalla puolella noita (2,3,4) tulisi käyttää
E vai S
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Hmm.

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kuulostaa ihan siltä kuin vaihde jäisi lukkoon hiukan, Jarkko S osaisi varmaankin automaattispecialistina antaa kunnon vinkkiä.

Minä voin heittää kommenttia tuohon käyttöön sitten. E ja S - asennot vaikuttavat laatikon vaihtamiseen osakaasulla, eli S vedättää ylemmäksi ennen suuremmalle vaihtoa ja vastaavasti herkemmin tarjoaa pientä sisään kaasua lisättäessä, E taas vaihtaa aikaisin suurelle eikä kovinkaan herkästi tarjoa pientä vaan vedättää suurella vaihteella, ihanteellinen talvella. Kick Down, eli kaasun painaminen ihan pohjaan ohittaaa kuitenkin E-asennon ja vedättää aina täydet kierrokset ennen vaihtoa.

Laatikossa voi lukita vaihteita, mutta vain niin että estää suuremmalle vaihdon (eli pienemmälle vaihtaa kyllä tarvittaessa), sitä varten ovat nuo 4,3 ja 2 asennot, eli jos pidät keppiä 4-asennossa, ei vaihteisto vaihda 5:selle mutta käyttää kaikkia 4 alempaa vaihdetta. 2-asennolla auto lähtee 1:sellä liikkeelle eikä vaihda kakkoselle ennen kuin jossain 6000 kierroksella, vaikka ajaisit ihan kevyellä kaasulla, jos taas vauhdissa vedät 2:n sisään ei ykkönen enää kytkeydy, vaan matka jatkuu kakkosella.

Olikohan tuo nyt ihan sekava sepustus :lol: Kysy lisää jos jäi epäselväksi.

Edit: Öljyistä, vaihdata ihmeessä pian (Dextron II, mieluiten III), tarkista ensin onko litkua tarpeeksi, tarkistus suoritetaan KONEEN KÄYDESSÄ ja öljyjen ollessa kuumat, eli käytä vaihdekeppi kaikkien pykälien läpi auton ollessa paikallaan, sen jälkeen siirrä keppi P:lle, vedä laatikon öljytikku ulos ja puhdista nukkaamattomalla liinalla tai nahkasuikaleella, työnnä takaisin reikäänsä ja vedä taas ulos, lisää jos on liian vähän, lisäys tapahtuu öljytikun reiästä, mutta varo ylitäyttöä, eli lisää todella varovasti! Jos kone ei käy, näyttää mittatikku väärin, eli noin litran vajauksella maksimia, koska turbiini on tyhjä.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Aah, kyseessä on siis 722.5-vaihteisto. Sitä pystyy säätämään samalla lailla kuin 4-vaihteista, eli 722.3 ja 722.4-lootaa. Alipaineista ja vaijerista saa säädettyä vaihtohetkeä.

Sinun kannattaa vähän löysätä vaijeria, jos kerran vetää liian korkeille kierroksille ennenkuin vaihtaa. Samalla kun löysäät vaijeria niin kirit painetta, kunhan ei mene vaihdot liian löysäksi.

S tosiaan on sport-asento jolloin sen kuuluukin vaihtaa korkeammilla kiekoilla.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jarkko S kirjoitti:Aah, kyseessä on siis 722.5-vaihteisto. Sitä pystyy säätämään samalla lailla kuin 4-vaihteista, eli 722.3 ja 722.4-lootaa. Alipaineista ja vaijerista saa säädettyä vaihtohetkeä.

Sinun kannattaa vähän löysätä vaijeria, jos kerran vetää liian korkeille kierroksille ennenkuin vaihtaa. Samalla kun löysäät vaijeria niin kirit painetta, kunhan ei mene vaihdot liian löysäksi.

S tosiaan on sport-asento jolloin sen kuuluukin vaihtaa korkeammilla kiekoilla.
Hei Jarkko,

Mitenkäs on, omassa autossa oli vaijeri tosi löysällä ja kiristin niin että nyt vaihtaa kivasti pienempään, mutta KD-kiihdytyksissä vaihtokohta on edelleen sama 4800 r/min kuten ennenkin, mielestäni vehje voisi korkeammallekin kiertää kun kunnon potkua löytyy reiluun 5000 kierrokseen. Vaikuttaako se vaijerin kireys oikeasti täyskaasukiihdytyksen vaihtokohtiin?
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Hei tiedätkö mikä ton laatikon öljyn tilavuus on kun pitäs öljyt vaihtaa?
onko se 6.6L tämmösen arvon löydän tästä italiankielisestä manuaalista?
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Niin voiks ton E ja S voiko niitä vaihtaa lennosta vai pitääkö olla P-asennossa?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Jees

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, tuota vaihto-ohjelmakytkintä voi rämpätä ihan niin kuin huvittaa, liikkeestä vaan.

Öljytilavuutta en nyt kyllä muista ulkoa edes oman laatikon kohdalla, sorry.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Mauri H. kirjoitti:
Hei Jarkko,

Mitenkäs on, omassa autossa oli vaijeri tosi löysällä ja kiristin niin että nyt vaihtaa kivasti pienempään, mutta KD-kiihdytyksissä vaihtokohta on edelleen sama 4800 r/min kuten ennenkin, mielestäni vehje voisi korkeammallekin kiertää kun kunnon potkua löytyy reiluun 5000 kierrokseen. Vaikuttaako se vaijerin kireys oikeasti täyskaasukiihdytyksen vaihtokohtiin?
KD on omalla solenoidillaan, joka toimii kun kaasu on täysin pohjassa, eli sillä polkimen alla olevasta napista. Vaijeria kun kirii, niin pitäisi vetää pitemmälle ennenkuin vaihtaa isompaa, samalla nappaa painetta vähän pienemmälle jos kirit vaijeria.
Avatar
J.T.H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 21.08.2003 16:36
Paikkakunta: Turku

Öljytilavuus

Viesti Kirjoittaja J.T.H »

Kyllä se on ikävä kyllä totta, että litkua pitäis mahtua hitusen yli 6 ja pouli litraa.
Ja laske, että kunnon "Mersu-öljy" maksaa tarvikeliikkeessä vähän päälle 7 eeroa! :shock:
Samalla kehoittaisin investoimaan myös suodattimen, sillä jos suodatin on täynnä skeidaa... :roll:
Gyl määki Turuus..

SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Mitäs öljyä olette käyttäneet tomaatissa?

Itsellä oli tarkoitus laittaa Mobilin ATF SHC:t, mutta eilen sain selvän ohjeen, että ei mitään muuta kuin Mobil ATF 220 öljyä. Samaa näkyy myös mobil suosittavan manuaaliin ja tomaattiin.
Tuo 220 olisi kuulemma ainut joka toimii kaikissa olosuhteissa oikein, koska mersu on ilmeisen tarkka oikeanlaisesta litkusta?

Mutta tämähän ei haittaa mitään, säästää öljy laskussa paljon! :lol:

Kokemuksia?
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

oot saanu väärät ohjeet ainakin tähän mun laatikkoon on vaan toi mitä aikasemmin manitsin. täyssynteettinen on tarkotettu parhaiten tähän laatikkoon.
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

SHC:ta itsekin kannattaisin, mutta mobilin taulukko kertooo kyllä saman eli 220 ja mersu suosittaa kuulemma samaa, mutta mulla kyseessa on vanhempi 4 lovinen tomaatti, ero voi tulla siitäkin.
SHC kuulemma aiheuttaisi luistoa yms., vaikea sanoa lopullisesti ennen kokeilua.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

mää sain taulokon mb 300e, ce ,te 24valven erikoisöljyistä.
siinä oli tiukkasti sanottu että vain täyssynteettinen dexron II
jos oikeen muistan. en pysty tarkastaan kun lappu on autossa.
mutta siinä oli luoeteltu kaikki alkuperäisöljyt ja sae arvot.
oli tasauspyörästön öljyt lueteltu malille jossa luistonesto ja
luistonestottomalle. voin kirjoitella listän tänne joskus kun saan tässä autoni
vaan pelittään. helvetin hyvä lista onkin. ensimmäisenä minä en mene uskomaan mobilin taulukkoa. kannattaa mercedeksen omaa taulukkoa noudattaa ja kattoo sitten mobilita vastaava öljy. niin mää ainakin tein.
menin listan kanssa ja sanoin että näitä öljyjä vastaavat öljyt kiitos
ja semmoset löyty. perän öljyn jouduin hakemaan kun oli niin erikoinen luistonestollinen öljy niin hain sen mercedeksen korjaamolta. 1.5l makos 24ekee ketun kallista en tie kusetettiinko. 1l litra kai sinne menee mut se sano että tasan litraa on vaikea laittaa sinne. no kun kämmäsin täydellisesti laatikonöljyjen vaihdon niin en todellakaan peränöljyjä vaihda ite jätän ammattimiehille.
220.128 Black Mirror
Vastaa Viestiin