Hehkurele ei hehkuta
Hehkurele ei hehkuta
missähän (kaikessa) voisi olla vika, kun lakkasi 250d -87 hehkuttamasta?
veskola: Yksi topic aiheesta riittää, otsikoa muokattu
veskola: Yksi topic aiheesta riittää, otsikoa muokattu
Terve!
tätä oli minullakin. Rele ei vetänyt, huono kosketus kaapeleissa. Relettä kopauttamalla veti. Liittimien painelu tiukempaan auttoi. Vika voi olla myös liittimien kaapelien puoleisessa päässä, jos ei saa kosketusta.
Sulake (se metalliliuska) kannattaa katsoa myös.
Jari
tätä oli minullakin. Rele ei vetänyt, huono kosketus kaapeleissa. Relettä kopauttamalla veti. Liittimien painelu tiukempaan auttoi. Vika voi olla myös liittimien kaapelien puoleisessa päässä, jos ei saa kosketusta.
Sulake (se metalliliuska) kannattaa katsoa myös.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Huh! Jo helpotti, olen piirtämässä hehkureleen kytkentäkuvaa ja rupesin ihmettelemään mistä oikein puhutte. Kyllä helpotti, siis ei ole hehkureleessä joka on mulla kädessä, luulin jo olevani sokea.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MInulla on ehjä tulppa näyttänyt noin 0.7 ohmia. Yleensä rikki menneet näyttävät ääretöntä eli kokonaan poikki. Kai se oikariinkin voi hajota eli silloin pitäisi näyttää 0.0 ohmia.
Siitä hehkureleen liittimestä kun mittaa, niin ei voi arvata mikä menee mihinkäkin hehkuun. Luulisi että siihenkin olisi viisas saksalainen alunperin kehittänyt jonkin helpon muistisäännön. Itse hehkuun on niin hankala saada puihoja sopimaan mittauksen ajaksi. Vanha W123 oli niin helppo tässäkin suhteessa. Joskus aikanaan Citikassa piti ottaa moottori pois että sai sytytystulpat vaihdettua, kovin kauaksi ei jää Väyrynen jossa pitää imuputkia purkaa ennenkuin edes hehkutulpat näkee.
Jari
Siitä hehkureleen liittimestä kun mittaa, niin ei voi arvata mikä menee mihinkäkin hehkuun. Luulisi että siihenkin olisi viisas saksalainen alunperin kehittänyt jonkin helpon muistisäännön. Itse hehkuun on niin hankala saada puihoja sopimaan mittauksen ajaksi. Vanha W123 oli niin helppo tässäkin suhteessa. Joskus aikanaan Citikassa piti ottaa moottori pois että sai sytytystulpat vaihdettua, kovin kauaksi ei jää Väyrynen jossa pitää imuputkia purkaa ennenkuin edes hehkutulpat näkee.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
"Siitä hehkureleen liittimestä kun mittaa, niin ei voi arvata mikä menee mihinkäkin hehkuun."
On niissä numerot liittimenpuolipäässä, kuten Perttu jo sanoikin.
Muuten Mersun hehkut on kohtuudella vaihdettavissa, mutta esim. C200D on ahdasta jos ei irrota imusarjaa.
Ongelma saattaa tulla Mersujen (uudemmat) kanssa siinä, ettei hehku irtoa vaan katkeaa...
On niissä numerot liittimenpuolipäässä, kuten Perttu jo sanoikin.
Muuten Mersun hehkut on kohtuudella vaihdettavissa, mutta esim. C200D on ahdasta jos ei irrota imusarjaa.
Ongelma saattaa tulla Mersujen (uudemmat) kanssa siinä, ettei hehku irtoa vaan katkeaa...
oulaistenliikenne.fi
Kiitos tiedosta Perttu ja muut. Aina jäänyt mittaamatta se järjestys, kun on hehkujen kanssa äheltänyt. Nyt yritän muistaa. Tahtoo vain jo tällä ikää seota housunpunteissakin kumpi tulee vasempaan ja oikeaan. Toivottavasti ne liitinnumerot näkee ilman suurennuslasia.
Yksi hehku on pimeänä minullakin. Onneksi harvoin niitä sattuu.
Minulta ei koskaan ole mennyt vielä sitä sulaketta mutta joskus on käynyt sellaista että hehkut jäävät ajoon jatkuvasti päälle. (siis tuntikausia)
Jari
Yksi hehku on pimeänä minullakin. Onneksi harvoin niitä sattuu.
Minulta ei koskaan ole mennyt vielä sitä sulaketta mutta joskus on käynyt sellaista että hehkut jäävät ajoon jatkuvasti päälle. (siis tuntikausia)
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Nyt helpotusta hehkuongelmiin. Täältä http://www.onpatilanne.com/docs/ löytyy hehkyn kytkis ja yleiskytkentäkuvakin on tulossa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
JariTre kirjoitti:
Minulta ei koskaan ole mennyt vielä sitä sulaketta mutta joskus on käynyt sellaista että hehkut jäävät ajoon jatkuvasti päälle. (siis tuntikausia)
Ja se vika on hehkureleen ja lämpöanturin välinen vika, eli vika voi olla hehkureleessä kytkentäpiirissä joka tunnistaa moottorin lämpötilan.
Minulta ei koskaan ole mennyt vielä sitä sulaketta mutta joskus on käynyt sellaista että hehkut jäävät ajoon jatkuvasti päälle. (siis tuntikausia)
Ja se vika on hehkureleen ja lämpöanturin välinen vika, eli vika voi olla hehkureleessä kytkentäpiirissä joka tunnistaa moottorin lämpötilan.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Yleensä vika on ollut releessä. Jos releen vaihtaa, niin kannattaa kysellä KL:ltä pikahehkusarjaa. On huomattavast parempi kuin nykyaikainen ja maksaa tulppineen vähemmän kuin alkuperäinen rele.mjo33400 kirjoitti:JariTre kirjoitti:
Minulta ei koskaan ole mennyt vielä sitä sulaketta mutta joskus on käynyt sellaista että hehkut jäävät ajoon jatkuvasti päälle. (siis tuntikausia)
Ja se vika on hehkureleen ja lämpöanturin välinen vika, eli vika voi olla hehkureleessä kytkentäpiirissä joka tunnistaa moottorin lämpötilan.
Hehkuista W124:ssa
Minulla ei tullut hehkureleelle lainkaan johtoa lämpöantureilta. Hehkureleessä on virrantunnistinelektroniikka joka huomaa jos yksikin hehku on pimeänä. Vaihdettuani hehkut myös merkkivalo alkoi toimimaan oikein.
Koneessa on kyllä ainakin kaksi lämpöanturia, mutta kummastakaan ei ole ainakaan suoraa yhteyttä hehkureleeseen kuten w124:n 300D:n kytkentäkaaviossa annetaan ymmärtää.
Toiselta anturilta tulee johto lähelle hehkurelettä, mutta siinä on vain pikaliitin josta ko. johto jatkaa jonnekin johtosarjan syövereihin.
Olisiko jollakin hyviä kytkentäkaavioita W124 mersuihin.
Tänään kokeilen että hehkuttaako se aina myös lämmintä konetta
Koneessa on kyllä ainakin kaksi lämpöanturia, mutta kummastakaan ei ole ainakaan suoraa yhteyttä hehkureleeseen kuten w124:n 300D:n kytkentäkaaviossa annetaan ymmärtää.
Toiselta anturilta tulee johto lähelle hehkurelettä, mutta siinä on vain pikaliitin josta ko. johto jatkaa jonnekin johtosarjan syövereihin.
Olisiko jollakin hyviä kytkentäkaavioita W124 mersuihin.
Tänään kokeilen että hehkuttaako se aina myös lämmintä konetta
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Käytä nyt tätä http://www.onpatilanne.com/docs/ piirustusta hyödyksi kun mittailet ja maanantaina "Jere" laittaa vielä yleiskytkentäkuvan joka helpottaa mittauksia.
Jos otat yv:nä muhun yhteyttä ja laitat sähköpostiosoitteen niin lähetän sulle kuvan joka hyödyntää mittauksia.
Jos otat yv:nä muhun yhteyttä ja laitat sähköpostiosoitteen niin lähetän sulle kuvan joka hyödyntää mittauksia.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Nyt täällä http://www.onpatilanne.com/docs/ lisätty hehkureleen yleiskytkentäpiirustus, jossa piirilevy komponenttipuolelta katsottu, juovat näkyy läpi, helpottaa mittauksia. Multa löytyy piirilevystä isompi kuva jossa jännite ja maa foliot eroteltu väreillä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen