Hehkurele ei hehkuta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hoblaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 25.07.2004 12:50

Hehkurele ei hehkuta

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

missähän (kaikessa) voisi olla vika, kun lakkasi 250d -87 hehkuttamasta?

veskola: Yksi topic aiheesta riittää, otsikoa muokattu
JariTre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: Su 16.11.2003 22:19

Viesti Kirjoittaja JariTre »

Terve!
tätä oli minullakin. Rele ei vetänyt, huono kosketus kaapeleissa. Relettä kopauttamalla veti. Liittimien painelu tiukempaan auttoi. Vika voi olla myös liittimien kaapelien puoleisessa päässä, jos ei saa kosketusta.

Sulake (se metalliliuska) kannattaa katsoa myös.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3079
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Hiilet tai lataussäädin menossa, kohta loppuu virta ?
hoblaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 25.07.2004 12:50

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

Siinä liuskasulakkeessa oli vika. paljon kiitoksia, ei ollu nimittäin sen sulakkeen olemassa olosta mitään tietoa!?!
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jaritre kirjoitti:
Sulake (se metalliliuska) kannattaa katsoa myös.

Mikä liuska ja missä, hehkureleessäkö? Tarkennuksia. :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
hoblaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 25.07.2004 12:50

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

Siinä samassa rasiassa missä on (aianakin) hehkurele, kahdella ruuvilla kiinni 80a liuskasulake.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Huh! Jo helpotti, olen piirtämässä hehkureleen kytkentäkuvaa ja rupesin ihmettelemään mistä oikein puhutte. :roll: Kyllä helpotti, siis ei ole hehkureleessä joka on mulla kädessä, luulin jo olevani sokea. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
nilsha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Su 16.01.2005 19:31
Paikkakunta: Salon seutu

Hehkurele

Viesti Kirjoittaja nilsha »

Mikä polttaa hehkureleen sulakkeen? Samoin hehkun merkkivalo on pimeänä. Olisko jotain tyyppivikaa? Alla oleva malli.
M-B S124 250 TD -86
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ainakin yksi tulppa pimeänä tai oikosessa.
JariTre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: Su 16.11.2003 22:19

Viesti Kirjoittaja JariTre »

Moi!

varmaan jos se metalliliuskasulake on palanut, niin jossain on jotain vikaa. Eli virtaa kuluu hehkutuksessa liikaa. Ilmeisesti jokin hehkutulppa vuotaa maihin. Vastusmittauksella selviää. Ehjä tulppa on (ainakin minun mittarilla) näyttänyt noin 0,7 ohmia.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
JariTre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: Su 16.11.2003 22:19

Viesti Kirjoittaja JariTre »

MInulla on ehjä tulppa näyttänyt noin 0.7 ohmia. Yleensä rikki menneet näyttävät ääretöntä eli kokonaan poikki. Kai se oikariinkin voi hajota eli silloin pitäisi näyttää 0.0 ohmia.

Siitä hehkureleen liittimestä kun mittaa, niin ei voi arvata mikä menee mihinkäkin hehkuun. Luulisi että siihenkin olisi viisas saksalainen alunperin kehittänyt jonkin helpon muistisäännön. Itse hehkuun on niin hankala saada puihoja sopimaan mittauksen ajaksi. Vanha W123 oli niin helppo tässäkin suhteessa. Joskus aikanaan Citikassa piti ottaa moottori pois että sai sytytystulpat vaihdettua, kovin kauaksi ei jää Väyrynen jossa pitää imuputkia purkaa ennenkuin edes hehkutulpat näkee.

Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tulpat on numeroitu siihen töpseliin tuulettimesta lukien. Ainakin w124:ssa ja väyrysessä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Siitä hehkureleen liittimestä kun mittaa, niin ei voi arvata mikä menee mihinkäkin hehkuun."
On niissä numerot liittimenpuolipäässä, kuten Perttu jo sanoikin.

Muuten Mersun hehkut on kohtuudella vaihdettavissa, mutta esim. C200D on ahdasta jos ei irrota imusarjaa.
Ongelma saattaa tulla Mersujen (uudemmat) kanssa siinä, ettei hehku irtoa vaan katkeaa...
oulaistenliikenne.fi
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jos hehkun iso sulake palaa niin vika on joko hehkujohdoissa ( maissa ) tai hehkutulpissa. Mikään muu ei vie tollasia virtoja hajotessaan ( tarkoitan hehkurelettä ). :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
JariTre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: Su 16.11.2003 22:19

Viesti Kirjoittaja JariTre »

Kiitos tiedosta Perttu ja muut. Aina jäänyt mittaamatta se järjestys, kun on hehkujen kanssa äheltänyt. Nyt yritän muistaa. Tahtoo vain jo tällä ikää seota housunpunteissakin kumpi tulee vasempaan ja oikeaan. Toivottavasti ne liitinnumerot näkee ilman suurennuslasia.

Yksi hehku on pimeänä minullakin. Onneksi harvoin niitä sattuu.

Minulta ei koskaan ole mennyt vielä sitä sulaketta mutta joskus on käynyt sellaista että hehkut jäävät ajoon jatkuvasti päälle. (siis tuntikausia)

Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Nyt helpotusta hehkuongelmiin. Täältä http://www.onpatilanne.com/docs/ löytyy hehkyn kytkis ja yleiskytkentäkuvakin on tulossa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

JariTre kirjoitti:
Minulta ei koskaan ole mennyt vielä sitä sulaketta mutta joskus on käynyt sellaista että hehkut jäävät ajoon jatkuvasti päälle. (siis tuntikausia)

Ja se vika on hehkureleen ja lämpöanturin välinen vika, eli vika voi olla hehkureleessä kytkentäpiirissä joka tunnistaa moottorin lämpötilan.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

mjo33400 kirjoitti:JariTre kirjoitti:
Minulta ei koskaan ole mennyt vielä sitä sulaketta mutta joskus on käynyt sellaista että hehkut jäävät ajoon jatkuvasti päälle. (siis tuntikausia)

Ja se vika on hehkureleen ja lämpöanturin välinen vika, eli vika voi olla hehkureleessä kytkentäpiirissä joka tunnistaa moottorin lämpötilan.
Yleensä vika on ollut releessä. Jos releen vaihtaa, niin kannattaa kysellä KL:ltä pikahehkusarjaa. On huomattavast parempi kuin nykyaikainen ja maksaa tulppineen vähemmän kuin alkuperäinen rele.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Joo, yritin tossa selittää, että se vika on hehkureleen lämpöanturin tunnistuspiirissä. Vika on yleensä noin 1 euron luokkaa ja helppo korjata. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Hehkuista W124:ssa

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Minulla ei tullut hehkureleelle lainkaan johtoa lämpöantureilta. Hehkureleessä on virrantunnistinelektroniikka joka huomaa jos yksikin hehku on pimeänä. Vaihdettuani hehkut myös merkkivalo alkoi toimimaan oikein.
Koneessa on kyllä ainakin kaksi lämpöanturia, mutta kummastakaan ei ole ainakaan suoraa yhteyttä hehkureleeseen kuten w124:n 300D:n kytkentäkaaviossa annetaan ymmärtää.
Toiselta anturilta tulee johto lähelle hehkurelettä, mutta siinä on vain pikaliitin josta ko. johto jatkaa jonnekin johtosarjan syövereihin.
Olisiko jollakin hyviä kytkentäkaavioita W124 mersuihin.
Tänään kokeilen että hehkuttaako se aina myös lämmintä konetta
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Käytä nyt tätä http://www.onpatilanne.com/docs/ piirustusta hyödyksi kun mittailet ja maanantaina "Jere" laittaa vielä yleiskytkentäkuvan joka helpottaa mittauksia.
Jos otat yv:nä muhun yhteyttä ja laitat sähköpostiosoitteen niin lähetän sulle kuvan joka hyödyntää mittauksia. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Nyt täällä http://www.onpatilanne.com/docs/ lisätty hehkureleen yleiskytkentäpiirustus, jossa piirilevy komponenttipuolelta katsottu, juovat näkyy läpi, helpottaa mittauksia. Multa löytyy piirilevystä isompi kuva jossa jännite ja maa foliot eroteltu väreillä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin